Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 323i vaihteisto-ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gize
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 546
    • Tampere

    e36 323i vaihteisto-ongelma

    Tilanne seuraavanlainen:

    Pakkasta 6,5 astetta, auto käyntiin ja normaalisti liikkelle.

    Ensimmäisen risteyksen jälkeen eipä mennyt kakkonen enää silmään, pysähdyin siihen ja rupesin hakemaan vaihteita siinä paikallaan. Totesin siinä sitten, että vaihdevälit ovat pidentyneet huimasti Niin sanotut "ylävaihteet" elikä vaihteet 1, 3, 5 ja pakki, saa kyllä silmään, tosin silloinkin keppi ottaa kiinni sitä ympäröivään kehykseen ja painaa sitä mukavasti. 2 ja 4 eivät mene siitä syystä sisään, että keppiä tarvitsisi liikuttaa pidemmälle mitä on mahdollista. Lisäksi kun vaihdekeppi on "normaaliasennossa" siis vapaalla, se on kyllä sivuttaissuunnassa keskellä, mutta melko paljon alhaalla, ikäänkuin vaihteiden 2 ja 4 välissä.

    Mikä on mennyt lootasta? Ei auttanut lämpöiseksi ajaminen kun tuolla kävin ajelemassa, hieno vaihtaa ykköseltä kolmoselle ja muutenkin kakkonen olisi tarpeellinen

    Nyt gurut apua kehiin
    Kulkineet:
    BMW 730dA -03
    BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
    BMW 323i -95
    Honda CBR600Fighter
    EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

    3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja
  • Ha2
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1786
    • Oulu

    #2
    Ettei olis vaan vivustosta jokin paikka antautunut?
    E61 525d LCI

    Comment

    • Gize
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 546
      • Tampere

      #3
      Originally posted by Ha2 View Post
      Ettei olis vaan vivustosta jokin paikka antautunut?
      Voiko se sen tuolla tavalla yhtäkkiseltään sen tehdä? Kuinkas iso homma on lähteä purkamaan tuota?
      Kulkineet:
      BMW 730dA -03
      BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
      BMW 323i -95
      Honda CBR600Fighter
      EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

      3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

      Comment

      • Ha2
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 1786
        • Oulu

        #4
        Tuosta kuvasta löytyy aika monta mahdollista aiheuttajaa. Joku pompannut posi paikaltaan ja vaihteen siirrintanko (#9) ei liiku kunnolla. Osat 3, 11, ja 15 on sellasia osia, jotka voi lähtä irti. Ei muuta ku auton alle tutkimaan tuon kuvan kanssa ja vertaamaan onko kaikki paikallaan. Tältä palstalta löytyy myös ohjeet koko vaihteensiirron purkamiseen. Ei oo paha homma ja jos sen tekee niin kaikki nuo kuvan pikkunippelit uusiksi vaan. Ne on halpoja osia merkkitiskiltä.
        E61 525d LCI

        Comment

        • Gize
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 546
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Ha2 View Post
          Tuosta kuvasta löytyy aika monta mahdollista aiheuttajaa. Joku pompannut posi paikaltaan ja vaihteen siirrintanko (#9) ei liiku kunnolla. Osat 3, 11, ja 15 on sellasia osia, jotka voi lähtä irti. Ei muuta ku auton alle tutkimaan tuon kuvan kanssa ja vertaamaan onko kaikki paikallaan. Tältä palstalta löytyy myös ohjeet koko vaihteensiirron purkamiseen. Ei oo paha homma ja jos sen tekee niin kaikki nuo kuvan pikkunippelit uusiksi vaan. Ne on halpoja osia merkkitiskiltä.
          Kiitos vastauksesta. En löytänyt haulla tuota purkamisohjetta, eli jos viitsit vielä linkin pistää?
          Kulkineet:
          BMW 730dA -03
          BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
          BMW 323i -95
          Honda CBR600Fighter
          EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

          3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

          Comment

          • Gize
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 546
            • Tampere

            #6
            Faktaa kehiin: Kun painaa vaihdekepistä alaspäin, saa joka vaihteen silmään "normaalivälillä", eli vaihteenvaihto kuin ennenkin, mutta alaspäin joutuu painamaan melko lujaa. Loogisesti tulkittuna kuvan nro. 7 olisi hajalla, tulkitsenko oikein? Koetan vikaa selvittää koska ennen purkamaan lähtemistä olisi mukava olla osat valmiina.

            kuva: http://bmwfans.info/original/images/151466_p.png
            Kulkineet:
            BMW 730dA -03
            BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
            BMW 323i -95
            Honda CBR600Fighter
            EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

            3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

            Comment

            • BMWSaloon
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2008
              • 281

              #7
              voivoi...näköjään e36:kin vielä toi systeemi siirtäjissä mikä on myös e30:ssä...eli kisahommissa ainakin kun tulee vaihdettua hiukan() reippaammin ni antaa tuo tanko mikä ilmeisesti kuvasta tulkittuna on "9"?!? (en ota selvää noin hienosta kuvasta)sekä "joutsenkaula"...eli mihin "4" ?!? menee kiinni antaa periksi suht helposti eli jos oot repiny ni taipuu ja tekee kaikkee noi rauat ja sit on hullun vaikee vaihella noit pykälii...samoin yks varteen otettava vaihtoehto on toi mistä on ns".laakeroitu" toi keppi tohon joutsenkaulaan.. niin tuo nivel on muovia alkuperäsenä (siis se iso pyöreä) ja antaa aika helposti periksi .... jos näistä nyt jotain apua sitten..on muutaman kerran tullu rassailtua mut ei tarpeeks et muistais kaikki

              EDIT: oliskohan pitänny toi sun postaus lukea loppuun ennenku suuvaahossa alkaa selittämään eli juurikin tuo "7" on toi ns.Laakerointi ja on muovia joten antaa kohtuu helposti periksi.

              Comment

              • Gize
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 546
                • Tampere

                #8
                Originally posted by BMWSaloon View Post
                voivoi...näköjään e36:kin vielä toi systeemi siirtäjissä mikä on myös e30:ssä...eli kisahommissa ainakin kun tulee vaihdettua hiukan() reippaammin ni antaa tuo tanko mikä ilmeisesti kuvasta tulkittuna on "9"?!? (en ota selvää noin hienosta kuvasta)sekä "joutsenkaula"...eli mihin "4" ?!? menee kiinni antaa periksi suht helposti eli jos oot repiny ni taipuu ja tekee kaikkee noi rauat ja sit on hullun vaikee vaihella noit pykälii...samoin yks varteen otettava vaihtoehto on toi mistä on ns".laakeroitu" toi keppi tohon joutsenkaulaan.. niin tuo nivel on muovia alkuperäsenä (siis se iso pyöreä) ja antaa aika helposti periksi .... jos näistä nyt jotain apua sitten..on muutaman kerran tullu rassailtua mut ei tarpeeks et muistais kaikki

                EDIT: oliskohan pitänny toi sun postaus lukea loppuun ennenku suuvaahossa alkaa selittämään eli juurikin tuo "7" on toi ns.Laakerointi ja on muovia joten antaa kohtuu helposti periksi.
                Joo kiitoksia näin epäilinkin Eipä ole hirveästi tullut runnottua, joskus silloin tällöin muutamat "kisanopeet" vaihteenvaihdot on tullut tehtyä Taitaa tosin tuo johtua emännän runnomisesta: "onkohan se vaihde päällä vai ei" kun auto ollut naisenkin käytössä
                Kulkineet:
                BMW 730dA -03
                BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                BMW 323i -95
                Honda CBR600Fighter
                EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                Comment

                • BMWSaloon
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2008
                  • 281

                  #9
                  Juu...eipä mitää...toi koko siirrin systeemi on aika helppo ottaa alas sieltä jos satut johonkin nosturille pääsemään... siitä sitten vaa kattelemaan.

                  Comment

                  • Ha2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 1786
                    • Oulu

                    #10
                    Tuo osa #7 on tosiaan muovia ja tuo kepissä oleva pallo menee sinne painamalla alaspäin ja se loksahtaa sisään. Sulla voi olla vaan pullahtanu tuo pallo ulos (ylöspäin) sieltä laakerista eli osa #7:sta. Tai sitten se laakeri on haljennu. Käy ostaan uusi osa #7 ja oikeestaan nuo kaikki pienet prikat ja sokat. Se pallo ei mene sinne painamalla jos se laakeri on paikallaan, vaan kamppeet pitää olla irti autosta ja ne asennetaan takasin pakettina.

                    Tässä ohje, joka mulla oli mukana, kun asensin vaihdevälinlyhentimen (Z3M-keppi orkkiksen tilalle) ja kaikki uudet puslat ja hilkkeet vaihteensiirtoon.

                    Loosey-goosey shifter got you down? Transmission grinding? Perhaps it's just your shift bushings that are worn. Find out how to replace them here.


                    Tuo homma ei vaadi mitään putkiston, kardaanien tai laatikon poispurkamista. Vähän se ahdasta on mutta auto TI-nosturille ja hyvä valo mukaan, niin onnistuu varmasti. Ennen nuiden ohjeiden seuraamista, pitää ottaa vaihdekepinnuppi nykäisemällä ylöspäin irti, postaa vaihdekepin pussi painamalla kehyksiä keppiä kohti ja poistaa repimällä pussin alta paljastuva äänieriste. Sitten pitäisi jo näkyä maata, kun hytistä katsoo kepinreiästä. Sitten auto nosturille ja tuon linkin ohjeen mukaan purkamaan ja kasaamaan päinvastaisessa järjestyksessä.

                    Tästä vaihteensiirtoaiheesta on myös hyödyllistä tietoa tässä topikissa.
                    Last edited by Ha2; 05-03-2008, 09:15.
                    E61 525d LCI

                    Comment

                    • Gize
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 546
                      • Tampere

                      #11
                      Kiitos erittäin paljon!

                      Tilasin merkkiliikkestä kaikki tässä kuvassa esiintyvät osat lukuunottamatta numeroa 1 ja 6. Kuinka isoa roolia ne näyttelevät tässä hommassa? Toisinsanoen olisiko pitänyt nekin ottaa? Numeroa 1 ei löydetty myyjän kanssa tästä kuvasta, numero 6 on mielestäni hyvässä kunnossa joten en usko sitä tarvitsevani, vai onko sillä isompikin merkitys tässä hommassa -> kannattaisi uusia joka tapauksessa?
                      Kulkineet:
                      BMW 730dA -03
                      BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                      BMW 323i -95
                      Honda CBR600Fighter
                      EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                      3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                      Comment

                      • Ha2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 1786
                        • Oulu

                        #12
                        Ihan hyvän satsin tilasit, ei nuita muita tartte. Tulee varmasti uutta vastaavaan kuntoon nuilla osilla, jotka tilasit.
                        E61 525d LCI

                        Comment

                        • Gize
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 546
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Ha2 View Post
                          Ihan hyvän satsin tilasit, ei nuita muita tartte. Tulee varmasti uutta vastaavaan kuntoon nuilla osilla, jotka tilasit.
                          Hyvähyvä Kiitokset kaikille vastanneille, oli iso apu
                          Kulkineet:
                          BMW 730dA -03
                          BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                          BMW 323i -95
                          Honda CBR600Fighter
                          EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                          3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎