Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 H&R jouset ja niille iskarit??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Behemoth
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 562

    #31
    Originally posted by Gonzalez View Post
    Mullahan on H&R 60/30 setin seurana sprintit, ja oon kyllä tykänny tuosta, omaan makuun just passeli.
    Tuo Supersportin 60/30-alusta on aivan hirvittävä kivireki. Pitänee suunnitella jos kesäksi heittäis H&R:n jouset alle samalla madalluksella kun hampaat ei tahdo pysyä suussa tällä nykyisellä jousituksella. Ilmeisisti näissä jousissa on eroja?
    E66 730Ld LCI

    ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16417
      • Asikkala

      #32
      Tai iskareissa, nekin voi olla tielle liian kovat.

      Comment

      • Silvio
        BTCF Member
        • Feb 2007
        • 293
        • *

        #33
        Tää liippaa läheltä omaa pohdinnan aihetta ja Spiddu tuossa olikin jo kysellyt samaa eli miten on madallusjousien kanssa kun löytyy m-alusta? Varustelistan mukaan semmonen autossa on ja ainakin kallistuksenvakaajat on paksuudeltaan sen mukaiset mutta iskareiden osanumeroita en ole vielä tsekannut. Siitä nyt kuitenkin lähdetään että m-settiä olisi.

        Mitä nyt foorumilta lukenut niin M-alustan madallus on noin luokkaa -20mm joten minun järjen mukaan esim. H&R:n 40/15 jousisetti ei varmaankaan muuttaisi lookkia miksikään. Eli oliskohan se sitten saman valmistajan 60/30 sarja? Jos laskee tuosta pois sen n.20mm niin madalluksen lopullinen määrä pitäisi olla passeli... ko?
        ...

        Comment

        • koikkis
          Newbiemmer
          • Mar 2008
          • 11

          #34
          Iskareista ja puskemisesta

          Menee vähän asian viereen, mutta ilmiö on sellainen että täytyy kommentoida:

          Iskarit: AVO Performance Suspensionin jäykkyyssäädettävät iskarit ovat hyvä vaihtoehto. Itse olen vuoden verran ajanut AVO-iskareilla ja niistä voi sanoa, että äärimmäisen hyvä tuote.

          Toinen on tietysti vanha tuttu Koni, säädettävä sekin. Myös Konin olen todennut tosi ajomeiningissä hyväksi. Tämä siis erityisesti jos meinaat ajaa radalla tai tykkäät tosissaan ajaa lujaa.

          Puskeminen:
          Vähän yllättävää, että H&R:n etuvakaaja lisäsi auton puskemista. Sen ei pitäisi toimia näin päin. Lukottoman takavetoisen ratasäädössä normaalisti tehdään keulasta jäykkä ja perästä varsin pehmeä.

          Jos vakaajan lisääminen kasvatti puskemista, niin samalla on tod.näk. käynyt jotain myös pyöränkulmien kanssa.

          Tulee mieleen, että menikö keula liian alas: oliko tukivarret vaaterissa vai osoittivatko yläviistoon? Jos McPerson -tolpassa tukivarret osoittavat yläviistoon niin siilloin alkaa kaarreajossa puskeminen lisääntyä kun caster vähenee joustoliikkeen myötä ja renkaan kulutuspinta irtoaa asvaltista.

          Ilmiön läsnäolon voi helposti todeta käyttämällä rengaslämpömittaria (esim. tavallinen laser-lämpömittari. Puskevassa autossa renkaan sisälaidat kuumenevat enemmän. Merkitsevä ero on yli 5 astetta.

          Kakkosvaihtoehto on jäykän vakaajan olemus itsessään: se vähentää kallistelua mutta vaatii yleensä reilusti pitävämpää rengasta toimiakseen kuten on suunniteltu.

          Comment

          • koikkis
            Newbiemmer
            • Mar 2008
            • 11

            #35
            Jousien kovuudesta

            Jatkoa edelliseen.

            Jousissa on eroja todella paljon. Mitä halvempi jousi, sitä varmemmin tehty Kiinassa ja sitä varmemmin se on sikajäykkä. Sitten kun jousi on jäykkä, tulee sen kaveriksi tietysti sikajäykkä iskari. Ja tuloksena on lähes jouseton auto, joka on hirveä ajaa.

            Esim. vertailussa H&R vs. Supersport, saa Supersportin alustasarjan hinnalla H&R:n jouset ja vähän rahaa takaisin. Ne ei siis voi olla samanlaiset.

            Sattuneesta syystä olen testannut asian käytännössä: omassa E36 kisa-autossani on sadekelin alustana kadulle tarkoitetut H&R-madallusjouset. H&R on progressiivinen, pinnasta pehmeä ja kun joustoliike pitenee niin jousi jäykkenee = hyvä ajotuntuma, ei liian kova, eikä silti kallistele.

            Ennen siirtymistä huippujousiin ehdin kokeilla mm. FK ja Weitec -jouset, ja molemmat olivat sadekelin asvalttiajoon kertaluokkaa liian kovia. Iskarina on siis jäykkyyssäädettävät AVO Performance Suspensionin
            pumput.

            Comment

            • jukkat
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2004
              • 309
              • Veteli

              #36
              h&r alusta + vakaajat

              Mulla 40/15mm cupkit eli h&r:n jouset ja iskarit.

              Toimii todella kivasti, ei ehkä tiukemmille suomiradoille, kuten ahvenistolle ihan tarpeeksi jäykkä.. minusta.

              Myöhemmin autoon tuli perusvakaajien tilalle vielä h&r:n säädettävät (kaksi asentoa).

              Vähän tuntui puskevaksi muuttuvan, mutta renkaatkin olivat loppusyksystä jo ihan finito, kun sain nuo vakaajat alle. Täytyy tänä kesänä enemmän arvioida tuota ajettavuutta kun tulee uusi setti renkaita.

              Mun käsitys on, että jos auto puskee, niin takavakaajaa kireämmälle ja eestä löysemmälle. Voi olla, että olen kuutamolla.

              Kaiken kaikkiaan 40/15mm cupkit on ollut arkiajossa yllättävän mukava ja silti radalla sen verran jämäkkä, että ei ole ajoa haitannut.

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16417
                • Asikkala

                #37
                Originally posted by jukkat View Post
                Mulla 40/15mm cupkit eli h&r:n jouset ja iskarit.

                Toimii todella kivasti, ei ehkä tiukemmille suomiradoille, kuten ahvenistolle ihan tarpeeksi jäykkä.. minusta.

                Myöhemmin autoon tuli perusvakaajien tilalle vielä h&r:n säädettävät (kaksi asentoa).

                Vähän tuntui puskevaksi muuttuvan, mutta renkaatkin olivat loppusyksystä jo ihan finito, kun sain nuo vakaajat alle. Täytyy tänä kesänä enemmän arvioida tuota ajettavuutta kun tulee uusi setti renkaita.

                Mun käsitys on, että jos auto puskee, niin takavakaajaa kireämmälle ja eestä löysemmälle. Voi olla, että olen kuutamolla.

                Kaiken kaikkiaan 40/15mm cupkit on ollut arkiajossa yllättävän mukava ja silti radalla sen verran jämäkkä, että ei ole ajoa haitannut.
                Mikä auto ? Ja, olet oikeilla jäljillä vakaajien suhteen.

                Comment

                • jukkat
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2004
                  • 309
                  • Veteli

                  #38
                  Originally posted by jr66 View Post
                  Mikä auto ? Ja, olet oikeilla jäljillä vakaajien suhteen.
                  Auto on 2/97 e36 328i sedan.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎