Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M3 laatikko "kolahtaa"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • O.J
    Bimmer Rookie
    • May 2007
    • 66
    • Helsinki

    E36 M3 laatikko "kolahtaa"

    Eli auto on e36 M3 -93 ja ongelma on seuraavanlainen: normaalisti ajettaessa, vaihdettaessa ykköseltä kakkoselle, joskus myös vaihdettaessa kakkoselta kolmoselle laatikon paikkeilta kuuluu vaimea kolahdus/tumpsahdus. Yritin etsiä vikaa haulla ja tulin siihen tulokseen, että vika voisi löytyä vauhtipyörästä tai laatikon ja kardaanin välisestä rättinivelestä. Kytkin alkaa olla tiensä päässä eli voisiko se olla tuo vauhtipyörä? Onko muita ehdotuksia, mistä vikaa lähteä etsimään?
    Last edited by O.J; 25-11-2007, 23:26.
  • JTMD
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 834
    • Helsinki

    #2
    Kannattaa ekana tarkistaa se rättinivel. Pienetkin murtumat aiheuttaa jo kummia tutinoita kaasulla ja muksahduksia sitten jälkeenpäin vaihteiden kanssa. Tai sitten muksahdukset voi tosin myös kuulua väljästä perästä.

    Uusi kuminivel oli ainakin Merteilissä 150€. Voi löytyä halvemmalla jostain muualta

    Auto ylös ja käy kurkkaamassa. Fikkarilla näkee jos jotain halkeamia tmv siinä kumissa on.
    Last edited by JTMD; 26-11-2007, 05:38.
    -10 e93 325i
    -04 e46 320i
    -92 e31 850i 6speed
    -92 e30 325 cab
    -93 e36 M3
    -91 e36 325

    Comment

    • Rocla
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 7692
      • Kajaani

      #3
      Mainittu kuminivel, laatikon kannakkeet, moottorin kumityynyt, kardaanin tai perän välys, vauhtipyörä.
      Olli.

      Comment

      • Samppasika
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 769
        • Kempele

        #4
        Originally posted by O.J View Post
        Eli auto on e36 M3 -93 ja ongelma on seuraavanlainen: normaalisti ajettaessa, vaihdettaessa ykköseltä kakkoselle, joskus myös vaihdettaessa kakkoselta kolmoselle laatikon paikkeilta kuuluu vaimea kolahdus/tumpsahdus. Yritin etsiä vikaa haulla ja tulin siihen tulokseen, että vika voisi löytyä vauhtipyörästä tai laatikon ja kardaanin välisestä rättinivelestä. Kytkin alkaa olla tiensä päässä eli voisiko se olla tuo vauhtipyörä? Onko muita ehdotuksia, mistä vikaa lähteä etsimään?
        Ääni kaksoismassalle. Päästi samanlaisen kolauksen, ennen kuin vaihdettiin kovaksi. Väljää noin 1 cm puolelta toiselle, josta alkoi jouset vastaamaan.
        Laita siihen kova kevyt vauhtis! zJarkilla mahtais vielä löytyä jokunen?
        Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
        E61 530d M-sport -08
        E39 528i Touring -97

        Yhteydenotot: [email protected] !!

        Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

        Comment

        • O.J
          Bimmer Rookie
          • May 2007
          • 66
          • Helsinki

          #5
          Auto kävi pukilla ja tuo rättinivel näytti olevan ihan ehjä. Samoin perässä ja laatikossa tuntuivat kaikki olevan kunnossa. Eli tällä haavaa suurin mahdollinen vian aiheuttaja voisi olla juuri tuo vauhtipyörä. Täytyy vaihtaa tuo kytkin ja vauhtipyörä ja katsellaan sitten poistuiko ongelma.

          Comment

          • Jummi_Jammi
            Bimmer Rookie
            • Jul 2007
            • 40
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Samppasika View Post
            Ääni kaksoismassalle. Päästi samanlaisen kolauksen, ennen kuin vaihdettiin kovaksi. Väljää noin 1 cm puolelta toiselle, josta alkoi jouset vastaamaan.
            Laita siihen kova kevyt vauhtis! zJarkilla mahtais vielä löytyä jokunen?
            Kevyttä ot'ta:
            Mites tää kova vauhtipyörä eroaa tästä kaksoimassasta (normaaliajossa ja kovemassa) käytössä? Kumpaa itse suosit ja miksi?
            e39 530i touring -01
            Ex. E36 328iC Club Sport

            Comment

            • O.J
              Bimmer Rookie
              • May 2007
              • 66
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Jummi_Jammi View Post
              Kevyttä ot'ta:
              Mites tää kova vauhtipyörä eroaa tästä kaksoimassasta (normaaliajossa ja kovemassa) käytössä? Kumpaa itse suosit ja miksi?
              Ilmeisesti kovalla vauhtipyörällä autosta tulee kierrosherkempi (johtuen painosta verrattuna kaksoismassaan) ja myös moottorijarrutukseen se vaikuttaa jotenkin verrattuna kaksoismassaan. Yleisesti ottaen kova vauhtipyörä on ilmeisesti kestävämpi. Sitä käytetään monesti ns. kisakytkimien kanssa. Viisaammat voivat korjata, jos olen väärässä...

              Comment

              • Samppasika
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 769
                • Kempele

                #8
                Originally posted by O.J View Post
                Ilmeisesti kovalla vauhtipyörällä autosta tulee kierrosherkempi (johtuen painosta verrattuna kaksoismassaan) ja myös moottorijarrutukseen se vaikuttaa jotenkin verrattuna kaksoismassaan. Yleisesti ottaen kova vauhtipyörä on ilmeisesti kestävämpi. Sitä käytetään monesti ns. kisakytkimien kanssa. Viisaammat voivat korjata, jos olen väärässä...
                Juuri noin. Mun tapauksessa kokonais painoeroa ei kertynyt kuin pari kiloa, johtuen huomattavasti järeämmästä asetelmasta (E28 535i) vakioon verrattuna. Varjopuolina kuulemma saattaa esiintyä vaohteiston hampaiden kalinaa tyhjäkäynnillä, mutta mulla ainakaan ei äännä yhtään. Johtuiskohan paksummista Redline MTL öljyistä? Pienoista värinää esiintyy n.1300 ja 1800r/min paikkeilla, joka johtunee pelkästän siitä, ettei kaksoismassa ole vaimentamassa värähtelyjä? Vauhtis tasapainotettiin huolella. Ensin pelkkä vauhtipyörä painotettiin nollille ja sitten vielä asetelman kanssa. Eli molempiin porattin pikku tasapainotuskolot..
                Kaikinpuolin on ollut onnistunut modifikaatio. Kytkin on todella mukava käyttää ja ottaa kiinni napakasti.
                M3:n laittaisin luultavasti tuon vauhtipyörän kaveriksi E28 M5:n tai E34 M5 3,6:n kytkimpaketin... Siinä ei ole vielä kaksoismassaa, vaan jousitettu levy..
                Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                E61 530d M-sport -08
                E39 528i Touring -97

                Yhteydenotot: [email protected] !!

                Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                Comment

                • O.J
                  Bimmer Rookie
                  • May 2007
                  • 66
                  • Helsinki

                  #9
                  Nyt on sen verran päästy eteenpäin, että pitäsi tilata tuo vauhtipyörä ja kytkinasetelma. Kysymys kuuluukin nyt, että käykö 3.2 vauhtipyörä ja asetelma tuohon 3 litraiseen?

                  Eli esim. Ebaystä olen katsellut tälläistä;



                  Uskaltaako tuon tilata vai tuleeko ongelmia asennuksessa? Kysyin asiaa myyjältä ja väitti, että homma on ok, jos tilaa nuo molemmat. Eli esim pelkkä kytkinasetelma ei käy tuon nykyisen vauhtipyörän kanssa ja toistepäin.

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Tuo ei ole 3,2 vakiovauhtis joten yllätys yllätys ei sovi muiden palikoiden kanssa. Tekee hyvää voimansiirrolle poistaa kaikki jousto, jäykkä vauhtis ja jousittamaton kytkinlevy...
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Samppasika
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 769
                      • Kempele

                      #11
                      Originally posted by O.J View Post
                      Nyt on sen verran päästy eteenpäin, että pitäsi tilata tuo vauhtipyörä ja kytkinasetelma. Kysymys kuuluukin nyt, että käykö 3.2 vauhtipyörä ja asetelma tuohon 3 litraiseen?

                      Eli esim. Ebaystä olen katsellut tälläistä;



                      Uskaltaako tuon tilata vai tuleeko ongelmia asennuksessa? Kysyin asiaa myyjältä ja väitti, että homma on ok, jos tilaa nuo molemmat. Eli esim pelkkä kytkinasetelma ei käy tuon nykyisen vauhtipyörän kanssa ja toistepäin.
                      Tuon vauhtipyörän korkeus on sama kuin kaksoismassalla, eli sen kanssa ei taida saada sopimaan jousitettua levyä tuon paineasetelman kanssa? Itselläni oli tuo paketti pitkään ostaslistalla, mutta tuo täysin kova rakenne mutti lopulta mielen.
                      Osta ennemmin nimimerkki zJarkilta jousitetulle kytkinlevylle tehty teräsvauhtis ja siihen E34 M5 3,6 kytkinpaketti. Ei tarvi alkaa säätämään työsylinterin ja kytkinhaarukan kanssa, että saa pelaamaan kunnolla...
                      Toinen vaihtoehto vois olla UUC:n alumiinivauhtis, jossa sama M5 kytkinpaketti, mutta voi tulla vähän hintavaksi..: http://www.uucmotorwerks.com/flywheel/LFWLE36SH.htm
                      Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                      E61 530d M-sport -08
                      E39 528i Touring -97

                      Yhteydenotot: [email protected] !!

                      Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                      Comment

                      • O.J
                        Bimmer Rookie
                        • May 2007
                        • 66
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Samppasika View Post
                        Tuon vauhtipyörän korkeus on sama kuin kaksoismassalla, eli sen kanssa ei taida saada sopimaan jousitettua levyä tuon paineasetelman kanssa? Itselläni oli tuo paketti pitkään ostaslistalla, mutta tuo täysin kova rakenne mutti lopulta mielen.
                        Osta ennemmin nimimerkki zJarkilta jousitetulle kytkinlevylle tehty teräsvauhtis ja siihen E34 M5 3,6 kytkinpaketti. Ei tarvi alkaa säätämään työsylinterin ja kytkinhaarukan kanssa, että saa pelaamaan kunnolla...
                        Toinen vaihtoehto vois olla UUC:n alumiinivauhtis, jossa sama M5 kytkinpaketti, mutta voi tulla vähän hintavaksi..: http://www.uucmotorwerks.com/flywheel/LFWLE36SH.htm

                        Ok, kiitos tiedosta eli tuo e34 M5 kytkinpaketti käy sitten tuohon E36 M3:seen, realoemin mukaan tuossa 3litraisessakin on jo kaksoismassavauhtipyörä, mene ja tiedä sitten. Laitoin eilen zJarkille privaa, mutta ei ole ainakaan vielä vastannut...

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10043
                          • KVLA

                          #13
                          Originally posted by O.J View Post
                          realoemin mukaan tuossa 3litraisessakin on jo kaksoismassavauhtipyörä, mene ja tiedä sitten.
                          Kyllä on alkuperäisenä.

                          Comment

                          • O.J
                            Bimmer Rookie
                            • May 2007
                            • 66
                            • Helsinki

                            #14
                            Onko muuten 3.2:sessa sama vauhtipyörä kuin 3-litraisessa? Olisi yksi hyväkuntoinen 3.2:sen vauhtipyörä tarjolla ja saisin uuden alkuperäisen 3-litraisen kytkinpaketin sopivasti. Käyvätkö nuo yks yhteen?
                            Last edited by O.J; 28-11-2007, 13:45.

                            Comment

                            • O.J
                              Bimmer Rookie
                              • May 2007
                              • 66
                              • Helsinki

                              #15
                              Löysin vauhtipyörän ja kytkinpaketin tuohon. Infoan lisää, kun osat vaihdettu, auttoiko ongelmaan...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎