"SE MIKÄ KÄYTÄNNÖLLISYYDESSÄ HÄVITÄÄN, SE NÄÖSSÄ VOITETAAN"
joo tosiaan....en ole vaan niin varma siitä näöstä. Se näyttää kun meidän 4 vuotias tytär mun kumi saapaiden kanssa. No, makuasioista onneksi ei voi kiistää...
Täsmälleen samaa mieltä Helvetin kalliit renkaat ja näyttää kärrynpyöriltä... Niinkuin sanottu niin makuasioista ei voi kiistellä eikä alkuperäisessä viestissä kysytty mitä mieltä ko. yhdistelmästä.
No kyllä siinä leveys vähän kasvaa ja kyllä se korkeuskin kun ne vierekkäin laittaa
Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. Vannehalkaisija ei mitenkään korreloi renkaan ulkohalkaisijaan tai leveyteen. Renkaan ulkohalkaisijan vannehalkaisijasta riippumatta määrittelee siis sen profiilisuhde.
Mikä tahansa leveys voidaan myös valita mihin tahansa vannehalkaisijaan.
Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. Vannehalkaisija ei mitenkään korreloi renkaan ulkohalkaisijaan tai leveyteen. Renkaan ulkohalkaisijan vannehalkaisijasta riippumatta määrittelee siis sen profiilisuhde.
Mikä tahansa leveys voidaan myös valita mihin tahansa vannehalkaisijaan.
Kirjoitat Hemi kyllä asiaa.Mutta huomioitavaa on myös se,ettei kaikki ymmärrä tuota profiilisuhtella pelaamista täysin tai ollenkaan.Sen vuoksi ihmiset näitä täällä kýselee.Ja hyvä niin,koska tällöin ei ehkä tule laitettua väärän kokoisia renkaita.
Kaikki asiat ja muuttujat ei ole toisille itsestään selvyyksiä.Toiset ei oikeasti tiedä,ja jotkut vaan kinaa inttämisen ilosta.Nähty niin monessa aiemmassa topiikissa.
Sorry vaan jos kirjoitukseni meinasi mennä "yleisen keskustelun" puolelle.
Kirjoitat Hemi kyllä asiaa.Mutta huomioitavaa on myös se,ettei kaikki ymmärrä tuota profiilisuhtella pelaamista täysin tai ollenkaan.Sen vuoksi ihmiset näitä täällä kýselee.Ja hyvä niin,koska tällöin ei ehkä tule laitettua väärän kokoisia renkaita.
Kaikki asiat ja muuttujat ei ole toisille itsestään selvyyksiä.Toiset ei oikeasti tiedä,ja jotkut vaan kinaa inttämisen ilosta.Nähty niin monessa aiemmassa topiikissa....
Ymmärrän toki tämän varsin hyvin, mutta kommentoinkin vain nimim.+10 epätoteen väittämään:
...."No kyllä siinä leveys vähän kasvaa ja kyllä se korkeuskin kun ne vierekkäin laittaa"....
Eli, se ei tee asioista tosia tai edes "vähemmän vääriä", että joku ei vain ymmärrä lausumaansa väittämää.
Se on kuitenkin 100% fakta että renkaan ulkohalkaisijan määrittelystä ei yli 90% "Pentti Perusautoilijoista" tajua yhtään mitään ja ainoa käytännön ymmärrettävä asia on vanteen halkaisija. ko.tuotteessa jota renkaaksi kutsutaan, on kuitenkin kolme muuttujaa/mittaa jotka ovat vannehalkaisija, leveys ja renkaan ulkohalkaisija, jotka ovat TÄYSIN riippumattomia toisistaan.
Eli vannehalkaisijan kasvu EI muuta renkaan ulkohalkaisijaa ja päinvastoin.
Aina varsinkin näin keväisin pitäisi jostain löytyä selkeä ja havainnollinen piirretty kuva jolla ko.asia saataisiin selkeästi havainnollistettua.
Eli kuvaaja kossa esim.195/65-15", 205/55-16", 225/45-17",225/40-18",
225/35-19" ja 225/30-20" ovat vierekkäin, sekä selkeä selitys siitä miten tuo renkaan ulkohalkaisija määräytyy tuon profiilisuhteen kautta?
Usein on kuitenkin niin että itse renkaan ominaisuuksista "tiedetään" huomattavasti enemmän, kuin siitä miten osataan valita kuhunkiin autoon/malliin oikea renkaan ulkohalkaisija. Näin ajonhallinnan ja pysähtymisen elektronisoituessa tämä kuluttajatieto olisi jo myös selkeä turvallisuuskysymys.
...ja mikäli ko.taulukosta kokovastaavuus ei aukea, niin tuossa rengaslaskuri johon vain muistaa katsoa rekisteriotteesta oikean vakiorengaskoon, ettei tule uusittua edellisen omistajan väärää rengaskokovalintaa:
Mulla oli aikoinaan tuollanen setti alla. Hyvin pyöri ilman mitään muokkauksia, tosin et hieman isompi. Huomaa kyllä kun takarengas jää niin sisälle, oli kieltämättä ehkä pikkusen hölmön näkönen. Mankelia vaan näyttää kaarille ja pienemmällä et:llä vaan rengasta alle...
Mulla oli aikoinaan tuollanen setti alla. Hyvin pyöri ilman mitään muokkauksia, tosin et hieman isompi. Huomaa kyllä kun takarengas jää niin sisälle, oli kieltämättä ehkä pikkusen hölmön näkönen. Mankelia vaan näyttää kaarille ja pienemmällä et:llä vaan rengasta alle...
Muistatko yhtään, että mikä alustasatsi sulla oli? M-tech vai jokin muu ?
Btw. näytti muuten aikas tyylikkäältä 19", oliko kuinka kehno ajettava? Tarkoitan lähinnä rengas melua, uraherkkyyttä sekä mukavuutta.
Muistatko yhtään, että mikä alustasatsi sulla oli? M-tech vai jokin muu ?
Btw. näytti muuten aikas tyylikkäältä 19", oliko kuinka kehno ajettava? Tarkoitan lähinnä rengas melua, uraherkkyyttä sekä mukavuutta.
Takana oli ilmeisesti jotkut lievästi madaltavat jouset, muuten tais olla ihan coupen orkkistavaraa. Edestähän tuo oli aika maasturi. Eturenkaat otti kiinni sisäpuolelta kun linkkuun heitti, mutta leimasin peltivanteilla. Jotkut stopparithan siihen olisi voinut laittaa toki niin olisi leimasta mennyt läpi. Takana oli tilaa sen verran että pystyi helposti neljääkin keskikokoista kaveria kuskaamaan, isoimmissa pompuissa olis toki raapinut. Ajettavuudessa ei ollut moittimista, ei juurikaan vedellyt (vähemmän kuin celica 18" 40-profiilin marangoni zeta linea kumeilla). Hiljaiset olivat myös Ventus K104 kumien ansioista.
Ymmärrän toki tämän varsin hyvin, mutta kommentoinkin vain nimim.+10 epätoteen väittämään:
...."No kyllä siinä leveys vähän kasvaa ja kyllä se korkeuskin kun ne vierekkäin laittaa"....
Eli, se ei tee asioista tosia tai edes "vähemmän vääriä", että joku ei vain ymmärrä lausumaansa väittämää.
Se on kuitenkin 100% fakta että renkaan ulkohalkaisijan määrittelystä ei yli 90% "Pentti Perusautoilijoista" tajua yhtään mitään ja ainoa käytännön ymmärrettävä asia on vanteen halkaisija. ko.tuotteessa jota renkaaksi kutsutaan, on kuitenkin kolme muuttujaa/mittaa jotka ovat vannehalkaisija, leveys ja renkaan ulkohalkaisija, jotka ovat TÄYSIN riippumattomia toisistaan.
Eli vannehalkaisijan kasvu EI muuta renkaan ulkohalkaisijaa ja päinvastoin.
Aina varsinkin näin keväisin pitäisi jostain löytyä selkeä ja havainnollinen piirretty kuva jolla ko.asia saataisiin selkeästi havainnollistettua.
Eli kuvaaja kossa esim.195/65-15", 205/55-16", 225/45-17",225/40-18",
225/35-19" ja 225/30-20" ovat vierekkäin, sekä selkeä selitys siitä miten tuo renkaan ulkohalkaisija määräytyy tuon profiilisuhteen kautta?
Usein on kuitenkin niin että itse renkaan ominaisuuksista "tiedetään" huomattavasti enemmän, kuin siitä miten osataan valita kuhunkiin autoon/malliin oikea renkaan ulkohalkaisija. Näin ajonhallinnan ja pysähtymisen elektronisoituessa tämä kuluttajatieto olisi jo myös selkeä turvallisuuskysymys.
Aiheen aloittaneena ajattelin mainita että epäselvänä asiana oli alunperin renkaan ja varsinkin vanteen leveys ja ET joka ei ainakaan itselleni ole ihan selvä asia että millä lukemilla mahtuu pyörimään E36:ssa...
Kyllähän jopa minäkin ymmärrän sen että renkaan halkaisija saadaan pysymään profiilia pienentämällä samana vaikka tuumakoko kuinka kasvaisi. Tosiaan luulen että suurin epäselvyys monilla on juuri tämän vanneleveyden ja offsetin suhteen eri automalleissa, tässä tapauksessa juuri E36:ssa.
Kertokaahan vanne/rengas-expertit miten pyörii E36:ssa 17"..
takana 10" leveät,et 20,rengas 235/45..edessä 9" leveät,et 13,rengas 225/45.
Madallus 60/40..???
Menee kun mankeloi todella rajusti -> vaatii maalauksen tuon toimenpiteen jälkeen.
Tuolla madalluksella alustan täytyy myös olla mankeloinnin jälkeenkin melko jäykkä.
Comment