Monelta taholta olen nyt asiaa tiedustellut ja taidan kuitenkin päätyä tähän TWS Motorsport 10W-60 öljyyn. Koska on kuulema ainoa öljy mikä on hyväksytty M sarjan moottoreihin.
TWS ajanu alpina B3:lla kesällä ja toimii ihan hyvin. Ei vähene liiemmin ja vanoskaan ei pidä ääntä ihmeemmin. Omiin ajotottumuksiin ihan ok öljy joskin hiton kallista. Toimii niin normikäytössä kuin varmaan radallakin. Jos haluaa pistää parasta öljyä koneeseen niin tämä on varmasti sitä.
Tws:llä on taas ihan turha tehdä kylmäkäynnistyksiä kun mennään alle 10C asteen. Joo lohkolämppäri auttaa, mutta silti vanos alkaa ääntämään ja nostajatkin nakuttaa pitkän aikaa. Normi 5W-40 castrolin öljyt toimii pakkaskeleillä äänettömämmin. S50 koneessa tietysti kovat palat, mutta heikko tuplavanos.
Varmaan toi tws toimii jos ajelee kehä kolmosen sisäpuolella mutta jos oikeassa talvessa ajelee niin äänestä päätellen se on aikas jäykkää kamaa. Tietysti jos ajaa sen 200km kerrallaan ni eikait se sit haittaa.
Monelta taholta olen nyt asiaa tiedustellut ja taidan kuitenkin päätyä tähän TWS Motorsport 10W-60 öljyyn. Koska on kuulema ainoa öljy mikä on hyväksytty M sarjan moottoreihin.
Näin se TWS-uskonto toimii... se BMW special approval mikä TWS-purkissa lukee kattaa vain -98-99 M5 ja Z8. Kurkkaa sieltä käyttöohjekirjasta mitä viskositeettilukemia valmistaja ohjeistaa käytettäväksi ja sitten ostat ne raamit täyttävää litkua kattilaan kaadettavaksi.
Omassa M3:ssa nyt 5w-50 konessa jos vanhaan omistajaan uskomista. Pian on Öljyn vaihto edessä ja koneeseen menee kyllä nimenomaan tuota Castrolin TWS 10W-60:stä. Veljen ämmissä ollut aina nuo ja mitään ongelmia ei ole pakkasillakaan ollut, joten tuskin omassakaan tulee olemaan. Matka-ajoa tulee itsellä paljon ja tuntuu, että tuo 5w-50 on liian litkut.
Ite mietin ihan samaa mutta päädyin sitte kuitenkin turvalliseen 10w60 TWS myös talveksi. Öljyn lämpeneminen ei ole mitään erikoisen nopeaa mutta ennemmin ajelee rauhassa niin että saa ne kunnolla lämpimäksi kun pilaa konetta jollain litku öljyllä.
Ite mietin ihan samaa mutta päädyin sitte kuitenkin turvalliseen 10w60 TWS myös talveksi. Öljyn lämpeneminen ei ole mitään erikoisen nopeaa mutta ennemmin ajelee rauhassa niin että saa ne kunnolla lämpimäksi kun pilaa konetta jollain litku öljyllä.
Saksassa muuten porukka on kohtuullisin todistein postaillut että Mobilin 1 5W50 on teknisesti parempi öljy kuin Castrolin 10W60. Jengi valitellut että TWS (tai sen seuraajat) jättää moskaa koneeseen koska öljyssä ei ole peseviä komponentteja tjsp. Aika moni siellä ajaa Mobililla.
Ultimate-öljynä motorsportteihin pitävät Motul 300V Competition 15W50, jota ajattelin itse koeajaa keväällä.
T: AV
PS: Tällä kommentilla ei ole mitään tekoa talviajo-ominaisuuksien kanssa....
Ultimate-öljynä motorsportteihin pitävät Motul 300V Competition 15W50, jota ajattelin itse koeajaa keväällä.
Esson baarissa myönsivät, että näin on perusmoottorin osalta, mutta väittävät että VANOS ei noin jäykästä öljystä tykkää vaan että VANOS-yksikön öljysihti ei kylmillä 15w-öljyillä oikein päästä öljyä läpi ja VANOS-yksikköjä etenkin RR-valmisteita on myös jonkin verran hajoillut liian jäykkien öljyjen seurauksena.
Mitä jäykemmät öljyt sitä vähemmän ääntelee jakopään ketju kylmäkäynnistyksissä (kiristin oletettavasti ei pääse niin helposti tyhjenemään tjs.) ja runkolaakereiden sekä kiertokangenlaakereiden öljykalvo kestää seisoessaan pidempään.Jäykkyyden haittoja kylmänä on taas moottorin (etenkin yläpään) hitaampi öljyn saanti.Näin niinkuin periaattessa.
Sen vuoksi aikoinaan omassa ämmässä en käyttänyt talvella kummankaan "ääripään viskositeetin" (0W?? tai ??W60) öljyjä,koska autolle tuli pakosta joskus oikeitakin kylmäkäynnistyksiä ilman lohkista yli -20C-> pakkasilla.Mutta auto tuli ajettua myös joskus ihan reilusti kuumaksikin,jolloin 0W-öljyt ei välttämättä olisi riittänyt.
Kävin tänään BMW:n tehtaalla Münchenissä ja siellä oli BMW-Shopissa myynnissä kullanvärisessä purkissa TWS:ssää. Eli ei siinä totutussa harmaassa purkissa, vaan samanvärisessä kuin nuo uudet Edgetkin. Kait sitä TWS:ää kuitenkin vielä valmistetaan sittenkin..
Kävin tänään BMW:n tehtaalla Münchenissä ja siellä oli BMW-Shopissa myynnissä kullanvärisessä purkissa TWS:ssää. Eli ei siinä totutussa harmaassa purkissa, vaan samanvärisessä kuin nuo uudet Edgetkin. Kait sitä TWS:ää kuitenkin vielä valmistetaan sittenkin..
Tein saman havainnon Espoon Fixuksessa pari päivää sitten. Tuskin
TWS on markkinoilta poistumassa kun purkkikin on uusittu.
Mutta, mutta.... Viime talvena koneessa oli juurikin noi Castrolin TWS 10W60.
Tätä talvena koneessa on pyöriny Agipin 5W40 öljyt. Agipit on ainakin mulla toimineet hyvin, eikä ole valittamista. Ei tunnu niin tahmaiselle käynnistäminen, kuin Castrolilla.
Ja tötterö on S50B32.
No coffee breaks... No weekends... No sick days...
"What do I do? I'm a athlete & yeah, it's a job. Only the day doesn't start at 9 & it won't end at 5. It starts from the time I open my eyes to the time I shut them. It's not a 5 day work week. I live it 24/7... This is a job. This is my life."
Tuli sitten kaadettua koneeseen tuota Castrolin(kultainen purkki) TWS 10W60 öljyt. Ainoa miinus on se että öljy lämpenee hitaasti mutta näyttäisi toimivan muuten niin kuin pitää, tosin jos pakkasta on yli -10 astetta niin en käynnistä ollenkaan kun ei ole lämppäriä vielä asennettu.
Comment