Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 328 hylätty päästöjen ja etuiskarin takia (TULIHAN SE LEIMA)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 328power
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 72
    • -

    E36 328 hylätty päästöjen ja etuiskarin takia (TULIHAN SE LEIMA)

    Eli jäi kiinni HC-pitoisuudesta, päästömittaus sanoo seuraava:

    Joutokäynti:
    CO-pitoisuus: 0,24 (sallittu 0,5)
    HC-pitoisuus: 121 (sallittu 100)
    CO2-pitoisuus: 15,10
    O2-pitoisuus: 0,13 (sallittu 5,0)

    Yli 2000rpm:
    CO-pitoisuus: 0,1 (sallittu 0,3)
    HC-pitoisuus: 64 (sallittu 100)
    CO2-pitoisuus: 15,0
    O2-pitoisuus: 0,26 (sallittu 5,0)
    Lambda-arvo: 1,0 (sallitty 0,97-1,03)

    Laitoin varmuuden vuoksi kaikki arvot, jos niistä voi jotakin päätellä. Eli HC-arvo on liian korkea tyhjäkäynnillä, mutta kierroksia annettaessa ei. Arvauksia? Vaihdoin autoon toisen lambda-anturin n. 2 kuukautta sitten. Vikakoodit käyn lukemassa Jussin jälkeen jos siitä jotain selviäisi.

    Sitten korjauskäsky tuli oikeasta etuiskarista. Autoon joskus aikoinaan Saksassa asennettu AC-Schnitzerin alustasarja ja jonkinlaista saksankielistä lappua mulla niistä on useampikin ja niissä eri numeroita useampiakin, mutta ei mitään tietoa mikä niistä numerosarjoista on toi iskarien tyyppi. Ja tietenkin vielä se, että saako niitä edes. Voinko heittää eteen tilalle mitkä tahansa iskarit? Jos voi niin suosituksia? Tai löydänkö jostain niistä iskareista numeron jolla ne ehkä mahdollisesti pystyisi tilaamaan?
  • armageddon
    Bimmer Fanatic
    • May 2007
    • 443
    • Kokkola

    #2
    Originally posted by 328power View Post
    Eli jäi kiinni HC-pitoisuudesta, päästömittaus sanoo seuraava:

    Joutokäynti:
    CO-pitoisuus: 0,24 (sallittu 0,5)
    HC-pitoisuus: 121 (sallittu 100)
    CO2-pitoisuus: 15,10
    O2-pitoisuus: 0,13 (sallittu 5,0)

    Yli 2000rpm:
    CO-pitoisuus: 0,1 (sallittu 0,3)
    HC-pitoisuus: 64 (sallittu 100)
    CO2-pitoisuus: 15,0
    O2-pitoisuus: 0,26 (sallittu 5,0)
    Lambda-arvo: 1,0 (sallitty 0,97-1,03)

    Laitoin varmuuden vuoksi kaikki arvot, jos niistä voi jotakin päätellä. Eli HC-arvo on liian korkea tyhjäkäynnillä, mutta kierroksia annettaessa ei. Arvauksia? Vaihdoin autoon toisen lambda-anturin n. 2 kuukautta sitten. Vikakoodit käyn lukemassa Jussin jälkeen jos siitä jotain selviäisi.

    Sitten korjauskäsky tuli oikeasta etuiskarista. Autoon joskus aikoinaan Saksassa asennettu AC-Schnitzerin alustasarja ja jonkinlaista saksankielistä lappua mulla niistä on useampikin ja niissä eri numeroita useampiakin, mutta ei mitään tietoa mikä niistä numerosarjoista on toi iskarien tyyppi. Ja tietenkin vielä se, että saako niitä edes. Voinko heittää eteen tilalle mitkä tahansa iskarit? Jos voi niin suosituksia? Tai löydänkö jostain niistä iskareista numeron jolla ne ehkä mahdollisesti pystyisi tilaamaan?
    sama oli mulla päästöjen kanssa... ja neuvo multa eti ilmavuotoja, ja tsekkaa pakoputkisto pienikin reikä siel nii täppi siihe.
    ei kai iskareista pomppaa ellei ne oo paskana!?!
    ei ne tehot vaan se kuski...

    Comment

    • Behemoth
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2006
      • 562

      #3
      Originally posted by 328power View Post
      Eli jäi kiinni HC-pitoisuudesta, päästömittaus
      Sitten korjauskäsky tuli oikeasta etuiskarista. Autoon joskus aikoinaan Saksassa asennettu AC-Schnitzerin alustasarja ja jonkinlaista saksankielistä lappua mulla niistä on useampikin ja niissä eri numeroita useampiakin, mutta ei mitään tietoa mikä niistä numerosarjoista on toi iskarien tyyppi. Ja tietenkin vielä se, että saako niitä edes. Voinko heittää eteen tilalle mitkä tahansa iskarit? Jos voi niin suosituksia? Tai löydänkö jostain niistä iskareista numeron jolla ne ehkä mahdollisesti pystyisi tilaamaan?
      Kannattaa asentaa joku madalluksen kestävä iskari, jos ja kun tuo Schnitzerin alusta on vakiota hieman matalampi. Voihan siihen heittää katsastuksen ajaksi vaikka tarvikeliikkeen jonku halpiksenkin.
      E66 730Ld LCI

      ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

      Comment

      • 328power
        Bimmer Rookie
        • Sep 2006
        • 72
        • -

        #4
        Pitänee ettiä jos on ilmavuotoja, en tiedä voiko liittyä asiaan, mutta auto alkaa välillä täristämään tyhjäkäynnillä ja starttiessa kylmänä usein hakee pienen tovin kierroksia, joskus meinaa sammuakin.

        Se haitariputki oli tossa kerran puuhaillessa irtikin ja muutenkin alle vuoden vanha joten siinä en ainakaan ole huomannu halkeamia, mitäs muita letkuja ja putkia tuon lisäksi kannattaa tarkistaa? Voiko muka rikkinäinen putki aiheuttaa ton HC-arvon kohoamisen? Konttorilla suoraan mun auton perään meni päästömittaukseen e34 520i, jossa vuosi putki selvästi ja kuulin kun katastusmies huuteli et meni päästöistä läpi.

        Pitääkö noita iskareita ostaessa ostaa koko setti missä on iskari + jousi vai voiko niitä ac-schnitzerin jousia käyttää jonkun muun iskarin kanssa?
        Last edited by 328power; 20-06-2007, 10:53.

        Comment

        • bemu2000
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 17799
          • Jämsä

          #5
          pakko kysyä, että mistä muuten ostit auton?
          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
          Vanteet edullisesti
          Nostureita ja rengaskoneita

          Comment

          • 328power
            Bimmer Rookie
            • Sep 2006
            • 72
            • -

            #6
            Seinäjoelta kävin hakemassa viime vuoden elokuun lopulla. Tuntuuko tutulta vai?

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17799
              • Jämsä

              #7
              Originally posted by 328power View Post
              Seinäjoelta kävin hakemassa viime vuoden elokuun lopulla. Tuntuuko tutulta vai?
              joo. kyllä niitä vilkkujen häiriöitä ihmeteltiin monesti sadekeleillä vaihdoin elokuussa sen tohon cabrioon juurikin seinäjoella.
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • 328power
                Bimmer Rookie
                • Sep 2006
                • 72
                • -

                #8
                Juu on muuten pariin kertaan menny hermot niitten vilkkujen kans
                Ja se kaveri keneltä ostin sanoikin, että anto jonkun cabrion vaihdos. Nyt voit varmaan kertoa millaiseen pommiin rahansa pistäny

                Tosin nyt ei kyl ole vähään aikaan vilkutellu, toivottavasti pysyy niin

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17799
                  • Jämsä

                  #9
                  Originally posted by 328power View Post
                  Juu on muuten pariin kertaan menny hermot niitten vilkkujen kans
                  Ja se kaveri keneltä ostin sanoikin, että anto jonkun cabrion vaihdos. Nyt voit varmaan kertoa millaiseen pommiin rahansa pistäny

                  Tosin nyt ei kyl ole vähään aikaan vilkutellu, toivottavasti pysyy niin
                  kai se ihan ok peli on... nokka-akselin anturi piti vaihtaa reilu vuosi sitten, eli siitä ei luulis heti tulevan ongelmaa ainakaan taakse tukivarsien etupään puslat uusin ja jotain etupäähän kans. tuli sillä pari kertaa lapissakin asti käytyä. ootko miten paljon ajanut, että onko öljyä vienyt? yhdellä öljylaadulla taisi hiukan kuluttaa, mutta taisi sekin mennä bmw:n "normaalin" kulutuksen rajoihin... niin löytyikö siitä jotain vikaa takaluukun johtosarjasta, että sen takia ehkä vilkutteli?
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • 328power
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2006
                    • 72
                    • -

                    #10
                    Originally posted by bemu2000 View Post
                    ...että onko öljyä vienyt? yhdellä öljylaadulla taisi hiukan kuluttaa, mutta taisi sekin mennä bmw:n "normaalin" kulutuksen rajoihin... niin löytyikö siitä jotain vikaa takaluukun johtosarjasta, että sen takia ehkä vilkutteli?
                    Nostellaas tätäkin topiccia nyt kun ollaan jussista selvitty
                    Öljyä alkanu viemään jonkinverran yli normin, venakopan tiiviste näyttäis ainakin vuotavan ja venttiilinvarren kumit kaipais kai vaihtoa. Takaluukun johtosarjan otin auki siihen taitoskohtaan asti, ei ainakaan silmin havaittavaa vikaa. Ei vilkutellu yli kahteen viikkoon, mutta nyt taas tänään alkoi vittuilemaan alkaa hajoomaan ton kanssa.

                    Mutta asiaan, etin foorumilta tietoutta mikä saattais aiheuttaa korkeat HC-arvot tyhjäkäynnillä ja yleisimmät veikkaukset tuntuivat olevan lambda tai katti paskana, tosiaankin toisen lambdan vaihdoin jokin aika sitten (tietenkin mahdollista, että tarvikeosa on jo nyt rikki?) Mutta kysyisin, että kun tyhjäkäynti on välillä hieman epätasaista, niin voiko kyseinen ongelma aiheuttaa korkeat HC-arvot tyhjäkäynnillä?

                    Comment

                    • Lanttu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 1643

                      #11
                      Katalysaattori on kyllä kunnossa jollei kilise/rämise kun koputtelee kumivasaralla. Lambdan vialtahan tuo kuulostaisi. Vikakoodit on luettu? Ei kai tarvikelambdan johtoliitoksia ole tehty apikoilla?

                      Comment

                      • jonne
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 248
                        • Rusko

                        #12
                        melko normaalia, katsastajalla kiire ?

                        Mutta asiaan, etin foorumilta tietoutta mikä saattais aiheuttaa korkeat HC-arvot tyhjäkäynnillä ja yleisimmät veikkaukset tuntuivat olevan lambda tai katti paskana, tosiaankin toisen lambdan vaihdoin jokin aika sitten (tietenkin mahdollista, että tarvikeosa on jo nyt rikki?) Mutta kysyisin, että kun tyhjäkäynti on välillä hieman epätasaista, niin voiko kyseinen ongelma aiheuttaa korkeat HC-arvot tyhjäkäynnillä?[/QUOTE]


                        Olen mitannut työssäni usean E36-mallisen päästöjä (M50 ja M52) ja kokemuksesta voin sanoa, että HC tyhjäkäynnillä nousee helposti, jos röörit eivät ole kuumana.
                        Katithan ovat siinä melko kaukana moottorista.

                        Oma 328i tuottaa suoraan ajosta mitattuna todella alhaiset häkä- ja HC-arvot, mutta puolen tunnin seisonnan jälkeen jäähtyneellä putkistolla saa moottoria laulattaa melko raa'asti 2...3 minuuttia 3500...4500 kierroksella jotta saavutetaan tilanne jolloin myös tyhjäkäynnillä HC putoaa alle sadan.

                        Epäilen, että katsastaja on ehkä pitänyt hiukan kiirettä mitatessaan päästöjä.


                        Mainitsemasi tyhjäkäynnin epätasaisuus saattaa kieliä pienistä sytytyskatkoista tai ainakin epätäydellisestä palamisesta jolloin HC-arvot nousevat helposti yli säädösten.
                        Puolat, tulpat, tyhjäkäynnin säädin.... ilmavuodot imupuolella.
                        Mikä laulaen tulee, se tulee.

                        BMW E39 M5, vm. 2002

                        Comment

                        • 328power
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2006
                          • 72
                          • -

                          #13
                          Pitänee tutkia noita ilmavuotoja, puolia olen pariin otteeseen hypistellyt kaikki paitsi yksi olivat täysin ehjiä päällisin puolin. Eli siinä yhdessä oli hieman lähtenyt sitä kumia mikä on siinä puolan tulpan päälle tulevassa osassa, hieman öljyä kanssa tihkunut siihen. Vaihtoon?

                          Vikakoodeja ei vielä ehtiny luetuttamaan kun paikallisessa bmw-huollossa oli pikahuolto kiinni tän viikon. Jos joku Lohjan alueelta sattuu tätä lukemaan ja omaa laitteet niin privaan voi pistää viestiä.
                          Last edited by 328power; 27-06-2007, 20:46.

                          Comment

                          • 328power
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2006
                            • 72
                            • -

                            #14
                            Originally posted by Lanttu View Post
                            Ei kai tarvikelambdan johtoliitoksia ole tehty apikoilla?
                            No kun siinä tuli semmoset mukana...

                            Comment

                            • Jebbunen
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2006
                              • 514
                              • Pirkkala

                              #15
                              vaihda tulpat. mulla putos hc tyhjäkäynnillä 150---->60 kun vaihdoin tulpat
                              Porsche

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎