Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36: Kansiko mennyt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • beecee
    Newbiemmer
    • May 2007
    • 13
    • oulu

    e36: Kansiko mennyt?

    Tuossa aamulla kun katselin öljytikkua niin öljyssähän oli sellainen kermanvärinen juova... Jäähdytysnesteen pinta oli jonkun verran alle alarajan mutta siitä on aika kauan kun olen sen viimeksi tarkistanut, joten en osaa sanoa paljonko se on vajentunut. Ei kai vain ole kansi paskana? Lämmöt nousevat aivan normaalisti sinne, minne pitääkin ja sisällekin pukkaa lämmintä ilmaa. Koneen käydessä neste jonkin verran kupli paisuntasäiliössä mutta ei yrittänyt tulla pihalle. Kun tarkastin öljyt kuumasta koneesta, se näytti ihan normaalilta.

    Autolla on kyllä ajettu paljon pätkäajoa, 5km mittaista työmatkaa mutta esim. eilen yli 100km että voisiko siellä nyt olla niin paljon kosteuttakaan... Öljykorkissa oli vähän keltaista paskaa.

    Mitäs seuraavaksi? Ilmeisesti kannattaisi käyttää jäähdytysnesteen pakokaasutestissä. Jos se on kansi mikä on paskana, niin ilmeisesti paljon alle 1000 euron siitä ei täällä pohjoisessakaan selviä...
  • Gtr86
    Bimmer Rookie
    • Apr 2006
    • 63
    • Kangasniemi

    #2
    Millon oot viimeksi vaihtanu oljyt? itelläni oli joskus aikoinaan samanlaista mäskiä öjyssä, joilla oli ajettu turhan pikään, niin asia korjaantui pelkällä öljyn vaihdolla. oli päässy kosteutta kertymään liikaa...
    Ei riemulla rajaa,
    kun rengas palaa!

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #3
      Originally posted by beecee View Post
      Mitäs seuraavaksi? Ilmeisesti kannattaisi käyttää jäähdytysnesteen pakokaasutestissä. Jos se on kansi mikä on paskana, niin ilmeisesti paljon alle 1000 euron siitä ei täällä pohjoisessakaan selviä...
      Ei pidä olla pessimisti; itse kannessa on harvoin vikaa, suurin osa niistä jutuista on legendaa. Tai siten on vaihdettu kanttakin turhaan kun ei ole osattu asentaa kannentiivistettä oikein. Toki hiushalkeamia voi olla kuutosen kansissa, isompien halkeamien kyseessä ollessa kerää kyllä painetta jäähdytysjärjestelmään ennemminkin kuin pyrkisi sekoittamaan öljyjä ja nesteitä keskenään, pienemmät halkeamat eivät vaikuta useimmiten yhtään mitään mihinkään. (Tuostakaan ei välttämättä tarvitsisi ottaa stressiä, poraa puolentoistamillin reiän termarin yläosaan ja ajelee menemään vaihtamatta muuta, järjestelmä ilmaa tällöin itseään yleensä riittävästi toimiakseen, nestettä pitää joskus lisätä... Suurempaa ei pidä tehdä tai ottaa termaria kokonaan pois, seurauksena on paikallinen kiehuminen kannen vesitiloissa->lisää halkeamia.)
      Kannattaa nyt ensin vaihtaa ne öljyt, tarkistaa onko kampikammion tuuletus toimiva ja katsella sitten tilannetta.

      Kannentiivistehän voi toki vuotaa jos on päässyt joskus lämpenemään liikaa tai pultien venymisen takia vanhuuttaan. nesteen vuotoa öljyn sekaan ei toki näe jäähdytysjärjestelmän pakokaasumittauksessa. Sen sijaan jäähdytysjärjestelmän paineistuksessa se pitäisi näkyä, jos koneen lämpö vaikuttaa asiaan niin laitetaan paine kuumalla koneella ja annetaan jäähtyä, pitää luonnollisestikin laskea hieman jäähtyessä, mutta merkittävän laskun kyllä huomaa. Jos vuoto on ulospäin se kyllä näkyy aika pian visuaalisesti, paineistettu vuotava järjestelmä laskee nopeasti alleen...

      Kannentiivisteen vaihtotyö tuohon on n. 300€+osat. (Teen näitä hommia tarvittaessa myös rovaniemellä siellä ollessani). Samalla työllähän se koko kansikin vaihtuu jos uusi on valmiina.

      Comment

      • Gtr86
        Bimmer Rookie
        • Apr 2006
        • 63
        • Kangasniemi

        #4
        Itelläni vaihettiin kannen tiivisti ja kansi oikastiin ihan varmuuden vuoksi kun syylärin rikkouduttua lämmöt nousi tappiin asti.ongelman jälkeen lämpöjen kanssa ei ollut mitään ongelmaa... Tästä Viisastuen tajusin ettei kansi halkea niin ettei sitä huomaisi. Jos öljyn seassa on jotain nesteen tapaista niin ei se sitä välttämättä tarkoita että kansi olisi halki. Kyllä sinne aina jostain nestettä pääsee.
        Ja jos kansi on haljennut niin kyllä se kerää syyläriin sen verran painetta että nesteet tulee pihalle.
        Näin oletan... Viisaat kommentoikaa!!
        Ei riemulla rajaa,
        kun rengas palaa!

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Originally posted by Gtr86 View Post
          I kansi oikastiin ihan varmuuden vuoksi
          Mielenkiintoisia nämä varmuuden vuoksi tehdyt oikaisut kun 5-10min näkee linjaarin ja liuskamitan avulla onko suoruus toleranssien sisällä.

          Comment

          • reddewil
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 3015
            • West Coast

            #6
            Originally posted by WSE1 View Post
            Mielenkiintoisia nämä varmuuden vuoksi tehdyt oikaisut kun 5-10min näkee linjaarin ja liuskamitan avulla onko suoruus toleranssien sisällä.
            No ite teen "oikaisun" sen takia kun en jaksa putsata tiivisteitä pois
            ...

            Comment

            • beecee
              Newbiemmer
              • May 2007
              • 13
              • oulu

              #7
              Öljyt on vaihdettu syksyllä n. 12tkm sitten. Olisi kyllä uudet öljyt ja suodatin takakontissa joten samahan ne olisi vaihtaa. Lisäsin jäähdytysnestettä ylämerkkiin asti joten seuraillaanpa tilannetta...

              Ai niin, isä istui joskus kyydissä ja väitti, että autossa haisee jäähdytysneste. Lisäksi tuulilasille puhaltavista suulakkeista kertyy lasin alareunaan jotain kummallista likaa, joka samentaa lasin.

              Comment

              • lmattila
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2006
                • 205
                • KLA

                #8
                en jaksa lukea, mutta tsekkaa korkin kumitiiviste. :think
                -70 Beetle

                Comment

                • goldenm
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2005
                  • 544

                  #9
                  Ai niin, isä istui joskus kyydissä ja väitti, että autossa haisee jäähdytysneste.
                  Tämä saattaa olla peräisin vuotavasta lämmityslaitteen kennosta..
                  Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                  Comment

                  • lmattila
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 205
                    • KLA

                    #10
                    Originally posted by goldenm View Post
                    Tämä saattaa olla peräisin vuotavasta lämmityslaitteen kennosta..
                    isä tietää sinolin tuoksun? :think

                    no ei van totta se tuo kultainenM puhuu.
                    -70 Beetle

                    Comment

                    • jamoc8
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2005
                      • 275
                      • Oulu

                      #11
                      Vosinpa veikata, että alle 1200 euron ei kansiremppaa tehdä kuutoskoneeseen missään firmassa..
                      Mutta eihän tossa mitään vikaa oo jos 100km siivuja pystyy ajamaan.


                      Originally posted by beecee View Post
                      Tuossa aamulla kun katselin öljytikkua niin öljyssähän oli sellainen kermanvärinen juova... Jäähdytysnesteen pinta oli jonkun verran alle alarajan mutta siitä on aika kauan kun olen sen viimeksi tarkistanut, joten en osaa sanoa paljonko se on vajentunut. Ei kai vain ole kansi paskana? Lämmöt nousevat aivan normaalisti sinne, minne pitääkin ja sisällekin pukkaa lämmintä ilmaa. Koneen käydessä neste jonkin verran kupli paisuntasäiliössä mutta ei yrittänyt tulla pihalle. Kun tarkastin öljyt kuumasta koneesta, se näytti ihan normaalilta.

                      Autolla on kyllä ajettu paljon pätkäajoa, 5km mittaista työmatkaa mutta esim. eilen yli 100km että voisiko siellä nyt olla niin paljon kosteuttakaan... Öljykorkissa oli vähän keltaista paskaa.

                      Mitäs seuraavaksi? Ilmeisesti kannattaisi käyttää jäähdytysnesteen pakokaasutestissä. Jos se on kansi mikä on paskana, niin ilmeisesti paljon alle 1000 euron siitä ei täällä pohjoisessakaan selviä...
                      ---- Bee äm dapl juu ----

                      Comment

                      • base78
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2006
                        • 31
                        • Vantaa

                        #12
                        Uskaltaisin väittää että tuo kermanvärinen tavara öljytikussa sekä öljykorkissa on juuri nimenomaan kosteutta/ns. kylmälimaa jota tulee varsinkin jatkuvasti lyhyttä ajoa ajaessa. Jäähdytysnesteen vajaus on aika normaalia näissä laitteissa. huoltojen välissä nestepinta saattaa paisarissa tipahtaa miltei alas asti, eikä se vielä tarkoita sitä että autossa olisi jotain vikaa.. Eli ei kannata vielä vetää mitään hätiköityjä johtopäätöksiä, seuraa tilannetta.

                        Comment

                        • Panu.K
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2004
                          • 824
                          • Salo

                          #13
                          Originally posted by Gtr86 View Post
                          Itelläni vaihettiin kannen tiivisti ja kansi oikastiin ihan varmuuden vuoksi kun syylärin rikkouduttua lämmöt nousi tappiin asti.ongelman jälkeen lämpöjen kanssa ei ollut mitään ongelmaa... Tästä Viisastuen tajusin ettei kansi halkea niin ettei sitä huomaisi. Jos öljyn seassa on jotain nesteen tapaista niin ei se sitä välttämättä tarkoita että kansi olisi halki. Kyllä sinne aina jostain nestettä pääsee.
                          Ja jos kansi on haljennut niin kyllä se kerää syyläriin sen verran painetta että nesteet tulee pihalle.
                          Näin oletan... Viisaat kommentoikaa!!
                          M20 moottorissa itsellä halkesi kansi venttiili koppaan vesikanavasta 5- sylinterin päältä. m50 koneista ei ole kokemusta. Ei kerännyt painetta mihinkään ja vain vedet menivät öljyn joukkoon. Eli jäähdytys neste oli ihan puhdasta. Oireina ainoastaan jäähdytys nesteen väheneminen ja valkoinen möhnä koneessa. Kannen halkeamista ei helpolla näe paljaalla silmällä. Ainakaan omassa tapauksessa. Koeponnistus kertoo totuuden.

                          Ja aloittajalle. Kannattaa ajella ja tarkkailla tilannetta pidempään.
                          Kulkuvälineet:
                          Etsintä käynnissä
                          ex BMW:t
                          e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
                          ex muun merkkiset:
                          Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎