Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36: tyhjäkäyntiventtiili rikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    E36: tyhjäkäyntiventtiili rikki

    Moi,

    Eli yritin korjauttaa tänään paikallisella korjaamolla E36 318i (-91) tyhjäkäyntiventtiiliä, mutta sitä ei ollut saatavilla. Korjaamolla sanoivat, että ottivat venttiilin letkun irti, että auto käy jollain tapaa (aikaisemmin humppasi aivan sikana, sammui risteyksiin jne).

    Noh, ilman sitä ICV:n piuhaa auto kuitenkin käy idleä aivan moitteetta, joskin ehkä hiukan korkeilla kierroksilla (~1100rpm).

    Kysymys kuuluu: Onko haittaa ajella niin, että tuo ICV on pois pelistä, eli säästääkkö rahat ja antaa asian vaan olla?

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    #2
    Moro, miten olis e36 tietäjät? ;=)
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)

    Comment

    • Kouris
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2005
      • 683

      #3
      No jos se toimii ilmanki ni miks ei vois jättää pois

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Kouris View Post
        No jos se toimii ilmanki ni miks ei vois jättää pois
        Niin, sanoppa muuta... mutta mietin vaan, kun en oikeasti tiedä .

        Tero
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • tuze5
          Bimmer Rookie
          • Mar 2005
          • 44
          • Nurmo

          #5
          Mulla teki just samaa 316 -91. Ostin oikeen uuden tyhjäkäyntiventtiilin mutta ku sain uuden osan paikalleen nii eipä ollu mitää vaikutusta. Tyhjäkäynnin humppaamisen sain sit loppumaan ku siirsin ilmamäärämittarin piirilevyä pikkasen että se metalli lippa pääsi liikkumaan vähä eri kohdalla hiilipinnalla.
          Mut jos tarttet toimivaa tyhjäkäyntiventtiiliä nii mulla olis toi vanha ylimääräsenä ja ainaki realoemin mukaan näyttäs olevan sama osa 1.6 ja 1.8.

          Comment

          • Lanttu
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 1643

            #6
            Olisiko nyt kuitenkin lambda-anturi tullut tiensä päähän? Millaisella tasolla kulutus on ollut humppa-aikana?

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Lanttu View Post
              Olisiko nyt kuitenkin lambda-anturi tullut tiensä päähän? Millaisella tasolla kulutus on ollut humppa-aikana?
              Voiko se olla lambda, jos ICV:n johdon irrottamisesta seurasi se, että humppaus loppui ?

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • Timppa325
                Bimmer Rookie
                • May 2007
                • 66
                • Vaasa

                #8
                Mulla olis tos e36 325:sta ylimääränen ja ehjä tyhjäkäyntiventtiili... jos tarviit. ja jos se vaa sopii tuohon
                E36 325i -91 Coupé

                Comment

                • teropa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 3855
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Timppa325 View Post
                  Mulla olis tos e36 325:sta ylimääränen ja ehjä tyhjäkäyntiventtiili... jos tarviit. ja jos se vaa sopii tuohon
                  Tere,

                  Tuossa jo toinen kaveri tarjosi ehjää käytettyä.

                  Katoin, niin tuo sun auton ICV ei ole samalla osanumerolla, ja se on realoemin mukaan "t-shaped" kun taas tossa pikkukoneessa se on "l-shaped". Eli ei käy.

                  Kiitos kuitenkin.

                  Tero
                  E60 520dA M-sport
                  ---Ex
                  E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                  E90 330iA, 325iA, 320dA
                  E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                  E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                  PPL(A)

                  Comment

                  • jam75
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 654
                    • Tornio

                    #10
                    Originally posted by teropa View Post
                    Voiko se olla lambda, jos ICV:n johdon irrottamisesta seurasi se, että humppaus loppui ?

                    Tero
                    Olisko nyt niin, että kone otti varaohjelman käyttöön ku katsoi ICV:n hajonneen? Miten se muutes pelaa, vetääkö kiinni ku sähköt tulee? En muista omasta entisestä että miten oli, mutta napsahdus tais käydä ku virrat laittoi. Tämä vähän viittaisi siihen, että jos hajoaa (esim liitin irti ja ei sähköä) niin venttiili jäis auki ja tyhjäkäynnin säätö ei toimisi, mutta autolla voisi ajella. Oletettavasti auto sammuisi jos ICV hajoaisi ja toimisi toisinpäin eli vetäis "hanat kiinni". Jossain täälä foorumin syövereissä oli muistaakseni niitä ohmisia arvoja omiin tutkiskeluihin siitä liittimen kolmesta tinnistä. Tuo humbailu viittaisi omastakin mielestä ihan muualle, mutta eihän sitä koskaan tiedä... penarimaailma oli ihmeitä täynnä ku wanhoja muistelee

                    Comment

                    • teropa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 3855
                      • Oulu

                      #11
                      Onhan täällä lukuisia juttuja siitä, miten paskanen ja tukkeutunut ICV aiheuttaa tyhjäkäynnin vaeltelua ja humppaamista, sammumista.

                      Tero
                      E60 520dA M-sport
                      ---Ex
                      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                      E90 330iA, 325iA, 320dA
                      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                      PPL(A)

                      Comment

                      • K.S.
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2006
                        • 649
                        • Espoo

                        #12
                        Jää konttorilla leima saamatta jos tyhjäkäynti huutaa 1100rpm

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          #13
                          Noniin, ei se ICV sitte ollutkaan rikki. Korjaamolla laitettiin toinen paikalleen, niin heti ku pisti piuhan kiinni, niin humppaus jatkui. Korjaamon setä irrotti sitten ilmamäärämittarin piuhan ja taas meno tasottui. Nyt oli sitten sitä mieltä, että se ilmamäärämittari todnäk rikki.

                          Imuvuotoja ei ole, se todettiin.

                          Eli tuon ilmamäärämittarin kannen saa kuulemma ronkittua auki. Auttaisko, jos sen aukaisis, ja siellä olevan piirilevyn putsaisi? Onkohan tuosta jotain kuvaa jossain, tai muita ohjeita.

                          Sit semmonen homma, että mulle sais taas tarjota E36 318i -91:een sopivaa ilmamäärämittaria...

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • teropa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 3855
                            • Oulu

                            #14
                            Jahas, auto kävi korjaamolla taas tänään valohoidossa. Piti olla kunnossa, mutta sammu ekaan risteykseen . Kotipihassa hummaus oli aivan mahotonta.

                            Päästiin kotio, niin revein tuon ilmamäärämittarin auki, puhdistin sen tinnihässäkän joka puolelta, sekä sen mustan nauhan siitä piirilevyltä semmosesta röpelöisestä nokimönjästä (miksi se kontakti on muuten musta, jotain hiiltä tmv?) sekä sääsin sitten sitä tinnihässäkän paikkaa sillä säätöruuvilla niin kauan, että kas kummaa... auto käy tyhjäkäyntiä tasaisesti niin lämpimänä kuin kylmänä nyt. Ja myös vedot on kaikinpuolin tallella. Eli eiköhän tämä case ole closed ja syypää oli siis paskanen ilmamäärämittari, joka näytti myös niin helvetin kuluneelta (se musta osa siinä tinnin alla), ettei välttämäti kamalan kauaa enää pelaa...

                            Tero
                            E60 520dA M-sport
                            ---Ex
                            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                            E90 330iA, 325iA, 320dA
                            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                            PPL(A)

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎