Ihan hankkimisesta asti ollut pientä ongelmaa -92 E36 cupeessani, ajettu 185tkm.
Talven ja kevään kylmillä ilmoilla esiinty selvää pätkimistä aika ajoin alle 2000rpm ajossa, vikakoodit luettu sillon ei mitään missään. Tulpat uivat silloin öljyssä ja ventiilikopan tiiviste vaihdettiin ja ehkäpä se on auttanut osittain, puolat silmämääräisesti tarkistettiin silloin ja niissä ei mitään näkynyt.
- Tyhjäkäynti röpelsi ja röpeltää edelleen. (kokeiltiin ilman yhtä syt. puolaa ja aika samalta se kuulosti )
- Pätkiminen ajossa vähentynyt, liekö raskaammista vanteista, tiivisteen vaihdosta, ulkoilmojen lämpötilan noususta vai lentävistä lautasista.
Uutta parin kk sisään:
-Yrittää hyytyä kylmänä liikkelle lähdettäessä. Ilmeisesti meinaa tukehtua? mutta kun antaa kytkintä ja kaasua jaksaa lähteä. (Alotti tämän tosiaan pari kk sitten, siihen asti kyllä liikkunu ihan kiltisti paikaltaan kylmälläkin motilla)
- Imuvuodot haitariletkusta tarkistettu.
Tarkoituksena olisi vielä tyhjäkäyntiventiili puhdistaa mutta odotukset eivät järin suuret ole.
Mututuntumalla välillä pollet vilistää ties missä ja välillä ne taas vipeltää kiltisti konehuoneessa... Joko olen vainoharhainen bemaristi tai sitten vaan tuntuu että kaikki tehot on mukana ja konekkin kehrää ehkä hivenen parhaammin kun sen laittaa käyntiin siten että on ollut ajossa ja on antanut hitusen aikaa koneen jäähtyä. (Suomeksi siis välillä on alavääntöä kateissa ja samaten kierrosherkkyyttä. Tuntee välittömästi kun autolla ajaa parisen metriä että millä viiliksellä sitä on nyt herätty)
Sitten numeroa pöydällä:
Päästömittaus 24.01.08:
Tyhjä
CO-pitoisuus: 0.007
HC-pitoisuus: 11 (ppm)
Lambda: 1.018
CO2: 15.16
02-pitoisuus: 0.41
2k rpm
CO-pitoisuus: 0.006
HC-pitoisuus: 4 (ppm)
Lambda: 1.012
CO2: 15.16
02-pitoisuus: 0.27
Ja nyt katsastuksen yhteydessä:
Tyhjä
CO-pitoisuus: 0.23
HC-pitoisuus: 85 (ppm)
Lambda: 1.018
CO2: 14.70
02-pitoisuus: 0.41
2k rpm
CO-pitoisuus: 0.13
HC-pitoisuus: 62 (ppm)
Lambda: 1.03
CO2: 14.40
02-pitoisuus: 0.90
Alkaa hitusen kaiken forum searchin ja yleisen pienen tiedon pohjalta vaikuttaa että ilmeisesti lambda on sanonut sopparit irti tai sanomassa (edellinen omistaja väitti vaihtaneensa lambdan hiljattain, mut se on tod näk laittanut sinne halvinta mitä rahalla on saanut). Ja thermoshokistakin olen lueskellut. Kovastihan tuo putkesta höyryää kun sen sammuttaa eli kosteutta kertyy...
Mut mikäs myös aiheuttaisi tuon hyytymisen kylmällä koneella? Imuilman lämp. anturi, koneen lämp. anturi, kaasuläpän anturi vaiko kampiakselin? Vai olisiko parasta vain ottaa kylmästi yleismittari kauniiseen öljyiseen käteen ja toivoa että jokin niistä olisi niin hajalla että antaisi ihan väärät resistanssi arvot? Löytyykö mistään selvää listaa paljonko eri bemarin anturien arvot pitäisi olla?
Ja mites huohotuksen puolella tai jossain tiivisteessä oleva mahdollinen vuoto vaikuttaisi koneen toimintaan? Lähinnä pohtinu vaan kun kaikki mahdolliset tiivisteet mitä autosta on tullu vastaan on alkaneet hitusen olemaan elinkaarensa päässä (autolla on jo ikää kertynyt).
Talven ja kevään kylmillä ilmoilla esiinty selvää pätkimistä aika ajoin alle 2000rpm ajossa, vikakoodit luettu sillon ei mitään missään. Tulpat uivat silloin öljyssä ja ventiilikopan tiiviste vaihdettiin ja ehkäpä se on auttanut osittain, puolat silmämääräisesti tarkistettiin silloin ja niissä ei mitään näkynyt.
- Tyhjäkäynti röpelsi ja röpeltää edelleen. (kokeiltiin ilman yhtä syt. puolaa ja aika samalta se kuulosti )
- Pätkiminen ajossa vähentynyt, liekö raskaammista vanteista, tiivisteen vaihdosta, ulkoilmojen lämpötilan noususta vai lentävistä lautasista.
Uutta parin kk sisään:
-Yrittää hyytyä kylmänä liikkelle lähdettäessä. Ilmeisesti meinaa tukehtua? mutta kun antaa kytkintä ja kaasua jaksaa lähteä. (Alotti tämän tosiaan pari kk sitten, siihen asti kyllä liikkunu ihan kiltisti paikaltaan kylmälläkin motilla)
- Imuvuodot haitariletkusta tarkistettu.
Tarkoituksena olisi vielä tyhjäkäyntiventiili puhdistaa mutta odotukset eivät järin suuret ole.
Mututuntumalla välillä pollet vilistää ties missä ja välillä ne taas vipeltää kiltisti konehuoneessa... Joko olen vainoharhainen bemaristi tai sitten vaan tuntuu että kaikki tehot on mukana ja konekkin kehrää ehkä hivenen parhaammin kun sen laittaa käyntiin siten että on ollut ajossa ja on antanut hitusen aikaa koneen jäähtyä. (Suomeksi siis välillä on alavääntöä kateissa ja samaten kierrosherkkyyttä. Tuntee välittömästi kun autolla ajaa parisen metriä että millä viiliksellä sitä on nyt herätty)
Sitten numeroa pöydällä:
Päästömittaus 24.01.08:
Tyhjä
CO-pitoisuus: 0.007
HC-pitoisuus: 11 (ppm)
Lambda: 1.018
CO2: 15.16
02-pitoisuus: 0.41
2k rpm
CO-pitoisuus: 0.006
HC-pitoisuus: 4 (ppm)
Lambda: 1.012
CO2: 15.16
02-pitoisuus: 0.27
Ja nyt katsastuksen yhteydessä:
Tyhjä
CO-pitoisuus: 0.23
HC-pitoisuus: 85 (ppm)
Lambda: 1.018
CO2: 14.70
02-pitoisuus: 0.41
2k rpm
CO-pitoisuus: 0.13
HC-pitoisuus: 62 (ppm)
Lambda: 1.03
CO2: 14.40
02-pitoisuus: 0.90
Alkaa hitusen kaiken forum searchin ja yleisen pienen tiedon pohjalta vaikuttaa että ilmeisesti lambda on sanonut sopparit irti tai sanomassa (edellinen omistaja väitti vaihtaneensa lambdan hiljattain, mut se on tod näk laittanut sinne halvinta mitä rahalla on saanut). Ja thermoshokistakin olen lueskellut. Kovastihan tuo putkesta höyryää kun sen sammuttaa eli kosteutta kertyy...
Mut mikäs myös aiheuttaisi tuon hyytymisen kylmällä koneella? Imuilman lämp. anturi, koneen lämp. anturi, kaasuläpän anturi vaiko kampiakselin? Vai olisiko parasta vain ottaa kylmästi yleismittari kauniiseen öljyiseen käteen ja toivoa että jokin niistä olisi niin hajalla että antaisi ihan väärät resistanssi arvot? Löytyykö mistään selvää listaa paljonko eri bemarin anturien arvot pitäisi olla?
Ja mites huohotuksen puolella tai jossain tiivisteessä oleva mahdollinen vuoto vaikuttaisi koneen toimintaan? Lähinnä pohtinu vaan kun kaikki mahdolliset tiivisteet mitä autosta on tullu vastaan on alkaneet hitusen olemaan elinkaarensa päässä (autolla on jo ikää kertynyt).
Comment