Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mietintää E36 Coupen maantie/ratakäytöksestä ja rengastuksesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6931
    • N/A

    Mietintää E36 Coupen maantie/ratakäytöksestä ja rengastuksesta

    Ajattelin avata oman viestiketjun koska tarvitsisin neuvoa sellaisilta kellä on oikeata kokemusta asiasta, ei mitään mutuilua.

    Nykyinen tilanne on se että olen ajanut muutaman kerran radalla coupellani ja ajan päivittäin tiellä koska se on pääasiallinen käyttöauto. Rengastus tuli hankittua mukana tulleille vanteille seuraavasti:

    245/40/17 Eagle F1 taakse 3.0bar
    225/45/17 Eagle F1 eteen 2.8bar

    Alusta, H&R Cup kit -40/15mm, vakiopuslat vaihdettu uusiin tarvikkeisiin edessä samoin raidentangot ja pallot. Myös takapuslat vaihdettu.

    Auto käyttäytyy tällähetkellä jonkinverran yliohjaavasti, mutta autoa saa paiskata tosissaan mutkaan ennenkuin on havaittavissa perän irtoamista.
    Pyöränkulmat säädätin keväällä remonttien jälkeen, takana on kaikki tehdasarvoissa mutta edessä on ongelmia että caster heittää tasaisesti molemmilla puolilla. Alatukivarret ovat ikäänkuin aavistuksen liian takana.
    Myös camber heittää hieman mutta tasaisesti, sitäkään kun ei voi säätää edessä.
    Tästä lopputuloksena on se, että auto on erittäin epämiellyttävä ajaa maantiellä ja uraisella tiellä, sitävastoin mutkatiellä auto taas toimii todella hienosti ja on mitä hauskinta ajaa. Satuin hakemaan kollegalleni helsingistä autoa mikä oli täysin "pappamallin e36 coupe" ja ajoin tätä myös maantiellä, vetely ja uraherkkyys oli poissa.

    Nyt kysymys kuuluukin, lähtisittekö muuttamaan ensimmäisenä rengastusta?
    Olen miettinyt 225/45/17 ympäriinsä vaikkapa rh x-rad vanteilla ja toyon t1r proxeseilla.

    Vai.. pyöränkulmille taikoja tekemällä?

    Ensikevääksi on tulossa jokatapauksessa kunnon levyt jokanurkkaan, sekä ferodon ds2500 palat. Tiedän että rata-ajoon soveltuisi paremmin vaikkapa M3 malliin vaihtaminen, mutta kun auto on jokapäiväinen käyttis samalla on M3 ehkä hieman vaikea auto omien kokemuksien perusteella. Onhan minulla toi harrasteautokin rakenteilla radalle mutta tiedän jo omien kokemusten perusteella että tuo minun 328i on nopeampi radalla kuin etuvetoeskortti ainaskin omissa käsissäni kun en juurikaan osaa ajaa.
    Kiitoksia asiallisista vastauksista etukäteen!
  • Kepa
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2008
    • 353
    • Nokia

    #2
    Edestäkin pystyy säätämään kun vähän kikkailee. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=66977

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5857
      • Joccis City

      #3
      Kannattaisi harkita toista vannesarjaa, niin saisi radalle kunnon kumit.
      Ei tarvitsisi sitten kuluttaa niitä kadulla turhaan. Ja kadulla voisi ajella edullisimmilla "kiina" kumeilla.

      Tämä siis yksi vaihtoehto.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • Antti O
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6931
        • N/A

        #4
        Originally posted by Kepa View Post
        Edestäkin pystyy säätämään kun vähän kikkailee. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=66977
        Tuon mukaan voisi ekana yrittää ja katsoa korjautuuko tilanne, tekisi eteen tosiaan camberille ensin säätövaran.
        Mietin tuossa etttä tarviikohan tolppa ottaa edestä irti että tuolle kovemmalle madallukselle (-40mm edessä) pystyy ajamaan sen säädön?

        Comment

        • Tuoppo
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2007
          • 558
          • Joensuu

          #5
          Luulisin, että sen saa tehtyä ihan paikallaankin tosin riippuu varmaan aikas paljon millaiset tolpat sinulla on autossa. Itse tein viime kesänä tuon camperi muutoksen, mutta tolpat olivat irti, koska samalla vaihdoin H&R 40/15 jouset. Vakiotolpissa tuo kannake on helppoa työstää materiaalin puolesta joten se olisi onnistunut paikallaankin.
          Last edited by Tuoppo; 18-07-2008, 12:13.
          G30 530e xDrive iPerformance -20
          E70 X5 xDrive40d -10

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19175
            • -

            #6
            Ettei olisi joku pusla paskana, jos vetelee tai muuten huono ajaa? Kannattaa käydä kaikki tukivarret, nivelet ja puslat läpi. Ja aika kovat rengaspaineet myös tuntuu olevan käytössä!
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6931
              • N/A

              #7
              Jos nyt lähdetään siitä oletuksesta että auton käytös korjaantuu camber/caster muutoksilla edestä niin toimiiko se jopa 245/40 takarengastuksella järkevästi?

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16401
                • Asikkala

                #8
                Aloita siitä että pudotat rengaspaineita, jos kylmänä on 3 bar. niin kuumana n. 10 kierroksen jälk. paineet on pilvissä, mutuna 2,2 ja radalle. Heti varikolle tullessa mittaat kuumana ja sitten arpomaan pitääkö muuttaa, eteen camberia -2, miel -2,5 ja taakse -1, miel. vielä vähemmän niin vetopito on parempi. Auraus takana 1 mm. ja edessä lähes 0 ellei jopa aavistus harituksen puolella, takana ei missään tap. haritusta. Mitkä vakaajat ja onko lukkoperä ?
                Tiellä ajettavuus on huono ko. etucambereilla joten jos et halua säätää niitä erikseen radalle ja tielle niin -1,5 joka puskee radalla ja on parempi tiellä mutta edelleen huono...
                Nämä vain omia mielipiteitä, ei absoluuttisia totuuksia.

                Comment

                • Antti O
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6931
                  • N/A

                  #9
                  jr66:

                  Selvä, painemittari mukaan seuraaville ratapäiville.
                  Vakio vakaajat ja ei lukkoperää.
                  Tarkoitus olisi hakea nyt sellaiset säädöt millä auto käyttäytyy radalla sekä normaali päivittäisessä ajossa hyvin.. - jos sellaisia edes pystyy olemaan?
                  Mietin tuossa muuten sellaistakin vaihtoehtoa kun säädettävät tolpan yläpäät.





                  Soitin tutulle katsarille ja sano että saapi tollaset laittaa.
                  Last edited by Antti O; 18-07-2008, 13:13.

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16401
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by Antti O View Post
                    jr66:

                    Selvä, painemittari mukaan seuraaville ratapäiville.
                    Vakio vakaajat ja ei lukkoperää.
                    Tarkoitus olisi hakea nyt sellaiset säädöt millä auto käyttäytyy radalla sekä normaali päivittäisessä ajossa hyvin.. - jos sellaisia edes pystyy olemaan?
                    Mietin tuossa muuten sellaistakin vaihtoehtoa kun säädettävät tolpan yläpäät.





                    Soitin tutulle katsarille ja sano että saapi tollaset laittaa.
                    Takana 18 mm. vakaaja, vai 15 ? http://www.realoem.com/bmw/showparts...64&hg=33&fg=45 Jos 15 niin kokeile 18, puskeminen vähenee mutta saattaapi sutia sisempi rengas tiukoissa kurveissa -> lukkoperä... Ei taida olla kompromissisäätöä mikä olis hyvä sekä että, hyvä tiekäytös vaatii etucamberin niin pystyyn että ei tule radalla ajamisesta kuin paha mieli.

                    Eipä olekkaan ihan halvat nuo säätöyläpäät, miten noissa säädetään caster kun on pitkät hahlot vain yhteen suuntaan ? Itse olen tehnyt yläpään kiinnitykseen pitkät reiät l. viilannut orkkisreiät korissa, 1 ast. vanteessa on yläpäässä milleissä 10,8 kun mitta lokarin kaaresta pyörännapaan on 335 mm. Mitattu matka alapallosta yläpään kiinnitykseen auton olessa pyörillään ja loppu on geometriaa, jos teet säädettävän yläpään niin ota huomioon että auraus muuttuu camberia säädettäessä.

                    Comment

                    • Antti O
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6931
                      • N/A

                      #11
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Takana 18 mm. vakaaja, vai 15 ? http://www.realoem.com/bmw/showparts...64&hg=33&fg=45 Jos 15 niin kokeile 18, puskeminen vähenee mutta saattaapi sutia sisempi rengas tiukoissa kurveissa -> lukkoperä... Ei taida olla kompromissisäätöä mikä olis hyvä sekä että, hyvä tiekäytös vaatii etucamberin niin pystyyn että ei tule radalla ajamisesta kuin paha mieli.

                      Eipä olekkaan ihan halvat nuo säätöyläpäät, miten noissa säädetään caster kun on pitkät hahlot vain yhteen suuntaan ? Itse olen tehnyt yläpään kiinnitykseen pitkät reiät l. viilannut orkkisreiät korissa, 1 ast. vanteessa on yläpäässä milleissä 10,8 kun mitta lokarin kaaresta pyörännapaan on 335 mm. Mitattu matka alapallosta yläpään kiinnitykseen auton olessa pyörillään ja loppu on geometriaa, jos teet säädettävän yläpään niin ota huomioon että auraus muuttuu camberia säädettäessä.
                      Onhan noilla hintansa, noin 240euroa postitettuna + mahdollinen tulli+alv.
                      Itsekin mietin sitä että miten noilla pystyy kumpaakin suuntaan siirtämään mutta onhan se jotenki toteutettu, ilmeisesti noi kaksi pienempää palikkaa laitetaan päällekkäin ja niitten asento muuttaa casteria.
                      Jos ajatellaan m3 mallia, ja sehän on jo vakiona ilmeisesti aika hyvä ajaa radalla miten seon toteutettu koska onhan se maantielläkin hyvä ajaa suoraan.?
                      Takavajaakasta en osaa todellakaan sanoa, voi olla toi ohuempi koska ei ole kyseessä M3.

                      Comment

                      • Jonsku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 4645
                        • Tuusula

                        #12
                        Originally posted by Antti O View Post
                        Onhan noilla hintansa, noin 240euroa postitettuna + mahdollinen tulli+alv.
                        Itsekin mietin sitä että miten noilla pystyy kumpaakin suuntaan siirtämään mutta onhan se jotenki toteutettu, ilmeisesti noi kaksi pienempää palikkaa laitetaan päällekkäin ja niitten asento muuttaa casteria.
                        Jos ajatellaan m3 mallia, ja sehän on jo vakiona ilmeisesti aika hyvä ajaa radalla miten seon toteutettu koska onhan se maantielläkin hyvä ajaa suoraan.?
                        Takavajaakasta en osaa todellakaan sanoa, voi olla toi ohuempi koska ei ole kyseessä M3.
                        No ei mitenkään mahdottomasti, mutta ei halvatkaan ole.

                        M3 alustageometria on "aivan eri" kuin normimallissa. Tolpat, tukivarret erilaiset, yläpää erilainen. Ja kaikki nuo muuttuivat käsittääkseni vielä kertaalleen 3.2 malliin. Kyse on aina kokonaisuudesta. Normaalista autosta ei saa hyvää ajettavaa pelkällä laskemisella, koska koko jousitusgeometria muuttuu => epätoivottua käytöstä.
                        - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                        ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                        ex. Alpina D10 Touring #33/94
                        ... and many more

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5857
                          • Joccis City

                          #13
                          Originally posted by Jonsku View Post
                          No ei mitenkään mahdottomasti, mutta ei halvatkaan ole.

                          M3 alustageometria on "aivan eri" kuin normimallissa. Tolpat, tukivarret erilaiset, yläpää erilainen. Ja kaikki nuo muuttuivat käsittääkseni vielä kertaalleen 3.2 malliin. Kyse on aina kokonaisuudesta. Normaalista autosta ei saa hyvää ajettavaa pelkällä laskemisella, koska koko jousitusgeometria muuttuu => epätoivottua käytöstä.
                          Ja jos madaltaa "tarpeeksi" tulee sellainen tilanne missä tukivarret ja raisetanko on vaakatasossa, tai jopa sen yli. Sen enempää ei voi mennä enää päin persettä. Tällaisessa tilanteessa keulan käytös on epävarmaa, keulan vuorotellen auratessa ja harittaessa kesken joustoliikkeen.
                          Tähän ei auta edes e36 M3 hilut...

                          ps. huhujen mukaan jossain 85 esitellyssä pelissä tämän ongelman pystyisi näppärästi korjaamaan
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • juha77
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 749
                            • Vaasa

                            #14
                            Originally posted by Antti O View Post
                            Mietin tuossa muuten sellaistakin vaihtoehtoa kun säädettävät tolpan yläpäät.





                            Soitin tutulle katsarille ja sano että saapi tollaset laittaa.

                            Hommasitko noita säätöpalikoita?
                            e90 330ia
                            E36 328i touring
                            Ex:
                            e46 330i touring facelift
                            e46 318ci facelift
                            e36 320i cab M-Sport
                            e36 325i coupe
                            e30 318i

                            Comment

                            • Antti O
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6931
                              • N/A

                              #15
                              En ole ostanut, koitan miten maltillisempi rengastus 225 ja 16" ympäriinsä tvähentää tota vetelyä kun saan toiset pyörät alle.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎