Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 Sähkölasi-ongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • manzneri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2007
    • 551
    • Kesälahti

    e36 Sähkölasi-ongelmaa

    Searchia koitettu, ei löytynyt ihan samanlaista ongelmaa keneltäkään, joten josko joku osaisi opastaa...

    Auto on e36 328 coupe vm. 95.

    Ongelmana on apukuskin puoleinen sähkölasi. Sillon kun lasi toimii, se toimii ihan yhtä vikkelästi kuin kuskin puoleinenkin, eli ei vaikuta siltä että moottori olisi välttämättä väsynyt tms.

    Jostain syystä kuitenkin joskus lasi nousee normaalia 'ylintä kohtaa' muutaman millin korkeammalle. Samalla tapahtuu se, että lasi menee kokonaan juputtiin eikä laskeudu enää alas. Nappia kun painaa niin nostomoottorista kuuluu vaan naksutus, ikään kuin joku rele tms.

    Aika taiturointia tuon jälkeen väkisin taivuttaa lasi tiivisteen väliin että saa oven työnnettyä kiinni...

    Kertaalleen on ovipahvi otettu irti, kiskot puhdistettu ja rasvattu. Millä logiikalla tuo sähköpuoli pelaa? Pystyykö sitä ohjelmoimaan jotenkin uudelleen? Viimeksi irrottelin johdot muutamaan kertaan ja roplailin jotain, omasta mielestäni en juurikaan oikein mitään tehnyt mutta yllättäen lasi alkoi pelaamaan. Onko hanskalokeron tms. takana jotain sulakkeita mitkä vaikuttavat lasien toimintaan?

    Vaihdoin myös oven mikrokytkimen, mutta tällä ei ollut vaikutusta asiaan. Testerissä selvisi että apukuskin lasin mikrokytkimestä oli tullut error code 6 kertaa. Tällä hetkellä lasi on tosiaan liian ylhäällä ja pysyy, ei tule alas ei sitten millään. Ja ihan turhaan ei viitsi tuota apukuskin ovea aukoa nyt kun joutuu taituroimaan oven takaisin kiinni joka kerta

    Eli nyt jos jollain on ihan mitä tahansa mielessä niin saa vinkata...Olisi erittäin mukava saada tuo lasi pelaamaan kunnolla ennen pakkasia

    Ja jos nyt vika on sitten kuitenkin tuossa oven nostomoottorissa, niin jos jollain sellainen ylimääräinen pyörii nurkissa niin saapi tarjota tälle suunnalle!
  • ruikki
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 585

    #2
    noista lasin mikrokytkimistä mitää tietoa oo mutta jos siinä semmonen kytkin siinä lasissa on ja erroria näyttäny testerissä nii eikö siinä se vika oo.
    oven mikrokytkinhän on eri asia.
    !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

    Comment

    • manzneri
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2007
      • 551
      • Kesälahti

      #3
      Mutta toi oven mikrokytkinhän kertoo millon sen lasin kuuluu laskea se muutama milli kun ovea avataan...? e36, karmiton ovi. Ja tuon oven mikrokytkimen tosiaan vaihdoin jo.

      Kuskin puolella kun ovi auki tuota mikrokytkintä painaa, niin sillon lasi nousee muutaman millin. Kun taas kytkimen vapauttaa (eli ovi on auki) niin silloin lasi laskee.

      Apukuskin puolella ei siis nyt tapahdu mitään, nostimen moottorista kuuluu naks sekä nyt kun tarkemmin kuuntelin niin myös hansikaslokeron takaa.

      Huomenna ovipahvia irti ja tarkemmin tutkimaan...

      Comment

      • ruikki
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 585

        #4
        juujuu en käsittäny että tuo liian ylös nouseminen tapahtuu ovea kiinni laittaessa. luulin että se tekee sitä napista käyttämällä.
        enkä kyllä muistanu myöskään tuota coupen systeemiäkään että lasi nousee ja laskee ovea käyttäessä...
        muuten ei voi kyllä auttaa ku ei oo coupen ikkunoista kokemusta.
        !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

        Comment

        • Jürgen_
          Bimmer Enthusiast
          • May 2008
          • 2707
          • Mylsä

          #5
          Ainakin cäbbänässä sen lasin lasku ja nosto ovea avatessa/sulkiessa tapahtuu sisävalokytkimen kautta, toimiikos sulla se sisävalo?
          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

          Comment

          • ruikki
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 585

            #6
            sisävalon kytkin on sama asia ku oven mikrokytkin.
            tuota mietin että millaset tiivisteet siinä coupen lasissa on että meneekö se lasi oikeaan väliin vai ohi tiivisteen ja jumittaa siksi ylös...?
            !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

            Comment

            • manzneri
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2007
              • 551
              • Kesälahti

              #7
              Kyllä toimii sisävalo ja tosiaan tuosta samasta mikrokytkimestä se kai signaalin ottaa?

              Tänään otin ovipahvin irti ja koko systeemi oli jotenkin juntturassa, ei liikkunut mihinkään suuntaan ne sakset vaikka vähän koitti pulkannaruilla avittaa En kuiteskaan tohtinu ihan hirveesti voimaa sille antaa.

              Purin jonkin matkaa sitä systeemiä irti ja sain ne 'sakset/liu'ut' liikkumaan. Sitten kun olin sen hammasratas systeemin saanut sillä tavalla, että lasi oli alakohdassaan, aloitin rämppäämään sormella siitä oven mikrokytkimestä. Sillä tavalla sai lasin pikkuhiljaa nousemaan siihen tavoitekorkeuteen, missä sen pitäisi olla sillon kun lasi on ylimmillään ovi-auki -asennossa.
              En todellakaan tiedä oliko tuo oikea tapa, mutta lasi ikään kuin nousi rämppäämällä tiettyyn tavoitekorkeuteen eikä siitä ylemmäs. Mistähän tuo raja on asetettu ja miten?

              Tämän jälkeen otin kertaalleen virrat pois, sitten takasin päälle. Sen jälkeen painoin napista ja nostin lasin ylä-asentoon ja pidin nappia pohjassa ~5sec. Näin ainakin neuvoo Bentley Service -manual. Tuntui toimivan. Lasi nousi ja laski napista ihan niinkun pitääkin ja varmaan 50 kertaa kokeilin niin joka kerta ovi kiinni laitettaessa lasi toimi oikein.

              Ei muutakun reissuun ja tänään kun ajelin hämeenlinnasta tampereelle ja jahka päästiin nääsvilleen niin johan ongelma oli jälleen palannut

              Ilmeisesti se lasi pääsee sitten nousemaan jossain vaiheessa kuitenkin niin paljon, että se hyppää hammasrattaista yli tms. ja jää jumiin? Maksaako vaivaa alkaa purkamaan tuota systeemiä vai maksaako uusi siirto-moottori miljoonia? Tosin, joutuuhan sen vanhan purkamaan uuden tieltä kuitenkin niin voisihan sitäkin vilasta jos sieltä jotain ilmenisi...

              Vielä on kesää jäljellä...

              Comment

              • manzneri
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2007
                • 551
                • Kesälahti

                #8
                Nyt on taas toistaiseksi lasi kunnossa, mitään ihmeempää sinne en tehnyt. Sitä yhtä vaakarautaa missä on kiinnityspäässä semmoinen sentin pituinen säätövara niin sen säädin toiseen ääriasentoon ja sen jälkeen ei ole lasi (ainakaan vielä) noussut liian ylös eikä jäänyt juntturaan...

                Voipi olla että on tällä kertaa taas väliaikainen ratkaisu ongelmalle, mutta jos toimii nyt niin saa olla. Ensi keväänä sitten otan koko lasin irti ja kiinnitän uudestaan. Oli nähtävissä muutamia gyntherin tekemiä patentteja tuolla..

                Comment

                • Desu
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2004
                  • 96
                  • Järvenpää

                  #9
                  Minulla oli kerran kuskinpuoleisessa ikkunassa samaa vikaa että nostaa liian ylös ja jumittaa ja pysyy... tappelin lasin kans monta viikkoa ja lopulta hajos koko helahoito... piti hitsaa koneisto kasaan ja pelas muuten mutta nousi liian ylös... tarpeeksi kauan kun ihmeteltiin niin purettiin se koneisto atomeiksi ja availtiin sitä moottoria jonkin verran ja siirrettiin sitä hammasratasta pari pykälää alaspäin... kasattiin ja toivottiin parasta... ja voila... ikkuna alkoi pelaan... ei noussut niin ylös enää ja ongelma katosi... jossain vaiheessa ikkuna koneisto on ilmeisesti "sutinut" ja menny tavallaan eteenpäin ja sen takia nousee liian ylös... tämmönen tarina minulla. toivottavasti jotain joskus auttaa.
                  Last edited by Desu; 11-09-2008, 08:38.

                  Comment

                  • Jürgen_
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2008
                    • 2707
                    • Mylsä

                    #10
                    Siellähän on muistaakseni rajoittimet joilla sen lasin yläraja (ja asento) säädetään. Sellaiset muoviset tatit joiden alapäässä on ruuvit. Jos ne eivät ole oikein säädetty tai kuluneet niin se lasi pääsee nousemaan liian ylös. Ja rajakatkaisijaahan siellä ei ole.
                    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                    Comment

                    • AH83
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2009
                      • 37
                      • Espoo

                      #11
                      Hei BTCF - foorumilaiset

                      Mulla on tuon kuljettajanpuoleisen sähkölasin kanssa ongelmia sateen jälkeen. Elikkä, kun laittan oven kiinni niin lasi ei nouse ylösasti. Joskun lasi nousee ylösasti mutta laskee taas alas muutanan millin kun laittan sähköt päälle. Omituisena juttuna vielä, kun laitan keskuslukon päälle niin lasi nousee ylösasti.

                      - Ari
                      sigpic
                      EX: BMW 328 Coupe M-Sport -97 Estorilblau individual

                      Comment

                      • manzneri
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2007
                        • 551
                        • Kesälahti

                        #12
                        Ootko jo avannut ovipahvia ja kattonu että se lasi liikkuu sielä kiskoissa hyvin, eli aiheuttaisko kosteus jotain hankaamista sielä?

                        Ja oven vastakappaleessa on se mikrokytkin, olisko likaa tai kontaktihäiriötä sielä?

                        Jotenkin sähkövialta tms toi ehkä vaikuttais?

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎