Johdanto
Nyt se tulee, kesä ja kärpäset. Ajatteleppa: on 30 astetta lämmintä ja kruisaat jossain päin Suomen suvea Bemarillasi. Ajattelet, että olisipa hienoa omistaa avo E36, pistät DJ Sammyn - Boys of Summer -biisin soimaan nappaat ikkunat alas ja painat kattoluun namiskaa, että saisit sen wannabee avotunnelman. Sitten kuitenkin totuus iskee kuin tuhat volttia. "Eihän tää saatanan paska kattoluukku taaskaan toimi @#!%&#¤%#!!!"
Ongelma
Yksi selitys on Comfort rele. Se muutaman kuutiosentin kokoinen taivaan sininen palikka siellä kuskin jalkatilan yläpuolella. Tästä releestä on yksi juotos murtunut ja se pitäisi juottaa yhteen. Helppo juttu valkoiselle miehelle.
1. Vaihe: Purkaminen
Kaikkihan alkaa siitä, että otat ristipääruuvimeesselin ja irroitat ratin alapuolella olevan suojapaneelin. Suojapaneeli on kiinni 3 (kolmella) ruuvilla. Ensimmäinen löytyy valokatkaisian alapuolelta, toinen löytyy vastakkaiselta puolelta rattia sellaisen suojakumilutteron alta ja kolmas on alhaalla oikealla. Viimeistä varten pitää kurkata sinne jalkatilan alle, että sen osaa paikallistaa ensimmäisellä kerralla. Suojapaneeli lähtee irti vetämällä tiukasti eteenpäin. Vasemmassa yläreunassa suojapaneeli on sellainen muovilipsukka, joka pitää muovia aika tiukasti paikallaan. Vähän voimaa peliin ja kyllä se suojapaneeli sieltä irti tulee. Mahdollisesti muovilipsukka hajoaa, niin kuin allekirjoittaneella.
Kun suoja on irti voit kurkistaa sen sisällään pitämään johtohässäkkään. Keskellä siellä pitäis näkyä 2 relettä, toinen sininen ja toinen ruskea, kököttämässä kahdestaan jonkinlaisessa keinussa. Ota sininen rele irti vetämällä sitä itseesi päin.
Tässä vaiheessa kannattaa laittaa kolvi tulille ja ruveta ihmettelemään miten saa releen auki. Relehän aukeaa työntämällä pohjan reunasta, jossa näkyy sellainen klipsu, joka pitelee pohjaa kiinni kuoressa, jonkin terävän esim. pienen talttapääruuvimeesselin sisään releeseen ja taivuttamalla toisen reunan auki. Sama vastakkaiselle reunalla ja saat vedettyä sisälmykset kuoresta ulos.
2. Vaihe: Korjaus
Kuten näet yo. kuvasta yksi juotos on murtunut kokonaan ja välissä on yksi mikrometri ilmaa. Murtunut kohta on ympyröity. Jännitemäärä tässä releessä pitää huolen, että läpipurkausta ei tapahdu niin eipä se sinun kattoluukkukaan toimi. Joten tässä vaiheessa otetaan kolvi käteen ja lämmitetään vähän murtunutta juotosta, että saat siihen läntättyä mojovan kasan sulaa tinaa.
3. Vaihe: Kokoaminen
Kokoaminen tapahtuu käänteisessä järjestyksessä. Tökkäät releen sisälmykset takaisin kuoriin, rele takaisin keinuun, suojapaneeli kiinni.
4. Vaihe: Testaaminen
Nyt testataan toimiiko se kattoluukku. Jos toimii niin, minulle voi lähettää rahallista palkkiota, jos ei niin vika on jossain muualla.
Hyvää kesää!
Nyt se tulee, kesä ja kärpäset. Ajatteleppa: on 30 astetta lämmintä ja kruisaat jossain päin Suomen suvea Bemarillasi. Ajattelet, että olisipa hienoa omistaa avo E36, pistät DJ Sammyn - Boys of Summer -biisin soimaan nappaat ikkunat alas ja painat kattoluun namiskaa, että saisit sen wannabee avotunnelman. Sitten kuitenkin totuus iskee kuin tuhat volttia. "Eihän tää saatanan paska kattoluukku taaskaan toimi @#!%&#¤%#!!!"
Ongelma
Yksi selitys on Comfort rele. Se muutaman kuutiosentin kokoinen taivaan sininen palikka siellä kuskin jalkatilan yläpuolella. Tästä releestä on yksi juotos murtunut ja se pitäisi juottaa yhteen. Helppo juttu valkoiselle miehelle.
1. Vaihe: Purkaminen
Kaikkihan alkaa siitä, että otat ristipääruuvimeesselin ja irroitat ratin alapuolella olevan suojapaneelin. Suojapaneeli on kiinni 3 (kolmella) ruuvilla. Ensimmäinen löytyy valokatkaisian alapuolelta, toinen löytyy vastakkaiselta puolelta rattia sellaisen suojakumilutteron alta ja kolmas on alhaalla oikealla. Viimeistä varten pitää kurkata sinne jalkatilan alle, että sen osaa paikallistaa ensimmäisellä kerralla. Suojapaneeli lähtee irti vetämällä tiukasti eteenpäin. Vasemmassa yläreunassa suojapaneeli on sellainen muovilipsukka, joka pitää muovia aika tiukasti paikallaan. Vähän voimaa peliin ja kyllä se suojapaneeli sieltä irti tulee. Mahdollisesti muovilipsukka hajoaa, niin kuin allekirjoittaneella.
Kun suoja on irti voit kurkistaa sen sisällään pitämään johtohässäkkään. Keskellä siellä pitäis näkyä 2 relettä, toinen sininen ja toinen ruskea, kököttämässä kahdestaan jonkinlaisessa keinussa. Ota sininen rele irti vetämällä sitä itseesi päin.
Tässä vaiheessa kannattaa laittaa kolvi tulille ja ruveta ihmettelemään miten saa releen auki. Relehän aukeaa työntämällä pohjan reunasta, jossa näkyy sellainen klipsu, joka pitelee pohjaa kiinni kuoressa, jonkin terävän esim. pienen talttapääruuvimeesselin sisään releeseen ja taivuttamalla toisen reunan auki. Sama vastakkaiselle reunalla ja saat vedettyä sisälmykset kuoresta ulos.
2. Vaihe: Korjaus
Kuten näet yo. kuvasta yksi juotos on murtunut kokonaan ja välissä on yksi mikrometri ilmaa. Murtunut kohta on ympyröity. Jännitemäärä tässä releessä pitää huolen, että läpipurkausta ei tapahdu niin eipä se sinun kattoluukkukaan toimi. Joten tässä vaiheessa otetaan kolvi käteen ja lämmitetään vähän murtunutta juotosta, että saat siihen läntättyä mojovan kasan sulaa tinaa.
3. Vaihe: Kokoaminen
Kokoaminen tapahtuu käänteisessä järjestyksessä. Tökkäät releen sisälmykset takaisin kuoriin, rele takaisin keinuun, suojapaneeli kiinni.
4. Vaihe: Testaaminen
Nyt testataan toimiiko se kattoluukku. Jos toimii niin, minulle voi lähettää rahallista palkkiota, jos ei niin vika on jossain muualla.
Hyvää kesää!
Comment