Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 325 Coupe -92 ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ylke88
    Newbiemmer
    • Jul 2008
    • 10

    #16
    Jaahas, nyt on tutkimukset teetetty huoltamolla ja ilmamassamittarihan siellä oli paskana, lambdakin menossa tuon takia ihan juuri et molemmat pitäisi vaihtaa. Mitään vinkkejä miten operaatiosta selviäisi mahd. halvalla mutta kuitenkaan tinkimättä osien laadusta?

    Liike tarjosi seuraavanlaisia hintoja:

    Ilmamassamittari n. 410-430€
    Lambda n. 125€
    Työt n. 70-100€

    Yhteensä siis n. 600-650€, tuo pelkkä tutkimus ja diagnoosit maksoi jo töineen lähes 200€ joten nyt kyllä pikkasen sylettää.

    Comment

    • Kele
      Bimmer Rookie
      • Oct 2007
      • 100
      • Espoo

      #17
      Joo BMW:n ylläpito ei ole ilmaista, itse olen kokenut kovemman kautta.. Keksimpä sitten lentävän lauseen, "että persaukiset ei bemarilla ajele". Eikä sit herneitä, jookos
      Ei tuo paha hinta ole, osat tosiaan maksavat tuon ja kun annat liikkeen hommata osat, etkä lähde omia 5e halvempia sinne kärräämään, niin tinkiivät ehkä 50e töissä. Mutta jos tekivät jo tarjouksen kerran, niin kiikuta ihmeessä auto sinne.
      e90 318i 4d -06
      e36 320 4d -91 Diamantschwarz
      Ex. 2x e30 316

      Comment

      • jumbo
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 6603
        • Lappeenranta

        #18
        Kyllähän nuo on ihan itsekkin vaihsettavissa nuo osat, eli ei kannata asennuksesta maksaa muille...
        M550d

        Comment

        • Ylke88
          Newbiemmer
          • Jul 2008
          • 10

          #19
          No se muutama kymppi tuohon päälle siitä, että joku ammatti-ihminen asentaa osat, tilaa ne yms. testaa vielä päälle että toimivat ja antavat vielä takuun niin on pieni hinta minusta tuohon. Ne osat tuossa suurimman loven köyhän opiskelijan lompakkoon tekevät :P

          Comment

          • Ylke88
            Newbiemmer
            • Jul 2008
            • 10

            #20
            UPDATE!

            Nyt on huolto tehty ja vain osaksi ongelmat katosivat, nyt kaipaisi kokemuksen syvää rintaääntä. Eli ilmamassamittari ja lambda, jotka huoltoliikkeen mukaan olivat sököjä on nyt vaihdettu. Tyhjäkäynti parani eikä enää täristä esim. valoissa. Mutta mutta, edelleen tekee toisinaan kiihdytyksessä sitä, että ei mene tasaisesti vaan veto on pätkittäistä. Imuvuodot huollossa kattoivat myös lävitte. Onko se viimeinen vaihtoehto sitten ne sytytyspuolat vai onko vielä jotain muuta? Alkaa ketuttamaan kun rahaa menee mutta ongelmat ei häviä, lisäksi ei kuulemma mene tyhjäkäynnillä päästöistä läpi eli olisikohan prkl lambda hajottanu katin. Nyt on fortet tankissa ja toivotaan parasta.

            Comment

            • VilleVee
              Bimmer Rookie
              • Sep 2006
              • 95

              #21
              Liityn tähän sekalaiseen sakkiin, jonka 325:ssa tuota epätasaista tyhjäkäyntiä ilmenee.

              Taustaa:
              Auton ostin muutama viikko takaperin. Auto on seissyt reilun vuoden, ennen seisonnan alkua (kuulemma, myyjän puhetta...) käynyt nätisti. Tulpat on (jälleen: kuulemma, myyjän puhetta...) vaihdettu, ei muutosta tyhjäkäyntiin.
              Autohan käy siis tyhjäkäyntiä arviolta 700rpm, kierrosten nostaminen 1000rpm tasolle poistaa epätasaisuuden käynnistä. Keskikulutus reilut 11 litraa / 100km, tosin ajan lähinnä alle 10km matkoja ja suurimman osan kaupunkialueella.

              Havainnot:
              Testeri ei antanut mitään vikakoodeja. Lambda-arvoista kuitenkin todettiin että lambda-anturi oli poikinut. Vaihdoin mokoman uuteen, ei vaikutusta.

              Ilmamassamittarin liittimen voi irroittaa auton käydessä eikä tyhjäkäynti siitä muutu. Mutta kytkettäessä liitin takaisin paikalleen kierrokset "sakkaavat", eli siis tipahtavat toviksi (sekunti?), kunnes palaavat takaisin normaalille tasolleen. Tästä amatöörinä päättelen että ilmamassamittari lienee kunnossa?

              Jos haitarikumilla tarkoitetaan tässä kuvassa osaa numero 3, niin se näyttää uudenkarhealta. Tuskin siis vuotaa. Jos tuo ei ole se pahamaineinen haitarikumi, niin voisiko joku guru osoittaa minulle sormella, tai mieluummin hyperlinkillä tuolta realoem.com:n kuvista sen oikean kumin?

              Voisiko tuo saman kuvan osa nro 6 (idle regulating valve) olla syypää? Mikä sen tehtävä oikeastaan edes on?

              Kiitos ja anteeksi

              Comment

              • Jürgen_
                Bimmer Enthusiast
                • May 2008
                • 2707
                • Mylsä

                #22
                Oliko luotettava testeri, kaikki kun eivät niitä koodeja kerro. Vaihdoitko laadukkaan lambdan vai sen kaikkein halvimman minkä joudut taas kohta vaihtamaan uudelleen.
                Se haitarikumi on just se nro.3 ja rikkoutuu osein kiristimien tyvestä tai sen mutkan haitarin urien pohjasta. Puristele sitä torvea moottorin käydessä todetaksesi muuttuuko käynti.
                Se idle regulating valve säätää joutokäyntiä.
                Tarkasta ainkin ne tulpat ja puolat nyt ekana.
                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                Comment

                • Airdram
                  Newbiemmer
                  • Sep 2008
                  • 16
                  • Kouvola Äreä

                  #23
                  Originally posted by Ylke88 View Post
                  UPDATE!

                  Nyt on huolto tehty ja vain osaksi ongelmat katosivat, nyt kaipaisi kokemuksen syvää rintaääntä. Eli ilmamassamittari ja lambda, jotka huoltoliikkeen mukaan olivat sököjä on nyt vaihdettu. Tyhjäkäynti parani eikä enää täristä esim. valoissa. Mutta mutta, edelleen tekee toisinaan kiihdytyksessä sitä, että ei mene tasaisesti vaan veto on pätkittäistä. Imuvuodot huollossa kattoivat myös lävitte. Onko se viimeinen vaihtoehto sitten ne sytytyspuolat vai onko vielä jotain muuta? Alkaa ketuttamaan kun rahaa menee mutta ongelmat ei häviä, lisäksi ei kuulemma mene tyhjäkäynnillä päästöistä läpi eli olisikohan prkl lambda hajottanu katin. Nyt on fortet tankissa ja toivotaan parasta.
                  Mulla ainakin ratkas tyhjäkäynti/kiihdytys ongelmat kun vaihoin castrolin öljyt + uudet tulpat + laitoin ne "haitarikumin" mutkakohdassa olevat 2 alipaine letkua tiiviisti paikoilleen.. (isomman letkun liitos oli haljennut yläreunasta ja loppujenlopuks putos sit kokonaan).. Aiheutti irrotessaan melkoisen käyntihärön mut irtonaisenaankin auto pelas kotimatkan ajan suht jeesh kunhan olin ensin nyhtänyt huoltsikan pihalla ilmamassamittarin ja lamdan irti
                  Oh! So this is the physics department?, well that explains all the gravity..

                  -91 325 E36 sedan
                  ex:ät
                  Escort mk2 1600 ohc
                  riisikippoja

                  Comment

                  • VilleVee
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2006
                    • 95

                    #24
                    Originally posted by Jürgen_ View Post
                    Oliko luotettava testeri, kaikki kun eivät niitä koodeja kerro. Vaihdoitko laadukkaan lambdan vai sen kaikkein halvimman minkä joudut taas kohta vaihtamaan uudelleen.
                    Se haitarikumi on just se nro.3 ja rikkoutuu osein kiristimien tyvestä tai sen mutkan haitarin urien pohjasta. Puristele sitä torvea moottorin käydessä todetaksesi muuttuuko käynti.
                    Se idle regulating valve säätää joutokäyntiä.
                    Tarkasta ainkin ne tulpat ja puolat nyt ekana.
                    Testerin luotettavuudesta on vaikea sanoa mitään. Tuo oli aikuiskoulutuskeskuksen vehkeitä, kyllä niillä siellä noin yleisesti ottaen on varsin laadukkaat koulutusvälineet. Lambda oli Boschin valmistama, ostin sen eräältä foorumilaiselta myynti-ilmoituksen perusteella. Uusi ja käyttämätön tietenkin.

                    Käynpä iltapäivällä puristelemassa letkuja, katsotaan miten käynti muuttuu, jos mitenkään. Ja tulppa-avain täytyy kaivaa jostakin kaapin kätköistä.

                    Comment

                    • VilleVee
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2006
                      • 95

                      #25
                      Suihkuttelin tuossa iltapäivällä konehuoneeseen Bilteman puhdistusspraytä nähdäkseni muuttuuko koneen käynti millään tavalla, mutta ei ollut vaikutusta vaikka kuinka mokoman litkun kanssa lutrasi. Silti jokin outo perstuntuma takaraivolla (kiva mielikuva...) sanoo että kone hörppisi liikaa ilmaa jostakin. Mm. kiihdyttäessä hieman rivakammin tahtoo aina hieman kakoa ennenkuin lähtee kunnolla vetämään, yleensä juuri ykköseltä kakkoselle vaihdon jälkeen tulee sellainen töks-fiilis, kun ei heti mitään tapahdukaan.

                      Tulppien vaihto / tsekkaus edelleen tekemättä...

                      Comment

                      • Bemu500
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2005
                        • 2992
                        • INvaLA

                        #26
                        Originally posted by VilleVee View Post
                        Suihkuttelin tuossa iltapäivällä konehuoneeseen Bilteman puhdistusspraytä nähdäkseni muuttuuko koneen käynti millään tavalla, mutta ei ollut vaikutusta vaikka kuinka mokoman litkun kanssa lutrasi. Silti jokin outo perstuntuma takaraivolla (kiva mielikuva...) sanoo että kone hörppisi liikaa ilmaa jostakin. Mm. kiihdyttäessä hieman rivakammin tahtoo aina hieman kakoa ennenkuin lähtee kunnolla vetämään, yleensä juuri ykköseltä kakkoselle vaihdon jälkeen tulee sellainen töks-fiilis, kun ei heti mitään tapahdukaan.

                        Tulppien vaihto / tsekkaus edelleen tekemättä...
                        Jos ei imuvuotoja varmana löydy niin veikkaisin puolia ja etenki jos tulppien tarkistuksen yhteydessä löytyy öljyä tulpankoloista on joku puolista 90% varmuudella ottanut nokkiinsa.
                        -Official member of BTCF-Sauna team-


                        e91 325i -06

                        Comment

                        • VilleVee
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2006
                          • 95

                          #27
                          Bemun tyhjäkäyntiongelman selvittely etenee varsin verkkaiseen tahtiin, vaan eipä ole autokaan ihan jokapäiväisessä ajossa..

                          Avasin tuossa juuri konepeltiä sen verran, että irrottelin jokaisen puolan yksitellen ja meinasin vaihtaa sytytystulpat. Kaunis ajatus, mutta jäi puolitiehen puutteellisten työkalujen vuoksi. Haen huomenissa kaupasta sopivan kokoisen tulppa-avaimen...

                          Kuitenkin havainnot näin hämärtyvässä syys-illassa:
                          Ohjaamoa lähimmän sylinterin (onko se sitten sylinteri nro 1 vai 6?) tulppa ui määrittelemättömässä nesteessä. Öljyä se ei ole, viskositeetti on hyvin lähellä vettä. Tätä puoltaa myös kannen hapettumat kys. sylinterin kohdalla. Haistelin aikani enkä keksinyt mitään tuttua kyseisen nesteen hyvin miedossa tuoksussa, ei ole crc:tä (jota kyllä suihkuttelin puoliin samalla ihmetellessäni) eikä mielestäni myöskään jäähdytinnestettä. Neste purskahti ulos puolassa kiinni olevan sytytystulpan "asettimen", eli sen pitkän kumisen putken mukana ulosvedettäessä. Hämmästyessäni ilmiötä en osannut kiinnittää huomiota tuliko neste putken sisältä, joka olisi vähintäänkin hämmentävää, vai oliko neste (vesi..?) sylinterin kannen ja tuon kumiputkilon välissä.

                          Jos oletamme että kyseessä oli vain vesi, mistä se on sinne päässyt? Vai onko mahdollista että esim. kansi on vääntynyt, jokin tiiviste jossakin vuotaa tai jotain muuta hieman suurempaa työtä vaativaa on odotettavissa?

                          Joka tapauksessa positiivinen merkki lienee se, että tulpan koloista ei löytynyt merkkejä öljystä, eikö?

                          Comment

                          • Bemu500
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2005
                            • 2992
                            • INvaLA

                            #28
                            Originally posted by VilleVee View Post
                            Bemun tyhjäkäyntiongelman selvittely etenee varsin verkkaiseen tahtiin, vaan eipä ole autokaan ihan jokapäiväisessä ajossa..

                            Avasin tuossa juuri konepeltiä sen verran, että irrottelin jokaisen puolan yksitellen ja meinasin vaihtaa sytytystulpat. Kaunis ajatus, mutta jäi puolitiehen puutteellisten työkalujen vuoksi. Haen huomenissa kaupasta sopivan kokoisen tulppa-avaimen...

                            Kuitenkin havainnot näin hämärtyvässä syys-illassa:
                            Ohjaamoa lähimmän sylinterin (onko se sitten sylinteri nro 1 vai 6?) tulppa ui määrittelemättömässä nesteessä. Öljyä se ei ole, viskositeetti on hyvin lähellä vettä. Tätä puoltaa myös kannen hapettumat kys. sylinterin kohdalla. Haistelin aikani enkä keksinyt mitään tuttua kyseisen nesteen hyvin miedossa tuoksussa, ei ole crc:tä (jota kyllä suihkuttelin puoliin samalla ihmetellessäni) eikä mielestäni myöskään jäähdytinnestettä. Neste purskahti ulos puolassa kiinni olevan sytytystulpan "asettimen", eli sen pitkän kumisen putken mukana ulosvedettäessä. Hämmästyessäni ilmiötä en osannut kiinnittää huomiota tuliko neste putken sisältä, joka olisi vähintäänkin hämmentävää, vai oliko neste (vesi..?) sylinterin kannen ja tuon kumiputkilon välissä.

                            Jos oletamme että kyseessä oli vain vesi, mistä se on sinne päässyt? Vai onko mahdollista että esim. kansi on vääntynyt, jokin tiiviste jossakin vuotaa tai jotain muuta hieman suurempaa työtä vaativaa on odotettavissa?

                            Joka tapauksessa positiivinen merkki lienee se, että tulpan koloista ei löytynyt merkkejä öljystä, eikö?
                            No eipä sillä juuri väliä ole mitä nestettä veden ja öljyn väliltä siellä on mutta jos se vettä on niin ihan varmana paranee käynti kun putsaat sen pois sieltä(paineilmalla lähtee helpoiten). Itellä meni vettä tulpankoloihin moottorinpesun yhteydessä ja eihän auto tahtonu edes pysyä käynnissä, eli onkos sun auton moottori pesty viime aikoina? Ja villi veikkaus että kyllä siellä kolossa öljyäkin on koska juurikin tuo tulpan kolo on käsittääkseni se josta yleensä sitä öljyä ensimmäisenä löytyy? Ja kannattaa vaihdattaa/vaihtaa ihan varmuuden vuoksi vaikka se neste ei öljyltä näytäkkään niin venttiilikopantiiviste
                            -Official member of BTCF-Sauna team-


                            e91 325i -06

                            Comment

                            • VilleVee
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2006
                              • 95

                              #29
                              Noniin, palataanpa takaisin rakkaaseen aiheeseen.

                              Eli mikään ei ole muuttunut parempaan suuntaan tähän mennessä. Taannoin ostin yhden uuden puolan, ja kokeilin sitä jokaisen vanhan puolan tilalle aina vuorotellen, mutta mitään eroa en kyllä käynnissä havainnut. Sama röpellys edelleen tyhjäkäynnillä, verkkaisesti kiihdyttäessä pieni empiminen vaihteen vaihdon jälkeen kaasuttaessa jne.

                              Mutta mielenkiintoisena piirteenä tuli nyt tuon syysmyrskyssä ajetun lyhyen motaripätkän jälkeen. Seuraavana päivänä yksi sylintereistä pimeni kesken ajon, efekti on sama kuin irrottaisi puolan johdon yhdeltä pytyltä. Jännittäväksi homman tekee se, että täyskaasulla kiihdyttäessä (ei välttämättä järkevin temppu viidellä sylinterillä..?) n. 3000-3500 kierroksen jälkeen se viimeinenkin sylinteri herää henkiin ja taas mennään.

                              Lueskelin juuri toisesta topicista 316:sta, jossa moottorinohjausboksi oli imaissut vettä. Voisikohan kyse olla jostain vastaavasta? Vai mistä tällä kertaa taas vikaa lähtisi etsimään? Tuolla ulkona on normaali-ihmisten liikkumisaikaan nykyään aina pimeätä ja märkää, joten motivaatio ulostautua parkkipaikalle asiaa tutkimaan lähestyy nollaa... :-/

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎