Noniin, tulipahan tuokin homma tehtyä ja oli jopa kamera mukana joten ajattelin askarrella pienen kertomuksen jos joku muu hullu tuohon hommaan ryhtyy. Tällä kertaa siis vaihdettiin ylä- ja alatukivarsien molempiin päihin puslat ja samassa rytäkässä myös pyöränlaakerit.
Työkaluja tarvitaan suunnilleen seuraavasti:
2 x 18 mm kiintoavain
16 mm kiintoavain
16 & 18 mm hylsyjä
30 mm 12-kulmainen hylsy
10, 13 & 14 mm avaimia
Aloitetaanpas sitten. Ensiksi pyörä pois, tästä ei oo kuvaa mutta jonsei se suju ei hommaan kannata ruveta Sitten lippis syvälle päähän ja siniristilippua hyräällen hommihin. Ensiksi siis avataan vetoakselin päästä se 30 mm 12-kanttinen mutteri. Todennäköisesti aivan prkleen tiukassa jollei aikasemmin auottu joten pora & taltta esiin:
Seuraavaksi tunkki varren alle ja iskari pois, pultti 18 mm:
Tästä jatketaan sitten purkamalla jarrusatula kannaterautoineen pois, 16 mm pultit x 2, jarrulevy ja kaikki käsijarrun hilppeet pois. Lopuksi vaijerin päästä lyödään käsijarrun levitysmekanismi poies:
Tämän jälkeen sitten irrotellaankin ABS-anturin ja toisella puolen jarrupalan anturin johdot. Sitten tunkki alas ja pultit auki ylätukivarresta, alatukivarresta ja kolme pulttia sieltä etupäästä 'kuuluisan puslan' ympäriltä. Nämäkin kannattaa vaihtaa samalla jonsei ole jo. Omassa oli alle vuoden vanhat joten ei tällä kertaa tartte. Käsijarrun vaijeri saa vielä jäädä paikoilleen ja vetoakseli jollain narunpätkällä vaikka kallistuksenvakaajaan kiinni, tilanne pitäs olla tämännäkönen:
Nyt sitten tuon käsijarruvaijerin kimppuun. Takapuolelta ensin moskalla täräyttelee vähän vaijeria irti ja sitten pihdeillä nitkutellen pois, kuvat kertokoon paremmin:
Ja irti on, aikaa kului noin 2 min:
Ja sitten siirretään koko tukivarsi pois tieltä huitulan kettuun ja päästään remontin mielenkiintoisempaan osaan. Aloitetaan irrottamalla alatukivarren sisämään pultti, 18 mm kanta. Ei pitäis olla hirveän tiukassa, rohkeasti vaan pultin päästä sillä toisessa päässä on takakelkkaan vastaava mutteri valmiina. Mutta ach, nyt on saksalainen yli-insinööri ollu jo emännät mielessä perjantai-iltana töissä. Seuraava kuva osoittaa miten käy kun suunnitellaan Reparin jo kutsuessa:
No, ei siinä sitten auta. Lippis syvemmällä päähän ja jälleen siniristilippua hyräällen irrotetaan perän kaksi taaempaa kiinnikepulttia, ensin toki tunkki perämurikan alle valmiiksi. 18 mm kannalla oleva lenkkiavain mahtuu:
Nyt perää tunkataan ylös niin paljon kuin runkoa vasten vaan mahtuu, tiukka on sovite mutta pultti kyllä mahtuu tulemaan pois. Hyvä tekniikka on toisella kädellä nitkuttaa tukivartta ja samalla yrittää pyörittää pultti jenkojen avulla pois. Usko meinaa loppua, varmasti. Ja voilá:
Sitten jatketaan ylätukivarrella seuraavassa viestissä-> Äläkäähän replytkö perään enneku setä saa jorinat loppuun..
Työkaluja tarvitaan suunnilleen seuraavasti:
2 x 18 mm kiintoavain
16 mm kiintoavain
16 & 18 mm hylsyjä
30 mm 12-kulmainen hylsy
10, 13 & 14 mm avaimia
Aloitetaanpas sitten. Ensiksi pyörä pois, tästä ei oo kuvaa mutta jonsei se suju ei hommaan kannata ruveta Sitten lippis syvälle päähän ja siniristilippua hyräällen hommihin. Ensiksi siis avataan vetoakselin päästä se 30 mm 12-kanttinen mutteri. Todennäköisesti aivan prkleen tiukassa jollei aikasemmin auottu joten pora & taltta esiin:
Seuraavaksi tunkki varren alle ja iskari pois, pultti 18 mm:
Tästä jatketaan sitten purkamalla jarrusatula kannaterautoineen pois, 16 mm pultit x 2, jarrulevy ja kaikki käsijarrun hilppeet pois. Lopuksi vaijerin päästä lyödään käsijarrun levitysmekanismi poies:
Tämän jälkeen sitten irrotellaankin ABS-anturin ja toisella puolen jarrupalan anturin johdot. Sitten tunkki alas ja pultit auki ylätukivarresta, alatukivarresta ja kolme pulttia sieltä etupäästä 'kuuluisan puslan' ympäriltä. Nämäkin kannattaa vaihtaa samalla jonsei ole jo. Omassa oli alle vuoden vanhat joten ei tällä kertaa tartte. Käsijarrun vaijeri saa vielä jäädä paikoilleen ja vetoakseli jollain narunpätkällä vaikka kallistuksenvakaajaan kiinni, tilanne pitäs olla tämännäkönen:
Nyt sitten tuon käsijarruvaijerin kimppuun. Takapuolelta ensin moskalla täräyttelee vähän vaijeria irti ja sitten pihdeillä nitkutellen pois, kuvat kertokoon paremmin:
Ja irti on, aikaa kului noin 2 min:
Ja sitten siirretään koko tukivarsi pois tieltä huitulan kettuun ja päästään remontin mielenkiintoisempaan osaan. Aloitetaan irrottamalla alatukivarren sisämään pultti, 18 mm kanta. Ei pitäis olla hirveän tiukassa, rohkeasti vaan pultin päästä sillä toisessa päässä on takakelkkaan vastaava mutteri valmiina. Mutta ach, nyt on saksalainen yli-insinööri ollu jo emännät mielessä perjantai-iltana töissä. Seuraava kuva osoittaa miten käy kun suunnitellaan Reparin jo kutsuessa:
No, ei siinä sitten auta. Lippis syvemmällä päähän ja jälleen siniristilippua hyräällen irrotetaan perän kaksi taaempaa kiinnikepulttia, ensin toki tunkki perämurikan alle valmiiksi. 18 mm kannalla oleva lenkkiavain mahtuu:
Nyt perää tunkataan ylös niin paljon kuin runkoa vasten vaan mahtuu, tiukka on sovite mutta pultti kyllä mahtuu tulemaan pois. Hyvä tekniikka on toisella kädellä nitkuttaa tukivartta ja samalla yrittää pyörittää pultti jenkojen avulla pois. Usko meinaa loppua, varmasti. Ja voilá:
Sitten jatketaan ylätukivarrella seuraavassa viestissä-> Äläkäähän replytkö perään enneku setä saa jorinat loppuun..
Comment