Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M50B25 moottoriongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nifa
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2008
    • 292
    • Kymenlaakso™

    E36 M50B25 moottoriongelmia

    Ihan hankkimisesta asti ollut pientä ongelmaa -92 E36 cupeessani, ajettu 185tkm.

    Talven ja kevään kylmillä ilmoilla esiinty selvää pätkimistä aika ajoin alle 2000rpm ajossa, vikakoodit luettu sillon ei mitään missään. Tulpat uivat silloin öljyssä ja ventiilikopan tiiviste vaihdettiin ja ehkäpä se on auttanut osittain, puolat silmämääräisesti tarkistettiin silloin ja niissä ei mitään näkynyt.
    - Tyhjäkäynti röpelsi ja röpeltää edelleen. (kokeiltiin ilman yhtä syt. puolaa ja aika samalta se kuulosti )
    - Pätkiminen ajossa vähentynyt, liekö raskaammista vanteista, tiivisteen vaihdosta, ulkoilmojen lämpötilan noususta vai lentävistä lautasista.

    Uutta parin kk sisään:
    -Yrittää hyytyä kylmänä liikkelle lähdettäessä. Ilmeisesti meinaa tukehtua? mutta kun antaa kytkintä ja kaasua jaksaa lähteä. (Alotti tämän tosiaan pari kk sitten, siihen asti kyllä liikkunu ihan kiltisti paikaltaan kylmälläkin motilla)

    - Imuvuodot haitariletkusta tarkistettu.

    Tarkoituksena olisi vielä tyhjäkäyntiventiili puhdistaa mutta odotukset eivät järin suuret ole.

    Mututuntumalla välillä pollet vilistää ties missä ja välillä ne taas vipeltää kiltisti konehuoneessa... Joko olen vainoharhainen bemaristi tai sitten vaan tuntuu että kaikki tehot on mukana ja konekkin kehrää ehkä hivenen parhaammin kun sen laittaa käyntiin siten että on ollut ajossa ja on antanut hitusen aikaa koneen jäähtyä. (Suomeksi siis välillä on alavääntöä kateissa ja samaten kierrosherkkyyttä. Tuntee välittömästi kun autolla ajaa parisen metriä että millä viiliksellä sitä on nyt herätty)

    Sitten numeroa pöydällä:

    Päästömittaus 24.01.08:
    Tyhjä
    CO-pitoisuus: 0.007
    HC-pitoisuus: 11 (ppm)
    Lambda: 1.018
    CO2: 15.16
    02-pitoisuus: 0.41

    2k rpm
    CO-pitoisuus: 0.006
    HC-pitoisuus: 4 (ppm)
    Lambda: 1.012
    CO2: 15.16
    02-pitoisuus: 0.27

    Ja nyt katsastuksen yhteydessä:
    Tyhjä
    CO-pitoisuus: 0.23
    HC-pitoisuus: 85 (ppm)
    Lambda: 1.018
    CO2: 14.70
    02-pitoisuus: 0.41

    2k rpm
    CO-pitoisuus: 0.13
    HC-pitoisuus: 62 (ppm)
    Lambda: 1.03
    CO2: 14.40
    02-pitoisuus: 0.90

    Alkaa hitusen kaiken forum searchin ja yleisen pienen tiedon pohjalta vaikuttaa että ilmeisesti lambda on sanonut sopparit irti tai sanomassa (edellinen omistaja väitti vaihtaneensa lambdan hiljattain, mut se on tod näk laittanut sinne halvinta mitä rahalla on saanut). Ja thermoshokistakin olen lueskellut. Kovastihan tuo putkesta höyryää kun sen sammuttaa eli kosteutta kertyy...

    Mut mikäs myös aiheuttaisi tuon hyytymisen kylmällä koneella? Imuilman lämp. anturi, koneen lämp. anturi, kaasuläpän anturi vaiko kampiakselin? Vai olisiko parasta vain ottaa kylmästi yleismittari kauniiseen öljyiseen käteen ja toivoa että jokin niistä olisi niin hajalla että antaisi ihan väärät resistanssi arvot? Löytyykö mistään selvää listaa paljonko eri bemarin anturien arvot pitäisi olla?

    Ja mites huohotuksen puolella tai jossain tiivisteessä oleva mahdollinen vuoto vaikuttaisi koneen toimintaan? Lähinnä pohtinu vaan kun kaikki mahdolliset tiivisteet mitä autosta on tullu vastaan on alkaneet hitusen olemaan elinkaarensa päässä (autolla on jo ikää kertynyt).
    "That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."
  • siksta
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 675
    • Orimattila

    #2
    Vikakoodien lukemisesta vois olla hyvä aloittaa..

    Ei tuo ainakaan thermoshokki-ilmiö oo.. se on varma!
    F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

    Comment

    • Nifa
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2008
      • 292
      • Kymenlaakso™

      #3
      Koodit on luettu ja mitään ei löytyny. Tosin Bemarin omilla testereillä ei ole luetettu koska paikallinen merkkiliike on antanut vuoden vaihteessa varastaa laitteensa.
      "That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

      Comment

      • Ralliperuna
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 128

        #4
        Eihän siinä ole mitään Virilastua lähinnä entisten omistajien puolesta, halpislastut kun ei kaikki toimi niinku pitäis. Kannattaa tarkistaa se. Saattaa ilmetä just alakierroksilla pätkimisenä jne.
        Vitutus------- Se ei lopu ikinä.

        Comment

        • Nifa
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2008
          • 292
          • Kymenlaakso™

          #5
          Originally posted by Ralliperuna View Post
          Eihän siinä ole mitään Virilastua lähinnä entisten omistajien puolesta, halpislastut kun ei kaikki toimi niinku pitäis. Kannattaa tarkistaa se. Saattaa ilmetä just alakierroksilla pätkimisenä jne.
          Elikkä tarkistin tossa DME:n tilanteen, ei ollu hörppiny vettä, ulkosesti ei mitään hapettumia, liittimet oli erinomaisessa kunnossa. Ja boksi ulkokuoren kynnet oli sen näkösiä että se on ollut siellä tehtaalta asti sellasenaan. Eli ei ole lastutettu. Moottorinohjauksen releet oli kyllä sen näkösiä että ihanku releitten kannat olis palaneet joten hankin uudet jo varoiksi tilalle.

          Sitten päivitystä:
          Kaasuläpän asentoanturin resistanssi arvot olivat 5k->1,5k (Bentley sanoopi että pitäs olla 4k->1k sisällä)

          Ja sitten kävin luetettumassa vikakoodeja erään herrasmiehen luona täällä Kotkassa. Ei päästy DME:hen käsiksi testerillä ja livedata DME:n ulkopuolelta väitti että rpm olisi 6,4k kohdilla (ja luku liikkui kokoajan pikkuisen). Kun auton ollessa käynnissä hyppäsi 7,8k paremmalle puolelle. Sen lisäks herjas tuota kaasuläpän anturia minkä olinkin itse irroittanut mutta livedatan mukaan oli kunnossa kun kaasuläppää liikutteli (jäi tosin 0.4% minimistä, ei tuskin vaikuta?)

          DME:hen pääsemättömyys johtuu siis ilmeisesti jostain moduulista. Kävin autosalvasta tilaamassa hilpettä niin varaosamyyjä veikkaili Body Computer Modulea (heillä yleisin syy DME:hen pääsemisen esteenä). Ja samalla laitoin marmoritiskiltä nokka-akselin anturin tilaukseen (villinä arvauksena ton korkean ja hiljaisen RPM:n suhteen).
          "That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎