Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 325 kytkimen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bman
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 222
    • Mikkeli

    E36 325 kytkimen vaihto

    Itselleni tulee kohtapuoliin aiheelliseksi vaihtaa kytkin, kyselisinkin että tarvitseeko sen takia purkaa pakoputkia, kardaania sekä suojapeltejä pois? Vai riittääkö että ottaa kardaanin ja laatikon välisen kuminivelen pois ja työntää kardaania taaksepäin, niin saa puotettua laatikon pois.

    Niin ja minkälaisia mahtaavat olla nämä KL-varaosan myymät kytkinpaketit joilla on hintaa 188e, alkuperäisiä? Entäpä mistä voisi kysellä synkronointirenkaita, itselläni ruksahtaa ilkeästi kun vaihtaa vitoselle hiemankin nopeammin/rajummin.
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Moikka,

    Jos löytyisi jostain kuvia siitä alustasta niin voisi vähän arvioida....

    Vaihdoin juuri viime viikonloppuna kytkyttimen E23:een. Minä itse en koskaan ota pakoputkistoa pois siinä hommassa. Irroitan kyllä kaikki kannakkeet, paitsi sen viimeisen, takapöntön "pannan". Sen toki avaan niin paljon kuin mahdollista.

    Sitten torppaan ruuvimeisselin korin ja pakoputken väliin (kuva 1), jotta saan ne viimeiset kriittiset millimetrit sitä alaspäin (yritän laittaa tähän kuvan, mutta viimeaikoina se ei ole onnistunut). Sen jälkeen keskilaakeri melkein mahtuu tästä raosta (kuva 2). Eli melkein tarkoittaa että se tulee tarivttavat millimetrit ulospäin, jotta saan vaihdelaatikon päästä pullautettua kardaanin ulos. Sittenhän se lähteekin jo nätisti.

    Kaikki suojapellit sun muut pitänee ottaa pois tieltä ensin. Itse aloitan homman aina konehuoneen puolelta. Poista kytkinkopan ja lohkon väliset pultit, ne mitkä yläkautta lähtee. Starttiin ei E23:ssa tarvitse koskea, ne pultit eivät yllä kytkinkopalle asti.

    Sitten siirryn alapuolelle, poistan pakoputken kannakkeet, sitten suojapellit. Kardaaniakseli on vuorossa seuraavana.

    Sitten loputkin pultit kytkinkopan ja lohkon välistä. Irroitan työsylinterin kytkinkopasta ja irroitan vaihteenvalitsimen vivustot laatikosta + pakkivalon katkaisimen piuhat.

    Kun ne on tehty, tuen vaihdelaatikon altapäin ja irroitan laatikon tukiraudan ja sittenhän laatikko lähteekin jo vetämällä taaksepäin.

    Vanhat hilut pois, sisään uusi silmälaakeri, kytkinlevy ja paineasetelma. Ja haarukkaan uusi painelaakeri. Ja sitten kasaus, päinvastaisessa järjestyksessä.

    t: Timo

    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #3
      Ai niin, ja tältä näyttää kytkinkoppa kun paineasetelma pettää.

      t: Timo

      Comment

      • Wiking
        BTCF Member
        • Dec 2005
        • 1647
        • Laihia

        #4
        Eli siis ei tarvitse nostaa konetta paikaltaan, että saa laatikon irti?? Eräs asentaja väitti, että pitäisi nostaa konettakin...:think
        Nyt
        BMW 330e g21 M-Sport
        Ennen
        BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 9986
          • KVLA

          #5
          .......................
          Last edited by Heguli 31; 27-08-2009, 19:32. Reason: Alkuperäiseni oli TARPEETON POSTAUS!!!

          Comment

          • Wiking
            BTCF Member
            • Dec 2005
            • 1647
            • Laihia

            #6
            Originally posted by Heguli 31 View Post
            Löysit sitten tämmösen tuoreemman topiikin...
            Ja sä et sitten vastannut kysymykseen vaan päätit vain vittuilla

            Sama kai se ny kuinka vanha topikki pohjana, kun piti vaan saada tietää varmuus siihen, ettei moottoria tarvi irrottaa, että saa laatikon irti...

            Enpähän ainakaan tehny uutta topikkia asiasta
            Nyt
            BMW 330e g21 M-Sport
            Ennen
            BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

            Comment

            • bmwbmw
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1370
              • Kainuu

              #7
              ei tarvi moottoria irroittaa. ite vaihdoin vaihellatikon toissapäivänä alakautta ilman moottorin nostamista ja ilman putkiston irroitusta.
              sigpic
              Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

              Comment

              • Amd-man
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 211
                • Pertteli

                #8
                E30 ei tarvinnu nostaa konetta, edes kannakkeita en löysännyt.
                Auto tykkää kun sille annetaan kenkää

                Comment

                • Wiking
                  BTCF Member
                  • Dec 2005
                  • 1647
                  • Laihia

                  #9
                  Kiitos
                  Nyt
                  BMW 330e g21 M-Sport
                  Ennen
                  BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                  Comment

                  • AppleFarmer
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2006
                    • 72
                    • Mustasaari / Vaasa

                    #10
                    E36 Vaihdelaatikko irit?

                    Nostetaan nyt vanha ketju esiin, niin ei tarvitse uutta pistää alulle. Eli tarkoituksena oli vaihtaa eilen 325i E36 ´91:een kytkin.

                    Irrotimme pakoputkiston (pakosarja jäi paikoilleen) ja kardaanin sekä kaikki muut poikkipalkit jne. Laatikon ja lohkon pultteja oli muistaakseni 6 tai 7 kpl ja ne irrotettiin. Suojapelti oli kiinni yhdellä pultilla ja se irrotettiin myös. Startin pultit olivat todella veemäiset, mutta pienen jumppaamisen jälkeen sain irti 2 kpl Startin pultteja (mutterit moottorin puolella). Tässä vaiheessa luulimme, että laatikko lähtee tulemaan taakse päin ilman ongelmia. Lohkon ja laatikon välillä oli alapäässä useita senttejä jo rakoa, mutta yläpäästä se oli melkein kiinni. Jos vaihdelaatikkoa pyörittää akselinsä ympäri, niin startti pyörii mukana.

                    Eli kysymys kuuluu. Onko se startti edelleen kiinni laatikossa? Joku guru sanoi, että startti olisi irrotettava ja silloin joutuu irrottamaan myös imusarjan. Toinen guru taas sanoi, että startti saa jäädä paikoilleen ja imusarjaan ei tarvitse koskea. Mene ja tiedä.

                    Löytyisikö täältä gurua, joka voisi vinkata miten tuon laatikon saisi nyt helpoimmalla irti? Välikoppa-Escortin laatikon sain alas puolessa tunnissa, eilen taistelin lähes 7 tuntia.

                    Comment

                    • BMWSaloon
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2008
                      • 281

                      #11
                      Toissa päivänä otettiin samanlaisesta vehkeestä laatikko pois ja eilen takasin ja kun sai ne TODELLA V:mäiset startin pultit auki ja muut pultit pois ni sieltä se lähti... ja sinne se meni käänteisessä järjestyksessä tietystJos pääset niin kato tarkkaan että sieltä päältä on varmasti kaikki pultit auki...nimim. itekin kokeiltiin jo ottaa pois mut huomattiin että ylhäällä oli viel yks kiinni.

                      Comment

                      • AppleFarmer
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2006
                        • 72
                        • Mustasaari / Vaasa

                        #12
                        Originally posted by AppleFarmer View Post
                        Nostetaan nyt vanha ketju esiin, niin ei tarvitse uutta pistää alulle. Eli tarkoituksena oli vaihtaa eilen 325i E36 ´91:een kytkin.

                        Irrotimme pakoputkiston (pakosarja jäi paikoilleen) ja kardaanin sekä kaikki muut poikkipalkit jne. Laatikon ja lohkon pultteja oli muistaakseni 6 tai 7 kpl ja ne irrotettiin. Suojapelti oli kiinni yhdellä pultilla ja se irrotettiin myös. Startin pultit olivat todella veemäiset, mutta pienen jumppaamisen jälkeen sain irti 2 kpl Startin pultteja (mutterit moottorin puolella). Tässä vaiheessa luulimme, että laatikko lähtee tulemaan taakse päin ilman ongelmia. Lohkon ja laatikon välillä oli alapäässä useita senttejä jo rakoa, mutta yläpäästä se oli melkein kiinni. Jos vaihdelaatikkoa pyörittää akselinsä ympäri, niin startti pyörii mukana.

                        Eli kysymys kuuluu. Onko se startti edelleen kiinni laatikossa? Joku guru sanoi, että startti olisi irrotettava ja silloin joutuu irrottamaan myös imusarjan. Toinen guru taas sanoi, että startti saa jäädä paikoilleen ja imusarjaan ei tarvitse koskea. Mene ja tiedä.

                        Löytyisikö täältä gurua, joka voisi vinkata miten tuon laatikon saisi nyt helpoimmalla irti? Välikoppa-Escortin laatikon sain alas puolessa tunnissa, eilen taistelin lähes 7 tuntia.
                        Originally posted by BMWSaloon
                        Toissa päivänä otettiin samanlaisesta vehkeestä laatikko pois ja eilen takasin ja kun sai ne TODELLA V:mäiset startin pultit auki ja muut pultit pois ni sieltä se lähti... ja sinne se meni käänteisessä järjestyksessä tietystJos pääset niin kato tarkkaan että sieltä päältä on varmasti kaikki pultit auki...nimim. itekin kokeiltiin jo ottaa pois mut huomattiin että ylhäällä oli viel yks kiinni.
                        Missä kohtaa teillä oli vielä yksi pultti kiinni? Yritin kurkkia taskulampulla kardaanitunnelissa vaihdelaatikon yli (niska ihan jumissa tänään), enkä millään nähnyt mitään. :think

                        Pitää varmaan käydä nyt viikolla tallilla kurkkaamassa uudestaan, kunhan pää kääntyisi johonkin suuntaan.
                        Last edited by AppleFarmer; 09-11-2008, 19:11. Reason: Lainaukset

                        Comment

                        • AppleFarmer
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2006
                          • 72
                          • Mustasaari / Vaasa

                          #13
                          Nyt on laatikko irti, mutta pitkän kaavan mukaan. Eli siellä oli vielä yksi pultti, mutta ei tässä vielä kaikki. Pultin kanta oli poissa, eikä sitä päässyt tietenkään millään poraamaan vaihdelaatikon puolelta (tai no jos olisi ollut kolmen metrin poranterä )

                          Jouduin sitten irrottamaan imusarjan (projekti sekin) jolloin pääsin poraamaan pultin konehuoneen puolelta. Napakka isku vielä moskalla ja ruuvimeisselillä ja se oli siinä. Tämän jälkeen laatikko tuli helposti alas.

                          Kytkimen 6-kolopultit meinasivat mennä pyöreiksi irrottaessa, joten pitää hakea Torx-versiot merkkiliikkeestä. Sitten vielä uusi imusarjan tiiviste sekä vähän muita juttuja (suuttimien O-renkaat), niin pääsee niputtamaan.

                          Comment

                          • gubbe89
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2008
                            • 315
                            • Mouhijärvi

                            #14
                            Tässä nyt yleisesti kytkimen vaihdosta, ja kerron sen nyt niin, kuinka omaan vitoseeni sen tein, toivottavasti edes suurimmilta osin pätee myös e36:seen.

                            Kytkimen vaihto on aika työläs, mutta kuitenkin suhteellisen yksinkertainen urakka.

                            Omassani otin siis putken irti, koska se helpottaa työtä suunnattomasti. Sitten otin kardaanin suojalevyn pois, laatikon kannakkeen auki ja tunkilla laskin sen apurungon päälle laatikon jäädessä tunkin tukemaksi. Muihin malleihin en ole tutustunut, voi joutua ylhäältäkäsin tukemaan liinallakin koneen.

                            Seuraavaksi otetaan kardaanin kuminivel laatikosta irti. Kannattaa irrottaa myös kannatinlaakeri, että keppiä saa taitettua ja nylkytettyä niin, että se lähtee lootan päästä pois.

                            Ennen kuin kaikki ruuvit ovat irti on suotavaa irrottaa kytkimen työsylinteri, vaihteensiirtäjän vivustot ja mahdollisten anturien johdot. Saattaa joissakin sen startinkin joutua irrottamaan. Onneksi e34:ssä ei joudu sitä tekemään, se vaatisikin imusarjan irrottamisen.

                            Nyt kun kaikki ylimääräinen on edestä pois, ei laatikko tipahdakaan syliin sieltä. Sitä voi joutua ruuvarilla kampeamaan ja riuhtomaan jos jonkin verrankin. Tunkki kannattaa laittaa alle jo ennen viimeisen ruuvin irrottamista kaiken varalta ja sen kanssa nylkyttää laatikko irti, niin ei se painava aski tipu ihan suoraan rintakehälle.

                            Itse kytkinpaketin vaihto onkin helppoa. Tarvitset oikeastaan erikoisemmista työkaluista vain keskitystyökalun. Paineasetelma irtoaa nätisti, kun sen ruuveja löysää järjestyksessä vähän kerrallaan. Saatat joutua hieman kampeamaan ruuvarilla asetelmaa pois ohjuritapeiltaan. Levyä ei paljoa tarvitse houkutella pois, ellei se ole palanut kiinni vauhtipyörään.

                            Nyt, kun kytkin on irti, kannattaa tarkistaa keskilaakerin kunto samalla kun puhdistaa vauhtipyörän kitkapinnan ja kannattaa sitä hieman karhunkielellä tasaisesti koko alueelta hioakin, jotta mahdolliset lasittumat lähtevät pois. Myös mahdollisen kaksoismassavauhtipyörän kunto kannattaa tarkistaa. Sen oikeanlaisesta kunnosta löytyy tosin aika ristiriitaista tietoa. Toisen lähteen mukaan ei juurikaan saisi periksi antaa, toinen lähde sanoo, että sen kuuluisi antaa periksi hitaasti laidasta laitaan, kuitenkaan kolahtamatta kummassakaan ääripäässä. Jokainen itse päätelkööt, onko oma DMF ehjä.

                            Kytkinlevyn asentaminen on helppo homma. Sopivat palikat vain keskitystyökaluun, itse työkalun akseli keskilaakerin rei'ästä sisään ja keskitysholkin kanssa levy asemiinsa. Kannattaa muistaa puhdistaa uuden asetelman kitkapinta mahdollisesta varastointirasvasta huolellisesti asetonilla ennen asennusta. Nyt siis asetelma paikalleen.

                            Kannattaa laittaa uudet pultit ja prikat samalla, ja laittaa jokaiseen kierteeseen tippa kierrelukitetta. Jos mahdollista, kannattaa ruuvit valita vielä 10.9- tai 12.9- lujuusluokkaisiksi. Alkuperäiset ainakin omassani olivat 8.8 ja mielestäni todella heikot, katkaisemiseen ei paljoa voimaa tarvita, joskaan eihän ruuveja kuuluisikaan kiristää kuin n.25Nm. Laitoin kuitenkin uudet vastaavat, kun en vahvempia löytänyt ja lukitsin kierrelukitteella.
                            Ennen paineasetelman kiristämistä kannattaa vielä varmistaa, että kytkinlevy on varmasti kunnolla keskellä.

                            Seuraavaksi kannattaa puhdistaa laatikon kytkinkotelo jollain vahvalla liuotinpohjaisella aineella, kuten Covar 5:llä tai vastaavalla. Samalla vaivallahan pesee vielä laatikonkin puhtaaksi ja tämän jälkeen puhdistaa ja rasvaa kaikki linkutkin.

                            Sitten tietysti kannattanee kuivata laatikko ja tämän jälkeen asentaa painelaakeri. Kannattaa ehdottomasti laittaa jotain hyvin voitelevaa jäykkää rasvaa, esimerkiksi vetonivelrasvaa tai vastaavaa painelaakerin käyttövivun niveliin, ellei paketissa tule mukana käyttötarkoitukseen sopivaa rasvaa.

                            Nyt pitäisi olla laatikko asennusvalmiina. Jos öljyjä ei ole vielä vaihdettu laatikkoon ja edellisestä vaihdosta on pitkä aika kannattaa nekin samassa vaihtaa.

                            Ennen kuin nostaa laatikkoa auton alle, kannattaa siirtäjän vivusta tökätä vaihde päälle. On nimittäin antoisampaa sitä laatikkoa sinne kärvistellä, jos voi perästä pyöritellä poorit kohdilleen ja vain työntää laatikon paikalleen. Tämäkin operaatio kannattaa tehdä tunkin päällä, ja pitääkin niin kauan se tunkki siinä alla, kunnes 3-4 ruuvia on kiinni. Kaiken varmuuden vuoksi.

                            Nyt sitten kasaan käänteisessä järjestyksessä:

                            -pultit kiinni
                            -kytkimen työsylinteri kiinni
                            -vaihteensiirtäjän vivut nippuun
                            -kardaani huulilleen laatikon perään(samalla kannattaa kannatinlaakerikin jo laittaa huulilleen.)
                            -laatikon kannake kiinni
                            -johdot kiinni
                            -kardaani kunnolla kiinni kannatinlaakeria myöten
                            -tarkista, että kaikki on asianmukaisesti kiinni, eikä mitään jäänyt pois.
                            -laita suojapellit ja pakoputki takaisin paikalleen

                            Täällä varmasti on miljoona ohjetta samaan työhön, mutta omia verbaalisia kykyjäni kasvattaakseni tämän ohjeen kirjoitin. Se on kovasti olevinaan yleispätevä ja virheistä saa ja pitää huomauttaa, jos/kun sellaisia on. Mitään vastuuta en hartioilleni ota, jos joku näillä ohjeilla autonsa hajottaa. Toivotaan että joku kuitenkin tästä saa helpotusta työhönsä ja kokee onnistumisen iloa!
                            Last edited by gubbe89; 10-11-2008, 23:15.
                            nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                            nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                            nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                            ex. E34 525 TDS Touring -93
                            ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                            ex. Yamaha YZF 1000R -02
                            ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                            ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                            ex. E34 535i -88
                            ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                            ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                            Comment

                            • miksu682
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2008
                              • 25
                              • Jämsänkoski

                              #15
                              Joo eli starttiin ei tarvi koskea jos vaan ne 2 pulttia on auki sieltä. startin PITÄIS olla vielä takaosastaan kiinni semmosella kolmihaarasella raudalla mutta jos siihen on joskus aikasemmin startti vaihettu niin on tod.näk. jätetty pois sen vittumaisuuden takia. itelläni myöskää ei ollu startin takaosassa enää mitään rautaa ja tästä syystä startti siis oli tulossa laatikon mukana pois. mutta otinpa pitkän varren ja vasaran käteen ja kopautin sen startin pois sieltä laatikosta. siinä selvis et se startti oli laatikossa kiinni enää kohistus tapista. ja ilmeisesti sama juttu sullakin. mutta mullapa tulikin ongelma vastaan kun laitoin laatikon takasin:uus startti ei haluakkaan mennä enää takasin paikoilleen koska tappi on niin tiukka. mutta mitäpä sillä tapilla siellä tekee kun kaks pulttia ohjaa startin omalle paikalleen eli jos huomenna en meinaa saada starttia meneen paikalleen niin otan "persreikähoonin" ja survon sen tapin mäkeen sieltä. helpottuu ainakin sikäli tuo homma. mutta huomenna nähää kuinka käy.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎