Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M52 laturin huoltoa? (valeon)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6712
    • PK-seutu

    E36 M52 laturin huoltoa? (valeon)

    Tuli irroitettua laturi coupesta ja olihan siellä hiilet ja kollektoripinnat suhteellisen loppu. Voiko / kannattaako tuollaista Valeonin laturia huollattaa? Ja jos kannattaa niin mistäpäin PK-seutua löytyy laturipajoja? Tietysti mielessä pyörii myös laturin täysremppa sis. uudelleen käämityksen isommat ampeeriluvut mielessä.

    kyseessä siis Valeonin 80A laturi joka on M52 koneessa. Tuon tilalle sopii ilmeisesti Boschilainen suoraan?
    S65, S85, H1, N63TU, HA0
  • Ändi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1292
    • Pori

    #2
    oftopic kysymys...

    mikä piru näissä vehkeissä määrää laturin koon?

    Mulla löytyy tästä nykyisestä (e36 328-95) 140ampeerin boch.
    sit vanhassa (325-94) oli samainen kanssa, mut se lettas. uus vaihdettiin tilalle niin se oli kans 80ampeerinen.

    ei enään oftopic: Motonetistä varmaan saa tehdaskorjattuja latureita edullisesti vaihtokoneella. ??
    sigpic
    E46 2d 330 -02
    EX.
    E36 2d 328 -97
    e92 335d -07
    330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
    Audi S4 -99 (324hp/497nm)
    Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
    Bmw 325 iA 2D -93
    Bmw 325 4d -92

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6712
      • PK-seutu

      #3
      Kukaan ei siis tiedä latureita fiksaavia yrityksiä PK-seudulla?
      S65, S85, H1, N63TU, HA0

      Comment

      • Wangel436
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 1029
        • Ylöjärvi

        #4
        Melkein suosittelen vaihtamaan merkkiä(etsiä siihen sopiva boschilainen se järeämpi 140A?).
        Meiltä päin ostin omaan valeoon(140A) pelkän jännitteensäätäjän ja se maksoi jo pelkästään 85euroa alennuksien kanssa,joten siihen jos laitetaan kunnostus päälle ja isompi käämi niin taitaa saada jo uuden boschin hyllystä.
        Aika harva taitaa noita käämityksiä nykyään tehdä mutta tuolla Keski-Suomen suunnalla ainakin Mämmen Neste niitä on modaillut.
        Autossahan pitää olla kaksi toimivaa kattoluukkua....

        E61 530D ///M-sport




        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6712
          • PK-seutu

          #5
          Originally posted by Wangel436 View Post
          Melkein suosittelen vaihtamaan merkkiä(etsiä siihen sopiva boschilainen se järeämpi 140A?).
          Meiltä päin ostin omaan valeoon(140A) pelkän jännitteensäätäjän ja se maksoi jo pelkästään 85euroa alennuksien kanssa,joten siihen jos laitetaan kunnostus päälle ja isompi käämi niin taitaa saada jo uuden boschin hyllystä.
          Aika harva taitaa noita käämityksiä nykyään tehdä mutta tuolla Keski-Suomen suunnalla ainakin Mämmen Neste niitä on modaillut.
          Valeonin jännitteensäädin näyttäisi olevan alle 40e Motonetissä. Uusi Bosch hyllystä (Laakkoselta) taas on yli 400e. 140A versio siis. Motonetissähän ei myydä uusia vaan korjattuja latureita.

          Onko sulla mitään hajua paljonko käämitys on tuolla Mämmen Nesteellä maksanut?
          S65, S85, H1, N63TU, HA0

          Comment

          • Happosetä
            Bimmer Rookie
            • Feb 2004
            • 171
            • Järvenpää

            #6
            pukinmäen esso ainakin oli joskus erikoistunut noiden latureiden ja starttimoottoreiden huoltoon/korjaukseen.

            Comment

            • kooma
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 1016
              • Pikis

              #7
              Originally posted by pyroz View Post
              Valeonin jännitteensäädin näyttäisi olevan alle 40e Motonetissä. Uusi Bosch hyllystä (Laakkoselta) taas on yli 400e. 140A versio siis. Motonetissähän ei myydä uusia vaan korjattuja latureita.
              Oman Valeon vaihdoin aikoinaan Turun Laturi ja Startti pajan toimesta tehdaskorjattuun kun sanoi että tuosta Valeosta on paskamainen (= €€) korjata yhtään mitään kun pelkkä purkaminen vaatii jo kolvia. Tehdaskorjattu vaihtolaite josta ei kyllä tavallinen pullianen osaa sanoa onko uusi vai "korjattu" maksoi muistaakseni 200€. Boschilaisesta olisi saanut maksaa karvan verran enempi ja 140A sitten vielä hiukan lisää. Samoilta tukkureilta nuo kaikille tulee, tuskin on paljon eroa mistä ostaa.

              Mulla on muuten vielä tallella noiden osanumeroja kun tuntui ainakin joissain isommissa firmoissa olevan ylivoimainen tehtävä löytää kirjasta mikä se oikea malli oikein tuohon autoon on. Kerro jos tarviit.
              Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎