Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 328 / Vauhtipyörän vaihtaminen kiinteäksi.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaheli
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 176
    • Satakunta

    E36 328 / Vauhtipyörän vaihtaminen kiinteäksi.

    Eli nytkun itsellä on tuo kaksoismassa-vp sanonu sopimuksensa irti (ainakin todennäköisin vian aiheuttaja tällä hetkellä) niin tulipa mieleen että kun sen kerta vaihtamaan joutuu, niin jos vaihtaisi samalla sinne kiinteän VP:n ja jousitetun kytkimen.

    Pikaisella tutkimisella ainakin JB Racingiltä saa jenkkilästä tilattua suoraan 328:iin sopivaa kevyttä VP:tä ja sachsin jousitettua kytkintä pakettina, sekä erikseen ihan pelkkää VP:tä, johon sopisi sivujen mukaan OEM hilut. Nyt ois vielä dollari halpakin

    Mutta mutta, onkos porukalla parempaa tietoa että sopiiko esim. joku bemarin oma kiinteä VP+kytkin tuonne suoraan? Tai tietoa joistain muista aftermarket paketeista kohtuu hintaa? Olin lukevinani että m30 koneen vauhtipyörä ja kytkin menisi tuonne m52:sen jatkoksi ns. heittämällä? Pitääkö kutinsa vai onko mutua?

    Vai kannattaako kiinteä VP unohtaa ja suosiolla lykätä alkuperäinen KV-VP sinne vaan?

    Kommentteja, ideoita ja ennen kaikkea tietoa asiasta kaivataan. Kiitoksia jo etukäteen.

    edit: tätä topikkia voisi kai muutenkin käyttää vauhtipyörän vaihtoa koskevissa asioissa? oli sitten e36 tahi ei.
    Last edited by Kaheli; 25-03-2008, 17:23.

    -95 328iM //M-Sport Bostongrün Metallic
  • O-Peksi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 2775
    • Joensuu

    #2
    Tuo m30 limppu ei kyllä tietääkseni sinne mene.. Sopiva, ja ehkä kustannustehokkain paketti olis M20-moottorista kiinteä vauhtipyörä, jousitettu levy, ja esim. Sachsin -618 -loppuinen paineasetelma. Tai tuosta kokoonpanosta on foorumillakin ollut suht paljon puhetta.

    Noita M20B20 tai M20B25 vauhtipyöriä saa parilla kympillä, ja tuon B25 vauhtiksen saa helposti sorvattua yhtä kevyeksi kuin tuon B20 limpun. Omaan on tulossa juurikin tuommoinen sorvattu versio. Starttiin joutuu vaihtamaan M20:stä sopivan rattaan, mut kytkinsylinteristä en tiedä varmaksi sanoa, että käykö autossa valmiina oleva.

    Btw. searchilla löytyy aika paljon valmiita topicceja ja spekulointia tästä aiheesta!
    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

    Comment

    • zJark
      BTCF Member
      • Sep 2005
      • 740
      • Ylöjärvi

      #3
      m20 on starttikehän sovite 2mm isompi kuin m50/52 jotan siihen saa istutettua muovimoottorin kehän. Se onko tässä mitään järkee niin on jokaisen omassa harkinnassa koska samalla pienennätte kytkimen 240mm>228mm ja noilla "rece" asetelmilla teette siitä vielä todella mukavan käytettävän. Eli vasemmanjalan reisi on syytä olla kunnossa. Se onko taas tuolla sitten merkitystä riippuu mielestäni auton käyttötarkoituksesta. Jos tulee paljon kilsoja saattaa alkaa potuttaa

      Noista m30 rinkeleitten tovituksesta oli joku viimmesenpäälle sätöstys ohje täälä jota voi jokainen soveltaa omalla vastuulla.
      Edit. Olikin istutusohje m30 pyörä -> m20 koneeseen http://www.btcf.fi/forum/showthread....uhtipy%F6r%E4n
      Mutta poikkeeko tuo sitten paljon sen laitosta m50/52 jatkoksi. Jättäisin tuollaiset räpellykset tekemäti.
      Last edited by zJark; 25-03-2008, 18:32.
      MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
      +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

      Comment

      • Samppasika
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 769
        • Kempele

        #4
        Kysäsepä zJark nimimerkiltä, oisko sillä vielä noita teräsvauhtipyöriä valmiina. Mulla on sellainen paikoillaan E28 535i kytkimen kanssa ja ei valittamista! Kuviakin pitäis löytyä: http://www.btcf.fi/forum/showthread....85#post1051085

        -Samppa

        Originally posted by Kaheli View Post
        Eli nytkun itsellä on tuo kaksoismassa-vp sanonu sopimuksensa irti (ainakin todennäköisin vian aiheuttaja tällä hetkellä) niin tulipa mieleen että kun sen kerta vaihtamaan joutuu, niin jos vaihtaisi samalla sinne kiinteän VP:n ja jousitetun kytkimen.

        Pikaisella tutkimisella ainakin JB Racingiltä saa jenkkilästä tilattua suoraan 328:iin sopivaa kevyttä VP:tä ja sachsin jousitettua kytkintä pakettina, sekä erikseen ihan pelkkää VP:tä, johon sopisi sivujen mukaan OEM hilut. Nyt ois vielä dollari halpakin

        Mutta mutta, onkos porukalla parempaa tietoa että sopiiko esim. joku bemarin oma kiinteä VP+kytkin tuonne suoraan? Tai tietoa joistain muista aftermarket paketeista kohtuu hintaa? Olin lukevinani että m30 koneen vauhtipyörä ja kytkin menisi tuonne m52:sen jatkoksi ns. heittämällä? Pitääkö kutinsa vai onko mutua?

        Vai kannattaako kiinteä VP unohtaa ja suosiolla lykätä alkuperäinen KV-VP sinne vaan?

        Kommentteja, ideoita ja ennen kaikkea tietoa asiasta kaivataan. Kiitoksia jo etukäteen.

        edit: tätä topikkia voisi kai muutenkin käyttää vauhtipyörän vaihtoa koskevissa asioissa? oli sitten e36 tahi ei.
        Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
        E61 530d M-sport -08
        E39 528i Touring -97

        Yhteydenotot: [email protected] !!

        Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

        Comment

        • Samppasika
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 769
          • Kempele

          #5
          Originally posted by zJark View Post
          m20 on starttikehän sovite 2mm isompi kuin m50/52 jotan siihen saa istutettua muovimoottorin kehän. Se onko tässä mitään järkee niin on jokaisen omassa harkinnassa koska samalla pienennätte kytkimen 240mm>228mm ja noilla "rece" asetelmilla teette siitä vielä todella mukavan käytettävän. Eli vasemmanjalan reisi on syytä olla kunnossa. Se onko taas tuolla sitten merkitystä riippuu mielestäni auton käyttötarkoituksesta. Jos tulee paljon kilsoja saattaa alkaa potuttaa

          Noista m30 rinkeleitten tovituksesta oli joku viimmesenpäälle sätöstys ohje täälä jota voi jokainen soveltaa omalla vastuulla.
          Edit. Olikin istutusohje m30 pyörä -> m20 koneeseen http://www.btcf.fi/forum/showthread....uhtipy%F6r%E4n
          Mutta poikkeeko tuo sitten paljon sen laitosta m50/52 jatkoksi. Jättäisin tuollaiset räpellykset tekemäti.
          Jaahas.. Jannu ehti ite väliin Onko vauhtiksia vielä jäljellä?
          Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
          E61 530d M-sport -08
          E39 528i Touring -97

          Yhteydenotot: [email protected] !!

          Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            M30 vauhtis sinne vaan. Sama starttikehä, sama halkaisija, sama kiinnitys. Kaksoismassat sopivat ristiin M5x/S5x/M30 koneissa täysin, M30/S38 kovavauhtis taitaapi olla paksuudeltaan eri ja saattaa vaatia siten erilaisen painelaakerin. Mutta se taas ei ole mikään ongelma...
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • 928 GTS
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1559
              • Helsinki

              #7
              Kun tuolla Ameriikan ihmemaassa on noita alumiinivauhtispaketteja myynnissä useampi erillainen niin onko mitään havaintoja custom osien laadusta ja toimittajien luotettavuudesta?

              Racing Services & Products. We design & manufacture high performance racing products for domestic and import road and endurance racing. Lightweight aluminum flywheels, specialized race engine building for BMW, Porsche, Nissan and Toyota. Engine dyno testing services.

              BMW parts, BMW performance / race parts and online OEM BMW parts catalog.



              Toisaalta kyllä kiinnostaisi ihan kotimaastakin löytyvä vauhtis jos jollain on sellainen sopivasti tyrkyllä. Eikä tarvitse olla mikään alumiininen kevennetty kunhan on bolt on ettei tarvitse alkaa mitään rälläköimään.
              -92 928 GTS
              -98 550 Maranello

              Comment

              • zJark
                BTCF Member
                • Sep 2005
                • 740
                • Ylöjärvi

                #8
                Originally posted by Samppasika View Post
                Jaahas.. Jannu ehti ite väliin Onko vauhtiksia vielä jäljellä?
                Ohan niitä 2 viä pölyttymässä. Tarvii varmaa alkaa haaliin aineita taas pikkuhuljaa jostain että sais tehtyä noita m20 240mm limppuja jokusen.
                MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
                +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

                Comment

                • O-Peksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2007
                  • 2775
                  • Joensuu

                  #9
                  Tämmöinen myös sattui silmään kun ralli.netiä selailin:

                  Vauhtipyörä
                  ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                  Comment

                  • spottti
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 597
                    • Valkeakoski

                    #10
                    Meneekös tuonne m52b28:n alkuperäisen kytkimen/kaksoismassa vauhtipyörän tilalle joku yhdessä tai erikseen tilattava combinaatio "heittämällä"? Vai joudunko vaan tyytymään orggis-kytkimen vaihtoon(kytkimen vaihto alkais olemaan edessä, vauhtipyörän pitäis olla ehjä), ettei mene liian monimutkaiseksi. Kun auto on koko ajan ajossa, eikä olis aikaa alkaa mitään isompaa tekemään...
                    Oon yrittänyt etsiä joka paikasta infoa, mut en oo löytänyt.
                    F11 530DA X-drive M-sport -12
                    Jeep Cherokee 4.0 Ltd -89 :think

                    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                    Comment

                    • spottti
                      BTCF Member
                      • Sep 2005
                      • 597
                      • Valkeakoski

                      #11
                      Kukaan tiedä?
                      F11 530DA X-drive M-sport -12
                      Jeep Cherokee 4.0 Ltd -89 :think

                      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                      Comment

                      • 928 GTS
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 1559
                        • Helsinki

                        #12
                        Olen ymmärtänyt, että paketin saa kasattua hankkimalla custom-vauhtiksen ja E28 535/E34 alkupään 535:sen kytkinpaketin. Vanhasta vauhtipyörästä pitää siirtää startin hammaskehä uuteen mutta muuten pitäisi olla ns. bolt on -paketti. Kysele zJarkilta olisiko vielä/taas pyöriä hyllyssä pölyä keräämässä. Jos toimii yhtä hyvin kun miltä osa näyttää ei asennus voi mennä pieleen.
                        -92 928 GTS
                        -98 550 Maranello

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Originally posted by 928 GTS View Post
                          Olen ymmärtänyt, että paketin saa kasattua hankkimalla custom-vauhtiksen ja E28 535/E34 alkupään 535:sen kytkinpaketin. Vanhasta vauhtipyörästä pitää siirtää startin hammaskehä uuteen mutta muuten pitäisi olla ns. bolt on -paketti. Kysele zJarkilta olisiko vielä/taas pyöriä hyllyssä pölyä keräämässä. Jos toimii yhtä hyvin kun miltä osa näyttää ei asennus voi mennä pieleen.
                          Toimii todellakin

                          2kpl noista kokemusta, kytkimet kannattaa tilata samppasian numeroilla, löytyy searchilla, oli muistaakseni 630i kytkin tjsp :think
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • 928 GTS
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1559
                            • Helsinki

                            #14


                            Kytkinpaketin tiedot: Sachs 3000 086 007
                            Asetelma: Sachs 3082 147 032
                            Levy: Sachs 1861 931 033
                            Painelaakeri: Sachs 3151 231 031 (sama kaikissa)



                            -92 928 GTS
                            -98 550 Maranello

                            Comment

                            • 928 GTS
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 1559
                              • Helsinki

                              #15
                              Sachs 3000 086 007 numerolla olevassa paketissa näköjään muuten edellä olevan luettelon mukaiset osat mutta levy on tässä tapauksessa 1849 001 013. Toivottavasti käy ja on entistä parempi versio. Ainakin näyttää suunnilleen siltä miltä pitääkin.

                              Edit. Sama levy näyttäisi olevan myös tuossa 2. kuvassa. Eli toiminee moitteetta.
                              -92 928 GTS
                              -98 550 Maranello

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎