Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 318is virityskärpänen puri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jochen
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 1229
    • Valkeakoski & Trondheim

    #31
    Originally posted by jannmann View Post
    Onko tästä käppyrää, missä molemmat vedot samalla "paperilla"?
    Sama kiinnostaisi nähdä myös Jochen:nin penkityksistä.
    Näkisi missä kohtaa teho ja vääntö on kasvanut verrattuna vakioon.
    Eli miten paljon eroa väännöissä ja tehoissa on vakion kierroslukualueella.
    Tuossa on tehtaan ilmoittama vakiokäppyrä ja sitten mitattu oma tehokäppyrä syötettynä exceliin:



    Vakiona ei ehtinyt dynottaa lainkaan kun ajan saaminen kesti. Tuskinpa siinä vakiona paljon tehtaan ilmoitusta enempää on, varsinkaan 200+ tkm ajettuna.

    No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
    Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
    Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
    Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
    Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
    Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5857
      • Joccis City

      #32
      Originally posted by Jochen View Post
      Tuossa on tehtaan ilmoittama vakiokäppyrä ja sitten mitattu oma tehokäppyrä syötettynä exceliin:



      Vakiona ei ehtinyt dynottaa lainkaan kun ajan saaminen kesti. Tuskinpa siinä vakiona paljon tehtaan ilmoitusta enempää on, varsinkaan 200+ tkm ajettuna.
      Tuosta nyt jotain näkee, mutta muuttujia on paljon verrattuna todelliseen tilanteeseen.
      Kilometrit, renkaat, penkin tyyppi, bensa jne. Kaikki vaikuttaa.
      Ja itseäni on aina kiinnostanut joka lelun kohdalla ennen viritystä, paljonko siinä on tehoa vakiona juuri nyt. Eikä se mitä tehdas on ilmoittanut siinä olevan.
      Harmi kun niin harva käy mittaamassa vehkeet penkissä(samassa) ennen ja jälkeen virityksiä.
      Toi tehtaan käppyrä on kuitenkin "pehmennetty" ja esim. M52b28 koneen kohdalla pelkkä vitsi..

      Huonosti kalibroidussa penkissä tehoa saattaa tulla vakiota enemmän jo vakiona. Osa penkeistä tuntuu tarkoituksella näyttävän extraa jotta asiakkaita riittää... Onhan asiakas tyytyväinen jos autosta penkitettiin hurjat lukemat joita sitten verrataan vaikka tehtaan ilmoituksiin.
      Turussa esim. sporttiauto vs. häkkinen. Jotenkin se auto "virittyy" kun ajaa orikedolta naantaliin
      Last edited by jannmann; 08-09-2008, 13:46.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • Jochen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1229
        • Valkeakoski & Trondheim

        #33
        Eipä sillä isommin ole minulle väliä paljonko sitä potkua on ollut vakiona, lähinnä kiinnostaa se paljonko sitä on nyt viritettynä

        Olisihan se kiva tietää tarkasti paljonko sitä potkua tuli lisää ja minne mutta vielä tärkeämpää on tietää paljonko sitä oikeasti on just nyt ja sen nuo lastutuksen jälkeiset käppyrät kertoo aika hyvin.

        Sitten voi tietenkin viedä vainoharhaisuuden uusiin ulottuvuuksiin ja alkaa murehtia siitä miten paljon ja mihin suuntaan tehonmittauspenkit heittää missäkin Käyttää vaan aina siinä samassa paikassa niin tietää ainakin paljonko teho nousee/laskee suhteessa alkuperäiseen mittaukseen.

        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

        Comment

        • herja
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 1649

          #34
          Pelkkä lastu nyt on ihan rahan hukkaa ja rikkoo vaan paikat kun nostaa turhaan rajoitinta, sitten vedetään ylikierroksilla jatkuvasti kun luullaan että on tehoa. Mutta jos vaihtaa nokka-akselia, laittaa putkiston kuntoon ja työstää vähän kantta sekä käy jossain osaavassa pajassa käyttämässä autoa rullilla ja siinä samalla tehdään lastu niin varmaan on ihan eri meininki.
          Retard Member

          Comment

          • Jochen
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 1229
            • Valkeakoski & Trondheim

            #35
            Originally posted by herja View Post
            Pelkkä lastu nyt on ihan rahan hukkaa ja rikkoo vaan paikat kun nostaa turhaan rajoitinta, sitten vedetään ylikierroksilla jatkuvasti kun luullaan että on tehoa. Mutta jos vaihtaa nokka-akselia, laittaa putkiston kuntoon ja työstää vähän kantta sekä käy jossain osaavassa pajassa käyttämässä autoa rullilla ja siinä samalla tehdään lastu niin varmaan on ihan eri meininki.
            Huoh. Ilmeisesti käppyröidenlukutaito on heikoissa kantimissa?

            Jos katot tuota mun postaamaan käyrästöä niin lastutetussa tehoa on joka paikassa enemmän kuin vakiossa. Jos haluaa niin rajoittimen voi pitää samassa missä se vakiossakin on jos alkaa kestäminen jännittämään. Ja autossa on kaasupoljin ja vaihdelaatikko sitä varten että voi valita sopivat kierrokset ettei tartte huudattaa koko ajan rajoittimella.

            Ja miljoonannen kerran, miten 50€ on rahan hukkaa jos sillä saa sen 15 konia lisää? Millä saat halvemmalla tehoa?

            Lastu on ihan käypä tapa virittää jos ei halua käsiään liata tai kaivaa kuvetta kovin syvältä. Tietty isot tehonnousut sitten vaatii enemmän työtäkin.

            No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
            Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
            Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
            Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
            Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
            Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5857
              • Joccis City

              #36
              Originally posted by Jochen View Post
              Huoh. Ilmeisesti käppyröidenlukutaito on heikoissa kantimissa?

              Jos katot tuota mun postaamaan käyrästöä niin lastutetussa tehoa on joka paikassa enemmän kuin vakiossa. Jos haluaa niin rajoittimen voi pitää samassa missä se vakiossakin on jos alkaa kestäminen jännittämään. Ja autossa on kaasupoljin ja vaihdelaatikko sitä varten että voi valita sopivat kierrokset ettei tartte huudattaa koko ajan rajoittimella.
              Edelleenkin sinulta puuttuu se auton mittaaminen vakiona juuri siinä penkissä missä tehot on mitattu lastun kanssa. Tiedä vaikka sama penkki olisi näyttänyt "vakio" tehoiksi 150hv jolloin tehon nousu onkin luokkaa 5hv. Tai vastaavasti 130hv jolloin teho olis noussut 25hv...

              Eli et voi tietää varmuudella miten paljon se lastu toi omaan autoosi...
              Tehtaiden ilmoitukset ovat usein keskiarvoihin perustuvia ja riippuen mittausnormeista, välillä ilman apulaitteita jne. jne.

              Jos en olisi aikoinaan mitannut omaa 328i peliä penkissä ennen ja jälkeen imusarjan vaihdon. Kertoisin siitä hurjia tehonnousuja.. Luokkaa 34hv. Oikeasti vakiotehojen ollessa siinä penkissä 209(tehdas ilmoittaa 193hv) toi imusarja enää sen 18hv lisää( tämän n. 18hv ilmoittaa myös imusarjan valmistaja).
              Aprilia RSV4

              Comment

              • Jochen
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 1229
                • Valkeakoski & Trondheim

                #37
                Originally posted by jannmann View Post
                Edelleenkin sinulta puuttuu se auton mittaaminen vakiona juuri siinä penkissä missä tehot on mitattu lastun kanssa. Tiedä vaikka sama penkki olisi näyttänyt "vakio" tehoiksi 150hv jolloin tehon nousu onkin luokkaa 5hv. Tai vastaavasti 130hv jolloin teho olis noussut 25hv...
                Niin tai vaikka 250 hevosvoimaa vakiona... Eiköhän ne penkit jotenkin kalibroida ettei tuollaisia luokkaa 10% heittoja ole vai mitäs luulet, ihan aikuisten oikeasti?

                Mulla on kuitenkin tehtaan ilmoitus uuden auton tehosta ja dynolappu lastun jälkeen jonka tehonnousu on täsmälleen se mitä lastun valmistaja ilmoitti, sinulla on epäilys että ehkä kenties moottorissa saattaisi olla enemmän tehoa 210 tkm ajetun kilometrin jälkeen kuin tehdas ilmoittaa uutena? Sanoisin että todistamisen taakka lepää nyt sinun harteilla.

                En ole koskaan missään nähnyt vakiosta M42 koneesta dynolappua jossa olisi enemmän kuin 140 hevosvoimaa. Ehkä sinulla on parempi onni ja löydät sellaisen jostain sanojesi tueksi, minulta se ei ole parin vuoden intensiivisen M42 koneeseen tutustumisen aikana onnistunut.

                Voi tietenkin olla että minulla on harvinainen M42 joka vaan saa lisää ja lisää tehoja sitä mukaa kun moottori kuluu ja suodattimet jne tukkeutuu

                Originally posted by jannmann View Post
                Jos en olisi aikoinaan mitannut omaa 328i peliä penkissä ennen ja jälkeen imusarjan vaihdon. Kertoisin siitä hurjia tehonnousuja.. Luokkaa 34hv. Oikeasti vakiotehojen ollessa siinä penkissä 209(tehdas ilmoittaa 193hv) toi imusarja enää sen 18hv lisää( tämän n. 18hv ilmoittaa myös imusarjan valmistaja).
                Niin, M52B28 on lähes kuuluisa siitä että ruutia löytyy enemmän kuin tehdas ilmoittaa (samoinkuin M52B25). M42B18 kohdalla ei ole moista kuulunut.

                No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5857
                  • Joccis City

                  #38
                  Originally posted by Jochen View Post
                  En ole koskaan missään nähnyt vakiosta M42 koneesta dynolappua jossa olisi enemmän kuin 140 hevosvoimaa. Ehkä sinulla on parempi onni ja löydät sellaisen jostain sanojesi tueksi, minulta se ei ole parin vuoden intensiivisen M42 koneeseen tutustumisen aikana onnistunut.
                  Moniko näistä on ajettu samassa penkissä kuin sun auto?
                  Vaikuttaako niiden penkkien kalibrointi sinun mittauspaikan kalibrointiin?
                  Tiesitkö, että tehtaalla on toleranssit moottoritehojen suhteen? (jokainen auto on yksilö)

                  Turha ottaa nokkiinsa tosta kommentista, ettei sinulla ole esittää 100% tietoa tehonnoususta. Kun sitä ei ole, niin sitä ei ole.

                  Penkkien eroista en ole kiinnostunut, kun olen aina käyttänyt samaa penkkiä mitatessa uusia muutoksia. Toki muutama auto ja pyörä on tullut eri sattumien kautta mitattua samoilla säädöillä kahdessa eri penkissä.
                  Heittoa näiden välillä on ollut luokkaa 5-8%. Osa menee luonnollisesti ilmanpaineen ja lämpötilan piikkiin, osa vaan mittaustoleranssien piikkiin.
                  Last edited by jannmann; 09-09-2008, 12:29.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • MarttiKK
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 1637

                    #39
                    Oma auto on testattu Tuning Worldissä, jossa asiakaskunta on 95 prosenttisesti ralliautoja. Tuntuvat pitävän tarkkana dynona, tiedä sitten.

                    Omasta mitattiin ensimmäisellä kerralla 144hp. Virityksenä se putki.

                    Seuraavaksi otin kaasuläppäkotelon lämmityksen pois ja laitoin täältä ostetun virichipin sisään. Tulos 149 hp. No sitten löin Ebaysta ostetun virichipin (30 euroa posteineen) ja tulos 153. Tuon Ebaysta ostettu nosti vääntöjä välillä 1500-3500rpm noin 10Nm kauttaaltaan. Chipin ero tuntui jo persdynossakin.

                    149 hp:n ja 153hp tulos mitattu samana päivänä.

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5857
                      • Joccis City

                      #40
                      Originally posted by MarttiKK View Post
                      Oma auto on testattu Tuning Worldissä, jossa asiakaskunta on 95 prosenttisesti ralliautoja. Tuntuvat pitävän tarkkana dynona, tiedä sitten.

                      Omasta mitattiin ensimmäisellä kerralla 144hp. Virityksenä se putki.

                      Seuraavaksi otin kaasuläppäkotelon lämmityksen pois ja laitoin täältä ostetun virichipin sisään. Tulos 149 hp. No sitten löin Ebaysta ostetun virichipin (30 euroa posteineen) ja tulos 153. Tuon Ebaysta ostettu nosti vääntöjä välillä 1500-3500rpm noin 10Nm kauttaaltaan. Chipin ero tuntui jo persdynossakin.

                      149 hp:n ja 153hp tulos mitattu samana päivänä.
                      Juuri tälläinen mittaaminen antaa mukavasti infoa siitä miten paljon ne lisäkonit oikein maksaa. Tämä taisi olla myös kerhon lehdessä??
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • Juppe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 4541
                        • TURKU

                        #41
                        Tää nyt on pelkkää ajanhukkaa skannata joku esitteen tehokäyrä ja sitten tehdä siihen penkissä ajettu käyrä viereen. Hienolta näyttää, mutta todellisuutta siinä on vain se yksi penkitetty käyrä joka ei ole verrannollinen mihinkään muuhun kuin toiseen samassa penkissä samoissa olosuhteissa ajettuun käyrään. Voihan tolla toki uskotella itselleen mitä vaan, mutta ne ennen ja jälkeen vedot ovat ainoa tapa todistella jotenkin sitä tehon nousua. Kaikki loppu on essonbaaripaskaa.

                        Ehkä rototest dynon tulosta vois pitää jopa luotettavana. Inertiadynojen käyrät sopii hienosti vertailuun muiden samassa penkissä ajettujen vetojen kanssa jos olosuhteet ovat olleet samat. Pelkkä tuuletin auton edessä voi tuoda jo 10hv lisää. Tästäkin on ihan omakohtaista kokemusta.

                        Ja kyllä mua ainakin kiinnostaisi kovasti mitä se lastu teki. Jos tehot pysyy suht samana, mutta ennakoita on peukaloitu perkuleesti, saattaisin pitäytyä alkuperäisessä ohjelmassa.

                        Comment

                        • MarttiKK
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 1637

                          #42
                          Originally posted by jannmann View Post
                          Juuri tälläinen mittaaminen antaa mukavasti infoa siitä miten paljon ne lisäkonit oikein maksaa. Tämä taisi olla myös kerhon lehdessä??
                          Samainen auto ja juttu.

                          Comment

                          • Jochen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2002
                            • 1229
                            • Valkeakoski & Trondheim

                            #43
                            Originally posted by Juppe View Post
                            Tää nyt on pelkkää ajanhukkaa skannata joku esitteen tehokäyrä ja sitten tehdä siihen penkissä ajettu käyrä viereen. Hienolta näyttää, mutta todellisuutta siinä on vain se yksi penkitetty käyrä joka ei ole verrannollinen mihinkään muuhun kuin toiseen samassa penkissä samoissa olosuhteissa ajettuun käyrään. Voihan tolla toki uskotella itselleen mitä vaan, mutta ne ennen ja jälkeen vedot ovat ainoa tapa todistella jotenkin sitä tehon nousua. Kaikki loppu on essonbaaripaskaa.
                            No ainakin siinä on edes yksi todellinen M42 koneen tehokäyrä enemmän kuin mitä sinä olet tähän keskusteluun saanut tuotua, vai mitä? Tähän asti juttusi on ollut pelkkä mielipidekirjoitus. Että se siitä essonbaaripaskasta...

                            Sen lisäksi olen jopa ajanut tuolla autolla ennen ja jälkeen lastun ja tiedän kyllä että potkua tuli selvästi lisää. Turha kiistellä tuliko sitä 14 vai 16 hevosvoimaa vai kenties 15. Lopputulos ratkaisee ja se oli Softatecin dynon mukaan 155,6 hp.

                            No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                            Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                            Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                            Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                            Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                            Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                            Comment

                            • Jochen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2002
                              • 1229
                              • Valkeakoski & Trondheim

                              #44
                              Originally posted by jannmann View Post
                              Moniko näistä on ajettu samassa penkissä kuin sun auto?
                              Vaikuttaako niiden penkkien kalibrointi sinun mittauspaikan kalibrointiin?
                              Tiesitkö, että tehtaalla on toleranssit moottoritehojen suhteen? (jokainen auto on yksilö)
                              Valideja pointteja kaikki. Mutta ajatteleppa niin että vaikka kaikki maailman dynot heittää suuntaan tai toiseen niin silti yli 140 hevosvoiman vakio M42 dynolaput on harvinaisempia kuin hanhen hampaat. Miksi?

                              Johtuuko se siitä että kaikki M42 koneita mittaavat dynot heittää järjestelmällisesti samaan suuntaan eli alaspäin ja todellinen teho onkin tosiaan vaikka 150 hevosvoimaa? Jos niistä lapuista otetaan huipputehon keskiarvo niin se ei ole yli 140 hevosvoimaa.

                              Originally posted by jannmann View Post
                              Turha ottaa nokkiinsa tosta kommentista, ettei sinulla ole esittää 100% tietoa tehonnoususta. Kun sitä ei ole, niin sitä ei ole.
                              Ei tässä ole nokkiin mitenkään otettu, yritän vaan saada sinut ymmärtämään että vaikka vakiomoottorin dynolappua ei olekaan (softatechilta ei saanut aikaa ennekuin vaihdoin lastun) niin ei siellä taatusti mitään mielivaltaisen isoja teholukemia ollut ennen lastua mitkä jotenkin täysin mitätöisi lastun tuoman tehonkasvun.

                              Koska minulla tai sinulla ei ole kummallakaan vedenpitävää teholukemaa ennen lastutusta niin on pakko käyttää joko tehtaan antamaa lukemaa tai sitten muiden vastaavien moottorien mitattuja teholukemia. Minä otin oletetuksi arvoksi 140 hevosvoimaa. Yhtä hyvin olisin voinut etsiä jonkin todellä loppuun ajetun koneen käppyrän ja sanoa että lastu toi lisää 25 konia.

                              Voit vetää hatusta vaikka mitä teorioita minkä takia juuri tässä vanhassa kuluneessa ja tukkoisessa moottorissa on enemmän tehoa kuin vastaavien koneiden dynolapuissa keskimäärin ilmoittaa mutta ne on juurikin vain teorioita.

                              Tästä asiasta ei tulla koskaan pääsemään 100% varmuuten (eikä päästäisi vaikka olisin vakiona auton käyttänyt samassa dynossa) joten jos ei ole mitään faktaan perustuvaa tietoa niin eiköhän tämä ole tässä?

                              No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                              Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                              Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                              Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                              Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                              Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                              Comment

                              • Juppe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 4541
                                • TURKU

                                #45
                                Tästä asiasta ei tulla koskaan pääsemään 100% varmuuten (eikä päästäisi vaikka olisin vakiona auton käyttänyt samassa dynossa) joten jos ei ole mitään faktaan perustuvaa tietoa niin eiköhän tämä ole tässä?
                                Eli spekulaatiota on ne sunkin tehonnousut... On arvailuun perustuvaa "faktaa" ja yks käppyrä josta ei nyt muuta jää käteen kuin sen penkin kertoma teho joka ei oo verrannollinen mihinkään muuhun, kuin muihin siinä penkissä tehtyihin tehonmittauksiin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎