Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 325i takapyörän laakerin irrotus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • iikka
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 2597
    • Oulu

    e36 325i takapyörän laakerin irrotus?

    kertokaas miten tosta hommasta pääsee vähimmällä ennenku hermostun ja otan koko helvetin kynkkä napa judanssin tuolta pöydälle.. eli jarrusatula veks, sit levy pois, sit se vetarin isomutteri auki siitä navan keskeltä, ja mitä sitte? millä sen napaosan jossa pulttijako niin saa irti? raakaa voimaa? vai?
    Last edited by iikka; 19-06-2008, 17:44.
    Speed costs, how fast you wanna go?
  • Kape30
    Bimmer Fanatic
    • May 2008
    • 509
    • Nokia

    #2
    Eihän siitä helpolla pääse mitenkään, riippuu tietysti siitä kuinka tiukassa laakeri on... Vetari kannattaa ottaa kokonaan pois tieltä, jonka jälkeen napa lähtee takaa päin naputtelemalla/ lyömällä. Navan irrottamiseen voi käytää raakaa voimaakin ainoo mikä voi hajota on laakeri, kunhan ei sitä napaa murjo paskaks.

    Navan kun oot saanu pois, niin paikallaan on enään pelkkä laakeri.
    Laakerin ulkokooli saattaa ollakin sit jo oikeesti tiukassa. Lämmittämällä ja koputtelemalla vois irrota tai sit teet sopivasta kierretangosta ja prikoista siihen sellasen ulosvetimen...
    E30 M50b28 -90 Cirrusblau
    E39 520d Touring -00 Sienarot II
    MB Sprinter
    Lynx Rave Re 600 -15
    Suzuki GSX-R1100 -95

    Comment

    • Juubi
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2004
      • 999

      #3


      Tuosta nyt varmaan näkee jotain, jos tuossa rakenteessa oli jotain epäselvää.

      Comment

      • iikka
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 2597
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Kape30 View Post
        Eihän siitä helpolla pääse mitenkään, riippuu tietysti siitä kuinka tiukassa laakeri on... Vetari kannattaa ottaa kokonaan pois tieltä, jonka jälkeen napa lähtee takaa päin naputtelemalla/ lyömällä. Navan irrottamiseen voi käytää raakaa voimaakin ainoo mikä voi hajota on laakeri, kunhan ei sitä napaa murjo paskaks.

        Navan kun oot saanu pois, niin paikallaan on enään pelkkä laakeri.
        Laakerin ulkokooli saattaa ollakin sit jo oikeesti tiukassa. Lämmittämällä ja koputtelemalla vois irrota tai sit teet sopivasta kierretangosta ja prikoista siihen sellasen ulosvetimen...
        jep jep... vetarin ruuvit onki jo auki vieläkö sen sais jostain välistä taiteltua pois sieltä edestä... noh.. eikai siinä auta ku ruveta taisteleen..
        Speed costs, how fast you wanna go?

        Comment

        • iikka
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 2597
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Juubi View Post
          http://juubi.hlan.net/index.php?page=car/325i/fixes2

          Tuosta nyt varmaan näkee jotain, jos tuossa rakenteessa oli jotain epäselvää.
          no helvetti, jätkähän on melko ohjeet väsänny
          noistahan se tulikin harvinaisen selväksi että otan suosiolla koko paskan irti ja kävelen prässin luo niin ei tartte kiroilla niin paljo!

          kiitos ohjeista!
          Speed costs, how fast you wanna go?

          Comment

          • Kape30
            Bimmer Fanatic
            • May 2008
            • 509
            • Nokia

            #6
            Kannataa muuten uuden laakerin asennuksessa kylmentää laakeri esim. pakastimessa ja ulkokehä lämmittää. Menee huomattavasti paremmin paikalle. Omassa laakerin vaihdossa laakeri meni sormin painamalla yli puolenvälin, jonka jälkeen pienet napautukset ja se oli siinä.. Laakerin ja laakeripesän lämpötila ero tulis olla 100 asteen paikkeilla jotta laakeri menee lähes sormin painamalla pohjaan asti...
            E30 M50b28 -90 Cirrusblau
            E39 520d Touring -00 Sienarot II
            MB Sprinter
            Lynx Rave Re 600 -15
            Suzuki GSX-R1100 -95

            Comment

            • 10+
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 2084
              • Nivala

              #7
              Originally posted by Kape30 View Post
              Kannataa muuten uuden laakerin asennuksessa kylmentää laakeri esim. pakastimessa ja ulkokehä lämmittää. Menee huomattavasti paremmin paikalle. Omassa laakerin vaihdossa laakeri meni sormin painamalla yli puolenvälin, jonka jälkeen pienet napautukset ja se oli siinä.. Laakerin ja laakeripesän lämpötila ero tulis olla 100 asteen paikkeilla jotta laakeri menee lähes sormin painamalla pohjaan asti...
              Juuri näin. Lämpö suurentaa ja kylmä kutistaa. Ei tarvi hakata laakeria paskaksi ku uutta laittaa paikalleen.

              Vanhaa tosiaan ei kannata suunitellakkaan irti jos ei prässiä ole. Ilman sitä ei tuu ku harmaita hiuksia
              E39 M5 -00

              Ex E60 530Da M-Sport -04
              Ex E39 M5 -00
              Ex E39 M5 -00 Individual
              Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
              Ex E36 3.0 M3 -93
              Ex E36 2.5 Cabrio -94
              Ex E36 3.2 M3 -97
              Ex E36 2.5 Coupe -93

              Comment

              • Bemu500
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2005
                • 2992
                • INvaLA

                #8
                Originally posted by Kape30 View Post
                Kannataa muuten uuden laakerin asennuksessa kylmentää laakeri esim. pakastimessa ja ulkokehä lämmittää. Menee huomattavasti paremmin paikalle. Omassa laakerin vaihdossa laakeri meni sormin painamalla yli puolenvälin, jonka jälkeen pienet napautukset ja se oli siinä.. Laakerin ja laakeripesän lämpötila ero tulis olla 100 asteen paikkeilla jotta laakeri menee lähes sormin painamalla pohjaan asti...
                Vielä parempi on jos on ostaa sellasta jääspraytä ja sillä jäädyttää laakerin ja sit tuikkaa lämpöiseen pesään sen Tosin ei taida iikka tähän hätään enää saada jääspraytä mistään.
                -Official member of BTCF-Sauna team-


                e91 325i -06

                Comment

                • iikka
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 2597
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Bemu500 View Post
                  Vielä parempi on jos on ostaa sellasta jääspraytä ja sillä jäädyttää laakerin ja sit tuikkaa lämpöiseen pesään sen Tosin ei taida iikka tähän hätään enää saada jääspraytä mistään.

                  kyllä tuolla kuule hallilla sen verran paljo joutuu laakereita, hammaskehiä ja muita tiukkoja sovituksia tekeen viikottain että löytyy aivan laatikko tavarana jääspraytäki
                  Speed costs, how fast you wanna go?

                  Comment

                  • Kape30
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2008
                    • 509
                    • Nokia

                    #10
                    Originally posted by iikka View Post
                    kyllä tuolla kuule hallilla sen verran paljo joutuu laakereita, hammaskehiä ja muita tiukkoja sovituksia tekeen viikottain että löytyy aivan laatikko tavarana jääspraytäki
                    Wurhtin kylmäspray on kovaa tavaraa, tätä itsekin käyttänyt pakstuksen lisänä. Jäädytää noin -50 asteeseen jos tarpeeks ruiskii...
                    E30 M50b28 -90 Cirrusblau
                    E39 520d Touring -00 Sienarot II
                    MB Sprinter
                    Lynx Rave Re 600 -15
                    Suzuki GSX-R1100 -95

                    Comment

                    • Doni
                      Moderator
                      • Sep 2004
                      • 2841
                      • Kyrsälä

                      #11
                      Tässä selvät ohjeet E30 laakerin vaihtoon. Samalla tavalla vaihtuu E36 laakeri.

                      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                      Comment

                      • iikka
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 2597
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Kape30 View Post
                        Wurhtin kylmäspray on kovaa tavaraa, tätä itsekin käyttänyt pakstuksen lisänä. Jäädytää noin -50 asteeseen jos tarpeeks ruiskii...
                        joo tuo wurhtin on kovaa settiä, ei tarttenu edes napaa lämmittää ku jäädytti vaan tarpeeks kylmäksi laakerin ja meni prässissä niinku tyhjää paikalleen, samaten se napakappale myös.. no huomenna kasaan loppuun ton niin pääsee koeajolle
                        Speed costs, how fast you wanna go?

                        Comment

                        • Juubi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2004
                          • 999

                          #13
                          Originally posted by iikka View Post
                          no helvetti, jätkähän on melko ohjeet väsänny
                          noistahan se tulikin harvinaisen selväksi että otan suosiolla koko paskan irti ja kävelen prässin luo niin ei tartte kiroilla niin paljo!

                          kiitos ohjeista!
                          No hyvä jos tuosta oli jotain hyötyä..

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎