Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 ja e36

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zippaaja
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2007
    • 1140
    • Pieksämäki

    e34 ja e36

    Ois mietittävä kumpaa tässä lähtisi hankkimaan itselle e34 525:sta vai e36 325:sta ja ei osaa päättä kyl yhtään. Kummassa on kestävämpi kori tai kone ja onko minkälaisia + ja - asioita sanoa kummastakin tai jommastakummasta autosta. Tuollainen e34 525 24v kiehtois kyl pienoisesti. Mahtaisko sellainen jo liikkuakkin jonkun verran? Minkälainen painoero noissa koreissa on?
    Last edited by Zippaaja; 13-09-2007, 22:51.
    Kovvoo hommoo
  • pmtk
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 1559
    • Iisalmi

    #2
    No ihan ensalkuun, e34 525i 24v:ssä ja e36 325:sessa on sama kone. Molemmat ihan järkeviä vaihtoehtoja ja lienee makuasia kumman hankkii. Molempia löytyy varmaan hyvä- ja huonokuntoisina. e34 on tietty sisätiloiltaan suurempi.
    E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

    Comment

    • metanolman83
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2006
      • 249
      • itä suomi

      #3
      ei tuo e36 sedanikaan kovin ahdas ole, jos nyt ei hirveitä korstoja kyytiin ahda. aika pitkälti kyseessä on makuasia ja niistähän on paras kiistellä normaaliajossa molemmilla pärjää ihan hyvin. painoista en tiedä luvata mutta luulisin eron olevan parin sadan luokkaa.

      tekniikka on tosiaan sama, lukuunottamatta että e36 voi olla vanos joka tuo tavallaan yhden hajoavan osan lisää,tai ainakin monesti se alkaa äännellä +200 000km jälkeen joka ei sinänsä ole vaarallista.

      Comment

      • Haggis
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 1570
        • Wackyland

        #4
        Paljonkohan näissä on bensan kulutus ero? Itselläni vetelee 525:lla maantiellä n.10-11l/100 km. Tosin rengaistus 235mm 18",että saattaa kuulemma vaikuttaa :think
        Käyttis:Kia Optima TF

        Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

        Comment

        • 69ville
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 375
          • kiiminki-casa-neidari

          #5
          Originally posted by Haggis View Post
          Paljonkohan näissä on bensan kulutus ero? Itselläni vetelee 525:lla maantiellä n.10-11l/100 km. Tosin rengaistus 235mm 18",että saattaa kuulemma vaikuttaa :think
          aika kovalta kuulostaa tuo kulutus normi kakspuokiksi
          535:sella taisin päästä alle tuon.

          Comment

          • SledgeHammer82
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1651
            • Pk-seutu

            #6
            Originally posted by Haggis View Post
            Paljonkohan näissä on bensan kulutus ero? Itselläni vetelee 525:lla maantiellä n.10-11l/100 km. Tosin rengaistus 235mm 18",että saattaa kuulemma vaikuttaa :think
            E34 525i M50TÜB25-koneella on vienyt viimeisen 14tkm:n aikana keskimäärin 9,96 l/100 km. Pääosa ajosta muodostuu 13 km:n työmatkasta ja keskinopeus on ollut reilua 40 km:a tunnissa. Maantiellä sitten pääseekin nätisti ajelemalla 8:lla alkaviin kulutuslukemiin. Kulutuslukemat mitattu tankkausten perusteella, joten pitäisi olla aika tarkkoja. Autossa vakiorengastus 225/55R16.

            Comment

            • SledgeHammer82
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1651
              • Pk-seutu

              #7
              Originally posted by metanolman83 View Post
              tekniikka on tosiaan sama, lukuunottamatta että e36 voi olla vanos joka tuo tavallaan yhden hajoavan osan lisää,tai ainakin monesti se alkaa äännellä +200 000km jälkeen joka ei sinänsä ole vaarallista.
              Kyllä se VANOS löytyy e34:stäkin 9/92 eteenpäin. Tarkalleen ottaen moottori ei ole ihan sama, sillä esimerkiksi e34:n tapauksessa moottorille on ilmoitettu 250 Nm vääntömomentti (e36 245 Nm), periaatteessa kuitenkin sama kone.

              Suorituskyvystäkin oli kyselyä. Molemmat keräävät ainakin sen 240 km/h mittariin. Liikennevaloista lähtiessä e36:n pienempi massa on asiaa, mutta tienpäällä ei pahemmin löydy eroa kulkupuolella. E36 on e34:seen verrattuna paljon mikroautomaisempi ja sikäli kivempi viedä hyväpintaista asfalttitietä. Toisaalta e34:n monimutkaisempi pyöräntuenta selviää paremmin epätasaisuuksista eivätkä kuopat tai kohoumat pahemmin muuta ajosuuntaa vaikka ajettaisiinkin vähän reippaammin. Liukkaalla suurempi massa ja akseliväli rauhoittavat käytöstä selvästi.

              E34:n plussia ovat selvästi paremmat tilat (e36:ssa meinaa jo sisäänastuessa lyödä päänsä a-pilariin ja takana ei kovin pitkiä matkoja tehdä, jos miehistö on täysikasvuista), parempi äänieristys, laadukkaammat sisustusmateriaalit ja muutenkin astetta hienostuneempi konstruktio. E36:n etuna joku voi pitää nykyaikaisempaa muotoilua niin sisä- kuin ulkotiloissakin, sekä yksinkertaisempaa alustaa, jossa vähemmän kuluvia niveliä kuin e34:ssä.

              Comment

              • BMW
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 3822
                • California

                #8
                No itsellä ollu tuo E36 325 ja sitten tämä nykyinen E34 540. En nyt pysty ihan puolueetonta vertailua tässä kirjoittamaan kun jälkeenmainitussa on hieman enemmän tehoa.

                Mutta jos ei nyt moottoreihin puututa vaan autoihin niin ei tuo E34 ainakaan parempi ole kaupunkiajossa kun äärikulmat ei hahmotu niin hyvin isompien mittojensa takia.

                Matka-ajossa E34 loistaa vakaana ja jopa hieman hiljaisempana ajomelultaan. Eli hieman riippuu myös siitä missä liikkuu, miten ja monenko ihmisen kanssa. Jos tykkää autoa pyöritellä kovasti niin siihen tuo E36 sopii paremmin, kuin taas E34 on hyvä cruiseri joka kelaa maantielläkin komeat lukemat tarvittaessa linssiin.

                Osti kumman tahansa, suosittelen katsomaan mallisarjan muutaman viimeisen vuoden painoksia joista selvästikin lastentauteja on saatu karsittua kokemukseni mukaan ja nieltävät kilometrit on huolettomampia. Kuitenkin E30 ja E28:n jälkeläiset ovat ottaneet ison harppauksen edeltäjiin eikä ensimmäiset askeleet ihan kivuttomasti sujuneet.
                Last edited by BMW; 14-09-2007, 19:23.
                P
                R
                N
                D

                Comment

                • Harri G
                  BTCF Member
                  • Jul 2005
                  • 9041
                  • Iisalmi

                  #9
                  Juu makuasiahan tämä on. Suunnilleen samanhintaisiakin ovat, ehkä E34 hitusen halvempi. E34:n edut ovat maantiellä, kun taas E36:n kaupungissa. Toisaalta voi taas ajatella, että E34 on hieman hienostuneempi pappamalli, kun taas E36 on hieman nuorekkaampi sekä sisätiloiltaan, että muotoilultaan. Molemmat varmasti maantiellä kulkee ihan mukavasti, tosin älyttömiä tykkejähän nämä eivät ole. Väittäisin myös, että E34:ssa on ehkä hivenen parempi varustetaso. E36 325:t tahtoo olla monesti rokatun oloisia yksilöitä
                  Last edited by Harri G; 14-09-2007, 19:32.
                  E39 ja E91

                  Comment

                  • -kiki-
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 1160
                    • Hämeenkyrö

                    #10
                    E36 Taitaa kori olla hiukan lujempi kuin E34:ssä. Kummassakin omat hyvät puolet, E36 hiukan sporttisempi, usein lukkoperä. E34 muuten mukavempi ja varsinkin jos vähänkin tulee matkaa ajeltua.
                    F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

                    Comment

                    • Mikkomies84
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 1055
                      • Siilinjärvi

                      #11
                      Ihan erityyppisiä vehkeitähän nuo ovat, e34 on paljon mukavampi ja vähän hiljaisempikin, sisusta paljon fiksumpi minusta. e36 on tietysti enemmän ajajan auto, ja "lähtee" ihan eri malliin kun e34. Minä taas väittäisin, että e36:t on keskimäärin paremmin varusteltuja, ja vähemmän ajettujakin. Nämähän on taas niitä makuasioita, että minkälaista autoa sitä haluaa.

                      e: Tuossa haggiksen kulutuksessa on pari litraa liikaa, jotain vikaa kait siis.
                      Last edited by Mikkomies84; 14-09-2007, 19:48.

                      Comment

                      • tmth
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 2194
                        • Kangasala

                        #12
                        Itse en ainakaan kovin vaikeana valintana pitäisi, E34 ehdottomasti. Jotenkin se tuntuu laadukkaammalta kuin E36, vaikka olisi vanhempikin. Ajolleen molemmat on kyllä ihan hyviä, mutta ainakin matka-ajoon E34 on mukavampi. Ja onhan E34 BMW:n kauneimpia korimalleja.

                        F10 & R55
                        ex:
                        E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                        Comment

                        • BMW
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2004
                          • 3822
                          • California

                          #13
                          Ja kun puhutaan tämän ikäisistä autoista jotkva ovat käytettyjä, on juurikin autot yksilö tasoisia hyvin pitkälti. Esim. E34 väsyneillä puslilla, jousilla, iskarilla ja jarruilla on varmasti huonompi ajaa paikassakun paikassa verrattuna E36:seen ja toisinpäin. Mielipideasioista ei kannata alkaa kiistelemään, mutta onhan nuo kovin erinäköiset autot joten jo ihan ulkonäkökysymys saattaa olla ratkaiseva tekijä.

                          E34:sen haittana lienee suurempi kulutus omamassan vuoksi mutta toisaalta kolariturvallisuus myöskin parempi. Mun mielestä 530i 535i tai 540i on autolle sopivampia moottoreita vaikka soppa näille maistuukin paremmin. Vaikkei esim.525 24v ja 530i (eikös nuo 3l olekin 12v suoria kutosia?) huippusuorituskyvyssä ole isoa eroa, vääntävämpi kone sopii paremmin mun mielestä 500-koppaan.
                          P
                          R
                          N
                          D

                          Comment

                          • Rossifumi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1030
                            • Hamina

                            #14
                            Originally posted by BMW View Post
                            Mun mielestä 530i 535i tai 540i on autolle sopivampia moottoreita vaikka soppa näille maistuukin paremmin. Vaikkei esim.525 24v ja 530i (eikös nuo 3l olekin 12v suoria kutosia?) huippusuorituskyvyssä ole isoa eroa, vääntävämpi kone sopii paremmin mun mielestä 500-koppaan.
                            530i:n konehan on vuoden -90 puoliväliin asti M30B30 kat eli 12 venttiilinen kutvonen jossa tehoa on 188hv ja vääntöä 260Nm. Vuoden -90 puolivälin jälkeen kuvaan astui M60B30 eli V8 jonka teho on 218hv ja vääntöä jo hulppeat 290Nm.

                            Näin ollen tuon vanhassa 530:ssä on jopa vähemmän tehoa kuin uudemmassa M50 koneisessa 525:ssa. Tosin alavääntö on varmaan parempi ja muutenkin joustavampi kone.

                            Koneen valintahan on aika pitkälti mielipidekysymys mutta vanha kunnon M30 taitaa olla kestävyydeltään yksi parhaista BMW:n koneista ja lisäksi tekniikka siinä on vielä sen veran vanhaa, että sen lähes kukatahansa joka autoista jotain ymmärtää, osaa korjata.
                            Last edited by Rossifumi; 15-09-2007, 00:55. Reason: Typoja
                            Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

                            On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

                            Comment

                            • PeteS
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 2766
                              • Ylivieska

                              #15
                              Originally posted by BMW View Post
                              530i (eikös nuo 3l olekin 12v suoria kutosia?) .
                              Eikös nuo 8 myllyjä ole? Korjatkaa jos oon väärässä. Ite tykkään ajaa kummallakin korimallilla,mutta e34 on miellyttävämpi ainakin omaan kouraan vaikka onki pikku koneella itellä... Vaikka e34 onkin isompi auto en silti väittäisi että häviäisi kaupungissa e36:selle. Mutta niinku sanottu kummassakin on omat hyvät ja huonot puolet. Ite oon suunnitellu et hävittää tuo e36 jossain vaiheessa ja tilalle e39. Mut sehän on ihan siitä kiinni kumpi miellyttää enemmän niin sen laitat.
                              edit: siinähän se ylempänä jo tulikin. Olin osittain väärässä...
                              Originally posted by EGoman
                              on kyllä mahtavat nuo sun lenson kopiot
                              Satakertaa ennemmin M10-1,8i, kuin tuo kammottava paskakasa M20B20.
                              E21 315 -81, E39 530iA, Skoda Octavia Rs

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎