Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 Koppi ei lämpeä. Syy löytyi!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ssakke_08
    Bimmer Rookie
    • Feb 2008
    • 29

    e36 Koppi ei lämpeä. Syy löytyi!

    Elikkäs auto on e36 318tds vm -96 sedan.
    Ja nyt alkaa ahistaan jo ku pitää villahousut jalassa ajella ku heitti yhtäkkiä lämpeämästä toi hytti..
    Käytin autoa pakkasella pikapesussa (-17astetta) ja sen jälkeen ei ole enää lämmennyt. (en tiedä oliko pesulla mitään tekemistä vian kanssa mut kuitenkin)

    Ajattelin et jäätynyt jostain mut ollut nyt viikon päivät tallissa lämpimässä, (+18astetta) ja vika edelleen päällä.
    Moottorin lämmöt pysyvät koko ajan normaalissa eli tuntuisi et termostaatti toimii.
    Purin tuota keskikonsolia ja löysin sen rullan takaa (mistä säädetään et puhaltaako sinistä vai punasta ilmaa) sellasen piirilevy/vastus härdellin.
    Voisko vika olla siinä ja mikä sen tarkotus on?
    Ja onko tietoa et millainen lämmitysjärjestelmä tuossa yleensäkki on?
    (neste kiertää jossain, vai kiukaan vastukset, vai miten toteutettu?)
    puhallin kyllä puhaltaa ihan normaalisti mut aivan kylmää ilmaa. (ei edes haaleaa, vaan suoraan ulkoilmaa)

    Ja kerran tuossa tollasia piirilevy härdellejä löyty ni olisko töpselin nokassa mahdollista nähä jotain lämmityslaitevikoja?

    Pikaisia vastauksia toivotaan ja kiitos jo etukäteen jos joku kehtais vähän valaista..
    Last edited by ssakke_08; 16-02-2009, 20:21.
  • Josunapalm
    Bimmer Rookie
    • May 2008
    • 168
    • Lappeenranta

    #2
    Tarkastitko onko riittävästi jäähdytysnestettä? (sillähän se lämpiää). Tosin jos lämmöt pysyy normaalissa ni luulis siellä olevan ja veden kiertävän. Seuraavaksi pitäis kai tutkia niitä venttiileitä mitkä ohjaa sitä lämmintä vettä, joista ei kyllä ole omakohtaista kokemusta.

    Comment

    • ssakke_08
      Bimmer Rookie
      • Feb 2008
      • 29

      #3
      jäähytinnesteet normaalit

      Eli jäähytin neste on normaali. oikea määrä ja pakkasen kesto -38 astetta. (mitattu)
      Missähän näitä "venttiileitä" sijaitsee.
      Kojelaudan keskiosa ylhäältä alas asti purettuna vasta. Ja nesteet tarkistettu.
      Muuta ei ole viel kokeiltu.

      Comment

      • ssakke_08
        Bimmer Rookie
        • Feb 2008
        • 29

        #4
        Paleltumia alkaa jo tuleen...

        Eikö kukaan oikeasti tiedä lämmityslaitteen toimintaperiaatetta (e36) vai eikö kukaan jaksa vaivautua?:think

        Ensimmäinen (mut ei todellakaan viiminen) BMW itselle ja ei oikein haluttais kuitenkaan bemarihuoltoon viedä ku sanoivat puhelimessa et tuoda sinne ja alkavat tutkimaan ja 89€/tunti laskuttavat.
        Et voi jokin pienikin vika maksaa paljon.

        Tai tietääkö kukaan et näkeekö töpselin nokassa mitään tuosta lämpöongelmasta? (yhdellä kaverin kummin saunakaverin siskolla olisi kuulema vermeet lukea vikakoodeja mut en ole häntä viel tavoittanu..)

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16460
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by ssakke_08 View Post
          Eikö kukaan oikeasti tiedä lämmityslaitteen toimintaperiaatetta (e36) vai eikö kukaan jaksa vaivautua?:think

          Ensimmäinen (mut ei todellakaan viiminen) BMW itselle ja ei oikein haluttais kuitenkaan bemarihuoltoon viedä ku sanoivat puhelimessa et tuoda sinne ja alkavat tutkimaan ja 89€/tunti laskuttavat.
          Et voi jokin pienikin vika maksaa paljon.

          Tai tietääkö kukaan et näkeekö töpselin nokassa mitään tuosta lämpöongelmasta? (yhdellä kaverin kummin saunakaverin siskolla olisi kuulema vermeet lukea vikakoodeja mut en ole häntä viel tavoittanu..)
          Vesiventtiili konehuoneessa jarrutehostajan ala/oikealla puolella.

          Comment

          • pablo
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2005
            • 732
            • Pirkanmaa

            #6
            Katoppa onko ne muoviläpät auki etuikkunan etupuolella muoviritilän alla. Itsellä oli coupessa juminu ja jo 5 asteen pakkasella oli pillu jäässä ku ei jaksanut lämppäri puhaltaa..

            Comment

            • ssakke_08
              Bimmer Rookie
              • Feb 2008
              • 29

              #7
              Katoppa onko ne muoviläpät auki etuikkunan etupuolella muoviritilän alla. Itsellä oli coupessa juminu ja jo 5 asteen pakkasella oli pillu jäässä ku ei jaksanut lämppäri puhaltaa..

              Siis tuulilasin etupuolelta ritilän alta??
              Vai mistä pääsen nuihin läppiin käsiksi??

              Vesiventtiili konehuoneessa jarrutehostajan ala/oikealla puolella.

              Löysin ko. venttiilin... Mut en vielä purkanut.. Pystyykö tuota venttiiliä mitenkään mittaamaan tai testaamaan?? vai uutta vain reikään?

              Comment

              • pablo
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 732
                • Pirkanmaa

                #8
                Joo niihin läppiin pääset käsiksi kun avaat konepellin ja lasinpyyhkijöiden juuressa on muoviristikko jota pystyy raottaa ja ne läpät on siellä vasemmalla ja oikeella puolella. Ahdasta on ja taskulampulla kannattaa katsella. Ne aukee auton pituus suunnassa eli siis niinkuin ovet.

                Comment

                • duuk
                  Moderator
                  • Dec 2006
                  • 10510
                  • Saaressa

                  #9
                  Originally posted by ssakke_08 View Post

                  Vesiventtiili konehuoneessa jarrutehostajan ala/oikealla puolella.

                  Löysin ko. venttiilin... Mut en vielä purkanut.. Pystyykö tuota venttiiliä mitenkään mittaamaan tai testaamaan?? vai uutta vain reikään?
                  PIdä se vesiventtiili ihan siel paikallaan letkut ja johdot viel kiinni.. Pistä kaveri/eukko kabiiniin vääntelemään lämmönsäädintä ja pidä ite kädellä vesiventtiilistä niin tunnet suriseeko se tms. Mutta tod näk vika on siinä ettei se aukea ja päästä lämmintä vettä kennolle. Mulla oli E34:ssa toisin päin tuli ainoastaan lämmintä ei kylmää ollenkaan ja vika tosiaan löyty vesivennttilistä. Takista vielä se vesiventtiilin sähköliitin ja johdot että on kunnossa eikä ole kosteutta ja että tulee virtaa (mittaa sähkömittarilla)

                  duke's garage:
                  Suzuki R50
                  E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                  M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                  S38 S54 S62

                  instagram: _duuk

                  Comment

                  • joopajoo
                    Newbiemmer
                    • Feb 2008
                    • 19

                    #10
                    koitappa ottaa raitisilma suodatin pois jos lämpeis itselläni toimi

                    Comment

                    • ssakke_08
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2008
                      • 29

                      #11
                      Juu eli luin jostain et joku lämppärin " etuvastuksen miekka" voi purkaa akkua??
                      Onko tässä e36:ssa sellaista?
                      Koska mulla tosiaan purkaan tuon akun vknlopun aikana niin ettei lähe maanantaina enää omin voimin käyntiin.. (ajattelin sen tutkia sit ku saan kopin lämpeämään)
                      Voisiko tämä ja toi miekka ja kopin lämpeämättömyys liittyä kaikki toisiinsa??

                      Ja missähän tämmönen miekka sijaitsee?? Ku en oo löytäny ku yhden ruosteisen mora-puukon penkin alta mut ei sielläkään mitään miekkaa näkyny.....:think

                      Comment

                      • ssakke_08
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2008
                        • 29

                        #12
                        Haloo!!
                        Iskee oikeasti hätä, eikö kukaan ole perillä tämän e36:n lämppäristä??
                        Ettinyt tässä vajaan viikon joka päivä tietoa netistä tästä lämppäristä mut ei tunnu löytyvän.. (ei löydy tältä foorumilta) Jotain sieltä täältä mut vielä vähän "auki" itelle et miten tämä toimii..

                        Korjatkaa jos olen väärässä:
                        Eli keskimmäisen säätönupin takaa (se mistä valitaan sininen/punanen ilma)
                        löytyy sellanen piirilevyhärpäke jossa keskellä ilmeisesti jonkinlainen vastus??
                        Siitä menee piuhat releen ja sulakkeen kautta venttiilille joka säätää lämmityskennossa kiertävän veden määrää?
                        Ja vasemman puoleisella säätimellä säädetään vain puhallin nopeutta?
                        Ja oikean puolimmaisella vaijerien välityksillä ohjaillaan läppiä jotka määrää et mistä reijästä ilma halutaan hyttään?

                        Mikäli näin tämä pelaa ni onko kellään tietoa tuolle venttiilille meneviä jännitteitä? Tai voisiko joku mitata omasta jossa lämmitys pelaa?
                        Itselläni kun autoon laittaa virrat päälle ni käy noin 2 sek. ajan 12.8 volttia ja sen jälkeen jää 2.2volttia. Tämä ei muutu vaikka kääntelis mitä säädintä..

                        Kun keskimmäistä säädintä kääntelee ni venttiili "naksahtelee ja hieman surisee" ja kun venttiiliin syötin suorat virrat ni silloinkin "naksahtelee ja hieman surisee"..

                        Ja onko teillä tuonne kennolle menevät 2 letkua kuumia vai vain "hieman lämpimiä"?? (luulis et pitäisi olla kuumia jotta kenno lämpeää kunnolla ja saadaan riittävän lämmintä ilmaa koppiin)

                        En tiedä saako tästä kukaan mitään tolkkua mut jos joku tahtois vaivautua selkeyttään asiaa tai antamaan lisää vinkkejä ni se olisi enemmän kuin sata jänistä!!

                        Tähän mennessä tehty:
                        -Jäähdytysneste järjestelmä ilmattu täältä löytyvillä ohjeilla (sain menemään 2 litraa "ylimäärästä")
                        -venttiilille menevä jännite mitattu
                        -Keski konsoli ylhäältä alas asti purettu ja kaivettu kaikki näkösälle
                        -termostaatti mitattu ja aukeaa noin 82 asteessa
                        -mietitty pää puhki ja kirottu kalliita korjaamoita

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16460
                          • Asikkala

                          #13
                          Originally posted by ssakke_08 View Post
                          Haloo!!
                          Iskee oikeasti hätä, eikö kukaan ole perillä tämän e36:n lämppäristä??
                          Ettinyt tässä vajaan viikon joka päivä tietoa netistä tästä lämppäristä mut ei tunnu löytyvän.. (ei löydy tältä foorumilta) Jotain sieltä täältä mut vielä vähän "auki" itelle et miten tämä toimii..

                          Korjatkaa jos olen väärässä:
                          Eli keskimmäisen säätönupin takaa (se mistä valitaan sininen/punanen ilma)
                          löytyy sellanen piirilevyhärpäke jossa keskellä ilmeisesti jonkinlainen vastus??
                          Siitä menee piuhat releen ja sulakkeen kautta venttiilille joka säätää lämmityskennossa kiertävän veden määrää?
                          Ja vasemman puoleisella säätimellä säädetään vain puhallin nopeutta?
                          Ja oikean puolimmaisella vaijerien välityksillä ohjaillaan läppiä jotka määrää et mistä reijästä ilma halutaan hyttään?

                          Mikäli näin tämä pelaa ni onko kellään tietoa tuolle venttiilille meneviä jännitteitä? Tai voisiko joku mitata omasta jossa lämmitys pelaa?
                          Itselläni kun autoon laittaa virrat päälle ni käy noin 2 sek. ajan 12.8 volttia ja sen jälkeen jää 2.2volttia. Tämä ei muutu vaikka kääntelis mitä säädintä..

                          Kun keskimmäistä säädintä kääntelee ni venttiili "naksahtelee ja hieman surisee" ja kun venttiiliin syötin suorat virrat ni silloinkin "naksahtelee ja hieman surisee"..

                          Ja onko teillä tuonne kennolle menevät 2 letkua kuumia vai vain "hieman lämpimiä"?? (luulis et pitäisi olla kuumia jotta kenno lämpeää kunnolla ja saadaan riittävän lämmintä ilmaa koppiin)

                          En tiedä saako tästä kukaan mitään tolkkua mut jos joku tahtois vaivautua selkeyttään asiaa tai antamaan lisää vinkkejä ni se olisi enemmän kuin sata jänistä!!

                          Tähän mennessä tehty:
                          -Jäähdytysneste järjestelmä ilmattu täältä löytyvillä ohjeilla (sain menemään 2 litraa "ylimäärästä")
                          -venttiilille menevä jännite mitattu
                          -Keski konsoli ylhäältä alas asti purettu ja kaivettu kaikki näkösälle
                          -termostaatti mitattu ja aukeaa noin 82 asteessa
                          -mietitty pää puhki ja kirottu kalliita korjaamoita
                          Onko ilmastointia ?

                          Comment

                          • ssakke_08
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2008
                            • 29

                            #14
                            Ei ole ilmastointia

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16460
                              • Asikkala

                              #15
                              Lämpiääkö kone oikeasti = polttaa kättä ? Jos, niin myös kennolle menevä vesi on kuumaa mikäli vesiventtiili toimii, tietenkin. Toimiiko puhaltimen kaikki nopeudet ? Saattoi lukea jossakin mutta kuitenkin ?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎