Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 325i -94 vaihdevika ja neuvoja vaihdelaatikon vaihtamiseen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cooppper
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2008
    • 217
    • Kuopio

    e36 325i -94 vaihdevika ja neuvoja vaihdelaatikon vaihtamiseen?

    Eli onkohan vaihdelaatikossa vika vai missä, kun kakkosvaihetta yrittää laittaa niin tyssää tai rutisee? Joskus voi ajaa vähän aikaa, että pitää kättä päällä mut sit heittää takas vapaalle? Sit jos vaihteen saa päälle nii se ei meinaa lähtee pois? autossa on vaihdevälinlyhennin niin voiko se olla hajonnut, kun jotkut sanovat että laatikko tai toi lyhennin on menny? onko muilla kokemuksia ?
    Last edited by Cooppper; 03-02-2009, 23:44.
    Sutimisen iloa.
    Bmw e36 316i Sedan -91
    Ex Bmw e36 325i Coupé -92
    Ex Bmw e36 325i Sedan -91 M-Look
    Ex Bmw
    e36 325i Sedan -94
    Ex Bmw e30 316i Coupé -89

    ******************
    http://jrauto.1g.fi/kuvat/
  • neukka
    Bimmer Rookie
    • Feb 2005
    • 89
    • Kajaani

    #2
    onko tietoa minkälainen vaihdevälinlyhentäjä kyseessä? jokin kiinan tuote vai ihan laatukamaa?

    Comment

    • Cooppper
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2008
      • 217
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by neukka View Post
      onko tietoa minkälainen vaihdevälinlyhentäjä kyseessä? jokin kiinan tuote vai ihan laatukamaa?
      Ei mitään hajua. Entinen omistaja on tämän lyhentimen laittanut
      Sutimisen iloa.
      Bmw e36 316i Sedan -91
      Ex Bmw e36 325i Coupé -92
      Ex Bmw e36 325i Sedan -91 M-Look
      Ex Bmw
      e36 325i Sedan -94
      Ex Bmw e30 316i Coupé -89

      ******************
      http://jrauto.1g.fi/kuvat/

      Comment

      • antti79
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 2499
        • Littoinen

        #4
        Tod.näk 2-vaihteen synkrot yms. menny, ei tuollainen vaihdevälinlyhentäjä voi hajota niin että vain yksi vaihde temppuilisi vaikka olisi kiinassa tehty. Kyseessä on vaan eri välityksellä oleva vaihdekeppi, eli jos se menee paskaksi et kyllä saa ensimmäistäkään vaihdetta silmään.
        sigpic
        Originally Posted by jari kihlman
        "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

        Comment

        • Nixon777
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 416
          • Finland

          #5
          Kurkkaa auton alle, joissakin vaihdevälinlyhentimissä juurikin tuon kakkosvaiheen päälläolon aikana vaihdetanko saattaa osua kardaanin kuminiveleen. (en ole ihan varma osasta, mutta toisessa topikissa tästä oli juttua ja tämä jäi mieleen koska on itsellä edessä short shifterin laitto)

          Tähän auttaisi vaihdetangon ottaminen irti ja hiukan vääntöä siihen että tulee mutka kuminivelen kohdalle.

          Etsi searchilla Short Shift e36 niin pitäis löytyä 20 sivunen topikki aiheesta.

          Jos ei ole tämä vikana, niin synkrot on entiset... Eli halvemmaksi tulee jos vain katsot ensin auton alle kakkonen silmässä että voiko se kuminivel nyppiä edes siihen vaihdetankoon.
          Kokeile taikatryffeleitä, niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!

          Comment

          • Cooppper
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2008
            • 217
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by antti79 View Post
            Tod.näk 2-vaihteen synkrot yms. menny, ei tuollainen vaihdevälinlyhentäjä voi hajota niin että vain yksi vaihde temppuilisi vaikka olisi kiinassa tehty. Kyseessä on vaan eri välityksellä oleva vaihdekeppi, eli jos se menee paskaksi et kyllä saa ensimmäistäkään vaihdetta silmään.

            Originally posted by Nixon777 View Post
            Kurkkaa auton alle, joissakin vaihdevälinlyhentimissä juurikin tuon kakkosvaiheen päälläolon aikana vaihdetanko saattaa osua kardaanin kuminiveleen. (en ole ihan varma osasta, mutta toisessa topikissa tästä oli juttua ja tämä jäi mieleen koska on itsellä edessä short shifterin laitto)

            Tähän auttaisi vaihdetangon ottaminen irti ja hiukan vääntöä siihen että tulee mutka kuminivelen kohdalle.

            Etsi searchilla Short Shift e36 niin pitäis löytyä 20 sivunen topikki aiheesta.

            Jos ei ole tämä vikana, niin synkrot on entiset... Eli halvemmaksi tulee jos vain katsot ensin auton alle kakkonen silmässä että voiko se kuminivel nyppiä edes siihen vaihdetankoon.
            Joo viisaintahan se on kurkata. Kattelee nyt millon pääsee montun päälle ajamaan. Kiitos näistä neuvoista. =)
            Last edited by Cooppper; 31-01-2009, 13:00.
            Sutimisen iloa.
            Bmw e36 316i Sedan -91
            Ex Bmw e36 325i Coupé -92
            Ex Bmw e36 325i Sedan -91 M-Look
            Ex Bmw
            e36 325i Sedan -94
            Ex Bmw e30 316i Coupé -89

            ******************
            http://jrauto.1g.fi/kuvat/

            Comment

            • antti79
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 2499
              • Littoinen

              #7
              Originally posted by Nixon777 View Post
              Kurkkaa auton alle, joissakin vaihdevälinlyhentimissä juurikin tuon kakkosvaiheen päälläolon aikana vaihdetanko saattaa osua kardaanin kuminiveleen. (en ole ihan varma osasta, mutta toisessa topikissa tästä oli juttua ja tämä jäi mieleen koska on itsellä edessä short shifterin laitto)

              Tähän auttaisi vaihdetangon ottaminen irti ja hiukan vääntöä siihen että tulee mutka kuminivelen kohdalle.

              Etsi searchilla Short Shift e36 niin pitäis löytyä 20 sivunen topikki aiheesta.

              Jos ei ole tämä vikana, niin synkrot on entiset... Eli halvemmaksi tulee jos vain katsot ensin auton alle kakkonen silmässä että voiko se kuminivel nyppiä edes siihen vaihdetankoon.
              Jep, voihan se osua kardaaniin, mutta silloin se olisi tehnyt sitä aina. Ei se yhtäkkiä ala hakkamaan kardaaniin. Tai no joo, jos siinä on pituuden säätö niin voisihan se olla mahdollista että säädöt löystyy mutta...:think
              sigpic
              Originally Posted by jari kihlman
              "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

              Comment

              • Cooppper
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2008
                • 217
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by antti79 View Post

                Jep, voihan se osua kardaaniin, mutta silloin se olisi tehnyt sitä aina. Ei se yhtäkkiä ala hakkamaan kardaaniin. Tai no joo, jos siinä on pituuden säätö niin voisihan se olla mahdollista että säädöt löystyy mutta...:think
                Joo itekin mietin tota et miten se voi ottaa kiinni, jos vasta nyt ihan äskettäin rupes tekemään tota. Mut sen näkee kattomalla. Onneks on kuitenkin toinen vaihdelaatikko tallissa, kun tuli mukana. Se on kuulemma ex-omistajan mukaan ihan toimiva =) Eipähän tarttee ruveta purkaamaan entistä laatikkoo jos siitä on noi synkrot menny.
                Last edited by Cooppper; 31-01-2009, 13:15.
                Sutimisen iloa.
                Bmw e36 316i Sedan -91
                Ex Bmw e36 325i Coupé -92
                Ex Bmw e36 325i Sedan -91 M-Look
                Ex Bmw
                e36 325i Sedan -94
                Ex Bmw e30 316i Coupé -89

                ******************
                http://jrauto.1g.fi/kuvat/

                Comment

                • Cooppper
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2008
                  • 217
                  • Kuopio

                  #9
                  Joo eli perjantaina olis vaihdelaatikon vaihto edessä. En löytäny searchilla, että joku olisi vaihtanut e36:seen vaihdelaatikon.

                  Mitä kaikkea pitää ottaa pois? putki, kardaani? Mitäs kaikkea kannattaa huomioida vaihdossa? Ja onko tässä yleensäkin kuinka iso työ?

                  Kertokaa ihmeessä kokemuksianne !
                  Sutimisen iloa.
                  Bmw e36 316i Sedan -91
                  Ex Bmw e36 325i Coupé -92
                  Ex Bmw e36 325i Sedan -91 M-Look
                  Ex Bmw
                  e36 325i Sedan -94
                  Ex Bmw e30 316i Coupé -89

                  ******************
                  http://jrauto.1g.fi/kuvat/

                  Comment

                  • marko.m
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2007
                    • 333
                    • Keminmaa

                    #10
                    Originally posted by Cooppper View Post
                    Joo eli perjantaina olis vaihdelaatikon vaihto edessä. En löytäny searchilla, että joku olisi vaihtanut e36:seen vaihdelaatikon.

                    Mitä kaikkea pitää ottaa pois? putki, kardaani? Mitäs kaikkea kannattaa huomioida vaihdossa? Ja onko tässä yleensäkin kuinka iso työ?

                    Kertokaa ihmeessä kokemuksianne !
                    Hommaa ainakin oikea hylsy vaihdelaatikon pulteille. On muitaakseni torx E14. Sitten metrin verran jatkovartaa niin pultit on helppo aukaista vaihdelaatiikon peräpäästä käsin. Startin irrotus on vähän hankala homma jopa e34:ssä. Startin kaksi pulttia on imusarjan alla kätevästi. Itse sain ne irti kun otin moottorin etumaiset kumityyvyt pois ja laskin konetta. Imusarjaa tuskin tarvii alkaa irrottaan edes e36:ssa. Olen lukenu että jopa e34:stä otettu imusarja irti näiden startin pulttien takia. Laatikko on kiinni neljällä isolla torxilla, kolmella pienellä, ja sitten ne kaksi startin pulttia. Putki pitää ensimmäisenä ottaa pois ja sitten kardaani etupäästään. sitten kytkimen työsylinteri ja pakkivalon johto. Kaveri on hyvä olla kaverinaviimeistään silloin kun laittaa laatikkoa paikalleen. Ei ole loppujen lopuksi mikään ihmeellinen homma. Ensikertaa kun tekee niin vatii vähän ihmettelyä.
                    316i e46 -04.
                    Ex. 525i e34 -91

                    Comment

                    • Cooppper
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2008
                      • 217
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by marko.m View Post
                      Hommaa ainakin oikea hylsy vaihdelaatikon pulteille. On muitaakseni torx E14. Sitten metrin verran jatkovartaa niin pultit on helppo aukaista vaihdelaatiikon peräpäästä käsin. Startin irrotus on vähän hankala homma jopa e34:ssä. Startin kaksi pulttia on imusarjan alla kätevästi. Itse sain ne irti kun otin moottorin etumaiset kumityyvyt pois ja laskin konetta. Imusarjaa tuskin tarvii alkaa irrottaan edes e36:ssa. Olen lukenu että jopa e34:stä otettu imusarja irti näiden startin pulttien takia. Laatikko on kiinni neljällä isolla torxilla, kolmella pienellä, ja sitten ne kaksi startin pulttia. Putki pitää ensimmäisenä ottaa pois ja sitten kardaani etupäästään. sitten kytkimen työsylinteri ja pakkivalon johto. Kaveri on hyvä olla kaverinaviimeistään silloin kun laittaa laatikkoa paikalleen. Ei ole loppujen lopuksi mikään ihmeellinen homma. Ensikertaa kun tekee niin vatii vähän ihmettelyä.
                      Joo. Takaisin laitto varmaan menee ihan käänteisesssä järjestyksessä? Eiköhän tämä onnistu kolmen kaverin voimin
                      Sutimisen iloa.
                      Bmw e36 316i Sedan -91
                      Ex Bmw e36 325i Coupé -92
                      Ex Bmw e36 325i Sedan -91 M-Look
                      Ex Bmw
                      e36 325i Sedan -94
                      Ex Bmw e30 316i Coupé -89

                      ******************
                      http://jrauto.1g.fi/kuvat/

                      Comment

                      • gubbe89
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2008
                        • 315
                        • Mouhijärvi

                        #12
                        Uskoisin myös, että onnistuu kolmen miehen voimin, kun omaanikin tein pääasiassa yksin. Kai vaihdat kytkimen samalla kun lootankin tiputat?
                        nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                        nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                        nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                        ex. E34 525 TDS Touring -93
                        ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                        ex. Yamaha YZF 1000R -02
                        ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                        ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                        ex. E34 535i -88
                        ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                        ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                        Comment

                        • Cooppper
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2008
                          • 217
                          • Kuopio

                          #13
                          Originally posted by gubbe89 View Post
                          Uskoisin myös, että onnistuu kolmen miehen voimin, kun omaanikin tein pääasiassa yksin. Kai vaihdat kytkimen samalla kun lootankin tiputat?
                          Kyllä kävi mielessä että kannattas vaihtaa ku kerran laatikko pitää ottaa pois niin olispahan kytkinkii vaihettu. Mutta eihän se ihan välttämätön ole? Riippuu ihan mitä kukkaro sanoo

                          Tää varmaan olis ihan hyvä motonetistä vai?

                          Kytkinsarja
                          E36 323/325 (myös td).. . . . . 84-1408 192.00 ???

                          Mitä vaihteistoöljyä suositellaan e36:seen? ja paljon sitä menee sinne? 1 litra vissiinkin?
                          Last edited by Cooppper; 04-02-2009, 10:48.
                          Sutimisen iloa.
                          Bmw e36 316i Sedan -91
                          Ex Bmw e36 325i Coupé -92
                          Ex Bmw e36 325i Sedan -91 M-Look
                          Ex Bmw
                          e36 325i Sedan -94
                          Ex Bmw e30 316i Coupé -89

                          ******************
                          http://jrauto.1g.fi/kuvat/

                          Comment

                          • Jysky
                            Newbiemmer
                            • Aug 2008
                            • 12

                            #14
                            Ainakaan -96 328 e36:ssa ei tarvinnu irrottaa putkistoa lootaa irrottaessa.

                            Kone ei tosin pääse kallistumaan taaksepäin jos putki on kokonaan paikoillaan. Itse otin pultit irti keskiputken ja takapöntön yhdistävästä laipasta ja väänsin keskiputken kumityynyt pois paikoiltaan. Tämän jälkeen kone pääsikin kallistumaaan riittävästi rintapeltiä vasten ja ylimpiin laatikon kiinnitysruuveihin pääsi käsiksi.

                            Pulttipyssy, torx-hylsysarja ja jatkovarsia metrin verran ovat aika ehdottomia
                            Muuten pärjää perustyökaluilla.
                            Last edited by Jysky; 04-02-2009, 12:51.

                            Comment

                            • antti79
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 2499
                              • Littoinen

                              #15
                              Originally posted by Cooppper View Post
                              Kyllä kävi mielessä että kannattas vaihtaa ku kerran laatikko pitää ottaa pois niin olispahan kytkinkii vaihettu. Mutta eihän se ihan välttämätön ole? Riippuu ihan mitä kukkaro sanoo

                              Tää varmaan olis ihan hyvä motonetistä vai?

                              Kytkinsarja
                              E36 323/325 (myös td).. . . . . 84-1408 192.00 ???

                              Mitä vaihteistoöljyä suositellaan e36:seen? ja paljon sitä menee sinne? 1 litra vissiinkin?
                              Jos käyt Motonetissä niin osta sieltä samalla Redlinen MTL öljyä laatikkoosi, se on todella toimivaa tavaraa ja pitää synkrot kunnossa (oma kokemus, ei mainospuhe ). Öljy tilavuus tais olla n. 1,2 litraa.
                              sigpic
                              Originally Posted by jari kihlman
                              "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎