Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 meinaa lämpimällä koneella hyytyä ensimmäisessä kiihdytyksessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Warra
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 483

    E36 meinaa lämpimällä koneella hyytyä ensimmäisessä kiihdytyksessä

    Auto: 318tiA -95 206 000km. (ilmeisestikkin M42 kone)

    Ongelma: Lämpimällä koneella kun käynnistää auton, tyhjäkäynti seilaa aika pahasti (500-1000rpm, ehkä noin 5 kertaa ylös alas) ennekuin asettuu ja kun lähtee tekemään ensimmäistä kiihdytystä, tuntuu että moottori hyyty ja kierrokset laskevat jos pitää kaasujalan samassa asennossa tai alempana kuin aiemmin. Hyytymiseen auttaa kun tallaa kaasua suht reippaasti jolloin kone pelittää aivan normaalisti koko ajon ajan, tasakaasulla, kiihdytyksissä ja jopa pysähdyksissä olon ja 1:llä kiihdytykset, kunhan moottoria ei vaan sammuta. Jos moottorin sammuttaa ja käynnistää uudelleen, tämä hyytyminen ja tyhjäkäynnin seilaus häiritsee tasan ensimmäiseen kiihdytykseen saakka.

    Tämä ongelma on nyt vaivannut viikon. Ensin ajattelin että on vaan päässyt vettä tankkii tai jotain niin pistin tankkiin asiaan sopivaa jäänesto ainetta. Tankki ajettiin ja uusi tankkaus ja vika on edelleen.

    Mitä kokeiltu:
    - Tulpat vaihdettu, tulpan johtojen liittimiin suihkautettu rasvaa
    - Ilmanputsarin suodatin vaihdettu
    - Tutkittu ilmavuotoja heiluttelemalla letkuja --> tyhjäkäynti ei tunnu muuttuvan
    - Katsastettu kuukausi sitten jolloin ei mitään huomautuksia ja päästöt samanlaiset kuin aina katsastuksessa ovat olleet

    Aiemmin tehty:
    - Lamda-anturi uusittu vuosi sitten, Bosch

    Mitä vielä koetan:
    - ylihuomenna vaihtuu polttoainesuodatin, öljyt ja öljysuodatin (öljyhuollon aika)

    Missä vika voi olla? Olen foorumia yrittänyt selailla ja aina tuntuu olevan nämä vakiot eli lamda anturi, ilmamassamittari tai ilmavuodot ehdotuksina.
    Olen himan turo tekniikassa, joten miten ilmamassamittarin kunto tarkastetaan ja puhdistetaan? Muita ehdotuksia?

    Erittäin erikoista omasta mielestäni että vaiva vaivaa vain käynnistyksen jälkeen ja vain lämpimällä koneella. Kylmällä toimii normaalisti, samoin sen jälkeen kun on kerran nykymiset selvittänyt reiluhkolla kaasutuksella. Samoin auto käynnistyy suorastaan erinomaisesti, kylmänä tai lämpimänä. Tämän 1.5 tankillistä mitä vaiva on vaivannut, kulutuskin on ollut normaali.

    Edit. Vika selvisi, viallinen lambda-anturi.
    Last edited by Warra; 24-04-2008, 08:30. Reason: Vika selvisi
    E46 320i Facelift Touring M54b22
    exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18
  • jouskari318is
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 215
    • Tampere

    #2
    samat oireet

    Hop, mulla -95 318is (m42b18) ja täsmälleen samat oireet; eli täysin kylmänä toimii hyvin, mutta jos käynnistää koneen hieman lämpimänä kuitenkin niin että moottorin lämpö sinisellä alueella niin tuo oire saattaa toistua. Sitten kun ajaa hetken ja kone lämpiää niin ei mitään ongelmaa, tyhjäkäyntikin täysin tasainen. Lähipäivinä pitäisi saada vikakoodit luettua, jospa sieltä näkyisi jotain.

    EDIT: ja kilsatkin muuten aika samat eli n. 197 tkm.

    Comment

    • Warra
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2005
      • 483

      #3
      Mielenkiintoista.. Ilmoittele jos jotain ilmenee. Pitää itsekkin pyrkiä nuo vikakoodit luetuttamaan.
      E46 320i Facelift Touring M54b22
      exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

      Comment

      • armageddon
        Bimmer Fanatic
        • May 2007
        • 443
        • Kokkola

        #4
        villi veikkaus moottorinlämpötila-anturi...:think halpa kokeilu maksaa n.15€
        ei ne tehot vaan se kuski...

        Comment

        • jouskari318is
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 215
          • Tampere

          #5
          air flow sensor

          Noniin, olihan siellä yksi vikakoodi: "air flow sensor". Nollasin sen nyt pois, pitää ajella jokunen päivä jos se vika uusisi ja tsekata sitten mitä vikakoodi näyttää. Eli siis ilmamassamittarista lienee tuossa kyse. Osaisikos joku arvata voisiko nuo oireet olla ilmamassamittarin toimimattomuudesta johtuvia?

          Comment

          • jouskari318is
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 215
            • Tampere

            #6
            haitariletku

            Alkoi auto oireilemaan enemmän ja useammin ja löytyi selkeä vika; haitariletku halki, eli se ilmamassamittarin ja imusarjan välissä oleva. Pikafiksinä teippasin sen kunnolla umpeen ja siihen loppu oireet. Täytyy vielä seurata johtuiko tuo "air flow sensor" vikakoodikin tuosta imuvuodosta.

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16417
              • Asikkala

              #7
              Tarkasti ottaen kyseessä on ilmamäärämittari (air flow sensor). Ilmamassamittari on ? mass air flow = maf. Hae uusi kumiputki, ei maksa paljon.

              Comment

              • jouskari318is
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 215
                • Tampere

                #8
                Joo tottakai putki vaihdetaan uuteen, mutta teipillä sen saa väliaikaisesti pelaamaan. Onkohan tuo M42:n mittari sitten ilmamäärä vai -massamittari? Tuo vikakoodi on "air flow sensor" mutta realoemissa "RMFD MASS AIR FLOW SENSOR W/OUT CO POTI".. No eipä tuolla sinänsä väliä. Vikakoodi on siis luettu omalla B100 mittarilla, siinä sen koodin tulkinta on tuo.

                Comment

                • Warra
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2005
                  • 483

                  #9
                  Kiitos tiedosta, pitää itsekkin tsekata tarkasti onko vika tuossa haitariputkessa (ei ole paljon ehtinyt ajella saatikka tarkistella mikä vikana).

                  Edit ainakaan päällä ei ollut näkyviä halkeamia. Olikos se niin että jarrujen puhdistusnesteellä kun suihkautteli niin sai selville onko vuotoja (jos tyhjäkäynnillä nousee kierrokset --> on ilmavuoto)? Vai joku toinen aine parempi tähän tarkoitukseen?
                  Last edited by Warra; 22-03-2008, 11:40.
                  E46 320i Facelift Touring M54b22
                  exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16417
                    • Asikkala

                    #10
                    Ilmamäärämittarissa on läppä joka liikkuu ja massamittarissa vastus jonka arvo muuttuu ilmavirran jäähd. vaikutuksesta eli ei ole liikkuvia osia. Jotenkin näin.

                    Comment

                    • Warra
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2005
                      • 483

                      #11
                      Eipä ole selvinnyt vieläkään missä vika piilee. Ilmavuodot tutkittu tarkkaan, ja koneen puolella niitä ei ainakaan ole, ei edes tuossa haitariputkessa..

                      Liekkö sitten ilmamassamittari sanonut työsopimustaan irti? Mielestäni silti erittäin kummallista että kun ensi kiihdytyksen jälkeen on saanut tuon nykimisen pois niin auto toimii 100% kunnes sen sammuttaa ja käynnistää uudelleen jolloin sama nykiminen kiusaa tasan tarkkaan ensimmäisen kiihdytyksen ajan.

                      Tutkimista hidastanut kieltämättä akuutti rahanmeno muissa kohteissa sekä sellaisen paikan puute missä voisi kunnolla päästä itse tutkimaan paikkoja. Ja se etten ole mikään maailman näppärin käsistäni kun autojen korjailuista on kyse. :(
                      Last edited by Warra; 03-04-2008, 16:43.
                      E46 320i Facelift Touring M54b22
                      exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                      Comment

                      • Warra
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2005
                        • 483

                        #12
                        Jeps, ylihuomenna sitten vikakoodien lukuun ja tarkempaan tarkasteluun. Nyt on tuo nykiminen levinnyt tyhjäkäyntiinkin, ja lämpimällä koneella kone käy ajoittain erittäin huonosti ja voi jopa sammua kun on hieman sahannut tyhjäkäyntiä ylös alas (ajossa toimii edelleen kuten normaalistikkin). Kylmällä koneella ei edelleenkään oireita.. Tutkitaan josko se tuo lämpäanturi ongelma olisi tai tyhjäkäyntiventtiili. Ilmavuotoja ei imupuolella näemmä ollut.
                        E46 320i Facelift Touring M54b22
                        exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                        Comment

                        • Warra
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2005
                          • 483

                          #13
                          Ja vika selvisi, syyksi osoittautui viallinen lambda-anturi. Nyt jälleen käy ja kukkuu hyvin.
                          E46 320i Facelift Touring M54b22
                          exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎