Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takapyörän camberit, e36

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juspa
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1223
    • Pori

    Takapyörän camberit, e36

    Elikkäs, vaihdoin tuossa taakse ylä- ja alatukivarren uloimmat puslat, sekä sen navankannattimen etupuslan. Auto oli ohjauskulmien säädössä ja nyt takapyörän camberit saa sinne 0 asteen kieppeille, sitten loppuu säätö siitä alatukivarren säätöpultin prikasta. Camberit pitäisi siis saada jonnekin sinne -2 asteen hujakoille.

    Mistäköhän tuollainen voi johtua? Ei siellä pitäisi minkään päästä siirtyvän mihinkään kun puslat vaihtaa...
    E70 M-Sport AlpinWeiß 3

    Ex.
    F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
    E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
    E90 320d -05 Schwartz 2
    E36 328i touring -97 Diamantschwartz
    E36 352i -91 Diamantschwartz
  • Risto113
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1204
    • GrassLake

    #2
    onhan varmasti tukivarsien puslien läpi menevät pultit kiristetty auto renkaiden varassa, tai edes nostettu napa normaali korkeudelle?

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Pikkuveikalla sama ongelma e36 325:ssä. Toivottavasti vika löytyy niin korjataan tuostakin, ei mitään hajua miksi on tuollainen.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Juspa
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1223
        • Pori

        #4
        Originally posted by Risto113 View Post
        onhan varmasti tukivarsien puslien läpi menevät pultit kiristetty auto renkaiden varassa, tai edes nostettu napa normaali korkeudelle?
        Nyt kun tuota rupesi ajattelemaan, niin ei kyllä ole. Eli ylätukivarren puslan pultti pääsee elämään sen verran, että voi aiheuttaa tuon?

        edit. Jatkokysymys: Tuli kiristettyä se navankannattimen etupuslan läpi menevä pultti vasta sitten, kun auto oli renkaiden varassa. Voiko tämä aiheuttaa jotain?

        edit2. Selvennykseksi vielä, että pyörät ovat siis näin: \-/
        Last edited by Juspa; 18-11-2008, 15:03. Reason: Lisäyksiä
        E70 M-Sport AlpinWeiß 3

        Ex.
        F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
        E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
        E90 320d -05 Schwartz 2
        E36 328i touring -97 Diamantschwartz
        E36 352i -91 Diamantschwartz

        Comment

        • Risto113
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 1204
          • GrassLake

          #5
          mistään en mitään tiedä, itsellä kun on e39, ja sen puslaremontissa käskettin kiinnittää huomiota tähän kiristykseen...

          Järkeiltynä:
          pusla kiristetään normaaliin lepoasentoonsa, ettei se jää vääntyneenä "jännitykseen", varmasti ainakin pidentää kestoikää, ja kai voisi vääristää pyöränkulmiakin?

          Kokeile nyt kuitenkin auto pyörillään (tai navasta/iskarin alapäästä oikealle korkeudelle tunkattuna) avata ja kiriä uudestaan ne puslat.

          Comment

          • Juspa
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1223
            • Pori

            #6
            Originally posted by Risto113 View Post
            mistään en mitään tiedä, itsellä kun on e39, ja sen puslaremontissa käskettin kiinnittää huomiota tähän kiristykseen...

            Järkeiltynä:
            pusla kiristetään normaaliin lepoasentoonsa, ettei se jää vääntyneenä "jännitykseen", varmasti ainakin pidentää kestoikää, ja kai voisi vääristää pyöränkulmiakin?

            Kokeile nyt kuitenkin auto pyörillään (tai navasta/iskarin alapäästä oikealle korkeudelle tunkattuna) avata ja kiriä uudestaan ne puslat.
            Jees, tuo tarvitsee tehdä josko siitä olisi apua. Mietin vain tuota navankannattimen etupuslaa, kun jossain remonttiselostuksessa (taisi olla nimimerkki juubi:n kotisivuilla) sanottiin, että pusla täytyy kiristää ennen navankannattimen paikalleenlaittoa ja on tärkeää, että puslan kehto tulee samaan asentoon kuin se olikin.. Tiedä sitten mitä tuosta seuraa jollei näin tee...
            E70 M-Sport AlpinWeiß 3

            Ex.
            F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
            E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
            E90 320d -05 Schwartz 2
            E36 328i touring -97 Diamantschwartz
            E36 352i -91 Diamantschwartz

            Comment

            • nut
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 1613
              • Vaasa/Kauhajoki

              #7
              Eiköhän siinä oo idea ettei se pusla jää kangottamaan normaalissa ajoasennossa. Onko uus pusla varmasti laitettu oikein päin? Alatukivarren ulompi pusla prässätty oikein päin napaan? Vai oliko tuo täysin symmetrinen, ei jaksa muistaa tähän hätään. Oliko tukivarret sisäpäästä irti, ja jos niin onko alatukivarsi oikein päin? Tuossa nyt jotain mitä tuli mieleen.
              Last edited by nut; 18-11-2008, 23:14.
              BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

              Comment

              • Juspa
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 1223
                • Pori

                #8
                Originally posted by nut View Post
                Eiköhän siinä oo idea ettei se pusla jää kangottamaan normaalissa ajoasennossa. Onko uus pusla varmasti laitettu oikein päin? Alatukivarren ulompi pusla prässätty oikein päin napaan? Vai oliko tuo täysin symmetrinen, ei jaksa muistaa tähän hätään. Oliko tukivarret sisäpäästä irti, ja jos niin onko alatukivarsi oikein päin? Tuossa nyt jotain mitä tuli mieleen.
                On aivan symmetriset ne tukivarren uloimmat puslat, sekä ala että ylä. Eikä ollut tukivarret sisäpäästä irti, ja muutenkin luulisin että olisin ne osannut oikeinpäin laittaa..

                Tarvii nyt koittaa avata se ylempi puslan pultti ja kiristää normaaliasennossa uudestaan. jollei se auta niin sitten en jummarra.
                E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                Ex.
                F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                E90 320d -05 Schwartz 2
                E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                E36 352i -91 Diamantschwartz

                Comment

                • nut
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 1613
                  • Vaasa/Kauhajoki

                  #9
                  Originally posted by Juspa View Post
                  On aivan symmetriset ne tukivarren uloimmat puslat, sekä ala että ylä. Eikä ollut tukivarret sisäpäästä irti, ja muutenkin luulisin että olisin ne osannut oikeinpäin laittaa..

                  Tarvii nyt koittaa avata se ylempi puslan pultti ja kiristää normaaliasennossa uudestaan. jollei se auta niin sitten en jummarra.
                  Joo muistin väärin pienessä päässäni, siinä ylätukivarressa on se sisempi pusla epäsymmetrinen. Ja ne alatukivarret VOI muistaakseni asentaa vahingossa ylösalaisin jos oikeen yrittää Raportoihan tänne kuinka kävi, itse vaihtelin kaikki 4 puslaa kesällä ja ei mitään vastaavaa probleemaa tullu eteen.
                  BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                  Comment

                  • Juspa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1223
                    • Pori

                    #10
                    Originally posted by nut View Post
                    Joo muistin väärin pienessä päässäni, siinä ylätukivarressa on se sisempi pusla epäsymmetrinen. Ja ne alatukivarret VOI muistaakseni asentaa vahingossa ylösalaisin jos oikeen yrittää Raportoihan tänne kuinka kävi, itse vaihtelin kaikki 4 puslaa kesällä ja ei mitään vastaavaa probleemaa tullu eteen.
                    Jep, kerron tänne sitten kuinka kävi. Jos tuossa viikonloppuna sais sen verran aikaiseksi..
                    E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                    Ex.
                    F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                    E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                    E90 320d -05 Schwartz 2
                    E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                    E36 352i -91 Diamantschwartz

                    Comment

                    • Juspa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 1223
                      • Pori

                      #11
                      Niin tähän palatakseni, kiristelin kaikki uudestaan kun auto oli normaaliasennossa pyörillään --> ei vaikutusta. Mikähän tuolla voisi vielä aiheuttaa ettei cambereita saa miinukselle? :think
                      E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                      Ex.
                      F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                      E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                      E90 320d -05 Schwartz 2
                      E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                      E36 352i -91 Diamantschwartz

                      Comment

                      • blue325
                        BTCF Member
                        • Apr 2005
                        • 984
                        • Joensuu

                        #12
                        Oli samanlainen ongelma mut kun laitoin säädettävät alatukivarret niin johan riittää pelivara vaikka miten kallistella...
                        Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                        M3 -94
                        318 is class 2 -94
                        320 -97
                        325 -91
                        325 -84
                        www.zatzy.com

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16414
                          • Asikkala

                          #13
                          Originally posted by blue325 View Post
                          Oli samanlainen ongelma mut kun laitoin säädettävät alatukivarret niin johan riittää pelivara vaikka miten kallistella...
                          Onko nuo katsastuskelpoiset eli katulailliset, siis tüv-hyväksytty ?

                          Comment

                          • Hammu
                            Moderator
                            • Nov 2006
                            • 3971
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Ovat lailliset.

                            Comment

                            • blue325
                              BTCF Member
                              • Apr 2005
                              • 984
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by jr66 View Post
                              Onko nuo katsastuskelpoiset eli katulailliset, siis tüv-hyväksytty ?
                              Onhan ne ja ei ne katsastuksessa niistä mitään muuta sanonu että kerrankin noin matalassa bemarissa kulmat kohdallaan...
                              Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                              M3 -94
                              318 is class 2 -94
                              320 -97
                              325 -91
                              325 -84
                              www.zatzy.com

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎