Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36:een 3.2M3:n perä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dsk
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 279
    • eurajoki/pori

    E36:een 3.2M3:n perä?

    joo elikkä itellä on 320 '92 vanos E36:nen bimme ja perä meni, saksasta tuli M3 3.2:n perä no se on paljon pitempi, isommat vetareitten laipat ja kardaani laippa on erillainen...

    itellä oli käsitys et jengi on heittäny noihin 320 ja 325:iin M3:n lukko periä.. mutta mitä muutoksia olette tehneet? vai onko teillä ollu 3.0 M3:n perä?? esim onko 3.0 ja 3.2:ssa erillaiset perät?
    kyllähän mie näkisit et se on laitettava letutsulamaan, ni kyl se siit sit virkoo..



    DSK c.c
  • O-Peksi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 2775
    • Joensuu

    #2
    3.2:sen perä on erilainen kuin 3.0. Kolmelitraisen perä kyllä käy ainakin 325:seen. Itellä sattu sama moka, tai virhe oli lähinnä perän lähettäneen purkaamon, kun sanoivat sen sopivan 325:sen perän paikalle. Meni sitten niin vaikeaksi, että korjattiin vanha perä, kun sieltä oli vaan yksi laakeri rikki. Uusi laakeri kustansi 55e.
    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

    Comment

    • MooMoo
      Bimmer Rookie
      • Sep 2006
      • 169
      • Forssa

      #3
      Originally posted by O-Peksi View Post
      3.2:sen perä on erilainen kuin 3.0. Kolmelitraisen perä kyllä käy ainakin 325:seen. Itellä sattu sama moka, tai virhe oli lähinnä perän lähettäneen purkaamon, kun sanoivat sen sopivan 325:sen perän paikalle. Meni sitten niin vaikeaksi, että korjattiin vanha perä, kun sieltä oli vaan yksi laakeri rikki. Uusi laakeri kustansi 55e.

      Paljonkos tuommosen perän korjaus maksaa jos on tyyliin yksi laakeri vaan menny, vai onko helppokin homma ite laittaa? Ku itelläki alkaa ikävää ujellusta sieltä kuulumaan

      Comment

      • Kouris
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 683

        #4
        Originally posted by dsk View Post
        joo elikkä itellä on 320 '92 vanos E36:nen bimme ja perä meni, saksasta tuli M3 3.2:n perä no se on paljon pitempi, isommat vetareitten laipat ja kardaani laippa on erillainen...

        itellä oli käsitys et jengi on heittäny noihin 320 ja 325:iin M3:n lukko periä.. mutta mitä muutoksia olette tehneet? vai onko teillä ollu 3.0 M3:n perä?? esim onko 3.0 ja 3.2:ssa erillaiset perät?
        Vaikka kumpi tahansa m3 perä kävisi 325 suoraan niin niistä kumpikaan ei käy 320 koska vetarin laipat ovat erilaiset 325: ssä ja 320.

        Huomioi myös että 320 perässä on tiheämpi välitys kuin m3 perissä.
        Last edited by Kouris; 24-12-2007, 22:44.

        Comment

        • kake
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2002
          • 590
          • Kerava

          #5
          Originally posted by Kouris View Post
          Vaikka kumpi tahansa m3 perä kävisi 325 suoraan niin niistä kumpikaan ei käy 320 koska vetarin laipat ovat erilaiset 325: ssä ja 320.

          Huomioi myös että 320 perässä on tiheämpi välitys kuin m3 perissä.
          Tosin laipat / vetarit voi aina vaihtaa. :think
          Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

          Comment

          • O-Peksi
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2007
            • 2775
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by MooMoo View Post
            Paljonkos tuommosen perän korjaus maksaa jos on tyyliin yksi laakeri vaan menny, vai onko helppokin homma ite laittaa? Ku itelläki alkaa ikävää ujellusta sieltä kuulumaan
            En tiedä yhtään minkä verran firmat/sepät velottaa remontista. Ajallisesti meillä ite vaihdettuna meni n.6h, kun kardaanin suuntaiselta akselilta vaihdettiin taempi, eli rattaan puoleinen laakeri. Hankalin homma oli vanhan laakerin irroitus rikkomatta akselia yhtään, mutta esim. lämmittämällä vanhan laakerin sisäkehää, ja sit kehään tuurnalla lyömällä venyy/laajenee kehä sen verran, että irtoaa. Tai sit vaan katkaisee kehän rälläkällä tjsp. Uusi laakeri pitää kuumentaa vaikka hellalla, ja akseli jäähdyttää pakastimessa huolellisesti, että saa paketin helposti kasaan. Ja tietenkin perän koppaan jäävä laakerin liukupinta("kooli"?) pitää vaihtaa myös. Se lähtee helposti prässillä pois, ja uusi prässäten myös paikoilleen.

            Perän poskien laakereiden vaihto on hankalampi homma kaikkine hammaskosketusten säätöinen, ja sen jättäisin ite ainakin ammattilaisen tehtäväksi.
            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎