Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 320 nihkeys n. 4000rpm asti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MooMoo
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 169
    • Forssa

    E36 320 nihkeys n. 4000rpm asti

    En ainakaan haulla löytäny muutakuin ikivanhoja keskusteluja aiheesta.


    Eli moottorina on M50B20 ilman vanosta.
    Semmonen on "ongelmana" että auto kerää kiihdyttäessä hyvin hitaasti kierrokset sinne 4000 tonniin, ja alkaa siitä vasta kunnolla vetämään. Mahtaako olla vika vai ominaisuus?

    Eli voisiko suuttimet olla tukossa? Auto toimii kyllä muuten ihan hyvin, tyhjäkäyntikään ei seilaa, muuta pikkasen välillä tärähtelee tyhjäkäynnillä, muttei niin paljoa että kierroslukumittarissa näkyisi.

    Onko suuttimien irroituksessa jotain erikoista, että voiko sitä itse tehdä? Ja jos suuttimet irrottaa, niin näkeekö niistä että onko ne tukossa? Ja voikohan niitä mahdollisesti iste puhdistaa jollain, vai onnistuuko pelkästään ultraäänipesulla liikkeissä jotka sitä tekee?


    LISÄYSTÄ:

    Tuli mieleen ainut auton "vika", eli starttuuttaa käyntiin mielestäni vähän vajaan sekunnin enemmän kuin mitä auton normaalisti kuuluisi tarvita käyntiin lähtöön. Ja jos starttaakin ensiksi liian vähän ettei lähdekkään, niin kun starttaa uusiksi niin lähtee saman tien. Voisiko tuokin johtua suuttimista? joskus joku semmostakin veikkausta heitti kun tuosta ongelmasta kyselin.

    Ja autoonhan on tehty kaikki huollat ajallaan, eli öljyt, suodattimet, tulpat jne vaihdettu ajallaan, viimeksi muutama tonni sitten. Ja imuvuotojakaan ei pitäisi olla.

    Jospa joku osaisi jo auttaa
    Last edited by MooMoo; 17-09-2008, 19:50.
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16453
    • Asikkala

    #2
    Ei vetäis varmaan ylempänäkään eikä varsinkaan siellä jos olis tukoksia ?

    Comment

    • MooMoo
      Bimmer Rookie
      • Sep 2006
      • 169
      • Forssa

      #3
      Originally posted by jr66 View Post
      Ei vetäis varmaan ylempänäkään eikä varsinkaan siellä jos olis tukoksia ?
      Vastaava tapaus löytyi voidelta 2004 topicissa http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=12153 käyttäjällä 3BMW joka oli saanut 20hv tehoja takaisin suuttimien puhdistamisella.

      Mutta ei sitten kauheesti oltu enään asiaa selitelty sen enempää, eli lisatietoja olis kiva saada. Että kannattaako noita suuttia koittaa puhdistaa/puhdistuttaa..

      Comment

      • Yltti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 2792
        • Kuopio suamen texas

        #4
        Jos se sahuutta pitkään käyntiin niin epäilen vuotavia suuttimia. Jotka aihheuttavat myös tehon vajausta. Ainut aine mikä mielestäni toimii kunnolla on forte.:http://www.tecalemit.fi/tuotteet.php...tteet&r_id=116


        Mut Tiijjätkös millon p.a-suodatin on viimeksi vaihdettu? Jos et tiedä niin aloittaisin siitä!
        1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
        F10 525d Xdrive comfort sitte
        Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
        www.rotator.fi

        Comment

        • MooMoo
          Bimmer Rookie
          • Sep 2006
          • 169
          • Forssa

          #5
          Originally posted by Yltti View Post
          Jos se sahuutta pitkään käyntiin niin epäilen vuotavia suuttimia. Jotka aihheuttavat myös tehon vajausta. Ainut aine mikä mielestäni toimii kunnolla on forte.:http://www.tecalemit.fi/tuotteet.php...tteet&r_id=116


          Mut Tiijjätkös millon p.a-suodatin on viimeksi vaihdettu? Jos et tiedä niin aloittaisin siitä!
          Ei oo kyllä tietoo koska p.a-suodatin vaihdettu, voisi vissiin vaihtaa. Mutta jos suuttimet vuotaa, niin eikös sillon kannatisi uusia ne o-renkaat, ja sitten vaikka lisäks koittaa tota fortee?
          Onko se suuttimien o-renkaiden vaihto pahakin homma? että onko siinä jotain erikoista, itsellä semmonen käsitus että ei, mutta eipä oo kokemustakaan..

          Comment

          • h3ba
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2007
            • 334
            • Oulu

            #6
            Originally posted by MooMoo View Post
            Ei oo kyllä tietoo koska p.a-suodatin vaihdettu, voisi vissiin vaihtaa. Mutta jos suuttimet vuotaa, niin eikös sillon kannatisi uusia ne o-renkaat, ja sitten vaikka lisäks koittaa tota fortee?
            Onko se suuttimien o-renkaiden vaihto pahakin homma? että onko siinä jotain erikoista, itsellä semmonen käsitus että ei, mutta eipä oo kokemustakaan..


            Jeh itelläki ois parin o-renkaan vaihto edessä joten vastausta odotellessa
            MB S210 320CDI Avantgarde -00
            xXx:
            MB S124 300TDT -92

            MB C124 300CE 24V Sportline -91
            MB W124 300D -93
            BMW E34 525tdsA Touring 147hk++ -92
            MB W201 190D -84
            BMW E32 735iA -89

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16453
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by MooMoo View Post
              Ei oo kyllä tietoo koska p.a-suodatin vaihdettu, voisi vissiin vaihtaa. Mutta jos suuttimet vuotaa, niin eikös sillon kannatisi uusia ne o-renkaat, ja sitten vaikka lisäks koittaa tota fortee?
              Onko se suuttimien o-renkaiden vaihto pahakin homma? että onko siinä jotain erikoista, itsellä semmonen käsitus että ei, mutta eipä oo kokemustakaan..
              Siis suuttimien vuotamisella ei yleensä tarkoiteta o-renkaiden vuotamista vaan sitä että ne kusee bensaa läpi koneeen ollessa seis eli ne vuotaa.

              Comment

              • Yltti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 2792
                • Kuopio suamen texas

                #8
                Originally posted by jr66 View Post
                Siis suuttimien vuotamisella ei yleensä tarkoiteta o-renkaiden vuotamista vaan sitä että ne kusee bensaa läpi koneeen ollessa seis eli ne vuotaa.

                Juurikin näin!
                Ne o-renkaat on vaan tiivisteenä että ulkomailman pölyhiukkaset ei pääsis koneen sisälle. Suuttimet vaihtoon ja niihin sit ne uudet o-renkulat. Jos ei ole ennen tehnyt suuttimen vaihtoa niin en alkaisia itse kokeilemaan.

                Mielestäni pitää olla jonkunlainen tuntemus/tietämys hommasta.

                Mut itsekkin piti ensimmäisen kerran kokeilla ja homma meni oikein. Pitäähän siitä purkaa imusarja,suuttimien sähköt,tyhjäkäynti moottori irrottaa jne jne...
                1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
                F10 525d Xdrive comfort sitte
                Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
                www.rotator.fi

                Comment

                • Jürgen_
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2008
                  • 2707
                  • Mylsä

                  #9
                  Originally posted by MooMoo View Post
                  Ei oo kyllä tietoo koska p.a-suodatin vaihdettu, voisi vissiin vaihtaa. Mutta jos suuttimet vuotaa, niin eikös sillon kannatisi uusia ne o-renkaat, ja sitten vaikka lisäks koittaa tota fortee?
                  Onko se suuttimien o-renkaiden vaihto pahakin homma? että onko siinä jotain erikoista, itsellä semmonen käsitus että ei, mutta eipä oo kokemustakaan..
                  P-A suodattimen vaihto on hyvä huoltojuttu mutta mielestäni se ei ole syynä siihen alakierrosten tehottomuuteen. Tietämättä sitä että kuinka nihkeästi se sun kiesi kiihtyy, voin vaan todeta että kyllä se on yleensä ominaisuus noissa vanoksettomissa koneissa. Tehoalue kyllä taitaa alkaa sieltä 4500 kieppeiltä. Kellähän olis heittää ko. koneen vääntö ja tehokäyriä kehiin.
                  Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                  Comment

                  • MooMoo
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2006
                    • 169
                    • Forssa

                    #10
                    Originally posted by Yltti View Post
                    Juurikin näin!
                    Ne o-renkaat on vaan tiivisteenä että ulkomailman pölyhiukkaset ei pääsis koneen sisälle. Suuttimet vaihtoon ja niihin sit ne uudet o-renkulat. Jos ei ole ennen tehnyt suuttimen vaihtoa niin en alkaisia itse kokeilemaan.

                    Mielestäni pitää olla jonkunlainen tuntemus/tietämys hommasta.

                    Mut itsekkin piti ensimmäisen kerran kokeilla ja homma meni oikein. Pitäähän siitä purkaa imusarja,suuttimien sähköt,tyhjäkäynti moottori irrottaa jne jne...
                    Joo no siis ei tässä mitää ihan kädettömiä olla, että kyllä ite on aina kaikki huollot tullu tehtyä ja tyhjäkäyntiventtiilit putsattua.. Aattelin vaan että onko siinä joain semmosta ihan spesiaalia että jos vähänkin tökkäsee väärään paikkaan niin suutin vainaa?

                    Mutta jos suuttimien vuotaminen ei ole sitä o renkaiden valskaamista, niin mitäpä niitä irrottelemaan. Eli pitää se p.a-suodin vaihtaa ja kokeilla sitä fortea. Ja niitä suuttimia ei ite voi mitenkään mekaanisesti putsata vai? että ainut tapa viedä ultraäänipesuun? Kun eikös uudet suuttimet maksa aika hunajaa?


                    Originally posted by Jürgen_ View Post
                    Tehoalue kyllä taitaa alkaa sieltä 4500 kieppeiltä. Kellähän olis heittää ko. koneen vääntö ja tehokäyriä kehiin.
                    Muistaakseni vuosi sitten kun sekkarilla kellotin 0-100 niin meni johkiin just vähä alle 10s mitä kuuluukin, ja nykyään menee 12s, että kyllä jossain jotain häikkää on.. Eikä vanoksen ja vanoksettoman 0-100 pitäs olla muistaakseni eroo kun 0.1s..
                    Last edited by MooMoo; 18-09-2008, 21:44.

                    Comment

                    • Yltti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 2792
                      • Kuopio suamen texas

                      #11
                      Originally posted by MooMoo View Post
                      ainut tapa viedä ultraäänipesuun Kun eikös uudet suuttimet maksa aika hunajaa?
                      Näin on.
                      Tästä kuvasta numero ja soitto merkkiliikkeeseen tai suutin irti ja siitä boschin numero paperille ja metsästämään sen kautta.

                      Linkki ja osanumero 3:http://bmwfans.info/original/E36/Cou...3/ill-13_0369/
                      1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
                      F10 525d Xdrive comfort sitte
                      Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
                      www.rotator.fi

                      Comment

                      • Jürgen_
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2008
                        • 2707
                        • Mylsä

                        #12
                        Originally posted by MooMoo View Post
                        Mutta jos suuttimien vuotaminen ei ole sitä o renkaiden valskaamista, niin mitäpä niitä irrottelemaan.
                        No ainakin se että ne suuttimet eivät pidä painetta aiheuttavat sen että polttoaine ei suihkua kunnolla = palaa huonommin. Jos ne päästävät järjestelmästä paineet pois (tossa ei muistaakseni ole paineenvaraajaa) niin käynnistettäessä kestää hetken ennenku suuttimista alkaa polttoaine suihkuta = käynnistyy huonommin.
                        Eli siinä on ainakin yksi potentiaalinen vikamahdollisuus.
                        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                        Comment

                        • MooMoo
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2006
                          • 169
                          • Forssa

                          #13
                          Originally posted by Jürgen_ View Post
                          No ainakin se että ne suuttimet eivät pidä painetta aiheuttavat sen että polttoaine ei suihkua kunnolla = palaa huonommin. Jos ne päästävät järjestelmästä paineet pois (tossa ei muistaakseni ole paineenvaraajaa) niin käynnistettäessä kestää hetken ennenku suuttimista alkaa polttoaine suihkuta = käynnistyy huonommin.
                          Eli siinä on ainakin yksi potentiaalinen vikamahdollisuus.
                          Eli mun kannattas kuitenin irrottaa ne suuttimet ja vaihtaa o-renkaat?

                          Comment

                          • Jürgen_
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2008
                            • 2707
                            • Mylsä

                            #14
                            Originally posted by MooMoo View Post
                            Eli mun kannattas kuitenin irrottaa ne suuttimet ja vaihtaa o-renkaat?
                            Kyse ei ole niiden o-renkaiden vuotamisesta vaan siitä että suutin "kusee" eli laskee polttoainetta lävitse vaikka suuttimen pitäisi olla kiinni. Suuttimien puhdistuksella voidaan (ei aina) korjata asia ja jollain FORTE käsittelyllä vois aloittaa, jos ei auta niin sitten suuttimet irti ja ultraäänipuhdistukseen ja testaukseen. Jos ei vieläkään auta niin uudet suutimet. Kun ne suuttimet on irroitettu niin silloin pitää vaihtaa ne o-renkaat imuvuotojen ja polttoainevuotojen välttämiseksi.
                            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                            Comment

                            • MooMoo
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2006
                              • 169
                              • Forssa

                              #15
                              Joo tänään vaihdoin uuden p.a-suodattimen ja heiti Fortee tankkiin, jospa tuolla korjaantuu.. Kovin se autoasin myyjä koitti uskotella että sen Forte pitäs aika hyvin suuttimet aukasta.

                              Pitää koittaa kun oon ton tankillisen ajellu, et onko 0-100 aika tullu taas normaaliks..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎