Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 316i:n kulmat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Meifels
    • Jun 2024

    E36 316i:n kulmat?

    Bemariin tuli tyrkättyä uudet jouset (madallus30/15) ja iskarit ja samalla 4-piste suuntaus, joka maksoi aivan saatanasti, joku 160€. :o Niin sain seuraavan paperin mukaan http://kotisivu.dnainternet.net/tapi...BMW_kulmat.jpg niin mitä kyseiset numerot yms tarkoittaa, kertokaa te.. Hyviä, huonoja lukemia? Autossa on 17" vanteet 225 leveät.







    (ennen madallusta)
  • ropo
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 648

    #2
    camber, caster ja auraus kulmat. Vasen etu camber ei ole kohdallaan sen palkin pitäis olla vihreä kuten muutkin, silloin kulmat on sallituissa rajoissa.
    Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

    Comment

    • Guest's Avatar

      #3
      Ai ei ole sallituissa rajoissa, mitäs sitten? :!: Kysyin vielä erikseen tätä keltaista palkkia ja myyjä selitteli jotain, että on sallituissa rajoissa ja jos ei sitten olekkaan niin jo on perkele. Sanoi, että vain auraus kulmilla oli merkitystä suuremmin.

      Comment

      • antti79
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 2499
        • Littoinen

        #4
        Aika helvetin kallis pyörien suuntaus! Täällä Turussa päin hinnat liikkuu n. 40-90€ sisällä. Ja kyllä tuohon hintaan ne perhanan kulmat pitäisi saada kohdilleen! Ei muuta kuin reklamaatiota kehiin! Kyllähän tuollainen aina hieman voi vaikuttaa esim. renkaan kulumiseen ja ohjaustuntumaan jos kulmat ovat erinlaiset vasemmassa kulmassa kuin oikeassa. Tosin tuossa sun tapauksessa erot ovat aika pienet, mutta silti!
        sigpic
        Originally Posted by jari kihlman
        "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

        Comment

        • mikko
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 1723
          • kotona

          #5
          hyvältä näyttää, tollaset heitot on ihan normaaleja, mutta jos haluut hifistellä niin monroelta saatat saada autoos magic camber pultin (jos ei siinä jo o tehtaalta sellasta -> vuosimalli)

          caster kulman säätö onki sitte toinen juttu, siinä muutama tunti menee nim. kokemuksella

          en lähtis tekee mitää jos auto ei puolla suuntaan jos toisee 8)

          mä oisin tohon 160€ laittanu ihan kohillee :juo kallispa oli

          Comment

          • Lanttu
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 1643

            #6
            Etupään camberia ei voi säätää. Kulmat ovat ookoo.

            Comment

            • fastandfurious
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 1731
              • Tampesteri

              #7
              Originally posted by mikko
              hyvältä näyttää, tollaset heitot on ihan normaaleja, mutta jos haluut hifistellä niin monroelta saatat saada autoos magic camber pultin (jos ei siinä jo o tehtaalta sellasta -> vuosimalli)
              Mistäs vuosimallista lähtien siellä on jo tehtaalta tuollainen taika-camber pultti :?: :shock:
              ---------------------------------------------------
              E91 325d M-Sport
              ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
              E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

              Comment

              • Toipis
                Bimmer Rookie
                • Jul 2004
                • 122
                • Kotka

                #8
                sehän on sallituissa rajoissa, mutta lähellä sitä rajaa.
                ala-raja -0,55'
                ylä-raja -1,55'
                arvo siis -1,44' eli rajojen sisässä.

                Uskoisin että tuon arvon tausta olisi punaisella jos se ylittäisi rajan.
                ex. E39 528iA -96
                ex. E61 530xdA -08
                ex. E91 320iA Touring -08
                ex. E39 525iA Sedan -02
                ex. E36 318is Coupe -92

                Comment

                • Sami
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 1332
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by fastandfurious
                  Originally posted by mikko
                  hyvältä näyttää, tollaset heitot on ihan normaaleja, mutta jos haluut hifistellä niin monroelta saatat saada autoos magic camber pultin (jos ei siinä jo o tehtaalta sellasta -> vuosimalli)
                  Mistäs vuosimallista lähtien siellä on jo tehtaalta tuollainen taika-camber pultti :?: :shock:
                  E46 mallissa on vakiona tolpassa ohjuritappi jonka voi lyödä sisään ja säätää hieman camperia tarvittaessa....E36:een voi pultin reikiä hieman viilailla soikeaksi että saa kohdilleen jos haluaa viimesen päälle kulmat...

                  Comment

                  • mikko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 1723
                    • kotona

                    #10
                    Originally posted by fastandfurious
                    Originally posted by mikko
                    hyvältä näyttää, tollaset heitot on ihan normaaleja, mutta jos haluut hifistellä niin monroelta saatat saada autoos magic camber pultin (jos ei siinä jo o tehtaalta sellasta -> vuosimalli)
                    Mistäs vuosimallista lähtien siellä on jo tehtaalta tuollainen taika-camber pultti :?: :shock:
                    oisko -94? jotain




                    hups! ei näytäkkää noita tekstejä, mutta tsekkaa netti ETK. ton osa 5 kohdalla puhutaan camber correction boltista :wink:

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Kaikkia kulmia VOIDAAN SÄÄTÄÄ ja pitääkin säätää jos ne on vituillaan.

                      Comment

                      • fastandfurious
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 1731
                        • Tampesteri

                        #12
                        Originally posted by mikko
                        oisko -94? jotain
                        Joo, kiitos..Näyttäs siltä että 94-mallista se vois alkaa Nythän vois laittaa kulmat oikeen huolella kohilleen :idea:
                        ---------------------------------------------------
                        E91 325d M-Sport
                        ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                        E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                        Comment

                        • markkutapani
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2004
                          • 105
                          • kotka

                          #13
                          Aika kallis suuntaus,itse kävin samanlaisessa ihan bmw:llä kotkassa ja hinta oli 70 ekua :?

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Suuntaus voi toki maksaa ihan mitä vaan, mutta pelkkä tarkastus on/on oltava n.tunnin työveloitus. Eli pelkkä tarkastus(=laitteet kiinni ja kulmien mittaus)on n.50-80e. Yleensä tähän mahtuu jokin pieni säätö, mm.aurauksen säätö. Mikäli kulmia(camber, caster, kääntö, kulku,jne)lähdetään säätämään, lähtee normaali tuntiveloitus raksuttamaan. Jokainen merkki ja malli sekä yksilökin on aina oma tapauksensa. Toisissa autoissa on alustassa säätömahdollisuudet ja toisissa ei, jolloin tarvitaan kiinnityspisteiden muutoksia jossa palaa aikaa.

                            Comment

                            • bemarikari
                              Newbiemmer
                              • Jul 2004
                              • 3

                              #15
                              Originally posted by Toipis
                              sehän on sallituissa rajoissa, mutta lähellä sitä rajaa.
                              ala-raja -0,55'
                              ylä-raja -1,55'
                              arvo siis -1,44' eli rajojen sisässä.

                              Uskoisin että tuon arvon tausta olisi punaisella jos se ylittäisi rajan.
                              Se miksi vasemman etupyörän camber on keltaisella johtuu siitä, että vaikka arvo näennäisesti on rajojen sisällä, on ero oikeanpuoleiseen pyörään liian suuri. Tyypillisesti suurin ero vasemman ja oikean puolen välillä saa olla luokkaa 30' eli puoli astetta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎