Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 328 / Vauhtipyörän vaihtaminen kiinteäksi.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 928 GTS
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1559
    • Helsinki

    #16
    zJarkin vauhtipyörän ja 535:sen kytkinpaketin asennus parhaillaan kesken ja vähän ihmetyttää uskaltaako sen laittaa nippuun. Mikäli mittasin oikein on paineasetelman haarukat noin 10mm lähempänä keulaa kun vakiossa. Tämähän käy järkeen kun paksu kaksoismassa korvataan laihemmalla kiinteällä vauhtiksella. 535:sen kytkinpaketissa näyttäisi olevan aivan samanlainen painelaakeri kun autossa oli kiinni jo aiemmin. Tämän perusteella kytkimen haarukka joutuisi olemaan selkeästi erilaisessa asennossa kun aiemmin.

    - Riittääkö haarukan liikevara tässä tapauksessa?
    - Entä työsylinteri, ottaako se ns. löysät pois haarukasta vai jääkö sekin löysäksi?
    - Tarvitseeko haarukka vaihtaa myös 535:sen osaan?

    Eli miten porukat on näitä asennelleet? Nippuun vaan vai onko joku pahasti pielessä?
    -92 928 GTS
    -98 550 Maranello

    Comment

    • zJark
      BTCF Member
      • Sep 2005
      • 740
      • Ylöjärvi

      #17
      Originally posted by 928 GTS View Post
      zJarkin vauhtipyörän ja 535:sen kytkinpaketin asennus parhaillaan kesken ja vähän ihmetyttää uskaltaako sen laittaa nippuun. Mikäli mittasin oikein on paineasetelman haarukat noin 10mm lähempänä keulaa kun vakiossa. Tämähän käy järkeen kun paksu kaksoismassa korvataan laihemmalla kiinteällä vauhtiksella. 535:sen kytkinpaketissa näyttäisi olevan aivan samanlainen painelaakeri kun autossa oli kiinni jo aiemmin. Tämän perusteella kytkimen haarukka joutuisi olemaan selkeästi erilaisessa asennossa kun aiemmin.

      - Riittääkö haarukan liikevara tässä tapauksessa?
      - Entä työsylinteri, ottaako se ns. löysät pois haarukasta vai jääkö sekin löysäksi?
      - Tarvitseeko haarukka vaihtaa myös 535:sen osaan?

      Eli miten porukat on näitä asennelleet? Nippuun vaan vai onko joku pahasti pielessä?
      Onko se sun kytkin paketti nimenomaan E28:sta mukaanlukien sen painelaakeri.
      Pistäppäs mitta siitä painelaakerista niin kertoo paljon.
      MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
      +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

      Comment

      • zJark
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 740
        • Ylöjärvi

        #18
        Tuo painelaakerihan vaihtuu E28 - E30 vaihteessa.
        Eli sama <-------e28 ja vanhemmat, ja sama e30 -------> uudemmat.
        Tuo vanhempi on muistaakseni ne puuttuvat millit pidempi. Eli todennäköisesti sulla on uudempi laakeri.
        Mutta pistä mittaten niin tarkistan huomena tallilla paljonko sen pitäisi olla.
        MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
        +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

        Comment

        • 928 GTS
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1559
          • Helsinki

          #19
          Paketti on ainakin tilattu juuri Sachs 3000 086 007 numerolla mutta onhan se mahdollista, että sisältö on jotain muuta kun mitä pitää. Kun katsoo noita aiemmin linkattuja kuvia niin niissä oleva painelaakeri saattaa olla paksumpi kun paketin mukana tullut ja autossa kiinni ollut. Oikeastaan hyvä jos näin on niin ongelma selviäisi helpolla. Pitääpä mitata nuo. Saattaa olla ettei ne ole ihan yhtä paksuja kriittiseltä mitaltaan kun kuvassa näkyvä. Muuten on kyllä hyvin saman näköisiä.


          -92 928 GTS
          -98 550 Maranello

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16371
            • Asikkala

            #20
            Originally posted by 928 GTS View Post
            zJarkin vauhtipyörän ja 535:sen kytkinpaketin asennus parhaillaan kesken ja vähän ihmetyttää uskaltaako sen laittaa nippuun. Mikäli mittasin oikein on paineasetelman haarukat noin 10mm lähempänä keulaa kun vakiossa. Tämähän käy järkeen kun paksu kaksoismassa korvataan laihemmalla kiinteällä vauhtiksella. 535:sen kytkinpaketissa näyttäisi olevan aivan samanlainen painelaakeri kun autossa oli kiinni jo aiemmin. Tämän perusteella kytkimen haarukka joutuisi olemaan selkeästi erilaisessa asennossa kun aiemmin.

            - Riittääkö haarukan liikevara tässä tapauksessa?
            - Entä työsylinteri, ottaako se ns. löysät pois haarukasta vai jääkö sekin löysäksi?
            - Tarvitseeko haarukka vaihtaa myös 535:sen osaan?

            Eli miten porukat on näitä asennelleet? Nippuun vaan vai onko joku pahasti pielessä?
            Haarukkahan on sama lähestulkoon kaikissa http://www.realoem.com/bmw/partxref....=on&showeur=on

            Comment

            • 928 GTS
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1559
              • Helsinki

              #21
              Haarukka ja painelaakeri molemmat näyttää olevan samaa kamaa suunnilleen kaikissa malleissa. Tuon perusteella pitäisi käydä ihan hienosti ja ilmeisesti useampikin samoilla osilla kasattu asennus on liikenteessä. Kuitenkin tänään tehtyjen mittausten perusteella haarukka olisi oikein kunnolla linkussa jo vapaa-asennossa ja kytkimen painaminen veisi sen aivan äärilaitaan tai ylikin. Ei kai auta kun kokeilla miten käy.

              Pitää samalla testata toisen vaihdelaatikon kanssa josko tuo autossa kiinni ollut on joku omituinen versio ja liian suurelta näyttävä haarukan kulma johtuukin siitä. Ainakin siinä on aavistuksen erilaiset kuoret kun irti olevassa tekniikassa joka löytyy nurkista.
              -92 928 GTS
              -98 550 Maranello

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #22
                Oliko haarukan toisen pään "nänni" ehjä?
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • 928 GTS
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 1559
                  • Helsinki

                  #23
                  Originally posted by Cell View Post
                  Oliko haarukan toisen pään "nänni" ehjä?
                  Uusi osa.
                  -92 928 GTS
                  -98 550 Maranello

                  Comment

                  • 928 GTS
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1559
                    • Helsinki

                    #24
                    Mikä lienee mennyt mittailussa pieleen mutta hyvin näyttäisi patentti toimivan. Kytkimestä tuli lisäksi paljon kevyempi käyttää eli entinen asetelma on jumittanut oikein kunnolla. Viikon päästä Nurburgringille ja Le Mansiin tekemään kestotestiä.
                    -92 928 GTS
                    -98 550 Maranello

                    Comment

                    • zJark
                      BTCF Member
                      • Sep 2005
                      • 740
                      • Ylöjärvi

                      #25
                      Originally posted by 928 GTS View Post
                      Mikä lienee mennyt mittailussa pieleen mutta hyvin näyttäisi patentti toimivan. Kytkimestä tuli lisäksi paljon kevyempi käyttää eli entinen asetelma on jumittanut oikein kunnolla. Viikon päästä Nurburgringille ja Le Mansiin tekemään kestotestiä.
                      Tarviko sinne patentoida jotain? Tähän asti on ainakin kaikki toiminu ilman patentteja.
                      MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
                      +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

                      Comment

                      • 928 GTS
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 1559
                        • Helsinki

                        #26
                        Sellaisenaan kiinni sen heitin ja toimii ok. Ainoa viri on CDV venttilin poisto. Se ei ollut syynä jäykkyyteen kun tuli kokeiltua myös sen kanssa ja silti oli entiseen verrattuna kevyt poljin.
                        -92 928 GTS
                        -98 550 Maranello

                        Comment

                        • Autobahnboy
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2006
                          • 400
                          • Espoo

                          #27
                          Niin mitäs etuja tällä operaatiolla saavutetaankaan verrattuna alkuperäseen settiin?

                          Tyhmänä kyselen mutta joskus jos itelläninkin sama operaatio edessä niin kertokaa!

                          Comment

                          • 928 GTS
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1559
                            • Helsinki

                            #28
                            Alkuperäinen kaksoismassavauhtis hajoaa vanhuuttaan ja uusi tehtaan osa maksaa aivan sikana. Pelkän orkkis vauhtipyörän hinnalla saa bilet vauhtiksen ja kokonaan uusitun kytkimen. Jo tuossa yksinään on monelle riittävä syy ei vakioiden osien käyttöön. Vauhtiksen materiaalista riippuen siitä saa painoa pois useita kiloja etenkin alumiinisella versiolla. Koneen kierrosherkkyys paranee. Kevyimmät alupyörät sopii oikeastaan vain ratakäyttöön tai ne on ainakin ikäviä ajettavia kadulla.

                            Nyt on takana n. 4500 km zJarkin vauhtiksella ja E28 535:n kytkimellä mukaanlukien parisataa km Nurburgringillä rääkkäämistä. Ei mitään ongelmia.
                            -92 928 GTS
                            -98 550 Maranello

                            Comment

                            • zJark
                              BTCF Member
                              • Sep 2005
                              • 740
                              • Ylöjärvi

                              #29
                              .....
                              Last edited by zJark; 02-02-2009, 18:23.
                              MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
                              +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

                              Comment

                              • zJark
                                BTCF Member
                                • Sep 2005
                                • 740
                                • Ylöjärvi

                                #30
                                Ei enää mitään.
                                Last edited by zJark; 02-02-2009, 18:23.
                                MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
                                +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎