Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 325 tds A touring -97 Nykiminen korjattu. 12.3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • QnQQ
    Bimmer Rookie
    • Feb 2008
    • 106
    • Kokkola

    e36 325 tds A touring -97 Nykiminen korjattu. 12.3

    Hommasin kyseisen pirssin ja nyt ajeleskellessani tullut jonkunlainen nykimis ongelma. Olen lukenut täältä aika monia 525 tai 325 diesel koneen (m51?) ongelmia ja monenlaista vikaa on näköjään ollut. Kaikki on tullut kohta testattua mutta mikään ei auta...

    Käy tyhjäkäyntiä normaalisti eikä paikallaan kaasuttaessa huomaa mitään vikaa. Nykii ainoastaa puolesta kaasusta eteenpäin. Nykimistä ei aina tapahdu ja jos tapahtuu niin kone käy edelleen sievästi eli ei mitään jyrinöitä tai vastaavia..eli niinkuin kaasu puolittuisi?!? Autossa oli alussa sellainen ongelma että sai startata tosi kauan jos auto oli seissyt pitkään. (Keulan asennolla ei tietääkseni ollu mitää vaikutusta.) Tästä johtuen akku oli aika sökö. Vaihdoin akun ja jonkun ajan kuluttua alkoi nykimään pahemmin. Kulutusmittarissa kohtuullisen korkeita lukemia 13.2-14.5 l/100km

    Olen nyt vaihtanu tai korjannut:
    -Kaikki suuttimelta lähtevät paluuletkut ja ensimmäisestä suuttimesta lähtenyt pitkä letku (yksi paluuletku vuoti)
    -Kirkas letku suodattimelta polttoainepumpulle (oli halkeama pumpun päässä)
    -Alipaineletku joka lähtee koneen edestä johonkin imusarjaan?! (öljyinen)
    -Käytin siirtopumpun liittimiä irti auton ollessa käynnissä..->auto sammui noin 2 minuutin kuluttua -> johdot takaisin ja luulisin ettei sekään ole vikana.Johdot ei ollut hapettuneita.
    -Viides suutin öljykorkista laskettuna vuoti...ilmeni kuplimisella suuttimen juuresta mutta käytin sen irti ja purin ja putsasin varsinkin kaikki kierreosat-> lopetti vuotamisen
    -Polttoaine suodatin

    Mitä tuohon voisi viellä itse tehdä? Pumpun/pumppujen maadoitus voisi olla yksi syy?
    Mikä ja missä nuot ilmamäärä ja ilmamassa mittari on?
    Ja toiseksi olisi kiva tietää lämpötilamittarin anturi..
    Autossa oli jo ostohetkellä vapaavirtasuodatin ja sillä voisi olla pieniä vaikutuksia joten tänään se saa lähtiä sieltä konepellin alta!

    Joku viisaampi neuvokoon...
    Last edited by QnQQ; 08-02-2008, 08:00.
    ex
    E36 325Tds http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=128085
  • QnQQ
    Bimmer Rookie
    • Feb 2008
    • 106
    • Kokkola

    #2
    lisäys

    Lainattua tekstiä RiteColta:

    "Palautuuko tehot kuin veitsellä leikaten ajon aikana, kun moottorin sammuttaa vai kun moottori jäähtyy?

    Jos kyseessä on varsinainen vikatila, joko moottorin lämpötila nousee liian korkeaksi tai moottorin ohjaus luulee niin ja suojaa moottoria. Huomaa että näin käy jos lämpötilaantureiden johto on murtunut ja ottaa maihin.

    Jos kyseessä on vikatilan stage2 eli pumpun syöttö rajoitetaan 21 mg/iskulla, auto kulkee hätäisesti 140 km/h ja kiihtyy kuin mummon rollaattori.

    Vikatilasta ei sinäänsä jää merkintää vikamuistiin, oireesta mahdollisesti. Vikatilan tunnistaa luettaessa live-dataa antureita, pumpun syöttö ei nouse yli 33 mg/isku (stage1) tai 21 mg/isku (stage2). Jos kulutusmittari ei pohjaa täyskiihdytyksessä 2 tai 3 vaihteella, voi se olla merkki vikatilasta."

    Voisiko olla tälläinen vika?

    Huomasin että aika monella on kyseinen vika eikä monikaan ole saanut selvitettyä..:think
    Sellenen juttu viel tosta nelossuuttimesta missä on se sähköjohto et mihin ne johot menee siel suuttimen sisällä? ja miten tämä suutin vaikuttaa ruiskutukseen? jonkunlainen säädin kai se on?
    Last edited by QnQQ; 08-02-2008, 01:03.
    ex
    E36 325Tds http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=128085

    Comment

    • QnQQ
      Bimmer Rookie
      • Feb 2008
      • 106
      • Kokkola

      #3
      Noniin! nyt käytin sitte sellasessa "kevyessä" mittauksessa mut vikamuistissa ei lukenut yhtikäs mitää??!?!?! :think

      Ja vähän ennenku auton ajoin halliin mittaukseen se nyki koko välin aika rankasti. Mittauksen jälkeen otin sen ilmamäärä/massa mittarin irti ja ainakaan parin lenkin aikana se ei nykiny...ehkä hieman tehotompi. Miten auton pitäisi käyttäytyä ilman tota mittaria? ja mitä tosta muuten seuraa jos ajaa ilman mittaria? sanooko nokivasara et tik tik tik TIK TIK TAK TAK TAK PAM PAM RYSK RYSK ja sitte viimene niitti *PAM*
      Kyseinen mittausmies tuntu tietävän aika paljon ja meinas että pumpun sisällä oleva joku säädin (mikä lie) olisi kuulemma särki. Ei kuulemma näy vikamuistissa... Varasin kuitenki ensiviikolle ajan ja se heppu aika mittoa koko auton kaikki paikat. Pitää nyt ajella toi mittari irti ja kattoa jos se alkaisi nykimään vielä.
      ex
      E36 325Tds http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=128085

      Comment

      • dieselpower87
        Newbiemmer
        • Jan 2008
        • 14

        #4
        nelossuuttimelle menevä johto on joku polttoaineenmittausanturi tms.

        Comment

        • QnQQ
          Bimmer Rookie
          • Feb 2008
          • 106
          • Kokkola

          #5
          Vähän päivitystä... Otin tossa sen ilmamassa mittarin irti ja ajelin sillä ny jonki verran ja yllätys yllätys auto ei nykinyt enää.. ja heti paikallee laitettaessa alottaa nykimisen. Annoin sille ny kunnolla kenkää ja välissä auto tuntui jo pelaavan mut sitte taas!! Tuntuu vähän siltä että uuden mittari kai tässä joutuu ostamaan. Voisiko kuitenkin olla sopan puute koska jos mittari on irti nii kaikkia tehoja ei ole käytössä ja siten löpövä menee vähemmän.. aika villi arvaus mut kaikkee pitää testata ku ei tosta ota oikee selvää.
          Vikamuistiinkaan ei ollut jääny mitään tietoja..
          ex
          E36 325Tds http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=128085

          Comment

          • Shadow-line
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 245
            • Pirkanmaa

            #6
            Ruiskutuspumpun sisällä oleva "säädin" on määränsäädin nimeltään. Olen ite sitä mieltä tosta M51 koneen lähes kaikista "käyntihäiriöistä/vioista, että ne poistuu kun uusii uuden syöttöpumpun. Se on niin paska tekele, kun olla ja voi, eikä kestä pitkään, 150tkm jälkeen voi hyvinkin olla jo "ongelmia".
            Ko. asiasta löytynee haulla xxx tarinaa.

            Comment

            • QnQQ
              Bimmer Rookie
              • Feb 2008
              • 106
              • Kokkola

              #7
              Joo nii näkyy ja joka ilta oon lukenu iltasatuna sellaista sivustoa ku www.btcf.fi/ongelmat tai jotain sinnepäin!!
              Kyllähä sieltä löytyy jos jonkilaista vikaa mut ois kiva ny tietää mikä siel pumpun sisällä oikeesti menee tai hajoaa! Meinaan et vois itte sitä vähä kattella. Onko kukaa pumppua koskaa aukassu et mitä sielä sisältä ois mahollista lentää taivaalle ku sen avaa?!
              ex
              E36 325Tds http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=128085

              Comment

              • kaitsute
                Bimmer Rookie
                • May 2006
                • 79

                #8
                Kyseleppäs tuolta.

                Comment

                • Shadow-line
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 245
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by QnQQ View Post
                  Joo nii näkyy ja joka ilta oon lukenu iltasatuna sellaista sivustoa ku www.btcf.fi/ongelmat tai jotain sinnepäin!!
                  Kyllähä sieltä löytyy jos jonkilaista vikaa mut ois kiva ny tietää mikä siel pumpun sisällä oikeesti menee tai hajoaa! Meinaan et vois itte sitä vähä kattella. Onko kukaa pumppua koskaa aukassu et mitä sielä sisältä ois mahollista lentää taivaalle ku sen avaa?!
                  Omassa e39 teedeeässässä myös "käyntivikoja", aikojen alussa sitä yhdessä auto/dieselsähkö pajassa tutkittiin aika tarkkaankin. Asentaja näytti mulle yhden tuollaisen määränsäätimen, joka oli vaihdettu uuteen. Nyt en enää muista, mitä se tarkalleen ottaen piti sisällään, mut karkeasti ottaen erittäin herkästi liikkuvan "luistin"?, joka väsyy/kerää paskaa jnejne rupeaa tökkiin aiheuttaen xxx kpl häiriöitä. Silloin määränsäädintä sai erikseen about 600eur, uusi pumppu reilu 1000eur. En tiedä tämän päivän tilannetta. Liikkessä sanottiin, toisille auttanu pelkän säätimen vaihto, osalle "auttavasti". Asiakas saa päättää miten paljon investoi..Silloin, kun vaihdettu koko pumppu, ongelmat poistuneet 100%.

                  Mutta suositus aina kokonaan uusi, ohan siellä muutaki liikkuvaa/kuluvaa osaa kun toi määränsäädin.
                  Ite en ole pumppua purkanu, asentajan mukaan sieltä ei lentele jousia yms., jos aukaiset.
                  Näin olen asian ymmärtänyt, korjatkaa jos menee ihan OT.

                  Comment

                  • uti
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2005
                    • 195

                    #10
                    Määränsäädin

                    Ihmetyttänyt on jo pitemmän aikaa tämä kirjoittelu määränsäätimen heikkoudesta. Mielestäni muissakin Eurooppalaisissa autoissa on ihan samaa pumppua ja määränsäädintä käytetty, eikä niistä ole valitettu, ainakaan yhtä paljon. Onko niihin saatu paremmat suodattimet vai mistä johtuu. VW-konsernin ajoneuvoja pelkästään liikkuu enemmän tuolla pumpulla.

                    Comment

                    • Shadow-line
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 245
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by uti View Post
                      Ihmetyttänyt on jo pitemmän aikaa tämä kirjoittelu määränsäätimen heikkoudesta. Mielestäni muissakin Eurooppalaisissa autoissa on ihan samaa pumppua ja määränsäädintä käytetty, eikä niistä ole valitettu, ainakaan yhtä paljon. Onko niihin saatu paremmat suodattimet vai mistä johtuu. VW-konsernin ajoneuvoja pelkästään liikkuu enemmän tuolla pumpulla.
                      Näin minäkin ihmettelin, kun en varsinaisesti ollut kuullut VAG-konsernin vehkeissä moista häiriöö. Siellä liikkeessä asentaja sano, että toi pumppu vaan joutuu senverta koville kun ruokittavia pyttyjä 2 enemmän, plus parempi ruokahalu Jaa-a, en ota tuohon sen enempiä kantaa, mut tämmösiä...

                      Comment

                      • QnQQ
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2008
                        • 106
                        • Kokkola

                        #12
                        Vai sellasta.. tuntuu vaa nii hullulta ku ajelin tänää sellaset reilu 500 km ilmamassa mittarin piuha irti eikä kertaakaan KERTAAKAAN nykiny (luetaan:aiheuttanut niskat nurin-pää tuulilasiin kiihdytystä) koko aikana!
                        Eli mihin se ilmamassa mittari "johattaa" sen tietosa?
                        Vika on ilmeisesti ilmamassa mittari-xxxxxx tuote välillä ja ois kiva tietää mihi se ne tietosa lykkää eli toi xxxxx!
                        ex
                        E36 325Tds http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=128085

                        Comment

                        • RiteCo
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2007
                          • 97
                          • Harjamäki

                          #13
                          Tuon 500 km ilman IMM:n johtoa ajaneena voinet sanoa, että vika piilee rikkinäisessä ilmamassamittarissa. AutoDatasta löytyy mittausohje sen mittaamiseen yleismittarilla, mutta omasta rikkinäiseksi todetusta mittarista sain kyseisillä ohjeilla puhtaat paperit.

                          DDE käyttää IMM:n arvoa saastemittaukseen ja laskee syötetystä polttoainemäärästä laskennallisen savutuksen. Tällä DDE ohjaa pakokaasunkierrätystä. Jos laskennallinen savutus menee yli annettujen raja-arvojen, menee DDE vikatilaan. Kun IMM:n johto irroitetaan, ottaa DDE vakioarvon savutuksen laskentaan. Jos moottori ei tuolloin nyi ja toimii kutakuinkin moitteetta, sulkee se mielestäni pois mainitsemasi kalliin pumpunsäädin vian.

                          Täyden varmuuden antaa asiantuntevan korjaamon Bosch -mittalaite, joka saa Live-datan ulos. Tuolloin näkee millaisia arvoja mittari antaa DDE:lle. Tarkistus maksanee noin 100 euroa.

                          Uusi mittari Saksasta maksoi kesällä 222 euroa, ja sen vaihtaa itse noin puolessa tunnissa.

                          Jos joku on saanut M51 koneesta ulos live-datan CarSoft softalla niin kertokoon enemmän. Itse olen jo hakannut päätä seinään ihan riittäväsi onnistumatta.

                          Onnea matkaan,
                          -x-x-x-x-x-x-x-x-

                          MFG RiteCo


                          W211 and 944

                          ex E21, ex E30, ex E39

                          Comment

                          • uti
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2005
                            • 195

                            #14
                            Määränsäädin

                            Originally posted by Shadow-line View Post
                            Näin minäkin ihmettelin, kun en varsinaisesti ollut kuullut VAG-konsernin vehkeissä moista häiriöö. Siellä liikkeessä asentaja sano, että toi pumppu vaan joutuu senverta koville kun ruokittavia pyttyjä 2 enemmän, plus parempi ruokahalu Jaa-a, en ota tuohon sen enempiä kantaa, mut tämmösiä...
                            Asentaja puhui pehmoisia. Miten se pyttyjen määrä siihen säätimen vaikuttais. Kuuleman mukaan kyse on sen säätimen likaantumisesta, joka vois selittyä sillä, että näissä menee polttoainetta säätimen läpi enemmän. Tai onko suodatuksessa eroa. Omien havaintojen mukaan nekin näyttää samanlaisilta. Vag:n mallistossa on ollut 2,5 L diesel jossa ollut sama pumppu. Tosin 5-syl mutta varmaan saman suuruinen kulutus. Hämmästyttää,kummastuttaa.........:think

                            Comment

                            • QnQQ
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2008
                              • 106
                              • Kokkola

                              #15
                              nonii ei kai se sitte auta ku vaihtaa se kettu haapana sieltä!
                              Ketuttaa vaa ku just pari päivää sitte otin ton vapaavirtasuodattimen irti ja värkkäsin ton alkuperäsen setin paikalleen.
                              Mut ei auta itku markkinoilla!
                              Eli jos jollaki on ylimääräinen kunnossa oleva HUOM! KUNNOSSA oleva ilmamassamittari nii pistää privaa tulee!
                              ex
                              E36 325Tds http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=128085

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎