Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Coupe 320i M50 vanos haisee ajossa ja ajon jälkeen palaneelle/kitkerälle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rockyfi
    Newbiemmer
    • Oct 2007
    • 16
    • Vaasa

    E36 Coupe 320i M50 vanos haisee ajossa ja ajon jälkeen palaneelle/kitkerälle

    Hiukan pidemmän ajon jälkeen (yli 10km) auton sisälle tulee kitkerä haju hiukan muistuttaa palaneen kumin hajua. Auton kun sammuttaa ja aukaisee kuljettajan oven on haju niin kitkerä, että meinaa oksennus tulla. Olen yrittänyt paikallistaa mistä haju tulee ja näyttäisi siltä, että eniten haisee auton alla keskellä. Hiukan vähemmän haisee moottoritilassa. Nyt kysynkin mistähän tämä voisi johtua. Itselle on tullut lähinnä mieleen katalysaattorin tukkeutuminen. Se, kun sijaitsee juuri noilla paikoilla. Auto on siis E36 coupe vuosimalliltaan 1995 ja ajettu todistettavasti vain 160.000 km. Mikä neuvoksi? Kiitos jo etukäteen!
    Last edited by rockyfi; 03-12-2007, 13:35.
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    #2
    Oot siis "haistellut" ja tutkinut jokaisen pyörän ajon jälkeen, ettei vaan jarrut jumittais?

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 9974
      • KVLA

      #3
      Mikäli katti/katit olisi tukkeessa,pitäisi kyllä tuntua voimanpuutteena yms.Vedät vaan auton kuumaksi ja tunnustelet kaikki jarrut läpi.Myös pakoputken kiinnikkeiden kumit (yleensä takapäässä) tuppaa E36:ssa joskus haiskahtamaan.

      Mikähän auto/moottorimalli on kyseessä.Tuota E36 coupea kun on moneen lähtöön.

      Comment

      • jumbo
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 6602
        • Lappeenranta

        #4
        jos autossa asc+t (vetoluistonesto) niin haju tulee todennäköisesti jarruista, ainakin aikanaa omassa näin. onko haj ilmennyt nimenomaan liukkailla keleillä?

        edit: +t
        Last edited by jumbo; 03-12-2007, 15:25.
        M550d

        Comment

        • rockyfi
          Newbiemmer
          • Oct 2007
          • 16
          • Vaasa

          #5
          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Mikäli katti/katit olisi tukkeessa,pitäisi kyllä tuntua voimanpuutteena yms.Vedät vaan auton kuumaksi ja tunnustelet kaikki jarrut läpi.Myös pakoputken kiinnikkeiden kumit (yleensä takapäässä) tuppaa E36:ssa joskus haiskahtamaan.

          Mikähän auto/moottorimalli on kyseessä.Tuota E36 coupea kun on moneen lähtöön.
          Auto on siis 320i ja varustettu m50 vanos-moottorilla.

          Comment

          • rockyfi
            Newbiemmer
            • Oct 2007
            • 16
            • Vaasa

            #6
            Originally posted by superb View Post
            Oot siis "haistellut" ja tutkinut jokaisen pyörän ajon jälkeen, ettei vaan jarrut jumittais?
            En ole jokaista pyörää haistellut. Siksi, kun haju on niin tarkasti keskittynyt auton keskelle.

            Comment

            • rockyfi
              Newbiemmer
              • Oct 2007
              • 16
              • Vaasa

              #7
              Originally posted by jumbo View Post
              jos autossa asc(vetoluistonesto) niin haju tulee todennäköisesti jarruista, ainakin aikanaa omassa näin. onko haj ilmennyt nimenomaan liukkailla keleillä?
              Olen omistanut auton lokakuun alusta jolloin hain sen Ruotsista. Ainakaan matkalla Turusta-Vaasaan ei auto haissut yhtään. Eikä tämä haiseminen ole päivittäistä. Se voi kyllä myös selittyä sillä, että ajan aika lyhyitä matkoja yleensä. En osaa sanoa onko autossani asc-luistonestoa. Eikö se lähinnä säätele moottorin tehoja?

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Kannattaa ajaa auto nosturille ja tiirailla pohjaa, irronneet lämpösuojat voi oikeassa paikassa päästellä aika hyvät käryt, varsinkin jos ovat saaneet vähän öljyäkin päällensä.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • rockyfi
                  Newbiemmer
                  • Oct 2007
                  • 16
                  • Vaasa

                  #9
                  Hajun lähde selvisi. Niinkuin täällä monet ehdottivat tuli käry jarruista. Tarkemmin sanottuna vasen etujarru jää päälle, kun sitä käytetään enemmän. Kävin sitä korjaamolla näyttämässä ja olivat aukaisseet jarrun ja crc:llä voidelleet jarrusylinterin. Ainakin tällä hetkellä se näyttää auttavan. Katsotaan kuinka kauan toimii tuo korjaus. Oli kuulemma paikat lämmenneet niin paljon ,että jarrulevy oli muuttunut sinertäväksi.

                  Comment

                  • superb
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 2827

                    #10
                    CRC:hän se vasta sitä paskaa kerää, eli jossakin vaiheessa taas jumittaa

                    Comment

                    • rockyfi
                      Newbiemmer
                      • Oct 2007
                      • 16
                      • Vaasa

                      #11
                      Originally posted by superb View Post
                      CRC:hän se vasta sitä paskaa kerää, eli jossakin vaiheessa taas jumittaa
                      Mikä olisi paras tapa korjata tämmöinen vika? Vaihtaa uusi osa?

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 9974
                        • KVLA

                        #12
                        Helpoin (ja kallein) tapa on vaihtaa uusi tai takuukorjattu osa.Halvin (ja työläämpi) tapa taas on purkaa satula.Ja sitten pudistaa se ruosteesta ja kaikesta liasta päältä sekä sylinteristä.Myös mäntä täytyy puhdistaa kunnolla.Ja mikäli syöpymiä ei ole, niin uudella kumisarjalla kasaan ja ilmauksen jälkeen pelaa vuosia.
                        Last edited by Heguli 31; 08-12-2007, 13:27.

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3019
                          • Kuopio

                          #13
                          Originally posted by rockyfi View Post
                          Mikä olisi paras tapa korjata tämmöinen vika? Vaihtaa uusi osa?
                          Kannattaa myös ne jarrusatulan liukutapit hioa ja voidella kunnolla. Jos vain on mahdollisuus päästä auton alle niin edes pyörää ei tarvitse irrottaa ja on viiden minuutin homma. Omassa e36:ssa jarrut laahasivat myös pari vuotta sitten ja syynä olivat nämä tapit. Sen jälkeen olen putsannut ja rasvannut ne joka syksy ja jarrut ovat toimineet todella hyvin.
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎