Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 328i vauhtipyörän vaihto ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hamann
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 485
    • Oulu

    e36 328i vauhtipyörän vaihto ?

    eli auto on e36 328i -96 ja tarttis vaihtaa kaksoismassavauhtipyörä ns.kovaan vauhtipyörään.. mikä vauhtipyörä passais tuohon ja miten passaa alkuperäinen paineasetelma jne.. ? ja vaikuttaako mitenkään muuten ajettavuuteen ?
  • Kouris
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 701

    #2
    Tuskin se juurikaan ajettavuuteen vaikuttaa jos ei hitausmomentissa ole suurta eroa. Jos M50b20 koneen kova vauhtipyörä kelpaa / käy niin miulta löytys.

    Comment

    • hamann
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2004
      • 485
      • Oulu

      #3
      Originally posted by Kouris View Post
      Tuskin se juurikaan ajettavuuteen vaikuttaa jos ei hitausmomentissa ole suurta eroa. Jos M50b20 koneen kova vauhtipyörä kelpaa / käy niin miulta löytys.
      M50b20 = 228mm... ja pitäs olla 240mm ! jos joku tietää mistä vehkeestä kävis niin ois hyvä.... huhun mukaan M20...???
      Last edited by hamann; 04-12-2007, 17:45.

      Comment

      • visa e36
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 753
        • Järvenpää

        #4
        Originally posted by hamann View Post
        eli auto on e36 328i -96 ja tarttis vaihtaa kaksoismassavauhtipyörä ns.kovaan vauhtipyörään.. mikä vauhtipyörä passais tuohon ja miten passaa alkuperäinen paineasetelma jne.. ? ja vaikuttaako mitenkään muuten ajettavuuteen ?
        M20 vauhtista käytettäessä startin joutuu sitten modaamaan M20 vauhtiksen hammastukselle sopivaksi taikka vie koneistamoon ja pyytää sovittamaan M50:sen kehän M20:sen vauhtikseen. Sama homma tuon M50b20 vauhtiksen kanssa eli otat siitä M52B28 vauhtiksen irti ja koneistamoon juttusille.
        Nykyiset
        -63 Pontiac Catalina convertible
        -05 E53 X5 3.0d

        Comment

        • hamann
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2004
          • 485
          • Oulu

          #5
          Originally posted by visa e36 View Post
          M20 vauhtista käytettäessä startin joutuu sitten modaamaan M20 vauhtiksen hammastukselle sopivaksi taikka vie koneistamoon ja pyytää sovittamaan M50:sen kehän M20:sen vauhtikseen. Sama homma tuon M50b20 vauhtiksen kanssa eli otat siitä M52B28 vauhtiksen irti ja koneistamoon juttusille.
          startin hammastuksen sovittaminen ei ole ongelma, mutta pitäisi saada varma tieto että mikä vauhtipyörä passaa tuohon (M52b28) ! ettei tarttis rueta kytkintä (240mm) uusimaan... ?

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            M20 vauhtiksia ei ole 240mm kokoisena. M30 pyöriä on ja starttikin sopii.

            Mutta kovan pyörän kanssa ei kyllä ole hirveän hyväksi käyttää jäykkää kytkintä.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • 328 e36
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2003
              • 488
              • pori

              #7
              Sopiiko kysyä että miksi sitä kaksoismassa vauhtipyörää olet vaihtamassa kovaan vauhtipyörään?alkuperäinen hajonnut vai kevyempää vauhtipyörää hakemassa?
              e36 320 cabrio.
              e36 328 coupe.

              Comment

              • zJark
                BTCF Member
                • Sep 2005
                • 740
                • Ylöjärvi

                #8


                MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
                +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

                Comment

                • O-Peksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2007
                  • 2775
                  • Joensuu

                  #9
                  Onkos tuon vauhtipyörän pakko olla 240mm? Omaan on tulossa M20-koneisen 228mm kova vauhtipyörä kevennettynä, kytkilevyksi joko jousitettu nelilapainen sintteri, tai e30 M3 Sachsin levy. Ja paineasetelmaksi todennäköisesti Sachs ...618, riippuen senhetkisestä budjetista. Joudut vaan ostamaan tosiaan kytkimenkin jos tuohon pienempään vauhtikseen päädyt.

                  Ja tuolle 228mm vauhtipyörälle riittää, kun starttiin vaihtaa M20-koneen startista pelkän rattaan. Tai näin ainakin M50-koneessa, tietääkseni myös M52:ssa.
                  Last edited by O-Peksi; 05-12-2007, 09:25.
                  ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    240mm kytkimessä on se etu, että voi ajaa massalevyllä ja löysemmällä asetelmalla = mukavampi. Itse en pistäisi kyllä sintteriä ikinä sellaiseen autoon jolla pitäisi ajaa muutakin kuin rataa ympäri.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • O-Peksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2007
                      • 2775
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by Cell View Post
                      240mm kytkimessä on se etu, että voi ajaa massalevyllä ja löysemmällä asetelmalla = mukavampi. Itse en pistäisi kyllä sintteriä ikinä sellaiseen autoon jolla pitäisi ajaa muutakin kuin rataa ympäri.
                      Tuo on kyllä totta. Kaverilla on 2-koppaisessa turbo Golffissa Moposportin jousitettu sintterilevy, ja kuulemma kytkintuntuman/ajomukavuuden puolesta eroaa todella vähän massalevystä. Varmasti on levykohtaisiakin eroja, ja fiksuinta varmasti on katuautoon laittaakin mahdollisimman "mukava" paketti.
                      ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                      Comment

                      • hamann
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2004
                        • 485
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by 328 e36 View Post
                        Sopiiko kysyä että miksi sitä kaksoismassa vauhtipyörää olet vaihtamassa kovaan vauhtipyörään?alkuperäinen hajonnut vai kevyempää vauhtipyörää hakemassa?
                        alkuperäinen on sen verran naarmuilla ja paskana että kytkin luistaa...

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎