Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montako ahdettua e36 m3:sta suomessa??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • -Tapi
    replied
    Originally posted by Samikoo View Post
    pääni laitan pantiksi ettei kukaan saa laakista
    meneemään autoa läpi testistä "säädin itse kartoilla"...oli sitten Harinen tai Karala homman takana...se on niin paljon muutakin kuin lambda 1.
    Juuri näin! Mutta noiden herrojen tekemänä se kuitenkin onnistuu todennäköisemmin kuin pentti peruspemaristin ja vanhan lambdan toimesta Kun kuitenkin kumpikin tekee pitkällä kokemuksella Hestec-DTA-linjalla nollasta lähteviä ohjauksia. Harva asiakas varmaan haluaa tosin maksaa realistista hintaa tuosta kehitystyöstä.

    Leave a comment:


  • Samikoo
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Kaupallisista säätäjistä nuo ovat ne tunnetuimmat tässäkin tarkoituksessa. Esimerkkinä Karalan puuhastelema Skoda TDI, jonka tehot tuplaantuivat ja se meni VTT:n pussitestistä taannoin läpi ongelmitta.
    joo, mutta on aivan eriasia tehdä lastun "loppukartat" koville paineille uudestaan kuin loihtia kylmäkäynnistyskartat+bensa/sytkäkartat kokonaan tyhjästä. Melkein pääni laitan pantiksi ettei kukaan saa laakista
    meneemään autoa läpi testistä "säädin itse kartoilla"...oli sitten Harinen tai Karala homman takana...se on niin paljon muutakin kuin lambda 1.

    Lastuissa on kuitenkin se insinöörien kymmenien vuosien tulos pohjalla.

    Leave a comment:


  • leppala
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Kaupallisista säätäjistä nuo ovat ne tunnetuimmat tässäkin tarkoituksessa. Esimerkkinä Karalan puuhastelema Skoda TDI, jonka tehot tuplaantuivat ja se meni VTT:n pussitestistä taannoin läpi ongelmitta.
    Ooorait, tuli tieto tähänkin pulmaan.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Originally posted by leppala View Post
    Tuskin niitä kumminkaan esim karalat tai hariset säätää?
    Kaupallisista säätäjistä nuo ovat ne tunnetuimmat tässäkin tarkoituksessa. Esimerkkinä Karalan puuhastelema Skoda TDI, jonka tehot tuplaantuivat ja se meni VTT:n pussitestistä taannoin läpi ongelmitta.

    Leave a comment:


  • PP440
    replied
    Niinkuin juhis taisikin tuolla mainita, niin miks et tekis tästä kyseisestä m3:sesta showroom topiccia, olisi varmasti sen arvoista.. + olisi kiva nähdä vähän lisää kuvia.

    Leave a comment:


  • Samikoo
    replied
    Originally posted by jengstro View Post
    Joo, jaksoin äsken lukea threadin kokonaan läpi. Kun on kerran katsastettu, niin homma helpottuu (kova jätkä, ilmeisesti mikään ei ole mahdotonta). 0.6 paineilla mennään kuvan perusteella. Enpä usko että paljon enempää pystyy ahtamaankaan, orastavaa nakuilua? Kiinnostais tietty mitä toi 0.6 tuo lisää tehoa. SamiK vois valaista hieman, listata mitä kaikkea tuohon on ostettu ja vaihdettu.
    ahdin ameriikasta, se miksi juuri powerdyne, syy kun se on silent.
    sopii mun mielestä auton orginaali olemukseen ellei kuuluu ylimääräisiä vikinöitä.Suuttimet 6x444cc. muuten moottori on vakio kunnossa.
    Tatech tosiaan hoitelee kaiken muun ja hyvin hoitaakin. Ahtopaine tuo 0,6bar, se on noin 0,4 bar enemmän kuin oli tarkoitus ahtaa mutta toistaiseksi pääsee viellä ihan järkevillä ennakoilla ajelemaan. vesi-ilma cooleria olen piirrelly mutta tilan puute on suuri... nyt imuilma keikkuu 40-50 asteen korvilla. Ahtimenteline ja muut kikkareet in itse tehtyjä.

    Leave a comment:


  • TheLate
    replied
    Originally posted by Samikoo View Post
    Noh, eiköhän tuo AKE ole tietoinen tuosta mun tapauksesta kun ehdin jo sinne soittamaa.Suomen laki pykälissä on "porsaan reikiä" tai tulkinnan varaisuuksia esim. lukekaa
    eur-lex tai finlex kohtaa moottorin nettotehosta / painosta "ellei vaikuta ilmeiselta" viittaus antaa aika monta tulkinnan varaisuutta.
    Mutta missään ei lue että ajoneuvo on punnittava ja laskettava montako kg/kw tulee. Harmittaako? Ja edelleen minkä takia nettotehoa saa nostaa 20% vaikka tehopainosuhde on jo valmiiksi ylittynyt,ristiriitaisuuksia.
    Mä oon edelleen yrittämällä yrittänyt saada autoni rehellisin keinoin muutoskatsastettua ja siinä onnistuin omasta mielestäni hyvin. Muut olkoon mitämieltä tahtoo.
    No tässä tuli jotain uutta tälle rintamalle eli kiitokset tuosta selvityksestä Mites siinä kohtaa jos tuo tehopainosuhde ylittyy virityksen/moottorin vaihdon jälkeen? Tulkitsevatkohan he sen silloin eri tavalla? Täytyy tutkia asiaa vielä tarkemmin...

    Leave a comment:


  • jengstro
    replied
    Originally posted by goldenm View Post
    Olettaisin, että tässä projektissa suuttimet ovat mallia riittävät ja tatech hoitaa loput.
    Joo, jaksoin äsken lukea threadin kokonaan läpi. Kun on kerran katsastettu, niin homma helpottuu (kova jätkä, ilmeisesti mikään ei ole mahdotonta). 0.6 paineilla mennään kuvan perusteella. Enpä usko että paljon enempää pystyy ahtamaankaan, orastavaa nakuilua? Kiinnostais tietty mitä toi 0.6 tuo lisää tehoa. SamiK vois valaista hieman, listata mitä kaikkea tuohon on ostettu ja vaihdettu.

    Leave a comment:


  • Tikkis
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Hmm, nyt ei ymmärrä, mutta ei eka kerta joten kysytään. Millä pidät seokset kohdallaan muutostilanteissa?

    Tatechi on hieno peli, eikä ongelmia varmasti tulekkaan tuon suhteen normiolosuhteissa, lähinnä vaikuttaa säätötaakkaan tuo toteutustapa.
    T6 Ecu:n core on muuttunut T4 ja T5 ajoista täysin. T6:sessa tarkkaillaan MAP arvoa 1ms välein, joka sisäiseti filtteröidään imusarjan sykkeitten takia. Kun huomataan kaasuläpän muutosta, vaikkei olekkaan kiihdytysrikastusta säädetty, MAP filtteri adaptoituu pienemmäksi. Kun imuventtiili aukeaa, saadaan vielä korjattua oikea bensa-arvo suoraan paine kartasta. (Yksi Sekventtiali ruiskutuksen eduista) Mikäli olet säätänyt T4 tai T5 versioilla kartan, kiihdytysrikastus pituutta saa todennäköisesti pienentää reippaasti. T6: sessa myös laajakaista puuttu kiihdytys rikastus säätöihin jonkin verran, jos tarpeen.

    Leave a comment:


  • goldenm
    replied
    Olettaisin, että tässä projektissa suuttimet ovat mallia riittävät ja tatech hoitaa loput.

    Leave a comment:


  • jengstro
    replied
    Originally posted by Samikoo View Post
    Jeps, tässäpä sitten yksi
    Jeps, täällä tämä "hurja" on vieläkin. Kallista touhua + mua askarrutti e36 m3 koneen korkea puristussuhde. Mitkään kansihommat ei tullut mulla kysymykseenkään. Tuli luettua hiukan kirjallisuuttakin asiasta, Corky Bellin supercharged, jossa onkin aika hyvä bmw z3 esimerkki kirjan lopussa. Rakentelu kiinnostaa... onko sitten toi m3:sen kone hyvä ahtamiseen... sitä voi sitten jokainen pohtia + että se pitäis pystyä katsastamaankin vielä.

    Minkälaisilla paineilla SamiK käytät tota ja jäähdytteletkö tuloilmaa? Onko sulla lisäbensasuutin? vai vaihdoitko kaikki?

    Leave a comment:


  • mk2gti
    replied
    Onneks mä ajan volkkarilla ni ei tartte ihmetellä

    Leave a comment:


  • 928 GTS
    replied
    Originally posted by Samikoo View Post
    Harmittaako?
    Ei varmasti harmita ketään täysjärkistä jos homma onnistuu oikeasti laillisesti. Täysin päinvastoin. Saa moni muukin projekti pian vauhtia mikäli tehtaalta lähtiessä 7:n paino/tehosuhteen alittaneet autot saa laillisesti ahdettua. Mutta kun se ei tähän astisen AKE:n virallisen linjan mukaan onnistu. Jos onnistuisi niin ahdettuja löytyisi vähän joka niemestä ja notkosta. Siis edes leima papereissa ja puhelinkeskustelu AKE:n inssin kanssa ei vielä riitä tekemään autosta oikeasti laillista. Laillisuuteen (= ei voi tulla asiasta ongelmia katsastuksessa) vaaditaan lisäksi vielä se, että AKE muuttaa yleisen linjansa siitä miten se tulkitsee eri lakeja ja asetuksia. Jos ovat näin nyt tehneet niin asiasta olisi hyvä saada jotain dokumenttia jolla sen todistaisi muita vastaavia katsastaessa niin ei tarvitsisi tuhaan AKE:a edes vaivata kyselyillä mikä on laillista ja mikä ei.

    Leave a comment:


  • Juhaska
    replied
    Onnittelut myös täältä!

    Saa nähdä, kuinka moni ahdin projekti saa tällä foorumilla lisää tuulta siipien alle, kun nyt tuli ensimmäinen esimerkki siitä että vähäpäästöisen ahtaminenkin onnistuu vaikka säädökset on mitä on? :think

    Leave a comment:


  • goldenm
    replied
    varsinkin mikäli ei omaa SamiK:n taustoja.
    Jos saa ihan mielenkiinnosta kysyä, niin mitä teet työksesi?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎