Auto: 318tiA -95 206 000km. (ilmeisestikkin M42 kone)
Ongelma: Lämpimällä koneella kun käynnistää auton, tyhjäkäynti seilaa aika pahasti (500-1000rpm, ehkä noin 5 kertaa ylös alas) ennekuin asettuu ja kun lähtee tekemään ensimmäistä kiihdytystä, tuntuu että moottori hyyty ja kierrokset laskevat jos pitää kaasujalan samassa asennossa tai alempana kuin aiemmin. Hyytymiseen auttaa kun tallaa kaasua suht reippaasti jolloin kone pelittää aivan normaalisti koko ajon ajan, tasakaasulla, kiihdytyksissä ja jopa pysähdyksissä olon ja 1:llä kiihdytykset, kunhan moottoria ei vaan sammuta. Jos moottorin sammuttaa ja käynnistää uudelleen, tämä hyytyminen ja tyhjäkäynnin seilaus häiritsee tasan ensimmäiseen kiihdytykseen saakka.
Tämä ongelma on nyt vaivannut viikon. Ensin ajattelin että on vaan päässyt vettä tankkii tai jotain niin pistin tankkiin asiaan sopivaa jäänesto ainetta. Tankki ajettiin ja uusi tankkaus ja vika on edelleen.
Mitä kokeiltu:
- Tulpat vaihdettu, tulpan johtojen liittimiin suihkautettu rasvaa
- Ilmanputsarin suodatin vaihdettu
- Tutkittu ilmavuotoja heiluttelemalla letkuja --> tyhjäkäynti ei tunnu muuttuvan
- Katsastettu kuukausi sitten jolloin ei mitään huomautuksia ja päästöt samanlaiset kuin aina katsastuksessa ovat olleet
Aiemmin tehty:
- Lamda-anturi uusittu vuosi sitten, Bosch
Mitä vielä koetan:
- ylihuomenna vaihtuu polttoainesuodatin, öljyt ja öljysuodatin (öljyhuollon aika)
Missä vika voi olla? Olen foorumia yrittänyt selailla ja aina tuntuu olevan nämä vakiot eli lamda anturi, ilmamassamittari tai ilmavuodot ehdotuksina.
Olen himan turo tekniikassa, joten miten ilmamassamittarin kunto tarkastetaan ja puhdistetaan? Muita ehdotuksia?
Erittäin erikoista omasta mielestäni että vaiva vaivaa vain käynnistyksen jälkeen ja vain lämpimällä koneella. Kylmällä toimii normaalisti, samoin sen jälkeen kun on kerran nykymiset selvittänyt reiluhkolla kaasutuksella. Samoin auto käynnistyy suorastaan erinomaisesti, kylmänä tai lämpimänä. Tämän 1.5 tankillistä mitä vaiva on vaivannut, kulutuskin on ollut normaali.
Edit. Vika selvisi, viallinen lambda-anturi.
Ongelma: Lämpimällä koneella kun käynnistää auton, tyhjäkäynti seilaa aika pahasti (500-1000rpm, ehkä noin 5 kertaa ylös alas) ennekuin asettuu ja kun lähtee tekemään ensimmäistä kiihdytystä, tuntuu että moottori hyyty ja kierrokset laskevat jos pitää kaasujalan samassa asennossa tai alempana kuin aiemmin. Hyytymiseen auttaa kun tallaa kaasua suht reippaasti jolloin kone pelittää aivan normaalisti koko ajon ajan, tasakaasulla, kiihdytyksissä ja jopa pysähdyksissä olon ja 1:llä kiihdytykset, kunhan moottoria ei vaan sammuta. Jos moottorin sammuttaa ja käynnistää uudelleen, tämä hyytyminen ja tyhjäkäynnin seilaus häiritsee tasan ensimmäiseen kiihdytykseen saakka.
Tämä ongelma on nyt vaivannut viikon. Ensin ajattelin että on vaan päässyt vettä tankkii tai jotain niin pistin tankkiin asiaan sopivaa jäänesto ainetta. Tankki ajettiin ja uusi tankkaus ja vika on edelleen.
Mitä kokeiltu:
- Tulpat vaihdettu, tulpan johtojen liittimiin suihkautettu rasvaa
- Ilmanputsarin suodatin vaihdettu
- Tutkittu ilmavuotoja heiluttelemalla letkuja --> tyhjäkäynti ei tunnu muuttuvan
- Katsastettu kuukausi sitten jolloin ei mitään huomautuksia ja päästöt samanlaiset kuin aina katsastuksessa ovat olleet
Aiemmin tehty:
- Lamda-anturi uusittu vuosi sitten, Bosch
Mitä vielä koetan:
- ylihuomenna vaihtuu polttoainesuodatin, öljyt ja öljysuodatin (öljyhuollon aika)
Missä vika voi olla? Olen foorumia yrittänyt selailla ja aina tuntuu olevan nämä vakiot eli lamda anturi, ilmamassamittari tai ilmavuodot ehdotuksina.
Olen himan turo tekniikassa, joten miten ilmamassamittarin kunto tarkastetaan ja puhdistetaan? Muita ehdotuksia?
Erittäin erikoista omasta mielestäni että vaiva vaivaa vain käynnistyksen jälkeen ja vain lämpimällä koneella. Kylmällä toimii normaalisti, samoin sen jälkeen kun on kerran nykymiset selvittänyt reiluhkolla kaasutuksella. Samoin auto käynnistyy suorastaan erinomaisesti, kylmänä tai lämpimänä. Tämän 1.5 tankillistä mitä vaiva on vaivannut, kulutuskin on ollut normaali.
Edit. Vika selvisi, viallinen lambda-anturi.
Comment