Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 coupe rumpujarrut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ionikone
    Bimmer Rookie
    • Sep 2008
    • 33

    e36 coupe rumpujarrut

    Tuli ajettua vasen tukivarsi solmuun auton takaa.

    Nyt tuli taas ajankohtaiseksi, että onko e36 316 coupessa normaalisti rumpujarrut takana? Kerran kävin ostelemassa uusia rumpuja motonetista ja olivat siellä ihan ymmällään, että coupe ja rummut

    Katselin tuossa äskenkin varaosia (tukivarsia ja napoja) varaosahausta ja tuntuu, että sielläkin coupen yhteydessä puhutaan vain levyjarruista takanakin.

    Eli onko mahdollista, että autoni takapää on alkuperäisesti ollut rummuilla vai onko ne muutettu jossain vaiheessa? Sopiiko sedanien/compactien navat/tukivarret coupeen? Mistä saisi uuden vasemman navan ja alemman tukivarren rumpuvehkeeseen
  • Mörökölli
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 1735
    • Turku

    #2
    realoem tuntee ainakin 316 coupen kohdalla molemmat jarruvaihtoehdot, joten kyllä ne varmaan orggisjarrut on.



    Motonetin myyjä todennäköisesti arvailee, eikä varaosahakukaan varmaan tunne sillä onhan koko 316 coupe melko harvinainen peli prosentuaalisesti verrattuna siitä isompiin.

    Vaihda molemmat kynkät niin saat levyjarrut taakse, päivitä samalla etujarrut esim. 325-mallisiin.
    Last edited by Mörökölli; 03-09-2008, 09:22.
    www.nenifab.com

    Comment

    • ionikone
      Bimmer Rookie
      • Sep 2008
      • 33

      #3
      Originally posted by Mörökölli View Post
      Vaihda molemmat kynkät niin saat levyjarrut taakse, päivitä samalla etujarrut esim. 325-mallisiin.
      Kiitos vastauksesta.

      En usko, että lähden vaihtelemaan kauheasti mitään. Loppuu taidot itellä kesken hyvin ja nopeasti.

      Riittääköhän pelkkä alatukivarren vaihto, koska pyörä ei vedä enää ollenkaan. Vaihde päällä kun nostaa kytkimen ainoa mitä tapahtuu on hirveä älämölö takaata.

      Lisätään vielä sellainen kysymys, että käykö sedanin tukivarret? Ilmeisesti kuitenkin levyjen tukivarret eivät käy rumpuihin.
      Last edited by ionikone; 04-09-2008, 18:29.

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16460
        • Asikkala

        #4
        Compactin osat ei käy, muuten väittäisin että kaikkien e36-mallien pl. m3 3,2 käy.

        Comment

        • ionikone
          Bimmer Rookie
          • Sep 2008
          • 33

          #5
          Nyt on osa. Näyttääkin ihan oikeanlaiselta .

          Mutta alempaa pulttia en jaksanut ainakaan vielä vääntää auki . Ylempään ei edes räikkä hylsyineen mahtunut eikä lenkkiä ole .

          Ehkä mä sen sieltä vielä jotenkin vaihdan. Jos joku innostuu pientä korvausta vastaan auttamaan niin kyllä siihen voisi muutama raha löytyä .

          Comment

          • kuukankorpi
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2004
            • 634

            #6
            Originally posted by ionikone View Post
            Kiitos vastauksesta.

            En usko, että lähden vaihtelemaan kauheasti mitään. Loppuu taidot itellä kesken hyvin ja nopeasti.

            Riittääköhän pelkkä alatukivarren vaihto, koska pyörä ei vedä enää ollenkaan. Vaihde päällä kun nostaa kytkimen ainoa mitä tapahtuu on hirveä älämölö takaata.

            Lisätään vielä sellainen kysymys, että käykö sedanin tukivarret? Ilmeisesti kuitenkin levyjen tukivarret eivät käy rumpuihin.
            Todennäköisesti riittää,sulla on ilmeisesti vetoakseli tullut perästä irti.

            Comment

            • ionikone
              Bimmer Rookie
              • Sep 2008
              • 33

              #7
              Nyt on tukivarsi uusittu .

              Auto ei tosin liiku vielä. Tänään tulee sitten uusi vetoakseli.

              Onko jotain erityistä mitä pitää tietää kun tuota akselia alkaa irroittamaan? Onnistuuko ilman erikoisia työkaluja?

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16460
                • Asikkala

                #8
                Tarvit torx-hylsyn t. avaimen, kokoa en muista. http://www.realoem.com/bmw/showparts...68&hg=33&fg=25

                Comment

                • ionikone
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2008
                  • 33

                  #9
                  Originally posted by kuukankorpi View Post
                  Todennäköisesti riittää,sulla on ilmeisesti vetoakseli tullut perästä irti.
                  Nyt ymmärsin, mitä tarkoitit ja siltä tosiaan näyttää. Mitenköhän se tungetaan sinne takaisin?

                  Eli se vetoakseli on kiinni kuudella torx-pultilla kiinni osassa x. Näyttää siltä, että tämä osa x on tullut 1-2 cm pois paikaltaan.

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16460
                    • Asikkala

                    #10
                    Työnnä takaisin, lukitusrengas pitää osan "x" paikallaan. Siis osa 10 http://www.realoem.com/bmw/showparts...62&hg=33&fg=10

                    Comment

                    • ionikone
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2008
                      • 33

                      #11
                      Pitää varmaan se akseli olla just oikeassa asennossa, että menee sinne takaisin? Että noi hampaat osuu kohdilleen (osa 1) ...?

                      Onkin sitten hieman mielenkiintoisempi asia, että millä voimilla sitä sinne alkaa tunkemaan. Kuinkahan monen kilon lekan se vaatii?

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16460
                        • Asikkala

                        #12
                        Menee käsipelillä, saattaa tarvita vasaraa mutta ei mitään järjetöntä hakkaamista.

                        Comment

                        • ionikone
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2008
                          • 33

                          #13
                          Sehän meni takaisin minne pitääkin todella helposti.

                          Äänet mitä tulee eivät ole enää niin pahoja kuin aiemmin (kai). Pitää se vetoakseli sitten vaihtaa seuraavaksi, koska pyörän puolinen nivel ei näytä tykänneen kovin hyvää ja se ilmeisesti on antanut periksi. (Jos se vaikka tulisi maanantaina kun ei perjantaina tullutkaan)

                          Saako sitä akselia irti sitten siitä pyörästä ihan käsivoimin? Tutkiskelin tuossa haulla ja joku ainakin oli sanonut, että voi olla hyvinkin tiukasti kiinni pyörän päässä.

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16460
                            • Asikkala

                            #14
                            Poori jos on ruosteessa niin onhan siinä oma hommansa, jos hyväkunt. niin yhtä helppo kuin vetarin laipan asennus.

                            Comment

                            • ionikone
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2008
                              • 33

                              #15
                              Taas tulee näitä hyviä kysymyksiä:

                              Miten tämä avataan [IMG=http://img221.imageshack.us/img221/6091/p9141540qc8.th.jpg] (työkalun merkki ja malli)?
                              Varaosana tulleessa vetoakselissa on ihan normaalin näkönen mutteri päässä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎