memebuy23buy

E36 rata-alustan rakentaminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kilpuri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 831
    • Tampere

    #16
    Originally posted by jr66 View Post
    Eikö e36 m3 kuulukkaan samaan mallisarjaan/mitä mallisarjalla tarkkaan ottaen tarkoitetaan ? Vakiot vakaajat eli ei saa vaihtaa eri paksuisiin ?
    Ei.

    Eikös M3 luokitella AKE:ssakin omaksi mallikseen. Varmaankin ihan tarkkaan tulkiten, vakaajavaihtoehdot tarttis löytää 323i-malleista (Sedan, Coupe, Touring...)
    Now: 525xd -09
    Ex: 330d -07
    Ex: 328i -96

    Comment

    • m50 turbo
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 454

      #17
      ei nyt oikeen liity asiaan... onko missään muussa kun d2sen e36sen alustassa korkeuden ja jousen esijännityksensäätöä ?
      http://www.teammadmax.com

      Comment

      • TheLate
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 418

        #18
        Originally posted by Kilpuri View Post
        Ei.

        Eikös M3 luokitella AKE:ssakin omaksi mallikseen. Varmaankin ihan tarkkaan tulkiten, vakaajavaihtoehdot tarttis löytää 323i-malleista (Sedan, Coupe, Touring...)
        Pakko puuttua...

        Originally posted by BMW Group Mobile Tradition
        Yes, an E30 is automatically a BMW 3 series car. In fact, the designation E30 is the BMW internal designation for the second BMW 3 series. Therefore the M3 E30 is part of the second BMW 3series too.
        Tuosta voi päätellä mihin mallisarjaan M3 E36 kuuluu... E46 M3 on lain mukaan omassa mallisarjassa, kun mallisarja annetaan EY-tyypin mukaan.

        Comment

        • Kilpuri
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 831
          • Tampere

          #19
          Oli miten oli, niin autoon ei saa sellaisia vakaajia laittaa mitä ei olisi saanut 323i-malliin tehtaalla uutena-asennettuna!
          Now: 525xd -09
          Ex: 330d -07
          Ex: 328i -96

          Comment

          • TheLate
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2006
            • 418

            #20
            Originally posted by Kilpuri View Post
            Kannattaa lukea sääntökirjaa tarkasti alustan (ja muunkin) rakennusta suunnitellessa!!! Saloon autojen tekniikkapykälät on tosi tarkkoja.

            Säännöt:


            Muutama lainaus:
            " 17.70.6.3. Kallistuksen vakaajat

            Vakiot. Saman mallisarjan autosta. Kiinnitys koriin vakio ja tukivarsiin/joustintukiin vapaa. Puslat vapaat. (ei “Uniball”-niveliä). Kallistuksen vakaajan saa poistaa kiinnikkeineen.
            "
            Korimalli ei ole sama kuin mallisarja. Mallisarja on tässä tapauksessa 3-sarja ja siihen kuuluu 323i:n lisäksi myös muita malleja.

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16577
              • Asikkala

              #21
              Kuuluuko samaan mallisarjaan siis kaikki e36-korit ml. m3 vai jos esim. coupe niin kaikki coupet ml. m3 ?

              Comment

              • TheLate
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2006
                • 418

                #22
                Originally posted by jr66 View Post
                Kuuluuko samaan mallisarjaan siis kaikki e36-korit ml. m3 vai jos esim. coupe niin kaikki coupet ml. m3 ?
                Kaikki mallit 316i-M3 kuuluu E36/3-sarjaan. Onko korimallina compact vai coupe ei ole mitään merkitystä, kuuluvat kaikki samaan mallisarjaan.

                Comment

                • Kilpuri
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2004
                  • 831
                  • Tampere

                  #23
                  Soita AKK:hon. Lyön 10€ vetoa sen puolesta, että Endurance Saloon 323i-autoon EI SAA laittaa E36 M3:n vakaajia.
                  Now: 525xd -09
                  Ex: 330d -07
                  Ex: 328i -96

                  Comment

                  • TheLate
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2006
                    • 418

                    #24
                    Originally posted by Kilpuri View Post
                    " 17.70.6.3. Kallistuksen vakaajat

                    Vakiot. Saman mallisarjan autosta. Kiinnitys koriin vakio ja tukivarsiin/joustintukiin vapaa. Puslat vapaat. (ei “Uniball”-niveliä). Kallistuksen vakaajan saa poistaa kiinnikkeineen.
                    "
                    Mistä saakka yksi malli on ollut oma mallisarja? Tai compact ja coupe olleet omat mallisarjat? En todellakaan näe mitään virhettä laittaa 323i autoon M3 vakaajia, koska molemmat tulevat samasta mallisarjasta.

                    En näe, että minun olisi kannattavaa soittaa AKK:hon kun en ole kys. autoa rakentamassa. Fakta kuitenkin on, että M3 kuuluu muiden "normaalien" mallien kanssa samaan mallisarjaan. PISTE

                    E: Ei sitten herneitä, tarkoitushan on noudattaa AKK sääntökirjaa ja auttaa kaveria, jotta saa parhaimman mahdollisen kärryn radalle. Ja suosittelisin soittamaan AKK:hon ja selvittämään asian, mikäli siinä jotain selvittämistä on...
                    Last edited by TheLate; 08-10-2007, 00:30. Reason: Eerit

                    Comment

                    • Kilpuri
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 831
                      • Tampere

                      #25
                      Originally posted by TheLate View Post
                      Mistä saakka yksi malli on ollut oma mallisarja? Tai compact ja coupe olleet omat mallisarjat? En todellakaan näe mitään virhettä laittaa 323i autoon M3 vakaajia, koska molemmat tulevat samasta mallisarjasta.

                      En näe, että minun olisi kannattavaa soittaa AKK:hon kun en ole kys. autoa rakentamassa. Fakta kuitenkin on, että M3 kuuluu muiden "normaalien" mallien kanssa samaan mallisarjaan. PISTE

                      E: Ei sitten herneitä, tarkoitushan on noudattaa AKK sääntökirjaa ja auttaa kaveria, jotta saa parhaimman mahdollisen kärryn radalle. Ja suosittelisin soittamaan AKK:hon ja selvittämään asian, mikäli siinä jotain selvittämistä on...
                      Lopetetaanko turhan paskan jauhaminen? Koska topicin ydin on auttaa kaveria Endurance Saloon auton rakentamisessa, eikä pohtia/saivarrella muuta. Jos et kyseistä autoa ole rakentamassa / muutenkaan ole täysin perillä Endurance säännöistä, niin miksi kirjoitat seuraavaa:
                      "En todellakaan näe mitään virhettä laittaa 323i autoon M3 vakaajia, koska molemmat tulevat samasta mallisarjasta."
                      Tässä neuvot kaveria metsään tietämättä paremmin asian oikeaa laitaa.

                      Koska et nähnyt tarpeelliseksi soittaa AKK:hon, niin minä soitin tarkistaakseni kantani oikeellisuuden. AKK:n silmissä 300-sarja on oma "mallisarjansa", M3 on täysin eri malli.

                      Ts. 323i-malliin ei saa Endurance Saloon sääntöjen mukaan laittaa M3-vakaajaa. Kuitenkin mikäli M3-vakaaja (tai käytännössä vastaava) on ollut saatavilla uutena 300-sarjaan esim. jossain M-paketissa sen saa laittaa (tästä en ole varma). PISTE

                      Lisätietoja asiasta antaa varmaan mielellään mm. Kalevi Sulkava AKK:sta.

                      Ei herneitä!
                      Last edited by Kilpuri; 08-10-2007, 11:01.
                      Now: 525xd -09
                      Ex: 330d -07
                      Ex: 328i -96

                      Comment

                      • TheLate
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2006
                        • 418

                        #26
                        Originally posted by Kilpuri View Post
                        AKK:n silmissä 300-sarja on oma "mallisarjansa", M3 on täysin eri malli.
                        Tuo ei ollut mikään yllätys ja toisaalta ihan faktaa, kun M3 on omamalli... Ota yhteyttä Saksaan ja sen jälkeen kysy uudelleen AKK:lta, kun sinulla on dokumentti, jossa M3 sisältyy 3-sarjaan. Varmasti miettivät asiaa uudemman kerran.

                        Itse asiaa tiedustellut M3 E30 pohjalta ja vastaus oli tämä:

                        Yes, an E30 is automatically a BMW 3 series car. In fact, the designation E30 is the BMW internal designation for the second BMW 3 series. Therefore the M3 E30 is part of the second BMW 3series too.

                        Lisäät vain E36:sen E30:nen tilalle on vastaus täysin identtinen.

                        Edelleen ei ole tarkoitus kiertää tai tehdä sääntöjen vastaista autoa, vaan paras mahdollinen sääntöjen puitteissa. Ja paras vakaaja sääntöjen puitteissa nyt vaan taitaa olla M3:en kun kyse on edelleen mallisarjasta.

                        Nyt kun on aikaa niin taidan ottaa itse yhteyttä AKK:hon ja kysellä...

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          #27
                          Originally posted by TheLate View Post
                          Tuo ei ollut mikään yllätys ja toisaalta ihan faktaa, kun M3 on omamalli... Ota yhteyttä Saksaan ja sen jälkeen kysy uudelleen AKK:lta, kun sinulla on dokumentti, jossa M3 sisältyy 3-sarjaan. Varmasti miettivät asiaa uudemman kerran.

                          Itse asiaa tiedustellut M3 E30 pohjalta ja vastaus oli tämä:

                          Yes, an E30 is automatically a BMW 3 series car. In fact, the designation E30 is the BMW internal designation for the second BMW 3 series. Therefore the M3 E30 is part of the second BMW 3series too.

                          Lisäät vain E36:sen E30:nen tilalle on vastaus täysin identtinen.

                          Edelleen ei ole tarkoitus kiertää tai tehdä sääntöjen vastaista autoa, vaan paras mahdollinen sääntöjen puitteissa. Ja paras vakaaja sääntöjen puitteissa nyt vaan taitaa olla M3:en kun kyse on edelleen mallisarjasta.

                          Nyt kun on aikaa niin taidan ottaa itse yhteyttä AKK:hon ja kysellä...

                          Nyt pitää muistaa ettei AKK ole AKE ja tämä M3 rajaus on osittain myös sen takia että luokan kustannukset eivät nousisi. (näin ainkin itse uskoisin)
                          Juuri tällaiset sääntöjen epämääräisyydet ja tulkinnat tuhoavat aina ns. edulliset harrasteluokat.
                          Kohta siellä saa ajaa M3:lla,333i:llä, B6:lla tai B8:lla.
                          Silloin idea edullisista perusosista on jo hävinnyt kaus.
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • TheLate
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2006
                            • 418

                            #28
                            Olin kuulemma jo kolmas soittaja Ihmetteli aiheen suurta suosiota. Anyway, hommahan menee niin, että AKK käyttää samoja mallisarjoja kuin AKE tai näin asian ymmärsin, kun puhe oli Suomen mallisarja käytännöstä eli 3-sarja meinaa malleja 3xx. Jos/kun muutos saadaan AKE:lle, tekee AKK uuden sääntö tarkennuksen, siihen asti edetään näillä eväillä kun AKK ei lähde ymmärrettävästä syystä muuntelemaan omia tietojaan. Ja varmasti osa syynä on tuo jannmann:in kirjoittama harrasteluokka vertaus.

                            Niin ja myönnän virheeni, Kilpuri oli paremmin perillä AKK:n sääntökirjan soveltamisesta.
                            Last edited by TheLate; 08-10-2007, 14:52.

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5187
                              • Kuopio

                              #29
                              Originally posted by SER View Post
                              Kiitoksia vastauksista!

                              Mallina tosiaan on 323i. Lähinnä noiden kallistuksen vaimentimien kohtalo on epäselvä näin uutena takaveto tiiminä, aiemmassa etuvetoisessa kilpurissamme kun etuvakaaja otettiin kokonaan pois toiminnasta paremman vetopidon saavuttamiseksi.

                              Ilmeisesti bemarissa (tai ylejään takavetoisessa) ei moista toimenpidettä kannata tehdä edes takavakaajalle?
                              itseasiassa tämä on "koulukunta" kysymys... ja lisäksi siitä mitenkä haluat mutkat "hanskata"
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • SER
                                Newbiemmer
                                • Oct 2007
                                • 13
                                • Punkaharju

                                #30
                                Yhteenveto keskustelussa esiintyneistä vinkeistä:
                                -keula jäykäksi, mahdollisimman paksu (sääntöjen puitteissa) etuvakaaja joka taitaa olla 25,5mm. Nykyinen on mittauksen perusteella 24mm, jota myöskin kokeiltaneen
                                -takajousitus saa olla melko löysä jotta vetopitoa riittävästi, kannattaa kokeilla ilman takavakaajaa
                                -Powerflexin jäykemmät puslat, epäkesko puslat ainakin etutukivarsiin
                                -etuiskareiden yläpäihin camberin säätö systeemit.

                                Sitten kysymys takaiskareista. Saako sinne oikeasti mahtumaan coiloverit (muuten kuin lekan avulla), sillä ainakin vakio takaiskari on todella lähellä koria. Ei edes sormi mahdu iskarin ja korin väliin, niin mitenkäs jousi? Tai onko coilover edes järkevä ratkaisu E36:n takajousitukseen, kun Endurance Saloonin säännöt rajoittavat sitä esim. seuraavasti:
                                "Apujousi, jonka jousivakio on pääjousta pienempi, voidaan asentaa iskunvaimentajan yhteyteen."

                                Comment

                                Working...
                                X