Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 takatukivarsien puslien vaihto how-to

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nut
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1613
    • Vaasa/Kauhajoki

    E36 takatukivarsien puslien vaihto how-to

    Noniin, tulipahan tuokin homma tehtyä ja oli jopa kamera mukana joten ajattelin askarrella pienen kertomuksen jos joku muu hullu tuohon hommaan ryhtyy. Tällä kertaa siis vaihdettiin ylä- ja alatukivarsien molempiin päihin puslat ja samassa rytäkässä myös pyöränlaakerit.

    Työkaluja tarvitaan suunnilleen seuraavasti:
    2 x 18 mm kiintoavain
    16 mm kiintoavain
    16 & 18 mm hylsyjä
    30 mm 12-kulmainen hylsy
    10, 13 & 14 mm avaimia

    Aloitetaanpas sitten. Ensiksi pyörä pois, tästä ei oo kuvaa mutta jonsei se suju ei hommaan kannata ruveta Sitten lippis syvälle päähän ja siniristilippua hyräällen hommihin. Ensiksi siis avataan vetoakselin päästä se 30 mm 12-kanttinen mutteri. Todennäköisesti aivan prkleen tiukassa jollei aikasemmin auottu joten pora & taltta esiin:



    Seuraavaksi tunkki varren alle ja iskari pois, pultti 18 mm:


    Tästä jatketaan sitten purkamalla jarrusatula kannaterautoineen pois, 16 mm pultit x 2, jarrulevy ja kaikki käsijarrun hilppeet pois. Lopuksi vaijerin päästä lyödään käsijarrun levitysmekanismi poies:


    Tämän jälkeen sitten irrotellaankin ABS-anturin ja toisella puolen jarrupalan anturin johdot. Sitten tunkki alas ja pultit auki ylätukivarresta, alatukivarresta ja kolme pulttia sieltä etupäästä 'kuuluisan puslan' ympäriltä. Nämäkin kannattaa vaihtaa samalla jonsei ole jo. Omassa oli alle vuoden vanhat joten ei tällä kertaa tartte. Käsijarrun vaijeri saa vielä jäädä paikoilleen ja vetoakseli jollain narunpätkällä vaikka kallistuksenvakaajaan kiinni, tilanne pitäs olla tämännäkönen:


    Nyt sitten tuon käsijarruvaijerin kimppuun. Takapuolelta ensin moskalla täräyttelee vähän vaijeria irti ja sitten pihdeillä nitkutellen pois, kuvat kertokoon paremmin:


    Ja irti on, aikaa kului noin 2 min:


    Ja sitten siirretään koko tukivarsi pois tieltä huitulan kettuun ja päästään remontin mielenkiintoisempaan osaan. Aloitetaan irrottamalla alatukivarren sisämään pultti, 18 mm kanta. Ei pitäis olla hirveän tiukassa, rohkeasti vaan pultin päästä sillä toisessa päässä on takakelkkaan vastaava mutteri valmiina. Mutta ach, nyt on saksalainen yli-insinööri ollu jo emännät mielessä perjantai-iltana töissä. Seuraava kuva osoittaa miten käy kun suunnitellaan Reparin jo kutsuessa:


    No, ei siinä sitten auta. Lippis syvemmällä päähän ja jälleen siniristilippua hyräällen irrotetaan perän kaksi taaempaa kiinnikepulttia, ensin toki tunkki perämurikan alle valmiiksi. 18 mm kannalla oleva lenkkiavain mahtuu:


    Nyt perää tunkataan ylös niin paljon kuin runkoa vasten vaan mahtuu, tiukka on sovite mutta pultti kyllä mahtuu tulemaan pois. Hyvä tekniikka on toisella kädellä nitkuttaa tukivartta ja samalla yrittää pyörittää pultti jenkojen avulla pois. Usko meinaa loppua, varmasti. Ja voilá:


    Sitten jatketaan ylätukivarrella seuraavassa viestissä-> Äläkäähän replytkö perään enneku setä saa jorinat loppuun..
    BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527
  • nut
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1613
    • Vaasa/Kauhajoki

    #2
    Noniin, puolet hommasta siis hoidossa ja alatukivarsi plakkarissa. Seuraavaksi sitten ylätukivarren kimppuun, perän saa jättää tunkin varaan. Ensiksi napataan jousi pois välistä, ja sen jälkeen kallistuksenvakaajan pultti irti, 13 mm ja vastaan ei tartte pitää.


    Ja siellä jo pultti luuraa. Rako ei ole niin paha kun näyttää, vääntää voi joko pultin päästä tai mutteristä laittamalla 16 mm kiintoavaimeen jonkun ison lenkkiavaimen jatkovarreksi.


    Ja taas on Dipl.-Ing. Günther von Hasselhoffilla ollut lihalliset ilot jo mielessä. Mikäs siinä, perään pökkäämisestä tuntuu olevan jälleen kyse:


    No, onneksi tunkki oli jo valmiiksi perän alla, joten ei muuta kuin laskemaan. Perän saa päästää ihan alas asti apurungon päälle makaamaan, tällöin pultilla on yllin kyllin tilaa tulla pois ja tilanteen pitäis olla tämännäköinen:


    Noniin, nyt sitten on tukivarret käsissä. Tässä vaiheessa allekirjoittanut marssi kaverin pajalle prässin ääreen, suosittelen. Sisäpään puslat otin toiselta puolelta poraamalla & sahalla pois, kova homma. Viilapenkissä jos puristaa pois saa olla aika kovan luokan adonis. Prässillä lähti kaikki puslat alle 5 tonnin paineella pois, joten ei tarvita mitään megaluokan vehkeitä. Sopivilla hylsyillä saa hyvin lykättyä vanhat pois ja uudet sisään. Ite käytin 24 mm & 32 mm 6-kulmasia 3/4" hylsyjä. Samalla vaihdoin uudet pyöränlaakerit, helppo homma jälleen prässin ääressä. Vanha laakerinkooli laipasta lähtee helposti vetämällä laikalla koolin halki ja pari kilautusta vasaralla niin vot. Tokihan nuo ulosvetimilläkin varmasti saa, mutta hien ja tuskan kera. Aikaa meni prässäilyssä karkeasti 1½ tuntia per tukivarsi, verkkaiseen tahtiin. Lopputulema on tuossa:


    Ja sitten kokoamiseen, käänteisessä järjestyksessä eli ylhäältä alotetaan. Ensi laita 16 mm mutteri avaimeen kiinni laittamalla pari kerrosta paperia lenkin ja mutterin väliin:


    Ja sitten koska perä oli jo valmiina ala-asennossa niin ei muuta kuin varsi takaisin paikalleen, tässä vaiheessa kannattaa tarkistaa että prässäsit epäsymmetrisen puslan oikein päin, pitkä pää taaksepäin. Sitten ei muuta kun mutteri kiinni ja kiristystä. Oikea asento on noin knöösipojan nyrkin verran yläjousilaitasen ja tukivarren yläosan väliin.


    Seuraavaksi nostetaankin sitten perä jälleen kerran ylös ja aletaan sovitella alatukivartta paikoilleen. Usko tulee jälleen loppumaan, mutta körttivirsien hyräilyllä voi hakea vähän vahvistusta. Pihdeillä kun pyörittää pulttia samalla niin menee se sinne lopulta. Seuraavaan malliin siis:


    Kun pultti on onnellisesti sijoillaan, näperrellään sormin vastakappale alakautta takakelkkaan ja väännetään pultti kiinni. Huomaa kiristäessä jälleen oikea asento. Ja vastakappalehan näytti tältä:


    Sitten ei muutan kun kokoamista käänteisessä järjestyksessä, ei tullut enää kuvia oteltua mutta helpostihan se tuosta sitten kasaan menee. Ja valmis lopputulos näyttää tältä:


    Sitten en suosittele lipsauttamaan pihtejä jarrujen jousia takasin laittaessa, ja tinttaamalla rystysillä omaan silmäkulmaan. Molempian puolien jälkeen tulisi ryytyneen remonttimiehen näyttää suunnilleen tältä:


    Kuskin puoli menee presiis samalla tapaa, itse asiassa alotin siltä puolelta. Pakoputki ei ole nimeksikään tiellä, ihan turha purkaa. Perällä on lisäksi enemmän tilaa liikkua joten alapultti tulee paljon iisimmin pois.

    Tässäpä tämä stoori sitten oli, jospa tästä joku jotain kostuu.
    BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

    Comment

    • Noppe
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2006
      • 535
      • Kuopio

      #3
      Mahtava stoori!

      Ehdotonta FAQ-ainesta!

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Jees, FAQ-kamaa Täytyy ottaa kuvat talteen koneelle jos ne jokus häviävät.

        Jaa ettei silmä tullut edes mustaksi :think
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • nut
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 1613
          • Vaasa/Kauhajoki

          #5
          Originally posted by Leka View Post
          Jaa ettei silmä tullut edes mustaksi :think
          Ei oo viä kerinny tuos, kyllä se nyt jo tummentaa hyväsesti Pakko se on ittiänsä vähä teloa ku on muuten liian komia
          BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #6
            Originally posted by nut View Post
            Ei oo viä kerinny tuos, kyllä se nyt jo tummentaa hyväsesti Pakko se on ittiänsä vähä teloa ku on muuten liian komia
            Olihan tuossa orastavaa Max Factor make-up artist sävyä jo tuloillaan kun tarkemmin katseli
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎