Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 328 95- penkitetty, analyysia?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • datzka
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 778
    • Jyväskylä

    E36 328 95- penkitetty, analyysia?

    Eli käytiin penkissä auton kanssa, koska on tarkoitus tehdä imusarjan & kaasuläpän muutos ainakin, ja nähdä tuoko se nyt jerkkua vai nöy.

    Jäi vaan mietityttämään tuo penkkitulos, kun odotin sitä mitä muistakin tullut eli +200hp, mutta jäätiin kyllä reilusti alle... Auto on kyllä täysin toimiva, moottorikin käy tosi hyvin jne.

    Autossa on Bastuckin rosterinen putki kateista taakse päin ja k&n paneelisuodatin orkkispaikassaan.

    Tulos oli 190.4hp (dynottaja puhui 192hp:sta mutta lapulla tuo toinen) ja vääntö 268.5nm. Autolla on ajettu varttimaili 14.9 ja mitattu 0-100 6.9s..

    Ko. penkissä ajettiin myös pari pv aikasemmin kaksi autoa, jotka sai molemmat aika jonkin verran pienemmät tulokset kuin karalan penkissä aikaisemmin. Oisko ollut jotain 20hp luokkaa peräti, siitä ei ole täyttä varmuutta.

    Eli voisiko olla että karalan penkki näyttää liikaa vai tämä liian vähän vai oikean? Karalan penkkiin eroa on kuitenkin.

    No sillä nyt ei ole kummoista merkitystä, ideana nyt on vaan saada vertailukohta tuohon ns. viritykseen.

    Mutta viisaammat kertokoot, onko käppyröissä jotain hämärää:

    Tehokäppyrä:


    Seos:
    ///M3 97-
  • Vanquish
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1961
    • Hki

    #2
    Eipä tehoja voi kovin tarkasti vertailla eri penkkien välillä. Tässäkin käytetty häviöiden osalta arvioita 19,5%, paljonkohan Karalalla?

    Nätti vääntökäyrä ja sitä myöten myös tehokäyräkin.

    Comment

    • Ändi
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 1292
      • Pori

      #3
      Tää jakaa kyl milipiteitä. oon sitä mieltä että renkaiden halkasia vaikuttaa.
      Eli kun tehohan lasketaan väännön ja kierrosten jonkinlaisesta yhtälöstä.
      tiehenkohdistuva vääntö pienenee kun pyöränhalkasia kasvaa...
      Eriperävälityksilläkin on eroa.

      eli 235/40 18" tulee varmana eritulos ku 195/40 15" renkailla. (kärjistetysti)
      sigpic
      E46 2d 330 -02
      EX.
      E36 2d 328 -97
      e92 335d -07
      330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
      Audi S4 -99 (324hp/497nm)
      Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
      Bmw 325 iA 2D -93
      Bmw 325 4d -92

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Originally posted by Ändi View Post
        Tää jakaa kyl milipiteitä. oon sitä mieltä että renkaiden halkasia vaikuttaa.
        Eli kun tehohan lasketaan väännön ja kierrosten jonkinlaisesta yhtälöstä.
        tiehenkohdistuva vääntö pienenee kun pyöränhalkasia kasvaa...
        Eriperävälityksilläkin on eroa.

        eli 235/40 18" tulee varmana eritulos ku 195/40 15" renkailla. (kärjistetysti)
        No, tässä kun on sellainen hieno juttu, että se välityssuhde otetaan mukaan laskelmiin. Koneen ja dynon kierrokset mittaamalla se on ihan sama mitä siellä on alla.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • |parsakaali|
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 997

          #5
          Originally posted by Cell View Post
          No, tässä kun on sellainen hieno juttu, että se välityssuhde otetaan mukaan laskelmiin. Koneen ja dynon kierrokset mittaamalla se on ihan sama mitä siellä on alla.
          Näinhän se asia menee, penkityshän on suurinpiirtein 1:1 välityksillä, tai lähimmällä mikä autosta löytyy, mersu mikä minulla oli niin penkitettiin 4 vaihteella, talvirenkaat vaan piti vaihtaa pois, liekkö pienempi vierintä vastus, mutta tuleehan siinä suurempi tehohäviö jos on leveät renkaat, tai ainakin siltä se tunnustas

          Comment

          • eldrin
            Bimmer Fanatic
            • May 2007
            • 521
            • Espoo

            #6
            Originally posted by Vanquish View Post
            Eipä tehoja voi kovin tarkasti vertailla eri penkkien välillä. Tässäkin käytetty häviöiden osalta arvioita 19,5%, paljonkohan Karalalla?

            Nätti vääntökäyrä ja sitä myöten myös tehokäyräkin.
            Mahtaakohan olla kovinkaan arvioitu toi tehohäviö? Ainakin ne penkit joissa oon ite autoja/prätkiä ajanu on laskeneet sen tehohäviön ihan itellään, ettei tarvi heittää mitään hattuvakioita.
            e60 530iA -04 Olivine Grün
            e34 525i touring -94 Calypsorot///ex
            e28 518 -83 Tikkurila-optik///ex
            e36 328CiA -96 Aegaeisch Blau ///ex
            e34 540iA -94 Arktissilber
            ///ex

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Aina se on arvio. Voiman kasvaessa häviökin kasvaa, joten vapaalla rullatessa saadusta tehohäviöstä voidaan vain approksimoida täydellä kuormalla olevaa tehohäviötä. Kyllä siinä kuitenkin melko hyviin tarkkuuksiin päästään, johtuen siitä että tuo häviö on melko lineaarinen (öljyn pumppaushäviöt voimansiirrossa ym. lukuunottamatta).
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Kilpuri
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 831
                • Tampere

                #8
                Itse en ottaisi penkkien tuloksia absoluuttisina totuuksina johtuen niin monista tekijöistä, millä on vaikutusta arvoon. Toki ne on suuntaa-antavia. +/- 10% virhemarginaali on varmaan melko yleinen (oma arvio).

                Oma mielipide on se, että suurin hyöty penkistä on juuri muutosten vaikutuksen toteaminen. Sulla on nyt referenssiarvo => muuttelet autoasi ja ajat SAMAAN penkkiin uudestaan (pidä sama setuppi muuten: Renkaat jne jne) ja toteat uuden lukeman. Näin voi olla melko varma modien vaikutuksesta.

                Muuttujat tulee tällaisissa testeissä pitää minimissään!
                Now: 525xd -09
                Ex: 330d -07
                Ex: 328i -96

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎