Originally posted by markok
e36 vesipumppu
Collapse
X
-
e90 330d -05
-
-
Originally posted by LanttuNiin, mittarissa.Tietysti itsekin epäilin kärryn ostaessani noita lukemia. Uteliaisuuttani käytin kannenkoppaa motista auki, ja tsekkasin nokka-akselin kunnon. Yllätys oli suuri kun nokkien liukupinnat olivat vain hieman kiillottuneet, kulumista ei käytännössä ollenkaan.
Sen verran olen koneita auki käytellyt että näppituntumasta tiedän kilometrien pitävän aika hyvin kutinsa. Tuo vesipumpun reistaaminenkin tässä vaiheessa sopii ihan hyvin kuvioon.e90 330d -05
Comment
-
-
Jos meinaa olla viskon mutteri todella tiukassa niin näppärä kiinnipito työkalu on isompi rälläkän avain josta napsii tapit pois ja poraa reikiä hieman isommaksi ja pari ruuvia ruuvaa pois siitä hihnapyörästä ja laittaa rälläkän avaimen siihen ja ruuvit kiinni niin pysyy hyvin paikallaan ja sitten vain iskevällä voimalla siihen viskon mutteriin.
Comment
-
-
Originally posted by bmanJos meinaa olla viskon mutteri todella tiukassa niin näppärä kiinnipito työkalu on isompi rälläkän avain josta napsii tapit pois ja poraa reikiä hieman isommaksi ja pari ruuvia ruuvaa pois siitä hihnapyörästä ja laittaa rälläkän avaimen siihen ja ruuvit kiinni niin pysyy hyvin paikallaan ja sitten vain iskevällä voimalla siihen viskon mutteriin.e90 330d -05
Comment
-
-
Jees, eilen sain pumpun vaihdettua ja kyllä oli aikakin: vanha oli niin jäykkänä että hyvä kun jaksaa käsivoimin sitä pyörittää! Huvittavaa oli että loppumetreillä auton kulutus kasvoi parilla litralla ja automaatti alkoi heittää pienempää pykälää tasaisellakin kun vesipumppu oli niin nihkeä pyörimäänAika helppo hommahan vaihto-operaatio oli sen jälkeen kun sai tuon viskon irti - rälläkän tappiavaimesta viritetty työkalu tosiaan toimi mainiosti, vaikka onkin pottumainen ruuvata aluksi hihnapyörään kiinni... Ja visko oli tosiaan ainakin parinkymmenen kilon momentissa kiinni
Vinkiksi vielä: nesteiden lasku pelkästään syyläristä ei riitä, minkä näkee silmälläkin kun katsoo jäähdyttäjän letkujen ja vesipumpun sijaintia (siis ainaskin kutoskoneessa).
e90 330d -05
Comment
-
-
Originally posted by jam76on se petskele aika tarkka määrä toi 150tkm vesipumpulle. itsellä tuli juuri 154tkm ja johan tule vedet viskon välistä ulos ja kun oli tarkoitus vaihtaa pumppu kuukauden päästä kesälomalla itse niin nyt toi romu piti viedä pajalle laitettavaksiItellä samat suunnitelmat, et lomalla vaihtus! Mittarissa on nyt 158tkm..ja loman alkuun pari viikkoo
Comment
-
-
Originally posted by Pazihmmm, no se voi olla kyllä kans. mitenhän tuon viskon testais?
Comment
-
-
Originally posted by hopeanuoliTuo viittaa kyllä pikemmin vikaan viskossa kuin vesipumpussa.
Itselläni joskus ei lämmöt nouse etes puoleen väliin. Mutta silti kyllä talvellakin päästään siihen puoleen väliin kuten kesälläkin, mutta välillä kun ajelee vähä nopeempaa, niin lämmöt tippuu viisarin verran alle siitä puolivälistä.
Oiskohan sit termari vikaa, vai anturi vikaa. Kun talvipakkasillakin silti jaksaa helposti nostaa lämmöt kohilleen. Eli "vika" (ellei ole ominaisuus) vaikuttais kuitenkin olevan täysin ulkolämpötilasta riippumaton. Ja kyseessä on tosiaan aika vähäinen se viisarin liike, mutta kuitenkin huomioitavissa.
Ja tässä menny talvena kun oli 34 astetta pakkasta, niin sillon jäi lämmöt 30km:n ajossa nousemata normaaliin (keulassa ei pahvia) nousivat kuitenkin hieman sen ensimmäiseen pykälän yli (tai toisen, siis ensimmäinen sinisen alueen jälkeen. Eli lähempänä puoltaväliä kuin nollaa), mutta muuten ovat olleet lämmöt aina.
Ja autohan on 320iA valmistettuna 10/91 ja paikoillaan ihan se "tuonti" termostaatti, eli mitää osia ei ole vaihettu tuonnin jälkeen.
ps: tulipa selvää tekstiä (taas harvaksesta), mutta jaksa alkaa "oikokirjoittamaankaan"...
Comment
-
Comment