elikkä mulla on E36 M3 -93 ja siinä on se helvetin ruma nelipuolanen bägiratti! Käykö bägitön ratti bägillisen tilalle eli onko ratti akseli kiinnitys sama? voiko ratin irrottaa ilman että turva järjestelmä menee sekasin! miten tommonen ratti  irrotetaan? kokemuksia/kuvia?
							
						
					M3:n airbag ratin vaihto?
				
					Collapse
				
			
		
	X
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Re: M3:n airbag ratin vaihto?
 
 Uskoisin että menee samoin kuin ns normi-nelipuolaisessakin. EliOriginally posted by willeelikkä mulla on E36 M3 -93 ja siinä on se helvetin ruma nelipuolanen bägiratti! Käykö bägitön ratti bägillisen tilalle eli onko ratti akseli kiinnitys sama? voiko ratin irrottaa ilman että turva järjestelmä menee sekasin! miten tommonen ratti irrotetaan? kokemuksia/kuvia?
 1. ensin akunkengät irti about vartiksi (tai pidempään jos haluaa pelata varman päälle)
 2. avaa se ratin ja kojelaudan välissä olevan "muoviputki" tai mikä kettu nyt lie olikaan ja ota bagin piuhat siitäkin irti.
 3. 4kpl torkseja (vai oliko näitä vain kaksi?) auki takaa jonka jälkeen bagi lähtee irti
 4. seuraavaksi ratti irti hylsyllä ohjaustangosta ja she on shiinä.
 5. takaisin laitto käännetyssä järjestyksessä.
 
 allekirjoittanut ei ota vastuuta kassin laukeamisesta silmille 
 
 Veikkaan ettet kovin nätisti saa vaihdettua tota bagittomaan ja toisaalta kun kuitenkin vedät sen metsään niin se bagi on siinä parempi ollakin...:wink: eli jostain sporttimallin bagirattia kehiin vaan.Ei rahaa ostaa uudempaa tai tuunata vanhaa? Se on siis old school!
 
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Tuon ettet saa vaihdettua bagittomaan, tulee ihan katsastuksessa eteen. Tosin ei ole varmaa tietoa eli voihan olla että tuohon bagittomankin saat ihan "laillisesti".Originally posted by willeEtsin kokoajan kolmepuolasta bägirattia! Kiitoksia irrotus ohjeista! itselläni olis ollu mtechin kolmepuolanen bägitön ratti!Ei rahaa ostaa uudempaa tai tuunata vanhaa? Se on siis old school!
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 eikös uusissa autoissa lue rekisteri otteessa turvavarusteet? iselläni ei auton otteessa mainita turva varusteista mitään! joten onko toi bägi ollu lisävaruste tollon ja autoa on saanut ilman tyynyä? tiedä sitten käyn maanantaina katsastuskonttorilla kyselemässä!E30 325i cabrio
 E21 315
 E70 x5 30xd
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Turvavarusteet kuuluu auton tyyppivarusteisiin joita ei saa poistaa/muuttaa. Periaatteessa mikäli ko.mallia on saanut ilman bagia, voi olla mahdollista muutoskatsastaa auto bagittömäksi. Vuoden-parin sisällä joka tapauksessa tulee bagien vanhenemisen valvonta katsastuksen yhteydessä, joten siinä vaiheessa autossa on oltava kiinni toimivat turvavarusteet mikäli sen haluaa vuosikatsastaa.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Re: M3:n airbag ratin vaihto?
 
 Tuolla tavalla ainakin E34:sta, eiköhän se ole samansuuntainen operaatio myös E36:ssa.Originally posted by willemiten tommonen ratti irrotetaan? kokemuksia/kuvia?
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Tähän haluisin lisäkysymyksenä kysyä että käykö e36 vm94 328 coupe jossa airbag niin tommoinen nelipuolainen m-ratti joka 328 vm 96. Eli onko niissä molemissa noi bagin liittimet samanlaiset. Eli ei ole siis tarkoitus poistaa bägia saada vaan vähän nätimpi ratti ton orggiksen tilalle  
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Eikös noi ole aika samanlaisia, jos nelipuolaisia kummatkin?Originally posted by odeTähän haluisin lisäkysymyksenä kysyä että käykö e36 vm94 328 coupe jossa airbag niin tommoinen nelipuolainen m-ratti joka 328 vm 96. Eli onko niissä molemissa noi bagin liittimet samanlaiset. Eli ei ole siis tarkoitus poistaa bägia saada vaan vähän nätimpi ratti ton orggiksen tilalle 
 Kyllä pitäs olla samat liittimet.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Selvennetään nyt asiaa vielä sen verran, että bägissä oleva naarasliitin on kaikissa bemuissa sama. Se on standardi malli.Originally posted by odeTähän haluisin lisäkysymyksenä kysyä että käykö e36 vm94 328 coupe jossa airbag niin tommoinen nelipuolainen m-ratti joka 328 vm 96. Eli onko niissä molemissa noi bagin liittimet samanlaiset. Eli ei ole siis tarkoitus poistaa bägia saada vaan vähän nätimpi ratti ton orggiksen tilalle 
 Urosliitinhän sulla on siinä kelassa mikä on ratissa kolmella pienellä ruuvilla kiinni.
 Sen kelan vain vaihdat ratista toiseen.
 Kelan kautta tulee bäkin piuhat+äänitorven piuhat.
 Joudut kuittauttamaan bäkin merkkivalon asennuksen jälkeen.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Miten bägin merkkivalo kuitataan helpoiten jos vaihtelee ratteja?Originally posted by mika68Selvennetään nyt asiaa vielä sen verran, että bägissä oleva naarasliitin on kaikissa bemuissa sama. Se on standardi malli.
 Urosliitinhän sulla on siinä kelassa mikä on ratissa kolmella pienellä ruuvilla kiinni.
 Sen kelan vain vaihdat ratista toiseen.
 Kelan kautta tulee bäkin piuhat+äänitorven piuhat.
 Joudut kuittauttamaan bäkin merkkivalon asennuksen jälkeen.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Jos vaihtotyön tekee niin että ottaa akun kengän irti ja odottaa noin 15min ennekuin tekee mitään. Sitten vanha ratti irti ja uusi tilalle. Vasta tämän jälkeen akun kengät takas kiinni ja jos kaikki on tehty oikein ei pitäisi bagin valon edes syttyä. Jos kuitenkin bagin valo syttyy niin auto on käytettävä testerissä joko huollossa tai jollain tutulla jolla ko piuhat löytyy Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella. Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
 Tiedustelut priva tai 0452210069
 Current
 E61 530d
 E39 530d
 E39 520iA
 E46 330xd
 E28 528i
 
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Muuten hyvä selitys, mutta airbag valo syttyy aina, kun ns. virtapiiri on katkaistu. Eli aina kun ratin liitin irroitetaan, niin kuittaus suoritettava. Useammat "oikeat" autokorjaamot pystyvät kuittaamaan bägi valon. Hintahaitari ainakin 10-50eeroa.Originally posted by RobiJos vaihtotyön tekee niin että ottaa akun kengän irti ja odottaa noin 15min ennekuin tekee mitään. Sitten vanha ratti irti ja uusi tilalle. Vasta tämän jälkeen akun kengät takas kiinni ja jos kaikki on tehty oikein ei pitäisi bagin valon edes syttyä. Jos kuitenkin bagin valo syttyy niin auto on käytettävä testerissä joko huollossa tai jollain tutulla jolla ko piuhat löytyy 
 Ilmoittakaa mullekkin, jos jollakin kerholaisella löytyy piuhat+ohjelma!
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Mikä tuon airbag valon syttymisen sitten aiheuttaa jos ottaa akun hyvissä ajoin irti niin eihän virtapiirissä ole virtaa ja kaikki asentaa samalla tavalla kuin aikaisemmin ja sen jälkeen akku kiinni, mistä boksi tietää että ratti silloin on ollut irti? Mitään mekaanistahan tuolla ei voi ns. laueta mikä pitäisi kuitata ja jos ei ole sähköä niin miten jokin virtapiiri voi katketa niin että siitä jää jotain muistiin vai onko tuo jollakin tavalla akkuvarmistettu? Miten airbag valo kuitataan, diagnostiikkapistokkeestako?Originally posted by mika68Muuten hyvä selitys, mutta airbag valo syttyy aina, kun ns. virtapiiri on katkaistu. Eli aina kun ratin liitin irroitetaan, niin kuittaus suoritettava. Useammat "oikeat" autokorjaamot pystyvät kuittaamaan bägi valon. Hintahaitari ainakin 10-50eeroa.
 Ilmoittakaa mullekkin, jos jollakin kerholaisella löytyy piuhat+ohjelma!
 
 Valaiskaa tyhmää  
 Comment
Comment