Ajattelin avata oman viestiketjun koska tarvitsisin neuvoa sellaisilta kellä on oikeata kokemusta asiasta, ei mitään mutuilua.
Nykyinen tilanne on se että olen ajanut muutaman kerran radalla coupellani ja ajan päivittäin tiellä koska se on pääasiallinen käyttöauto. Rengastus tuli hankittua mukana tulleille vanteille seuraavasti:
245/40/17 Eagle F1 taakse 3.0bar
225/45/17 Eagle F1 eteen 2.8bar
Alusta, H&R Cup kit -40/15mm, vakiopuslat vaihdettu uusiin tarvikkeisiin edessä samoin raidentangot ja pallot. Myös takapuslat vaihdettu.
Auto käyttäytyy tällähetkellä jonkinverran yliohjaavasti, mutta autoa saa paiskata tosissaan mutkaan ennenkuin on havaittavissa perän irtoamista.
Pyöränkulmat säädätin keväällä remonttien jälkeen, takana on kaikki tehdasarvoissa mutta edessä on ongelmia että caster heittää tasaisesti molemmilla puolilla. Alatukivarret ovat ikäänkuin aavistuksen liian takana.
Myös camber heittää hieman mutta tasaisesti, sitäkään kun ei voi säätää edessä.
Tästä lopputuloksena on se, että auto on erittäin epämiellyttävä ajaa maantiellä ja uraisella tiellä, sitävastoin mutkatiellä auto taas toimii todella hienosti ja on mitä hauskinta ajaa. Satuin hakemaan kollegalleni helsingistä autoa mikä oli täysin "pappamallin e36 coupe" ja ajoin tätä myös maantiellä, vetely ja uraherkkyys oli poissa.
Nyt kysymys kuuluukin, lähtisittekö muuttamaan ensimmäisenä rengastusta?
Olen miettinyt 225/45/17 ympäriinsä vaikkapa rh x-rad vanteilla ja toyon t1r proxeseilla.
Vai.. pyöränkulmille taikoja tekemällä?
Ensikevääksi on tulossa jokatapauksessa kunnon levyt jokanurkkaan, sekä ferodon ds2500 palat. Tiedän että rata-ajoon soveltuisi paremmin vaikkapa M3 malliin vaihtaminen, mutta kun auto on jokapäiväinen käyttis samalla on M3 ehkä hieman vaikea auto omien kokemuksien perusteella. Onhan minulla toi harrasteautokin rakenteilla radalle mutta tiedän jo omien kokemusten perusteella että tuo minun 328i on nopeampi radalla kuin etuvetoeskortti ainaskin omissa käsissäni kun en juurikaan osaa ajaa.
Kiitoksia asiallisista vastauksista etukäteen!
Nykyinen tilanne on se että olen ajanut muutaman kerran radalla coupellani ja ajan päivittäin tiellä koska se on pääasiallinen käyttöauto. Rengastus tuli hankittua mukana tulleille vanteille seuraavasti:
245/40/17 Eagle F1 taakse 3.0bar
225/45/17 Eagle F1 eteen 2.8bar
Alusta, H&R Cup kit -40/15mm, vakiopuslat vaihdettu uusiin tarvikkeisiin edessä samoin raidentangot ja pallot. Myös takapuslat vaihdettu.
Auto käyttäytyy tällähetkellä jonkinverran yliohjaavasti, mutta autoa saa paiskata tosissaan mutkaan ennenkuin on havaittavissa perän irtoamista.
Pyöränkulmat säädätin keväällä remonttien jälkeen, takana on kaikki tehdasarvoissa mutta edessä on ongelmia että caster heittää tasaisesti molemmilla puolilla. Alatukivarret ovat ikäänkuin aavistuksen liian takana.
Myös camber heittää hieman mutta tasaisesti, sitäkään kun ei voi säätää edessä.
Tästä lopputuloksena on se, että auto on erittäin epämiellyttävä ajaa maantiellä ja uraisella tiellä, sitävastoin mutkatiellä auto taas toimii todella hienosti ja on mitä hauskinta ajaa. Satuin hakemaan kollegalleni helsingistä autoa mikä oli täysin "pappamallin e36 coupe" ja ajoin tätä myös maantiellä, vetely ja uraherkkyys oli poissa.
Nyt kysymys kuuluukin, lähtisittekö muuttamaan ensimmäisenä rengastusta?
Olen miettinyt 225/45/17 ympäriinsä vaikkapa rh x-rad vanteilla ja toyon t1r proxeseilla.
Vai.. pyöränkulmille taikoja tekemällä?
Ensikevääksi on tulossa jokatapauksessa kunnon levyt jokanurkkaan, sekä ferodon ds2500 palat. Tiedän että rata-ajoon soveltuisi paremmin vaikkapa M3 malliin vaihtaminen, mutta kun auto on jokapäiväinen käyttis samalla on M3 ehkä hieman vaikea auto omien kokemuksien perusteella. Onhan minulla toi harrasteautokin rakenteilla radalle mutta tiedän jo omien kokemusten perusteella että tuo minun 328i on nopeampi radalla kuin etuvetoeskortti ainaskin omissa käsissäni kun en juurikaan osaa ajaa.
Kiitoksia asiallisista vastauksista etukäteen!
Comment