Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 320 tyhjäkäynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MooMoo
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 169
    • Forssa

    E36 320 tyhjäkäynti

    E36 320 -91
    M50B20 (ei vanos)

    Mietin tossa kun 320 tyhjäkäyntihän pitäs olla siinä n.800 rpm, ja jossakin olen lukenut että ei pitäis olla säädettävissä. Niin pitäiskö moottorinohjauksen hakea tyhjäkäynti kohdilleen kun kaasuläppä menee ihan kiinni, vai kuuluuko kaasuläpän paluu säätää sillä ruuvilla sopivaksi, ja sitäkautta hakea oikea tyhjäkäynti?


    Mietin vaan että mitenköhän tyhjäkäynnin oikeasti kuuluu määräytyä, kun ite olen hakenut tyhjäkäynnin sopivaksi sillä ruuvilla..
    Last edited by MooMoo; 17-06-2008, 17:47.
  • Tojopa
    BTCF Member
    • Mar 2004
    • 1592
    • Kuopio

    #2
    Tyhjäkäynti ei ole säädettävissä enää näissä Motronic-koneissa. Eli tyhjäkäynnin pitäs olla kunnossa ilman kikkailua, tai sitten jossain on jotain vikaa.

    Comment

    • MooMoo
      Bimmer Rookie
      • Sep 2006
      • 169
      • Forssa

      #3
      Originally posted by Tojopa View Post
      Tyhjäkäynti ei ole säädettävissä enää näissä Motronic-koneissa. Eli tyhjäkäynnin pitäs olla kunnossa ilman kikkailua, tai sitten jossain on jotain vikaa.
      Nii sitä minäkin olen kuullut.

      Mutta ihmettelen että miksi sellanen säätöruuvi siinä sitten on, kun sitä vasten kaasulappä kuitenki pysähtyy. Jos kierrän ruuvia kiinnemmäks, niin tyhjäkäynti myös samalla pienenee.
      Ihan hyvin auto kyllä toimii, mietityttää vaan että kuuluuko sen mennä noin :think Tai ainut pieni vika on ehkä se, että kun ajaa aivan pintakaasulla, niin saattaa vaihdella että vetääkö, vai rullaako.. Tuon takia olen alkanut miettiä että toimiiko oikein :think
      Last edited by MooMoo; 26-11-2008, 17:31.

      Comment

      • MooMoo
        Bimmer Rookie
        • Sep 2006
        • 169
        • Forssa

        #4
        Edelleen hakusessa..

        Comment

        • Janssoni
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2007
          • 371
          • Helsinki

          #5
          Kaasuläpän tulee mennä täysin kiinni jotta moottorijarrutus toimisi.Tyhjäkäynnillä tyhjäkäyntimoottori (idle regulating valve) säätää tyhjäkäyntiä.
          .



          sigpic

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16460
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by MooMoo View Post
            Nii sitä minäkin olen kuullut.

            Mutta ihmettelen että miksi sellanen säätöruuvi siinä sitten on, kun sitä vasten kaasulappä kuitenki pysähtyy. Jos kierrän ruuvia kiinnemmäks, niin tyhjäkäynti myös samalla pienenee.
            Ihan hyvin auto kyllä toimii, mietityttää vaan että kuuluuko sen mennä noin :think Tai ainut pieni vika on ehkä se, että kun ajaa aivan pintakaasulla, niin saattaa vaihdella että vetääkö, vai rullaako.. Tuon takia olen alkanut miettiä että toimiiko oikein :think
            Sulla on tuo ruuvin säätö väärin ? Tuon takia läpän asennontunnistin luulee/ei luule että on moottorijarrutuksella.

            Comment

            • MooMoo
              Bimmer Rookie
              • Sep 2006
              • 169
              • Forssa

              #7
              Originally posted by jr66 View Post
              Sulla on tuo ruuvin säätö väärin ? Tuon takia läpän asennontunnistin luulee/ei luule että on moottorijarrutuksella.
              Niin siis kyllä toi auto ihan hyvin toimii, mutta ihmetyttää jos siitä ruuvista ei kuulu tyhjäkäyntiä säätää, niin minkä takia se siinä sitten on? että mihin kohtaan se kuuluu ruuvata..

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16460
                • Asikkala

                #8
                "Tai ainut pieni vika on ehkä se, että kun ajaa aivan pintakaasulla, niin saattaa vaihdella että vetääkö, vai rullaako.."

                Miten niin toimii hyvin ?

                Johtunee ruuvin väärästä säädöstä josta seurauksena väärässä säädössä oleva läpän as. tunnistin. Ruuvi on siksi että jopa bemarit on sarjatuotantovehkeitä ja toleranssit osissa sen mukaiset, oikeaa säätötapaa en 100 % varmuudella tiedä mutta käännä ruuvia kunnes kaasuläpän vipu ei ota siihen kiinni (tarkasta että kaasuvaijeri ei rajoita läpän liikettä) ja sitten takaisin niin että vipu juuri ja juuri ottaa kiinni. Sen jälk. as. tunn. säätö niin että naksahtaa heti kun koskee polkimeen (naksahtaako e36 tunnistin ?)

                Comment

                • MooMoo
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2006
                  • 169
                  • Forssa

                  #9
                  Originally posted by jr66 View Post
                  "Tai ainut pieni vika on ehkä se, että kun ajaa aivan pintakaasulla, niin saattaa vaihdella että vetääkö, vai rullaako.."

                  Miten niin toimii hyvin ?

                  Johtunee ruuvin väärästä säädöstä josta seurauksena väärässä säädössä oleva läpän as. tunnistin. Ruuvi on siksi että jopa bemarit on sarjatuotantovehkeitä ja toleranssit osissa sen mukaiset, oikeaa säätötapaa en 100 % varmuudella tiedä mutta käännä ruuvia kunnes kaasuläpän vipu ei ota siihen kiinni (tarkasta että kaasuvaijeri ei rajoita läpän liikettä) ja sitten takaisin niin että vipu juuri ja juuri ottaa kiinni. Sen jälk. as. tunn. säätö niin että naksahtaa heti kun koskee polkimeen (naksahtaako e36 tunnistin ?)

                  No se vika tosiaan on pieni, sillä kaasussa on hyvin hyvin pieni alue missä saattaa vaihdella että vetääkö vai rullaako.

                  No pitää piruuttaaan koitaa säätää se ruuvi noin..

                  Comment

                  • MooMoo
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2006
                    • 169
                    • Forssa

                    #10
                    Kun säädin sen ruuvin kuten ylhäällä oli, niin kun auton käynnistää, niin se sammuu ellei kaasua paina, eli ei tyhjäkäyntiä. Mahtokohan johtua että asentotunnistin säädetty vituilleen/rikki? Mistäs/miten tuo asentotunnistin säädetään? Eikä ole tietoa naksuuko, kun en tiedä koska kuuluu naksua..
                    Last edited by MooMoo; 27-11-2008, 18:38.

                    Comment

                    • Janssoni
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2007
                      • 371
                      • Helsinki

                      #11
                      Eli kun kaasuläppä on kiinni, auto sammuu? No silloinhan tyhjäkäyntimoottorissa on häikkää. Tyhjäkäyntimoottori ohjaa ilman kaasuläpän ohi joten ilmaa ei kulje kaasuläpän kautta ollenkaan..
                      Tyhjäkäyntimoottoria säätää motronic moottorin kuormituksen ja käyntilämpötilan mukaan, icv on autossa sen takia että tyhjäkäynti olisi kaikilla kuormituksilla sama ( raskas kuormitus laturille, ilmastointi yms.)
                      Last edited by Janssoni; 27-11-2008, 18:45.
                      .



                      sigpic

                      Comment

                      • MooMoo
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2006
                        • 169
                        • Forssa

                        #12
                        Onkos tosta nyt sit jotain haittaa että toi mun tyhjäkäynti toimii niinku se toimii? Jonkun aikaa sitten oli ongelmana että tyhjäkäynti alko pirusti seilaan, putsasin tyhjäkäyntimoottorin, ja seilaaminen loppu, ettei se tyhjäkäyntimoottori vissiin ihan pimee kumminkaan oo..

                        Comment

                        • Janssoni
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2007
                          • 371
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by MooMoo View Post
                          Onkos tosta nyt sit jotain haittaa että toi mun tyhjäkäynti toimii niinku se toimii? Jonkun aikaa sitten oli ongelmana että tyhjäkäynti alko pirusti seilaan, putsasin tyhjäkäyntimoottorin, ja seilaaminen loppu, ettei se tyhjäkäyntimoottori vissiin ihan pimee kumminkaan oo..
                          No tyhjäkäynti ei ole tuolla kaasuläpän avaamisella kuormituksesta riippuvainen vaan kokoajan hieman korkeampi (800?) normaali taitaa olla 740? pikkasen taitaa nostaa kulutusta kun päästää ilmaa läpi moottorijarrutuksessa, menee ruiskumoottorin hyöty hukkaan kun bensantulo ei lopu m-jarrulla.. Eikai sillä muuta käytännön merkitystä olekkaan.
                          .



                          sigpic

                          Comment

                          • MooMoo
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2006
                            • 169
                            • Forssa

                            #14
                            Originally posted by Janssoni View Post
                            No tyhjäkäynti ei ole tuolla kaasuläpän avaamisella kuormituksesta riippuvainen vaan kokoajan hieman korkeampi (800?) normaali taitaa olla 740? pikkasen taitaa nostaa kulutusta kun päästää ilmaa läpi moottorijarrutuksessa, menee ruiskumoottorin hyöty hukkaan kun bensantulo ei lopu m-jarrulla.. Eikai sillä muuta käytännön merkitystä olekkaan.
                            No voihan sen tyhjäkäynnin voi säätää siihen mihin haluaa, johkiin 800rpm oon se säätäny, mutta se ei taida olla kuormituksesta riippuvainen, ainakin vähän vaihtelee kylmänä jne..

                            Niin ite oon kans miettiny et vaikuttaako kulutukseen, se tässä eniten oikeastaan mietityttääkin. Kuitenkin vaihteella kun kaasusta päästää niin kulutusviisari menee heti ihan nollaan asti..

                            Mutta voishan se vika olla siinä kaasuläpän asentotunnistimessakin? jossei se missään vaiheessa tunnista että läppä menee kiinni, niin eikös se voisi vaikuttaa että ilma ei ala kulkea tyhjäkäyntimoottorin kautta.
                            Vai miten se menee, itellä kun ei oiken hajua?

                            Comment

                            • K.S.
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2006
                              • 649
                              • Espoo

                              #15
                              tutki imuvuodot, etenkin se haitariputki

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎