Announcement

Collapse
No announcement yet.

Todella todella suuri e36 laakerinvaihto ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Morriz
    BTCF Member
    • Nov 2005
    • 1611
    • Honkajoki

    Todella todella suuri e36 laakerinvaihto ongelma

    Ostin viikko sitte e36 325i -92 coupen ja piti eilen yhtäkkiä suit sait pikipäin vaihtaa takapyörän laakeri.. No vetari ei lähde navasta millään irti! Nykästiin sitten koko paketti sieltä pois ja kokeiltiin pienes prässis (tosin se muoto hankaloittaa aika lailla kun ei oikein saanu tukevasti ja suoraan) ja sitte annettiin lekaa sille. Ja ei lähteny. No koko hilavitkutin tyttöystävän corollan (joka alkoi tuntumaan tosi hienolta laitteelta, laakerit kunnos ja kaikki) konttiin ja aamulla puhelua autokaareen: Sorry liikaa töitä, liian vähä miehiä. No kyllähän minä sen ymmärrän ja asiallisesti ohjattiin Ilmajoen paikallisen autokorjaamon puoleen. Sinne pääsin iltapäivällä ja aamun liotin ceeärsees pyörän napaa, korjaamolla iso ulosvetäjä kiinni ja kolmen miehen voimin kiristämään eikä lähde irti. Sain sen ulosvetäjän lainaan ja nyt pyörän navan keskiö on täynny crc-litkua ja odottelen josko aineet ja aika tehoais. Koitin vielä lämmittääkin sitä napaa kosaanilla mutta ei vain lähteny piru. Että jos jollain olis vinkkejä niin neuvot on enemmän kuin tervetulleita! Voikos sitä napaa rikkoa siihen ympärille ja hommata jostain sitte vaan napa toinen tilalle? Semmonen tuli mieleen..
    -NO FARMS NO FOOD-

    M5 -93 Diamantschwarz
    525i -86 Diamantschwarz
    528i -82 Diamantschwarz Hartge 3.5
    X5 3.0d -05 Titansilber metallic
  • saastuttaja
    Bimmer Rookie
    • Feb 2003
    • 139

    #2
    itellä E36 touringissa oli kans vetari tarttunu tiukkaan. Pajalla annettiin 15 tonnia prässissä ja sitten irtosi. Ite laakeri ei ollu tiukassa. Pakettia kasatessa kävi ilmi, että jarrusatulan kiinnikkeet oli vääntyny prässissä. Hommasin uuden tukivarren ja pulttasin sen kiinni.

    Comment

    • Kouris
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2005
      • 683

      #3
      Originally posted by Morriz View Post
      Ostin viikko sitte e36 325i -92 coupen ja piti eilen yhtäkkiä suit sait pikipäin vaihtaa takapyörän laakeri.. No vetari ei lähde navasta millään irti! Nykästiin sitten koko paketti sieltä pois ja kokeiltiin pienes prässis (tosin se muoto hankaloittaa aika lailla kun ei oikein saanu tukevasti ja suoraan) ja sitte annettiin lekaa sille. Ja ei lähteny. No koko hilavitkutin tyttöystävän corollan (joka alkoi tuntumaan tosi hienolta laitteelta, laakerit kunnos ja kaikki) konttiin ja aamulla puhelua autokaareen: Sorry liikaa töitä, liian vähä miehiä. No kyllähän minä sen ymmärrän ja asiallisesti ohjattiin Ilmajoen paikallisen autokorjaamon puoleen. Sinne pääsin iltapäivällä ja aamun liotin ceeärsees pyörän napaa, korjaamolla iso ulosvetäjä kiinni ja kolmen miehen voimin kiristämään eikä lähde irti. Sain sen ulosvetäjän lainaan ja nyt pyörän navan keskiö on täynny crc-litkua ja odottelen josko aineet ja aika tehoais. Koitin vielä lämmittääkin sitä napaa kosaanilla mutta ei vain lähteny piru. Että jos jollain olis vinkkejä niin neuvot on enemmän kuin tervetulleita! Voikos sitä napaa rikkoa siihen ympärille ja hommata jostain sitte vaan napa toinen tilalle? Semmonen tuli mieleen..
      Vetarin saa kyllä tunkilla irti helpoiten rikkomatta mitään. Tarviat siis sellaisen tunkin jossa erillinen tunkki ja pumppu, esim nike tai enerpac. Sitten teet semmosen "perselevyn" tunkille johon pultti jaon mitoilla reiät. Lätkä saa olla väh 10 mm paksu että varmasti kestää. Sitten lisäksi tarviat n 1,5m M10 kierretankoa joka pätkitään sopiviksi pätkiksi. Idea siis se että kierretangot pyörän pulttien reiistä läpi tunkki siihen keskelle kierretankojen väliin ja sitten se perselevy tunkin taakse siten että kaikki kierretangot menevät sen reiistä läpi.. mutterit molempiin päihin tankoja. Kattoo vielä että paketti suorassa ja ei muuta ku painetta. Irtoaa varmasti. Huomion arvoinen seikka on että kovinkaan iso tunkki ei mahdu kierretankojen keskelle.

      Oha tossa tietysti vähä hommaa enne kun pääsee irrottamaan mutta ainakaan ite en saanu vetareita millään muulla irti.

      Kannattaa varmuuden välttämiseksi tarkastaa navan suoruus homman jälkeen esim teräsviivaimella siten mite siitä nyt sivusta saa katottua.

      Jos tosta ei saanu tolkkua ni voi kysyä. Jos joku lpr: ssä tarvii valmista perselevyä ni saa lainattua miulta. Jos tekee mieli käyttää vanhaa jarrulevyä perselevynä ni voin kertoa kokemuksella että se halkeaa kuin lasi koska on valua.
      Last edited by Kouris; 27-04-2007, 19:37.

      Comment

      • Morriz
        BTCF Member
        • Nov 2005
        • 1611
        • Honkajoki

        #4
        Kattos vain, eipä käyny moinen mielessä. Kuulostaa kätevältä. Kiitoksia ohjeista!
        -NO FARMS NO FOOD-

        M5 -93 Diamantschwarz
        525i -86 Diamantschwarz
        528i -82 Diamantschwarz Hartge 3.5
        X5 3.0d -05 Titansilber metallic

        Comment

        • Kouris
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 683

          #5
          Originally posted by Morriz View Post
          Kattos vain, eipä käyny moinen mielessä. Kuulostaa kätevältä. Kiitoksia ohjeista!
          Eipä mitään.. Se on kätevää ku on kunnolliset vehkeet ni ei mee tussaamiseks.

          Comment

          • Valkman
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 712
            • Helsinki

            #6
            Kunnolliset...

            Comment

            • Morriz
              BTCF Member
              • Nov 2005
              • 1611
              • Honkajoki

              #7
              Tarpeex suuri ulos vetäjä ja hevosen pään kokoinen pulttipyssy ratkaisi tuon ongelman. Näin vinkkinä muille, että voi olla melko lujassa! Ja lekalla lyömiset kannattaa unohtaa
              -NO FARMS NO FOOD-

              M5 -93 Diamantschwarz
              525i -86 Diamantschwarz
              528i -82 Diamantschwarz Hartge 3.5
              X5 3.0d -05 Titansilber metallic

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎