Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Automaattivaihteiston öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cud
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 63

    E36 Automaattivaihteiston öljynvaihto

    Minulla on E36 328 jolla on ajettu 144 000 km ja olen viimeaikoina huomannut että laatikko reagoi hitaasti. Minulla on tapana laittaa N:lle liikennevaloissa, en tiedä onko tämä hyvä idea mutta luulisi ettei öljy kuumene turhaan, ja kun valot vaihtuu ja laitan D:lle niin nykyään on pieni viive ja auto lähte räväkkäästi liikkeelle. Luulisin että kyseessä on se että öljy on likaista ja ehkä paksua kun ei ole koskaan vaihdettu ja siksi venttiilit reagoi hitaasti. Laatikko ei vaihda ylivaihteelle ennen kuin laatikko on lämmennyt ja sekin tuntuu pienenä nykäisynä.

    Ajattelin vaihtaa öljyt itse mutta haluaisin tietää onko tässä homassa jotain mitä pitäisi erityisesti huomioida? Onko jotain tiettyä öljyä mitä suosittelisitte? Pitääkö ostaa BMW:n suodatin vai kelpaako joku halvempi merkki? Olin ajatellut tehdä niin että ensin täytän jollain halvemmalla öljyllä ja suodattimella ja ajan muutama sata km, sen jälkeen vaihdan uudestan mutta laitan parempaa öljyä ja suodantin. Näin saisin laimennettua se vanha öljy joka sinne jää ja toivottavasti suurin osa liasta suodatettua pois. Kuullostaako tämä järkevältä?
    Last edited by Cud; 30-07-2007, 14:50. Reason: Typo
  • E39-530A
    BTCF Member
    • Feb 2007
    • 935
    • Espoo

    #2
    Öljykartta

    Katsopa tuolta mikä askiöljy sinne menee:



    Taitaa olla ylimmässä

    Varmista vielä laatikkosi valmistaja ja merkki ja kysy varoiksi vielä jostain BMW- tai automaattihuollosta, sillä tuo lista on etupäässä Amerikan-versioille. En osaa sanoa, ovatko ne yhteneväisiä eurojen kanssa.

    Tuo valoissa vapaalle laittaminen on melko turhaa, ellet todella pitkään seiso. Ainakin kun olet lähdössä liikkeelle, niin vaihda D:lle ja odota, että menee veto päälle (painetta turbiiniin). Älä siis polje heti välittömästi D:lle siirron yhteydessä. Varmaankin esim Hemi osaisi kertoa tarkemmin ko. asiasta.
    E92 335iA -08

    ---
    ex E34 540iA -93
    ex E90 325iA -05
    ex E39 530iA -00
    ex Toyota Avensis
    ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

    Comment

    • puhvc
      Bimmer Rookie
      • Dec 2006
      • 73
      • Oulu

      #3
      en usko että turhaan kannattaa ensin " huonompia " öljyjä sinne kaataa, kun mielestäni riittää että ajat ensin autolla että öljy kerkeää lämmetä jotta siihen sekoittuu se kaikki paska ja on muutenkin juoksevampaa ainakin manuaali lootassa näin ollut

      Comment

      • Cud
        Bimmer Rookie
        • Mar 2007
        • 63

        #4
        Originally posted by puhvc View Post
        en usko että turhaan kannattaa ensin " huonompia " öljyjä sinne kaataa, kun mielestäni riittää että ajat ensin autolla että öljy kerkeää lämmetä jotta siihen sekoittuu se kaikki paska ja on muutenkin juoksevampaa ainakin manuaali lootassa näin ollut
        Ajattelin vain kun turbiiniin jää öljyä mitä ei saa vaihdettua ja varmaan siinäkin on likaa kun on niin vanhaa öljyä. Manualissa toi vaihto on hieman eri juttu mutta taidat olla oikeassa siinä että on turha laittaa huonompaa öljyä sinne ensin koska eri öljyjä ei pitäisi sekoittaa. Täälläpäin ei taida olla firmoja joka vaihtaisi flushing menetelmällä, muuten veisin sinne jotta tulisi kunnolla tehtyä. Pitää kai itse yrittää parhaan mukaan. BMW huolto sanoi vain että ne on sealed for life ja ettei tartte vaihtaa, en sinne viitsi viedä jos ne antaa semmoisia neuvoja vanhoille autoille. Saa epäillä ettei ne osaa asiansa ja vähän semmoisia huhuja on liikkunutkin.

        Tohon ensimmäiseen vastaukseen vielä sen verran että en paina kaasua ennen kuin laatikko vetää joten ilmeisesti ongelma on turbiinissa. Se on kai siitä kun öljyllä on huonompi viskositeetti niin toi lähtö ei mene yhtä pehmeesti kuin ennen. Kyllä laatikko myös vaihtaa hitaammin mutta olin kai hieman epäselvä siinä mitä kirjoitin alussa, eli vaihtojen hitaus ei sinäänsä ole mikään ongelma valoissa vaan pikemmin se että turbiini on hieman on on/off moodissa. Jos nyt liiottelen asiaa koska ei tämä ole sinäänsä mikään ongelma vielä, haluaisin vain tehdä asialle jotain ennen kuin siitä tulee ongelma.

        Kiitoksia vastauksista ja linkistä! Lisää saa kommentoida jos on jotain sanottavaa ja toivottavasti on. Olen lukenut noi muut threadit missä on puhuttu laatikoista ja öljynvaihdoista mutta siellä keskustelu ei ole niin painottunut varsinaisesti miten vaihto tehdään käytännössä vaan pikemmin onko se hyvä idea vai ei. Itse olen sitä mieltä että jos autolla on ajettu yli 100 000 km ilman vaihtoa niin on hyvä aika tehdä se ennen kun aski hajoaa. Jos vaihdon jälkeen tulee ongelmia niin se oli jo rikki tai sitten ollaan tehty jotain väärin, vaihto sinäänsä ei voi hajottaa mitään koska se on vai uutta öljyä ja suodatin. Ei moottorikaan hajoa öljynvaihdon takia. Ei voi syyttää öljynvaihtoa jos moottori hajoaa koska sitä ei ole aijemmin huolettu tarpeeksi hyvin.
        Last edited by Cud; 31-07-2007, 08:57.

        Comment

        • juster
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 624

          #5
          Vaihde on tarkoitettu pidettäväksi ajon aikana D-asennossa kokoajan. Vaihteistoon ei pidä mennä sotkemaan mitään muuta kuin samaa öljyä mitä siellä jo on. flushing- eli huuhtelu- menetelmällä saa vaihdettua kerralla kaikki öljyt, mutta se vaatii osaamista ja välineet.

          Lyhyesti on vaikea antaa ohjeita öljyn vaihtoon. Nämä ohjeet on tarkoitettu perinteiseen öljynvaihtoon, jossa öljystä vaihtuu n. 50 % uudeksi.

          – oikea lämpötila vaihteiston öljyn lämpötila pitää olla 30–50 astetta
          - puhtaus on ehdottoman tärkeää älä työnnä likaa öljyn mukana

          – koska öljyt vaihdetaan auton alta, nosta autoa niin, että se on ehdottomasti suorassa.

          – mittaa pois tullut öljynmäärä saman verran vähintään tilalle (itse käytän 2 eurolla ostettua litran mittaa)

          – puhdista öljynpohja ja magneetit älä jätä nukkaa tai mitään muutakaan pohjaan.

          – oikea öljy

          – vaihde suodatin

          – öljyn määrän lopullinen tarkistus tehdään moottorin ollessa käynnissä! Käy ensin kaikki vaihteet läpi 5 sekuntia per vaihde. Sen jälkeen lopputäyttö moottorin edelleen käydessä niin kauan, että öljy tulee täyttöaukosta yli.

          – älä aloita koko vaihtoa, jos et ole varma mitä teet.
          – lue linkin ohjeet tarkasti

          Tässä on linkki manuaaliin, jossa on ohjeet öljyn vaihtoon:
          Last edited by juster; 31-07-2007, 11:01. Reason: Linkki vaihdettu toimivaan

          Comment

          • Cud
            Bimmer Rookie
            • Mar 2007
            • 63

            #6
            Originally posted by juster View Post
            Vaihde on tarkoitettu pidettäväksi ajon aikana D-asennossa kokoajan. Vaihteistoon ei pidä mennä sotkemaan mitään muuta kuin samaa öljyä mitä siellä jo on. flushing- eli huuhtelu- menetelmällä saa vaihdettua kerralla kaikki öljyt, mutta se vaatii osaamista ja välineet.

            Tässä on linkki manuaaliin, jossa on ohjeet öljyn vaihtoon:
            http://www.zf-group.com/pdf/5HP18.pdf
            Kiitos linkistä. Toi kun auto pitää olla käynnissä kun tarkistaa öljy, niin tekee asiasta hankalan koska minulla ei ole nosturia ja kun auto on pukeilla niin en halua ryömiä alle jos auto on käynnissä. Osaaminen ei ole mikään este mutta välineet on, joten ehkä on parasta viedä jollekin korjaamolle. Pitää yrittää löytää joku firma joka osaa asiansa ja joka tekisi tolla flushing menetelmällä koska haluaisin saada kaikki vaihdettua kerralla, itse en siihen pysty ja vaihtokin taitaa tyssätä siihen että en saa auto ilmaan kun se käynnissä. Yks tuttu menehtyi kun auto tippui sen päällä kun se oli pukeilla ja se sai kyllä miettimään ja olemaan varovainen, joten en mielellään mee alle, varsinkaan kun auto on käynnissä.

            Comment

            • Night-Wind
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2006
              • 1534
              • 02

              #7
              En kyllä itsekään ole N:ää risteyksissä käyttänyt, muutenkin jäänyt aika vähälle koko ännän käyttö. Reagoiko sulla pakkovaihteet/sporttikin samalain? Itse oon kanssa harkinnut vaihtoja jo jonkin aikaa, kun tossa vajaan kilsan päässä asuu asian osaava tyyppi. Mulla vaihdettaessa nostaa hieman kierroksia ja aina kun nakkaa D:n silmään niin perästä kuuluu omituinen 'klonk' ääni..
              ex: BMW E38 735iA -97
              ex: MB W211 E200CDI -03
              ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
              ex: BMW E39 528iA -96
              ex: MB W126 300SE -89
              ex: BMW E34 525iAT -95
              ex: BMW E36 316iA -91

              Comment

              • Cud
                Bimmer Rookie
                • Mar 2007
                • 63

                #8
                Käytän sporttia aika vähän mutta en ole ainakaan huomannut että vaihto reagoisi hitaammin siinä asennossa. Tänään mietin tota hitautta kun ajoin ja se ehkä ei ole niin vaihdoissa vaan pikemmin konvertteristä. Huomaa myös selvästi kun lock-up lyö päälle ja se ei löy päälle ennen kuin laatikko on lämmennyt. Tuntuu pieni nykäisy ja sitä ei ollut aluksi kun autoa hankin 1,5 vuotta ja 20 000 km sitten. Taisin aijemmin kirjoittaa että se olisi ylivaihde mutta se taitaakin olla lock-up koska kierrokset ei vähene mutta kulusmittari laskee selvästi. Se on vielä niin pientä että on hieman vaikeaa sanoa missä vika oikeasti on, se on vain pieniä juttuja mitä olen huomannut ja voi olla että olen päässäni liiotellut ongelmia. Haluaisin vain saada laatikkoon uutta öljyä ennen kuin seuraa mitään isompaa ongelmaa koska mulla ei ole varaa uusia laatikkoa ja ilman autoa en pääse töihin joten ei olisi aikaa korjata itsekkään, olettaen että siihen pystyisin muutenkaan

                Comment

                • biiemdabljuu
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2007
                  • 156

                  #9
                  Öljynvaihdosta

                  Ensinnäkin, mikä laatikko on kyseessä? ZF5hp18? Entä minkä värinen tyyppikilpi laatikossasi on? Vihreä vai musta? Vihreissä ns. ikiöljyt, mustissa normaali ATF Dexron III, joka tuleekin vaihtaa aika-ajoin, ja jonka vaihto ei välttämättä vaadi mitään taikatemppuja.

                  Itse vaihdoin edelliseen autooni, BMW 325i e36 Coupeen automaattiöljyt keväällä ihan pohjan kautta, tosin Justerin ohjeiden mukaisesti kahteen kertaan. Mitään varsinaista vikaa eikä välttämättä ilmeneviä oireitakaan autossa ei ollut, vain ikävä tunne persauksissa tomaattiöljyjen kunnosta. Ensimmäisellä kerralla päästin öljyt (n.4-5 l) ulos propun kautta ja irrotin laatikon pohjan. Vaihdoin suodattimen Motonetin myymään ja putsasin pohjan ja magneetit huolellisesti. Auto seisoi tukevasti rakentamieni päälle ajettavien, n. 30 cm korkeiden puupukkien päällä. Öljy oli ihan asiallisen näköistä, laatikkoa oli onneksi ilmeisesti huollettu ennenkin. Pohja kasaan ja uusi öljy (Voitelukeskuksen myymä Petro Canadan ATF Dexron III, 80 e/20l eli 4e/l) sisään ZF:n omien ohjeiden mukaisesti. Muutama kymmenen kilometriä ajoa ja seuraavana aamuna uusi tyhjennyt, nyt vain pohjapropun kautta. Sama n. 4-5l öljyä ulos ja uutta saman verran sisään täyttöaukosta, taas ZF:n ohjeiden mukaisesti.

                  EHKÄ automaatin toiminta muuttui pehmeämmäksi, mutta ainakin oma ja seuraavan omistajankin mieli oli asian suhteen levollinen. Kunhan lämpötila on oikea ja sisään menee oikea määrä tavaraa, niin asia on kunnossa, jos laatikko muuten on ehjä.

                  MUTTA HUOM!!!

                  Puhun nyt vain ja ainoastaan mustakilpisen laatikon öljynvaihdosta, vihreäkilpiselle taitaa ainoa oikea vaihtoehto olla ns. huuhtelumenetelmä, jonka parhaiten tekee alanliike.
                  "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

                  Comment

                  • Caikkone
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2005
                    • 95
                    • Tornio

                    #10
                    biiemdabljuu, mites/millä sä mittasit ton öljyn lämpötilan aina välillä ku teit ZF:n ohjeiden mukaisesti tuon öljynvaihdon?



                    ex. e36 325iA Coupe -94

                    Nyt.
                    e46 330i Sedan -02
                    e70 X5 xDRIVE 35d -10

                    Ski-Doo MXZ 600sdi XRS -07
                    CAN-AM DS250 -06

                    Comment

                    • juster
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 624

                      #11
                      Jos kyseessä on E36 BMW 328iA -96, niin siinä on vihreä lätkäinen ns. ikiöljyillä varustettu laatikko. Öljynvaihto tapahtuu samalla tavalla kuin mustakilpiseenkin autoon. Huuhtelumenetelmällä saadaan kaikki öljy vaihdettua kerralla. Mitään likaa poistavaa tai muuta yms. ominaisuutta ei kyseisellä menetelmällä ole.

                      Öljyn lämpötila lienee hankala mitata. Mutta jos näin kesällä aloittaa öljynvaihdon auton ollessa kylmänä, niin lämpötila osuu asetettujen arvojen väliin jo pelkästään siitä syystä, että auto on käynnissä lopullisessa öljynmäärän tarkistuksessa. Syy lämpötila rajoihin on että automaattiöljy turpoaa voimakkaasti sen lämpötilan noustessa. Jos viimeinen täyttö tehdään liian kuumaan vaihteistoon, jää vaihteiston öljynmäärä vajaaksi.

                      Comment

                      • E39-530A
                        BTCF Member
                        • Feb 2007
                        • 935
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by juster View Post
                        Öljyn lämpötila lienee hankala mitata. Mutta jos näin kesällä aloittaa öljynvaihdon auton ollessa kylmänä, niin lämpötila osuu asetettujen arvojen väliin jo pelkästään siitä syystä, että auto on käynnissä lopullisessa öljynmäärän tarkistuksessa. Syy lämpötila rajoihin on että automaattiöljy turpoaa voimakkaasti sen lämpötilan noustessa. Jos viimeinen täyttö tehdään liian kuumaan vaihteistoon, jää vaihteiston öljynmäärä vajaaksi.
                        Tuo öljyn lämpö on verraten helppo mitata, jos on edes kohtuullinen yleismittari käytössä. Omassa on sellainen lämpöelementtipuikko, jonka avulla saa asteen välein lämpötilan. Sen voi tökätä, toki huolellisesti puhdistettuna, täyttöreiästä varovasti sisään.
                        E92 335iA -08

                        ---
                        ex E34 540iA -93
                        ex E90 325iA -05
                        ex E39 530iA -00
                        ex Toyota Avensis
                        ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                        Comment

                        • biiemdabljuu
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2007
                          • 156

                          #13
                          Käsipelillä

                          Kuten Justerikin asian jo ilmaisi, auton käydessä tyhjäkäyntiä lopullisessa öljyntäytössä öljyn lämpö pysyy yleensä annetuissa rajoissa, asian voi toki varmistaa vaikka yleismittarilla. Jos öljy on ns. kädenlämpöistä (n.37 asteista), täyttö onnistuu hyvin. Jos täyttötoimenpiteet eivät ole täysin selvät ja aikaa tuhlaantuu, öljynlämpötila nousee helposti yli sallitun ja laatikko työntää liikaa tavaraa ulos.

                          Huomautin tyyppikilven väristä siitä syystä, että mustakilpisiin automaattivaihteiston öljynvaihto on kuulunut huolto-ohjelmaan alusta alkaen, vihreäkilpisiin ei. Jos alkuperäisillä oileilla on ajettu esim. 300 tkm, saattaa seurauksena olla näitä surullisen kuuluisia paskan liikkeellelähtöjä, vaikka onnistuneita öljynvaihtoja taitaa näissäkin kuitenkin olla enemmistö. Onnea yrityksiin, eihän se öljy ehjää laatikkoa kuitenkaan hajoita, muttei myöskään korjaa mekaanista vikaa.
                          "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

                          Comment

                          • JKK
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2318
                            • Uusimaa

                            #14
                            Otetaan vanha threadi hyötykäyttöön.

                            Mikä on tällä hetkellä kustannustehokkain öljyvalinta vm.1997 328i:n automaattilootaan, jossa on vihreä lätkä?

                            Ja onnistuuko tähän peliin vaihto huuhtelumenetelmällä? Löytyykö ulkoista lauhdutinta, jonka letkun saisi irroitettua?
                            BMW G30 530e X-Drive

                            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #15
                              Originally posted by JKK View Post
                              Otetaan vanha threadi hyötykäyttöön.

                              Mikä on tällä hetkellä kustannustehokkain öljyvalinta vm.1997 328i:n automaattilootaan, jossa on vihreä lätkä?

                              Ja onnistuuko tähän peliin vaihto huuhtelumenetelmällä? Löytyykö ulkoista lauhdutinta, jonka letkun saisi irroitettua?
                              Petro canada d3m, n.100e 20l. Onnistuu huuhtelu, letkut irti lauhduttimen päästä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎