Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 ABS anturin vaihto eteen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arnop
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 55
    • Pohjois Espoo

    E36 ABS anturin vaihto eteen

    Niin minullakin sitten rupesi oikea etu anturi pätkimään. Olin antanut itseni ymmärtää, ettei homma menisi aivan heittämällä. No, ajattelin josko olisi hieman tuuria kerrankin mukana > no ei tietenkään... Auto ylös ja eikun pyörä irti. Ensitöikseni varmistin uudella anturilla, että vika on tosiaan kyseisessä anturissa. Siihen ne hyvät uutiset sitten loppuivatkin. Kuusiokoloruuvi joka pitää anturia kiinni meni poikki niin helposti ettei olisi uskonut.
    Nyt olin vakuuttunut, että helpolla ei päästä ... vai päästiinkö sittenkin !!

    Näin pystyin uusimaan anturin tunnissa hiekkapihalla:

    1. Irrotin jarrusatulan sekä levyn saadakseni tilaa operaatiolle.

    2. irroitin vanhan anturin johdon ja leikkasin sen poikki aivan anturin päästä.

    3. kun jarrusatula ja levy on irti niin anturi näkyy myös ohjauvarren ja navan välissä noin 15mm matkalta. Anturi on siis työnnetty läpi ohjauvarresta ja on siten kiinni vain noin 15mm matkalta.

    4. porasin 6mm poralla noin 5mm syvän reiän anturin metallivaippaan ohjausvarren ja navan väliin.

    5. sahasin anturin muovisen pään kahtia rautasahan terällä siten, että osuus jossa kuusioruuvi (katkennut) on lähtee irti. Nyt anturia pystyy hieman nitkuttamaan edestakaisin. (jos ruuvi on katkennut juuresta niin silloin tämä on tarpeetonta.)

    6. Seuraavaksi lukkopihdeillä tai vastaavilla murennetaan muovinen osuus irti anturista.(anturin metallivaipa tulee reippaasti muovisen pään sisään) Kun muovinen pää on irti niin huomataan, että anturin metallinen vaippa näkyy ulkopuolella juuri sopivasti lukkopihtejä varten. Lukkopihtejä tarvitaan hieman myöhemmin

    7. Sitten porasin samalla 6mm terällä reiän anturin päästä aivan vaipan reunaa pitkin kohti reikää vastapuolella kunnes terän kärki näkyi anturin kyljessä olevasta reiästä.

    Ja nyt se oleellinen vaihe. Ideana on siis jyrsiä metallivaippa halki jolloin halkaisia pienenee ja tadaa sovitus ei enää olekkaan yhtään niin tiukka.

    8. Dremeliä tai vastaava käyttäen jyrsitään sopivalla terällä päähän tehdystä reiästä anturin metallivaippa halki vastapuolella kyljessä olevaan reikään saakka.

    9. Nyt kiinitin lukkopihdit tuhdisti anturin vaippaan kiinni ja nitkutin edestakaisin käännellen anturin ulos. Huomaa, että anturi ei pääse kääntymään kuin muutaman asteen molempiin suuntiin, koska itse tunistin on lähellä ABS kehää navan sisällä. Ulos vedettäessä anturia voi voidella vaikka CRC:llä ulostulon helpottamiseksi.

    10. Sitten on vielä jäljellä katkenneen kiinitysruuvin poisto. Lukkopihdeillä juuresta poikki, pistepuikolla reikä keskelle, poralla M6 kierretapille sopiva reikä ja eikun uudet kierteet

    Näin minä sain uusittua anturin ilman riskiä siitä, että rikkoo anturin kehän poran osuessa siihen, tai anturin murusien joutumisesta anturin kehälle rikkomaan uuden anturin.
    Attached Files
    E36 328 touring -95
  • kooma
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1016
    • Pikis

    #2
    Oli aika veemäinen homma, kaksi olen vaihdattanut liikkeessä kun ovat menneet talvella ja on pitänyt leima saada mutta nyt oli aikaa niin tein itse. Aluksi uudet etu ja taka-anturi Motonetistä ja testaus vaihtamalla liittimeen uusi anturi. Toinen yritys nappasi, vasen etu ja ABS/luistonesto valot sammui. Tällä säästyi vikakoodien luvulta.

    Sitten alkoi se hauska osuus. CRC penetrating oilia ensin muhimaan erityisesti sen kuusiokolon tienoille. Pultissa on aika pitkä osuus vapaana tuon anturin sisällä joten se joustaa aika lailla ja luulin että poikki menee mutta rauhassa ees taas ja rauhallista vääntöä niin se aukesi.

    Itse anturi oli hieman erilainen kuin arnop:in autossa, minulla siinä ei ollut metallivaippaa vaan kuori on ihan muovia. Jo heti oli selvää että se ei sieltä helposti tule, yritin kuitenkin aikansa lukkopihdeillä jne jos se vaikka lähtisi liikkeelle. Turha toivo. Otin jarrusatulan kokonaan irti jotta pääsee näkemään tuonne arnop:in kohta 3 ja 4 tienoolle. Suosittelen homman helpottamiseksi. Sitten aikansa poraa ja dremeliä itse anturiin ja kitkuttelin loput pois kapeilla papukaijapihdeillä juuri tuolta välistä. Meisselillä kampesin samassa pihtejä. Silti oli todella piukassa, sanoisin että ainakin omassa tapauksessa aikaa meni vaan hukkaan siinä että yritti saada sen jotenkin kokonaisena ulos. Uusikaan ei mennyt paikoilleen ennen kuin hioin paksun ruostekerroksen pois dremelillä.
    Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      #3
      Oisit ottanut navan pois tieltä jarrulevyineen, sehän lähtee kun aukaisee yhden mutterin akselin päästä, samalla voi voidella etupyöränlaakerit....

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎