memebuy23buy

e36 vesipumppu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hopeanuoli
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 211
    • Helsinki

    #31
    Originally posted by markok
    Riittää hyvin kun laskee jäähdyttäjästä nesteet pois. Muutenkin vaihto onnistuu helposti yläkautta. Muistithan, että visko on kiinni vasenkätisellä kierteellä? Lähtee kohtuu helposti irti tarpeeksi pitkällä avaimella ja iskevällä liikkeellä.
    Ok, hyvä homma! Tosiaan olen kyllä ihan oikeaan suuntaan tuota viskoa auki yrittänyt (myötäpäivään), mutta tuntuu olevan kuin yhtä rautaa vesipumpun kanssa :( Senhän pitäisi olla normaalisti vaan noin neljän kilon momentissa, mutta mulla on pikemminkin neljänkymmenen... Pitänee sorvata työkalu, jolla voi pitää kiinni vesipumpun hihnapyörän pulteista.
    e90 330d -05

    Comment

    • Lanttu
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 1643

      #32
      Originally posted by hopeanuoli
      147tkm muuten mittarissa
      Niin, mittarissa.

      Comment

      • Kilpuri
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 831
        • Tampere

        #33
        Originally posted by Lanttu
        Niin, mittarissa.
        Now: 525xd -09
        Ex: 330d -07
        Ex: 328i -96

        Comment

        • hopeanuoli
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 211
          • Helsinki

          #34
          Originally posted by Lanttu
          Niin, mittarissa.
          Jopas nyt sarkasmi kukkii Tietysti itsekin epäilin kärryn ostaessani noita lukemia. Uteliaisuuttani käytin kannenkoppaa motista auki, ja tsekkasin nokka-akselin kunnon. Yllätys oli suuri kun nokkien liukupinnat olivat vain hieman kiillottuneet, kulumista ei käytännössä ollenkaan.
          Sen verran olen koneita auki käytellyt että näppituntumasta tiedän kilometrien pitävän aika hyvin kutinsa. Tuo vesipumpun reistaaminenkin tässä vaiheessa sopii ihan hyvin kuvioon.
          e90 330d -05

          Comment

          • bman
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 220
            • Mikkeli

            #35
            Jos meinaa olla viskon mutteri todella tiukassa niin näppärä kiinnipito työkalu on isompi rälläkän avain josta napsii tapit pois ja poraa reikiä hieman isommaksi ja pari ruuvia ruuvaa pois siitä hihnapyörästä ja laittaa rälläkän avaimen siihen ja ruuvit kiinni niin pysyy hyvin paikallaan ja sitten vain iskevällä voimalla siihen viskon mutteriin.

            Comment

            • hopeanuoli
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 211
              • Helsinki

              #36
              Originally posted by bman
              Jos meinaa olla viskon mutteri todella tiukassa niin näppärä kiinnipito työkalu on isompi rälläkän avain josta napsii tapit pois ja poraa reikiä hieman isommaksi ja pari ruuvia ruuvaa pois siitä hihnapyörästä ja laittaa rälläkän avaimen siihen ja ruuvit kiinni niin pysyy hyvin paikallaan ja sitten vain iskevällä voimalla siihen viskon mutteriin.
              Kiitos vinkistä, tuohan kuulostaa ihan pätevältä ja suht helpolta konstilta. Pitääpä kokeilla...
              e90 330d -05

              Comment

              • hopeanuoli
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 211
                • Helsinki

                #37
                Jees, eilen sain pumpun vaihdettua ja kyllä oli aikakin: vanha oli niin jäykkänä että hyvä kun jaksaa käsivoimin sitä pyörittää! Huvittavaa oli että loppumetreillä auton kulutus kasvoi parilla litralla ja automaatti alkoi heittää pienempää pykälää tasaisellakin kun vesipumppu oli niin nihkeä pyörimään Aika helppo hommahan vaihto-operaatio oli sen jälkeen kun sai tuon viskon irti - rälläkän tappiavaimesta viritetty työkalu tosiaan toimi mainiosti, vaikka onkin pottumainen ruuvata aluksi hihnapyörään kiinni... Ja visko oli tosiaan ainakin parinkymmenen kilon momentissa kiinni Vinkiksi vielä: nesteiden lasku pelkästään syyläristä ei riitä, minkä näkee silmälläkin kun katsoo jäähdyttäjän letkujen ja vesipumpun sijaintia (siis ainaskin kutoskoneessa).
                e90 330d -05

                Comment

                • J-Poika
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 835
                  • There's a place in the North, far far away

                  #38
                  on se petskele aika tarkka määrä toi 150tkm vesipumpulle. itsellä tuli juuri 154tkm ja johan tule vedet viskon välistä ulos ja kun oli tarkoitus vaihtaa pumppu kuukauden päästä kesälomalla itse niin nyt toi romu piti viedä pajalle laitettavaksi

                  Comment

                  • fastandfurious
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 1731
                    • Tampesteri

                    #39
                    Originally posted by jam76
                    on se petskele aika tarkka määrä toi 150tkm vesipumpulle. itsellä tuli juuri 154tkm ja johan tule vedet viskon välistä ulos ja kun oli tarkoitus vaihtaa pumppu kuukauden päästä kesälomalla itse niin nyt toi romu piti viedä pajalle laitettavaksi
                    Ou nou.. Itellä samat suunnitelmat, et lomalla vaihtus! Mittarissa on nyt 158tkm..ja loman alkuun pari viikkoo
                    ---------------------------------------------------
                    E91 325d M-Sport
                    ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                    E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                    Comment

                    • Pazi
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2004
                      • 73
                      • Singapore

                      #40
                      Omassa e36 on mittarissa jotain 60 000km ja pitää vesipumppu uusia. Tosin ajettuja kilometrejä on jotain 320 000km. Tyhjäkäynnillä alkaa lämmöt nouseen punaselle jos on kauemman aikaa.
                      - Spiderbait -

                      Comment

                      • hopeanuoli
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 211
                        • Helsinki

                        #41
                        Originally posted by Pazi
                        Omassa e36 on mittarissa jotain 60 000km ja pitää vesipumppu uusia. Tosin ajettuja kilometrejä on jotain 320 000km. Tyhjäkäynnillä alkaa lämmöt nouseen punaselle jos on kauemman aikaa.
                        Tuo viittaa kyllä pikemmin vikaan viskossa kuin vesipumpussa.
                        e90 330d -05

                        Comment

                        • Pazi
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2004
                          • 73
                          • Singapore

                          #42
                          hmmm, no se voi olla kyllä kans. mitenhän tuon viskon testais?
                          - Spiderbait -

                          Comment

                          • tumppu86
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2003
                            • 900
                            • E-pohjanmaa

                            #43
                            Originally posted by Pazi
                            hmmm, no se voi olla kyllä kans. mitenhän tuon viskon testais?
                            Silloin kun kone on normaali lämpöinen eli viisari puolessa välissä lämpömittaria,niin jos tohdit niin kokeile pysäyttää se ropelli.Jos visko oikeen toimii niin ropelli ei pysähdy ainakaan helposti kuumalla koneella.

                            Comment

                            • HJP
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2004
                              • 1282
                              • Helsinki

                              #44
                              Vesipumpuista:

                              Ainakin Kahan maahantuomissa Graf-merkkisissä vesipumpuissa on metallia nuo siivet, laakkoselle soitin, sanoi että muovia ne ovat, tosin voivat kestää paremmin.

                              Tuommoisen Grafin valmistaman ostin omaan autooni, ens viikolla vaihdetaan varmuuden vuoksi, autolla ajettu 160tkm.

                              Comment

                              • Ile-78
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2004
                                • 85
                                • Oulu

                                #45
                                Originally posted by hopeanuoli
                                Tuo viittaa kyllä pikemmin vikaan viskossa kuin vesipumpussa.

                                Itselläni joskus ei lämmöt nouse etes puoleen väliin. Mutta silti kyllä talvellakin päästään siihen puoleen väliin kuten kesälläkin, mutta välillä kun ajelee vähä nopeempaa, niin lämmöt tippuu viisarin verran alle siitä puolivälistä.

                                Oiskohan sit termari vikaa, vai anturi vikaa. Kun talvipakkasillakin silti jaksaa helposti nostaa lämmöt kohilleen. Eli "vika" (ellei ole ominaisuus) vaikuttais kuitenkin olevan täysin ulkolämpötilasta riippumaton. Ja kyseessä on tosiaan aika vähäinen se viisarin liike, mutta kuitenkin huomioitavissa.

                                Ja tässä menny talvena kun oli 34 astetta pakkasta, niin sillon jäi lämmöt 30km:n ajossa nousemata normaaliin (keulassa ei pahvia) nousivat kuitenkin hieman sen ensimmäiseen pykälän yli (tai toisen, siis ensimmäinen sinisen alueen jälkeen. Eli lähempänä puoltaväliä kuin nollaa), mutta muuten ovat olleet lämmöt aina.

                                Ja autohan on 320iA valmistettuna 10/91 ja paikoillaan ihan se "tuonti" termostaatti, eli mitää osia ei ole vaihettu tuonnin jälkeen.

                                ps: tulipa selvää tekstiä (taas harvaksesta), mutta jaksa alkaa "oikokirjoittamaankaan"...

                                Comment

                                Working...
                                X