e36 ja takapyörän laakerin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gize
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 551
    • Tampere

    e36 ja takapyörän laakerin vaihto

    Ensinnäkin, onnistuuko e36 koppaseen vaihtaa takapyörän laakeri ilman prässiä? Lähteekö laakeri irti jollain kotikonstilla?

    Toisekseen, minkä kokoinen on napamutteri, ja onko joku "erikoismutteri", vai ihan perus? Muistelisin ettei ollut tavallinen?

    etupyörän laakereita on kyllä tullut vaihdettua kolmeenkin kertaan (ei onneksi sama auto ), mutta onko tuo takapyörän laakerin vaihto jotenkin kovinkin erilainen operaatio verrattuna etupäähän?

    Etukäteiskiitokset vastaajille!
    Kulkineet:
    BMW 730dA -03
    BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
    BMW 323i -95
    Honda CBR600Fighter
    EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

    3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17797
    • Jämsä

    #2
    onnistuu kyllä ilman prässiä, mutta ei ole helpoin homma. väkivaltaa käyttämällä lähtee irti. siitä on jo vuosia, kun vaihdettiin, niin en pysty tarkempia neuvoja valitettavasti antamaan...
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • Tozi
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 2056
      • Epsoo

      #3
      Muistaakseni e46ssa ja e36ssa pitäis olla suht sama takapää joten kerronpa omat kokemukset.

      Ilman prässiä homma on todella vaikea, mutta ei varmaan mahdoton.

      Napamutteri oli ainakin itsellä suht suuri ja vaatii kunnon hylsyn, muistaakseni 12-kanttisen. Tarkistan koon kun pääsen kotio.

      Laakerin irtisaamiseen on hyvä olla vetäjä, ja sittenkin on varmasti tiukassa.

      Todennäköisesti joudut irroittamaan koko takatukivarren vetoakseleineen joten varaa aikaa

      ps.Muistaakseni olen nähnyt täällä jonkinlaisen vaihto-ohjeenkin, mutta en ainakaan vielä löytänyt linkkiä.

      BMW varaosat, tuning & styling!

      E92 335i -06
      ex E46 330Ci -02
      ex E46 328i Coupe -99
      ex E36 325i Coupe -92

      Comment

      • Gize
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 551
        • Tampere

        #4
        Originally posted by Tozi View Post
        Muistaakseni e46ssa ja e36ssa pitäis olla suht sama takapää joten kerronpa omat kokemukset.

        Ilman prässiä homma on todella vaikea, mutta ei varmaan mahdoton.

        Napamutteri oli ainakin itsellä suht suuri ja vaatii kunnon hylsyn, muistaakseni 12-kanttisen. Tarkistan koon kun pääsen kotio.

        Laakerin irtisaamiseen on hyvä olla vetäjä, ja sittenkin on varmasti tiukassa.

        Todennäköisesti joudut irroittamaan koko takatukivarren vetoakseleineen joten varaa aikaa

        ps.Muistaakseni olen nähnyt täällä jonkinlaisen vaihto-ohjeenkin, mutta en ainakaan vielä löytänyt linkkiä.
        Kiitokset pikaisista vastauksista!

        Ulosvetäjä kyllä löytyy, kuin myös kunnon kokoinen hylsysetti (pyöräkuormaajaa varten ), tosin eivät ole 12-kanttisia...eli ilmeisesti perus 6-kanttiset eivät käy?

        Vaihto-ohjeen olen myös nähnyt, mutta ohje käsitti etupyörän laakerin vaihtoa. Takapyörän laakerin vaihto-ohjetta ei ole vielä tullut vastaan, että linkkiä vaan jos löytyy
        Kulkineet:
        BMW 730dA -03
        BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
        BMW 323i -95
        Honda CBR600Fighter
        EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

        3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

        Comment

        • Laakeri
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 982
          • Rovaniemi

          #5
          Taisi olla, että piti olla juuri tuo 12kanttinen hylsy että sen napamutterin saa auki. Itse yritin vaihtaa, mutta eihän se onnistunut kun ei vetaria edes saanu navasta irti ilman mitään ulosvetäjiä. Ainakaan ei tienny mitään vaikka lekalla paukutti päästä. Tarttee varmaan oma pirssi viedä jollekkin pajalle laitettavaksi..
          E34 S38B38
          E36 S50B30us hx52 ->M50B32
          2gen RAM 5.9 cummins

          Comment

          • _Pietu_
            BTCF Member
            • Oct 2005
            • 3660
            • Kuopio / Maaninka

            #6
            Prkl kun tuo tarkka haku ei mulla toimi ja en jaksais alusta- alkaen selittää enää. Omaani meinaan tein syksyllä ja mielellään en ilman prässiä suosittele kenellekkään ko. hommaa. Samaan hommaan kannattaa jo melkein uusia käsijarruvaijerit ja varailla myös se pyörännavan alapallonivel ja sen pultti prikkoineen. Eivät meinaan tahdo lähteä ehjänä irti jos on alkuperäiset ja olleet kauan irroittelematta.
            Osat kun ei tuohon kuitenkaan niin palloa enempää maksa.

            Nimimerkillä: syksyllä homman tehnyt ja hakenut lisää osia kaverin kyydillä.

            E:itseasiassa normaalillakin haulla löytyy jotain juttua...
            BMW F25 xDrive 20d
            ex BMW e91 320dA
            ex BMW e36 325i
            - SAWO CONNECTION - - Normaalisti kännissä ja alasti
            Normaalisti peukalo keskellä kämmentä

            Comment

            • Hebbu ///M3
              Bimmer Enthusiast
              • May 2003
              • 1625
              • Dallas

              #7
              moi

              Onnistuu se ilman prässiä mut kannattaa ottaa kynkkä irti, 3/4tuuman hylsysarja ja penkki olis hyvä olla.
              Olikohan se 34mm 12kulmanen kuningaspultti. Se laakeri hajos irrottaessa mut sen ulkokehän sai irti helposti kun laitto sopivan hylsyn ja naputteli ristiin sen irti, sisä osan joutu rälläköimään halki kun ei tamppi uponnu millään navan ja laakerin sisäkehän väliin, jos on pörrä niin varmaan saa tosi nätisti leikattua sen. Paikalleen silleen että sopivat hylsyt laakerin ulkokehälle ja pesän toiselle puolen ja sit paksua kierretankoo millä vedät sen laakerin
              paikalleen ja rasvaa väliin. Ainoo mitä stressasin oli abs johto ja käsijarru vaijeri muuten suht helppo homma. Vetaria ei tarvi perän päästä irrottaa.
              Mullakki katkes alatukivarren pultti ja piti 40km päästä hakee uus nii venähti tuo homma. Mulla napa irtos irtos vetarista kun kahella sorkkaraudalla väänteli vastakkaisilta puolilta, hajos laakeri silleen et ulommasta puoliskosta irtos haulit ja se sisempi osa jäi napaan kii.
              Last edited by Hebbu ///M3; 08-07-2014, 19:40.
              Sotkamo Connection

              Comment

              • Juubi
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2004
                • 999

                #8
                Tässä muutama kuva samasta hommasta prässillä suoritettuna:

                Comment

                • Kurre
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 384
                  • Veteli

                  #9
                  Jos on käytössä hitsauslaitteistoa niin vanhan laakerin ulkokehä irtoaa melko paljon helpommin kun hitsaat reilulla virralla saumaa kehän sisäpuolelle, tämän jälkeen irtoaa vasaran ja lyöntitapin avulla. Uuden laitossa tosiaan pärjää hylsyillä ja kierretangolla hyvin pitkälle.
                  sigpic
                  Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
                  ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17797
                    • Jämsä

                    #10
                    Originally posted by Kurre View Post
                    Jos on käytössä hitsauslaitteistoa niin vanhan laakerin ulkokehä irtoaa melko paljon helpommin kun hitsaat reilulla virralla saumaa kehän sisäpuolelle, tämän jälkeen irtoaa vasaran ja lyöntitapin avulla. Uuden laitossa tosiaan pärjää hylsyillä ja kierretangolla hyvin pitkälle.
                    joo, näin me tehtiin kans... irtosi kyllä tosi helposti.
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • Gize
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 551
                      • Tampere

                      #11
                      Kiitokset kaikille vastanneille Jos sitä pajalle sit lähtis ite aukoon joku päivä, eiköhän se siitä sit, tavalla tai toisella
                      Kulkineet:
                      BMW 730dA -03
                      BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                      BMW 323i -95
                      Honda CBR600Fighter
                      EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                      3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                      Comment

                      • _Pietu_
                        BTCF Member
                        • Oct 2005
                        • 3660
                        • Kuopio / Maaninka

                        #12
                        Originally posted by Gize View Post
                        Kiitokset kaikille vastanneille Jos sitä pajalle sit lähtis ite aukoon joku päivä, eiköhän se siitä sit, tavalla tai toisella
                        Ei sitten kannata rikkonaisella laakerilla kovin pitkään ajella, ettei mene napa ja ettei mene abs-anturi yms. rikki...
                        BMW F25 xDrive 20d
                        ex BMW e91 320dA
                        ex BMW e36 325i
                        - SAWO CONNECTION - - Normaalisti kännissä ja alasti
                        Normaalisti peukalo keskellä kämmentä

                        Comment

                        • BME316
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2007
                          • 445

                          #13
                          Täällä irroitettiin laakeri niin että sisäkehät ensin irti. Ulkokehä kun jäi kiinni niin dremelillä pienellä katkaisulaikalla tein läpi asti viillon laakerin ulkokehään. Sitten lähti aivan napauttamalla irti. Ei lähtenyt 1,5Kg moskalla hakkaamalla vaikka lämpöä vähän annettiin runkoon.

                          Comment

                          • Tomba87
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 4029
                            • Imatra

                            #14
                            Tulihan tuo vaihdettua juu ilman prässiä tai muitakaan "erikoistyökaluja", sen verran vittumainen homma että taidan viedä suoraan merkkiliikkeeseen ens kerralla ja pulittaa sen n. 150e vaihdosta. Meni vielä se alatukivarren helan pultti luonnollisesti poikki niin tuli mukavasti lisätöitä. Kävin muuten ex-coupeen tuota laakerinvaihtoa kysymässä paikallisesta nyrkkipajasta joskus, ja eivät edes suostuneet tekemään.
                            Luukku auki ja risut kyytiin

                            Comment

                            • tonmppa
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2009
                              • 276
                              • nurmijärvi

                              #15
                              osaapa olla mielenkiintonen homma tämä laakerin vaihto. ite aloin sitä tekemään, ja tosi työläältä vaikuttaa. joka ikinen pultti on niin umpi ruosteessa että joko ne menee poikki tai sitten niitä ei saa auki, ja ne pitää vain "tuhota" jotenki siihen paikkaan.
                              btw , oli tarkotuksena samalla vaihtaa alatukivarsien sisemmät puslat ni niitä kait ei saa vaihdettua jos perä on paikoillaan ? tai ainakaan omastani en saanu sitä pulttia pois kokonaan ku ei mahu tulemaan :think

                              Comment

                              Working...
                              X