Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jäykemmät kallistuksenvakaajat E36:ssa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bman
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 222
    • Mikkeli

    Jäykemmät kallistuksenvakaajat E36:ssa

    Mahtaneekohan kellään olla kokemuksia jäykemmistä vakaajista E36:ssa etenkin 6 koneisissa. Varsinkin H&R sarjat kiinnostaisivat, kuinka paljon on jäykkyys lisääntynyt, epämukavuutta kenties jne?

    Kirjoitelkaahan kokemuksia, vaikka muistakin korimalleista ja/tai autoista.
  • Exorcist
    Wax on - Wax off
    • Dec 2004
    • 1806
    • Riihimäki

    #2
    Ainakin E36 M3:ssa H&R:n paksummat vakaajat (edessä ja takana) oli ehdottomasti paras modi. Todella paljon jäykensi korin liikkeitä. Suoralla tiellä ja hitaassa ajossa paljon vakaampi ja rauhallisempi.

    Ehdoton must siis ja mitään haittapuolia ei mieleen tule.

    Comment

    • sipi
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2005
      • 320
      • Helsinki

      #3
      Aivan loistavat kokemukset myös täällä H&R:n vakaajista e36 328:ssa. Loppuu se niiaus kurveissa (alla h&r 60/30 + bilstein sprint), rampit menee nätimmin ja muutenkin meno vakaampaa. Ainoaksi "haitta"puoleksi voi laskee sen että perä irtoo helpommin jos yrittämällä yrittää.. Hauskuuskerroin lisääntyy kyllä huomattavasti.
      Last edited by sipi; 20-06-2007, 11:18.
      e39 M5 Carbonschwarz '2001
      ex: e36/7 Z3M Roadster '1998 - "Hamann"
      ex: e36 328i Coupe '1995 - Powered by Dr. Shrick (232hp)

      Comment

      • jukkat
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2004
        • 309
        • Veteli

        #4
        Itsellekkin on tulossa H&R:n vakaajat heti kun rahavarat sallii, alla H&R:n comfort cupkit 40/15mm.

        Sen verran noiden jäykkien vakaajien kanssa on ongelmia tiedossa, että e36:n takavakaajan kiinnikkeet eivät ole sieltä järeimmästä päästä. Voivat siis murtua kovemmassa ajossa. Mulla auto joutuu radalle noin kerran kuussa, joten nähtäväksi jää, miten paikat kestää.

        Comment

        • JTMD
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2006
          • 834
          • Helsinki

          #5
          Heräsi kiinnostus itselläkin. Missä hintaluokassa nuo liikkuu? erituisesti M3:een

          Edit: yli 500€ sarja... Himottaisi silti
          Last edited by JTMD; 20-06-2007, 15:34.
          -10 e93 325i
          -04 e46 320i
          -92 e31 850i 6speed
          -92 e30 325 cab
          -93 e36 M3
          -91 e36 325

          Comment

          • bman
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 222
            • Mikkeli

            #6
            Tuolta eBaysta taisi löytyä noin 300e kieppeillä nuita H&R vakaajia...kimppatilausta ja alennusta hintoihin??

            Comment

            • Mörökölli
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 1735
              • Turku

              #7
              Originally posted by sipi View Post
              Ainoaksi "haitta"puoleksi voi laskee sen että perä irtoo helpommin jos yrittämällä yrittää.. Hauskuuskerroin lisääntyy kyllä huomattavasti.
              Mä en pidä tota haittapuolena, ellei autolla ole tarkoitus tehdä rataennätystä.
              www.nenifab.com

              Comment

              • jukkat
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2004
                • 309
                • Veteli

                #8
                Originally posted by bman View Post
                Tuolta eBaysta taisi löytyä noin 300e kieppeillä nuita H&R vakaajia...kimppatilausta ja alennusta hintoihin??
                www.orangetuning.de myy e36:een 291 Eurolla. Tuohon sitten taitaa tulla parisen kymppiä postikuluja päälle.

                Comment

                • sipi
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2005
                  • 320
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by Mörökölli View Post
                  Mä en pidä tota haittapuolena, ellei autolla ole tarkoitus tehdä rataennätystä.
                  niin, siksi se olikin lainausmerkeissä ja ettei nyt väärä käsitys jää kenellekkään niin ei se perä kyllä kurveihin ampuessa mihinkää irtoo vaan lähinnä jos leikkii haluu, niin ...

                  Orange-tuningista itsekkin tilasin vakaajat ja useampaan otteeseen muutakin roipetta tullut tilailttua, joten suositella voi ja homma toimii kyseisen tahon kanssa.
                  e39 M5 Carbonschwarz '2001
                  ex: e36/7 Z3M Roadster '1998 - "Hamann"
                  ex: e36 328i Coupe '1995 - Powered by Dr. Shrick (232hp)

                  Comment

                  • jukkat
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2004
                    • 309
                    • Veteli

                    #10
                    Nonniin. Eilen sain vakaajat autoon ja eikun suorinta tietä Kemoralle kokeilemaan. Edessä ja takana on nyt vakaaja löysemmässä asennossa ja silti menee kuin kiskoilla. Radan nopeimmassa mutkassa nousi nopeus 6km/h

                    Hieman tuntuu, että aliohjaavammaksi muuttui auton käytös, pitää vielä testailla johtuiko vain rengaspaineista tai muuten kuluneista renkaista vai pitääkö takavakaaja pistää jäykemmälle. Tutulla ainakin auttoi e46:ssa moinen toimi.

                    Loistava modi kyllä, parantaa auton käsiteltävyyttä uskomattoman paljon.

                    Alustana autossa H&R:n 40/15mm CupKit.

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16453
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by jukkat View Post
                      Nonniin. Eilen sain vakaajat autoon ja eikun suorinta tietä Kemoralle kokeilemaan. Edessä ja takana on nyt vakaaja löysemmässä asennossa ja silti menee kuin kiskoilla. Radan nopeimmassa mutkassa nousi nopeus 6km/h

                      Hieman tuntuu, että aliohjaavammaksi muuttui auton käytös, pitää vielä testailla johtuiko vain rengaspaineista tai muuten kuluneista renkaista vai pitääkö takavakaaja pistää jäykemmälle. Tutulla ainakin auttoi e46:ssa moinen toimi.

                      Loistava modi kyllä, parantaa auton käsiteltävyyttä uskomattoman paljon.

                      Alustana autossa H&R:n 40/15mm CupKit.
                      Löysemmässä asennossa, mitäs tämä on? Mikä e36 sulla on ja miten paksut alunperin, nyt h&r 28 ja 21 mm:kö ? Mulla on 318 is, alunperin m-tech vakaajilla 26 ja 18 mm joilla käytös puskevaa (ahvenisto). Eteen vaihdettu m3 22,5 ja lisätty camberia, ei puske niin paljon (tiellä). Tilattu m3 3,2 20 mm takavakaaja, sitä odotellessa piti lähteä huomenna radalle mutta sielläkin kuuma duunin, auton ym. lisäksi niin jää väliin.

                      Comment

                      • Camo
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2004
                        • 1662
                        • Lahti

                        #12
                        Originally posted by jr66 View Post
                        Löysemmässä asennossa, mitäs tämä on? Mikä e36 sulla on ja miten paksut alunperin, nyt h&r 28 ja 21 mm:kö ? Mulla on 318 is, alunperin m-tech vakaajilla 26 ja 18 mm joilla käytös puskevaa (ahvenisto). Eteen vaihdettu m3 22,5 ja lisätty camberia, ei puske niin paljon (tiellä). Tilattu m3 3,2 20 mm takavakaaja, sitä odotellessa piti lähteä huomenna radalle mutta sielläkin kuuma duunin, auton ym. lisäksi niin jää väliin.
                        Jep, eli noissa vakaajissa on kaksi eri kohtaa mistä se voidaan kiinnittää ja näin ollen toisella kiinnityskohdalla saadaan jäykemmäksi kuin toisella. Itelle tulee Zetaan nuo samat vakaajat ja droppia tulee H&R:n jousilla se -30mm. Kertoilen kokemuksia sitten, kun saa nuo kiinni.
                        Current:
                        Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak -17
                        DeTomaso Pantera "Gr4" #5172 -73


                        Previous:
                        Jeep Grand Cherokee SRT8 6.1
                        E36 325i | E53 X5 4.6iS | Jeep WJ 4.7 | E36 320i | E38 740iA | E39 523i | E46 325Ci
                        Chevrolet Corvette C5 | Porsche 911 (996) C2 | E30 316i | E36 325tds | E36 318i
                        E34 525i | E30 320i | E30 318i | Z3 2.8 Roadster | E34 520i | E30 316i | E36 320i

                        Comment

                        • Hammu
                          Moderator
                          • Nov 2006
                          • 3971
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Nostellaas tätäkin välillä.

                          Eli tilaukseen lähti tuo H&R 28+21mm vakaajasatsi, saas nähdä milloin tulee.

                          Kauankos camolla/muilla meni aikaa vakaajien asentamiseen?

                          Comment

                          • NokiLeka
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2341
                            • Eurajoki

                            #14
                            Originally posted by Hammu View Post
                            Kauankos camolla/muilla meni aikaa vakaajien asentamiseen?
                            Jos e36 on alustaratkaisuiltaan edes hiukan samantyylinen kuin e46 niin ei siinä kauaa nokka tuhise. Etupää on neljällä pultilla ja takapää kahdella pultilla ja päät on työnnetty koiranluihin, näin siis e46:ssa. Tuossahan tulee mukana uudet säädettävät koiranluut, eli ne joutuu tietysti vaihtamaan myös.
                            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                            Comment

                            • Camo
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2004
                              • 1662
                              • Lahti

                              #15
                              Originally posted by Hammu View Post
                              Nostellaas tätäkin välillä.

                              Eli tilaukseen lähti tuo H&R 28+21mm vakaajasatsi, saas nähdä milloin tulee.

                              Kauankos camolla/muilla meni aikaa vakaajien asentamiseen?
                              Aivan vitun homokauan! Takaa joutui veivaamaan vararenkaan helvataan ja se, että ensin piti opetella kuinka se lähtee sieltä pois. No samalla siihen vaihdettiin H&R:n vieterit niin eihän niitä saanutkaan enää kiinni, kun tuo vakaaja oli ensin laitettu ja niin perkuleen jäykkä, ettei takatukivarsi liikahtanut mihinkään -> vakaajan päät irti ja jousi kiinni ja vakaaja takaisin paikalleen. Etupää meni muuten hyvin, mutta sielläkin joutui viimeisen pultin kanssa tappelemaan 50min. Yhteensä jousien ja vakaajien vaihtoon meni 8-9h. Kiitti vitusti, en tee tota enää ikinä ite!
                              Current:
                              Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak -17
                              DeTomaso Pantera "Gr4" #5172 -73


                              Previous:
                              Jeep Grand Cherokee SRT8 6.1
                              E36 325i | E53 X5 4.6iS | Jeep WJ 4.7 | E36 320i | E38 740iA | E39 523i | E46 325Ci
                              Chevrolet Corvette C5 | Porsche 911 (996) C2 | E30 316i | E36 325tds | E36 318i
                              E34 525i | E30 320i | E30 318i | Z3 2.8 Roadster | E34 520i | E30 316i | E36 320i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎