Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Bmw 325iA Tyhjäkäynti + muuta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keketin
    Newbiemmer
    • Aug 2007
    • 24
    • N/A

    E36 Bmw 325iA Tyhjäkäynti + muuta

    Terve!

    Tämmöstä ongelmanpoikasta olis. Elikkäs eilen käytiin tossa huoltsikalla pyörähtämässä. Tyttöystävä kävi ostaa ruokaa sieltä ja itse jäin odottamaan autoon noin 5minuutiksi. Siinä tovin ihmeteltyäni huomasin kun yhtäkkiä rupesi tyhjäkäynti seilaamaan niin että ensin meinasi sammua, sitten nousi jonnekkin 1500rpm/min tietämille, meinasi sammua, taas nousi jne. Mitä ihmettä? Pienen lenkin jälkeen pysähdyin uusiksi, ongelma oli kadonnut. No äsken tulin kotiin, olin juuri sammuttamassa autoa kun taas se alkoi..? Mitään osia ei ole vaihdettu viimeiseen 6kk:teen joten siitä se ei ainakaan ole kiinni.

    2 asia. Moottorin lämpötila ei pääsääntöisesti nouse normaaliin käyttölämpöön(mittari kohtisuorassa ylöspäin). Tämän huomasin joskus tuossa joulun alla. Onko ihan normaalia kun on vähän kylmemmät kelit ollut että ei nouse ihan sinne vaan on siinä edellisellä viivalla? Auto kuitenkin sisältä lämpenee aivan normaalisti. Tosin penkinlämmittimet eivät mielestäni toimi, tai jos toimivat ovat tosi tehottomat koska en tunne mielestäni mitään sen nahan + farkkujen läpi. Olisiko termostaatti menossa vai onko ihan normaalia?

    3 asia. Kulutusmittari reistailee, normaalisti lepäilee sielä 0L kohdilla, ajoittain vaihtaa asentonsa sinne 10L kohdalle ja hetkellisesti toimii normaalisti.
    Liittyisikö jotenkin kohtaan 1?

    4 asia. Vähän enemmän kun antaa kenkää ja pysähtyy, nousee ulos autosta niin voi haistaa semmosen palaneen hajun, mielestäni se ei haise mitenkään omituiselta, eikä tätä tapahdu jokakerta, mutta mistähän tämä voisi johtua? Olisiko ihan jotain pakoputken karstaa tms? Auto nimittäin oli ~45v naisella ennen minua ja oli ollut hänellä jo useamman vuoden, eikä hän sillä ollut kuulemma kaahaillut ollenkaan. :p Autossa on lukkoperä, 6-lovinen(?) AT laatikko, jos noista nyt mitään apua tähän asiaan on.
    Eikä käry kyllä kumin käryltäkään taida haista, eikä savua näy mistään tulevan.

    5 asia.
    Kun motarilla ajaa ~100km/h ja vaihteisto vaihtaa 6-vaihteelle(?) niin se tuntuu tapahtuvan hitaammin kuin vaihtaminen muille vaihteille, normaalia?

    Tulipa paljon tekstiä, paljon kysymyksiä, mutta toivottavasti joku jaksaa kahlata näiden läpi ja jopa vastaillakkin kysymyksiin.

    Mainittakoon nyt vielä että auto on E36 BMW 325iA M-Sport
    Moottorin mallista en ole varma, mutta jos jotain auttaa niin tämä on otettu käyttöön 10/92.
    Last edited by Keketin; 21-02-2008, 18:01. Reason: Nyt toimii :)
  • Bouma
    Bimmer Enthusiast
    • May 2007
    • 3108
    • Tampere

    #2
    Originally posted by Keketin View Post
    Terve!

    Tämmöstä ongelmanpoikasta olis. Elikkäs eilen käytiin tossa huoltsikalla pyörähtämässä. Tyttöystävä kävi ostaa ruokaa sieltä ja itse jäin odottamaan autoon noin 5minuutiksi. Siinä tovin ihmeteltyäni huomasin kun yhtäkkiä rupesi tyhjäkäynti seilaamaan niin että ensin meinasi sammua, sitten nousi jonnekkin 1500rpm/min tietämille, meinasi sammua, taas nousi jne. Mitä ihmettä? Pienen lenkin jälkeen pysähdyin uusiksi, ongelma oli kadonnut. No äsken tulin kotiin, olin juuri sammuttamassa autoa kun taas se alkoi..? Mitään osia ei ole vaihdettu viimeiseen 6kk:teen joten siitä se ei ainakaan ole kiinni.

    2 asia. Moottorin lämpötila ei pääsääntöisesti nouse normaaliin käyttölämpöön(mittari kohtisuorassa ylöspäin). Tämän huomasin joskus tuossa joulun alla. Onko ihan normaalia kun on vähän kylmemmät kelit ollut että ei nouse ihan sinne vaan on siinä edellisellä viivalla? Auto kuitenkin sisältä lämpenee aivan normaalisti. Tosin penkinlämmittimet eivät mielestäni toimi, tai jos toimivat ovat tosi tehottomat koska en tunne mielestäni mitään sen nahan + farkkujen läpi. Olisiko termostaatti menossa vai onko ihan normaalia?

    3 asia. Kulutusmittari reistailee, normaalisti lepäilee sielä 0L kohdilla, ajoittain vaihtaa asentonsa sinne 10L kohdalle ja hetkellisesti toimii normaalisti.
    Liittyisikö jotenkin kohtaan 1?

    4 asia. Vähän enemmän kun antaa kenkää ja pysähtyy, nousee ulos autosta niin voi haistaa semmosen palaneen hajun, mielestäni se ei haise mitenkään omituiselta, eikä tätä tapahdu jokakerta, mutta mistähän tämä voisi johtua? Olisiko ihan jotain pakoputken karstaa tms? Auto nimittäin oli ~45v naisella ennen minua ja oli ollut hänellä jo useamman vuoden, eikä hän sillä ollut kuulemma kaahaillut ollenkaan. :p Autossa on lukkoperä, 6-lovinen AT laatikko, jos noista nyt mitään apua tähän asiaan on.
    Eikä käry kyllä kumin käryltäkään taida haista, eikä savua näy mistään tulevan.

    5 asia.
    Kun motarilla ajaa ~100km/h ja vaihteisto vaihtaa 6-vaihteelle niin se tuntuu tapahtuvan hitaammin kuin vaihtaminen muille vaihteille, normaalia?

    Tulipa paljon tekstiä, paljon kysymyksiä, mutta toivottavasti joku jaksaa kahlata näiden läpi ja jopa vastaillakkin kysymyksiin.

    Mainittakoon nyt vielä että auto on E36 BMW 325iA M-Sport
    Moottorin mallista en ole varma, mutta jos jotain auttaa niin tämä on otettu käyttöön 10/92.
    Tuohon tyhjäkäynti asiaan sellanen tieto että joko tyhjäkäyntiventtiili on paskanen tai rikki tai sitten itse moottori on rikki. Itsellä tekee samanlaista seilailua tyhjäkäynti ja auto on sama.

    2. Termostaatti varmaan vaihtoon jos koneen lämmöt ei nouse(viisaimmat korjatkoon)

    5. Näissä on 5-vaihteinen loota+ pakki
    MB CLS-12 350CGI AMG

    MYSTINEN.FI

    Comment

    • Energizer
      Bimmer Rookie
      • Oct 2004
      • 51

      #3
      Itse veikkaisin tuohon ensimmäiseen ongelmaan lambdaa, itellä saman ikänen sama peli ja aikoinaan lamba sanoi sopparinsa irti ja sillon seilasi tyhjäkäynnillä aika pahasti. Tarkkoja rpm:iä en muista, mutta sieltä 650 -> 1000+. Mutta sinulla se ei tee sitä aina, mikä vähän ihmetyttää.

      2. Liian herkkä termostaatti varmaankin paikalla, talvi ja kesämallit yleensä erikseen, montaa astetta niissä ei kylläkään ole eroa. Optimitilahan koneelle on siinä mittarin puolessa välissä, jolloin öljyjen voitelevuus sun muut on parhaimmillaan.

      3. Ikävä tyyppivika, tuntuu usein pettävän, itsellä tosin se toimii hyvin niin en ole joutunut tekemisiin, tosin kerran olen nähnyt sen toimivan itselläkin todella takkuisesti. Ihan kuin olisi ollut jäässä, mutta sitä se ei ollut. En ole asiaan enempää syventyny, mutta ei ole kauhean iso homma öljytä se, tiedä sitten onko se vika pelkästään siinä.

      4. Itellä tekee samaa, haju ei ole mikään kauhistuttava, mutta haistaa hyvin kun nousee autosta ja laittaa oven lukkoon. En ole asiaan kiinnittäny yhtää huomiota, joten joku muu vastakkoon tähän.

      5. manuaali > automaatti

      itellä vissii 08/92 325i

      Comment

      • kehveli
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2005
        • 276
        • Lappeenranta

        #4
        LÄmpömittatin nuosusta

        Sen verran vielä että vaihda ihmeessä se termostaatti jos noin alhaalla lämmöt on.
        Koska lämpömittari on keskellä. oli lämpö mikä tahansa noin. 50-100 asteen välillä. Tämä johtuu siitä että viisas saksalainen insinööri teki näin jotta lämpöjen heiluminen on vähäistä ja näyttää kuin lämmöt nousisivat nopeasti. elikkä koneesi käy aivan liian kylmänä ja on taludellisesti arvokasta ja voi myös kuluttaa konetta enmmän.
        Entiset autot: paljon malmikasoja ja sitten yks mersu ja föördi
        Nykyiset kehonliikuttimet: X5 3.0D, 325i

        Comment

        • Keketin
          Newbiemmer
          • Aug 2007
          • 24
          • N/A

          #5
          Originally posted by Bouma View Post

          5. Näissä on 5-vaihteinen loota+ pakki
          Itsellä vaihtaa AIVAN selvästi kuudennen kerran 100km/h kohdalla, laskettu on tuhanteen otteeseen jo. Esim jos motarilla tiputan 100km/h nopeudessa D -> 4 ja sen jälkeen takaisin D niin vaihtaa kaksi kertaa jne. Tiedä sitten onko tilaushetkellä pyydetty joku ylivaihde tuonne vai mitä kummaa, mutta josset usko niin tule itse tarkistamaan!

          Jees, elikkä tosiaan lämpömittari ei normaaliajossa nouse sinne kohtisuoraan ylöspäin kuin ainoastaan noin 15-20min ajon jälkeen jos parkkeeraa jonnekkin ja jättää auton käyntiin noin 5minuutiksi. Heti kun lähte ajamaan niin laskee lämmöt taas koneessa. Itse epäilin kans tuota termaria, ja oikeastaan enemmän kiinnitin vasta huomiota kun alkoi tuntu siltä että bensaa tosiaan kuluisi jopa ~15l/100km RAUHALLISTA seka-ajoa. Mutta esim matka-ajossa ei syö kuin noin 7-8L/100km, vaikka mittari silloinkin näyttää että kone ei olisi aivan käyttölämmin.

          Hmm jos se lambda on rikki niin eikö se helpoiten selviäisi kun ajaisi jonnekkin jossa olisi se vikakoodinlukija?
          Ja itse olin katsovinani että ton kulutusmittarin se 'paperi' ,tai mikälie missä ne numerot on, repsottaisi ja mittari jäisi jumiin niin repsahtaneisiin kohtiin..

          EDIT: Yhtäkkiä muistin että helvetti, olikohan se nyt lokakuussa vissiinkin kun käytin päästömittauksissa ja katsastuksessa.
          Jokatapauksessa, silloin ei mennyt ensimmäisellä kerralla läpi päästömittauksista lambda-arvon takia. Tokalla kerralla sitten meni, todella niukasti, ja silloinkin oli lambda-arvosta kyse. Eli olisikohan se ollut jo silloin viallinen ja nyt sitten sanonut sopparinsa irti?

          Alkanut tekemään nyt enemmän sitä tyhjäkäynnin seilailua. Tulin äsken töihin niin koko matkan ajan aina kun valoihin joutui pysähtymään niin sai pelätä että auto sammuu. Parkkiksella sitten päätin että helvetti, katotaan sitten kauan se tota meinaa tehdä jos en mitään tee, ja sammuuko auto vai ei? No ei sammunut ja noin 10 kertaa se teki sen ~500rpm --> 1000+rpm rumban, jonka jälkeen taas tyhjäkäynti tasaantui. Tosi omituista.

          Pitäiskö sieltä konehuoneesta kuulua jotain kummallisia ääniä jos sielä ois joku teidän yllämainitsemista osista rikki/vuotaisi tms?
          Last edited by Keketin; 01-02-2008, 17:25. Reason: :-)

          Comment

          • Keketin
            Newbiemmer
            • Aug 2007
            • 24
            • N/A

            #6
            Ja nyt noin tunnin foorumia selanneena voisin melkein vannoa että se on lambda joka on irtisanoutunut. Tuolla yhdessä threadissa jossa puhuttiin lambdoista niin joku kysyi että miten huomasit lambdan olevan rikki?
            "Esiintyi KORKEAA kulutusta, suurta tyhjäkäynnin seilailua, savutusta"
            Tässä kun rupesin miettimään niin pari päivää sitten just alko tupruamaan savua putkesta siihen malliin että mietin että mitäs nyt tapahtuu, ja siitä asti on normaalia enemmän savuttanutkin. Nyt siis kysymys kuuluu, luulenko oikein, lambda vain rikki? Missä/mistä kannattaa vaihtaa/vaihdattaa/ostaa? Jos ostaa niin onko kuinka iso operaatio kyseinen vaihto?

            Comment

            • metanolman83
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 249
              • itä suomi

              #7
              Originally posted by Keketin View Post
              Ja nyt noin tunnin foorumia selanneena voisin melkein vannoa että se on lambda joka on irtisanoutunut. Tuolla yhdessä threadissa jossa puhuttiin lambdoista niin joku kysyi että miten huomasit lambdan olevan rikki?
              "Esiintyi KORKEAA kulutusta, suurta tyhjäkäynnin seilailua, savutusta"
              Tässä kun rupesin miettimään niin pari päivää sitten just alko tupruamaan savua putkesta siihen malliin että mietin että mitäs nyt tapahtuu, ja siitä asti on normaalia enemmän savuttanutkin. Nyt siis kysymys kuuluu, luulenko oikein, lambda vain rikki? Missä/mistä kannattaa vaihtaa/vaihdattaa/ostaa? Jos ostaa niin onko kuinka iso operaatio kyseinen vaihto?
              jos tunnin olet selannut foorumia niin searchilla olisi pitänyt löytyä asiasta jo paljon. eli osta ALKUPERÄINEN lambda eikä biltema/motonet tarvike koska monesti nuo tarvikkeet eivät kestä kun pari kuukautta.alkuperäinen tosin maksaa yli tuplaten mutta jos parit kerrat joudut tarvikkeen laittamaan niin siinä se hinta sitten tulikin.

              laitto onnistuu varmasti itseltäsikin jos vain on nosturi/monttu käytössä.plug&play homma..

              Comment

              • Keketin
                Newbiemmer
                • Aug 2007
                • 24
                • N/A

                #8
                Hmmm, mistäs näitä alkuperäisiä sitten saa? Laakkosella ainakin kaikki maksaa hunajaa.

                Comment

                • Bouma
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2007
                  • 3108
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Keketin View Post
                  Itsellä vaihtaa AIVAN selvästi kuudennen kerran 100km/h kohdalla, laskettu on tuhanteen otteeseen jo. Esim jos motarilla tiputan 100km/h nopeudessa D -> 4 ja sen jälkeen takaisin D niin vaihtaa kaksi kertaa jne. Tiedä sitten onko tilaushetkellä pyydetty joku ylivaihde tuonne vai mitä kummaa, mutta josset usko niin tule itse tarkistamaan!
                  Ei näihin mitään ylivaihteita saa, juuri kävin kokeileen omaa laatikkoani niin kyllä tossa 5 vaihdetta on eikä 6.....mutta Selvä....Usko mitä haluat
                  MB CLS-12 350CGI AMG

                  MYSTINEN.FI

                  Comment

                  • K.S.
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2006
                    • 649
                    • Espoo

                    #10
                    lamba ja termari vaihtoon kunnon ilmaus ja boxin nollaus ja eikun kovaa ajoa
                    edit:
                    +vesipumpun kunnon tarkistus

                    Comment

                    • Bouma
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2007
                      • 3108
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Keketin View Post
                      Itsellä vaihtaa AIVAN selvästi kuudennen kerran 100km/h kohdalla, laskettu on tuhanteen otteeseen jo. Esim jos motarilla tiputan 100km/h nopeudessa D -> 4 ja sen jälkeen takaisin D niin vaihtaa kaksi kertaa jne. Tiedä sitten onko tilaushetkellä pyydetty joku ylivaihde tuonne vai mitä kummaa, mutta josset usko niin tule itse tarkistamaan!
                      Tässä oli yhden kaveri näkemys siitä miksi luulet että siinä olis 6 vaihdetta:

                      "Se on turbiinilukko, joka lukitsee esim. 5. vaihteella jossain 80 km/h jälkeen ja tuntuu niin kuin 6. vaihde menisi päälle. Laatikko lopettaa luistamisen siinä vaiheessa eikä kyse ole mistään isomman vaihteen kytkeytymisestä. 5 vaihdetta niissä on."

                      Ja katsoppa sellanen asia että paljon sulla on kierrokset kun 5.vaihde päällä ja 100km/h vauhtia:think?? Itsellä kierrokset siinä 1800-1900rpm.

                      Edit: Tuossa olisi siihen tyhjäkäynti ongelmaan linkki, puhdistus voi auttaa mutta myös moottori voi olla sökö:
                      Last edited by Bouma; 01-02-2008, 22:35.
                      MB CLS-12 350CGI AMG

                      MYSTINEN.FI

                      Comment

                      • Keketin
                        Newbiemmer
                        • Aug 2007
                        • 24
                        • N/A

                        #12
                        Kyllä ne tuolla huollossa sanoivat että näihin on saanut jotain elektronisia ylivaihteita sieltä tehtaalta kun autoa on tilattu. En rupea asiasta väittelemään kun en itse tiedä. Tiedän vain että jotakuinkin tasan 100km/h kohdalla kierrokset tippuvat ~300-500rpm ja kaikki viittaisi siihen että vaihde vaihtuisi isommalle. Jotakuinkin samoilla kierrosluvuilla mulla menee 100km/h kun sullakin. Muistaakseni 120km/h on tasan 2000rpm.

                        Tää on hyvä kun toinen sanoo että pari pientä osaa vaihtoon, pienet tutkimukset ja kovaa ajoa. Toinen taas manaa jo toistamiseen että kyllä se konekkin voi olla sökö.

                        Sunnuntaina siis pajalle ja konepelti auki. Kertaakaan en oo joutunu osia viel vaihtamaan tohon muovikoneeseen, mutta lähteekö se muovikuori siitä koneen päältä kuinka helposti irti? Voisi kuvitella että se termari sijaitsee jossain siellä?

                        Ja vielä semmonen juttu että kun tossa aikasemmassa kirjoituksessa manailin että nyt koko päivän seilaillut tuo tyhjäkäynti, niin äsken noin 2-3h perus ajon aikana ei tyhjäkäynti sekoillut kertaakaan. Todella outoa.
                        Pakko kyllä sanoa että hyviä neuvoja on tullut, kiitos siitä. Käyn sunnuntaina suorittamassa kyseiset operaatiot, jos osat saan, ja jos ei sitten vielä toimi normaalisti niin tulen takaisin tänne huutelemahan.
                        Last edited by Keketin; 01-02-2008, 23:59.

                        Comment

                        • Keketin
                          Newbiemmer
                          • Aug 2007
                          • 24
                          • N/A

                          #13
                          Huomenna sitten vissiin vikakoodien lukuun. Ärräpäät pääsevät lentoon jollei mitään selitystä tälle seilailulle ja bensankulutukselle löydy.

                          Comment

                          • K.S.
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2006
                            • 649
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by Keketin View Post
                            Huomenna sitten vissiin vikakoodien lukuun. Ärräpäät pääsevät lentoon jollei mitään selitystä tälle seilailulle ja bensankulutukselle löydy.
                            ota konehuoneesta ilmamäärämittarin piuha irti -> kone menee varaohjelmalle, joka kuluttaa huomattavasti vähemmän bensaa kun risalla lamballa ajelu.

                            Comment

                            • Keketin
                              Newbiemmer
                              • Aug 2007
                              • 24
                              • N/A

                              #15
                              Ongelma ilmeisesti ratkesi. Oli imupuolella vuotoa, se haitarikumiputki joka lähtee ilmanputsarilta imusarjalle oli noin 3-5cm matkalta halki, ja lämmetessä ilmeisesti rupesi ottamaan ilmaa sieltä välistä. Nyt se on vaihdettu uuteen, ja nyt viikko jo ajeltu ongelmitta. Selvisipä samalla että Metro-Auto Airport on avannut bmw huollon, ilmeisesti tässä lähiaikoina?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎