Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 tärisyttää + palanut haju

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hawk_
    Bimmer Rookie
    • Jan 2007
    • 186
    • Tampere

    e36 tärisyttää + palanut haju

    Elikkä alkaa ratti täriseen kun vauhtia on noin 100km/h, mutta ei ole koko aikasta, eli välillä täristää ja välillä taas ei, ja ainakin nyt huomasin että vasemmasta eturenkaasta tulee vähän niinkun palaneen hajua :think Ja ihan yhtäkkiä alko tämmönen, intistä lomille olin eilen tulossa ja motarilla huomasin tärinän, aikasemmin ei ollut tämmöstä ilmennyt, mistäs voi tommonen johtua?
    ex. BMW E46 320i Sedan -03
    ex. BMW E39 530dA -01
    ex. BMW E36 328i Coupé -97
    ex. BMW E36 325i Coupè -93
    ex. BMW E36 318iS Coupè -92
  • gubbe89
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 315
    • Mouhijärvi

    #2
    Laahaako jarrut tai levy kiero? Paskaa vanteissa? Reaktiotangon pallossa tai puslassa väljää?
    nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
    nyk. Yamaha XJR 1200 -98
    nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
    ex. E34 525 TDS Touring -93
    ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
    ex. Yamaha YZF 1000R -02
    ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
    ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
    ex. E34 535i -88
    ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
    ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

    Comment

    • uti
      Bimmer Rookie
      • Sep 2005
      • 195

      #3
      laakeri mennyt

      Comment

      • Valkman
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 712
        • Helsinki

        #4
        Tarkasta onko levy kuumentunut... satula tai satulan mäntä jumissa tällöin.

        Comment

        • Hawk_
          Bimmer Rookie
          • Jan 2007
          • 186
          • Tampere

          #5
          Jarrut on kuitenkin vaihdettu jokunen aika sitten niin en niitä ainakaan heti alkanut epäilemään. Paskaa vanteissa on ja paljon, motarilla menee ihan mustiks, eilen kävin auton pesemässä ja illalla se oli kuitenkin jo taas ihan likanen, voiko lika vaikuttaa tohon niinkin paljon?
          Jos laakeri olisi mennyt niin eikös kuuluisi kolinaa ajaessa ja kun löisi vähäsen renkaaseen niin myös kuuluisi ihan selvästi kolinaa ( mennyt meinaan entisessä autossa ja oli tommoset tuntomerkit, eikä sillon tainnu edes vaikuttaa mitenkään siihen ajoon muuten kuin se mieletön kolina )
          Mutta pitää kattoo nyt noi jarrut vielä ainakin.
          ex. BMW E46 320i Sedan -03
          ex. BMW E39 530dA -01
          ex. BMW E36 328i Coupé -97
          ex. BMW E36 325i Coupè -93
          ex. BMW E36 318iS Coupè -92

          Comment

          • van cleef
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 1883
            • 01830

            #6
            Multa katkesi jousi joskus ajossa ja oireet olivat tuollaiset. Ajo tosin päättyi n. kilometrin jälkeen, kun katkenneen jousen terävä reuna pamautti fillarin paskaksi.
            BMW m340i x-drive -22
            Audi q5 sportback 55tfsie -21
            Transit custom -18
            Lincoln Town car -89
            Porsche 911 GT3 -08

            Comment

            • jumbo
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 6603
              • Lappeenranta

              #7
              Jos vanteet menee jarrupölyyn moottoritiellä ajaessa niin se kertoo vain ja ainoastaan jarrujen laahaamsiesta.
              M550d

              Comment

              • Hawk_
                Bimmer Rookie
                • Jan 2007
                • 186
                • Tampere

                #8
                Originally posted by jumbo View Post
                Jos vanteet menee jarrupölyyn moottoritiellä ajaessa niin se kertoo vain ja ainoastaan jarrujen laahaamsiesta.
                No kaikki vanteet siellä ovat yhtä paskaset niinkuin koko muu autokin, kun alkaa oleen tämmöset kelit niin motarillahan sitä paskaa lentää muista autoista ihan hemmetisti.. Eli ei ole ainoastaan tämä yks vanne, josta sitä palanutta hajuakin tulee, joten ei sitä pysty vielä sanoo ton perusteella.
                ex. BMW E46 320i Sedan -03
                ex. BMW E39 530dA -01
                ex. BMW E36 328i Coupé -97
                ex. BMW E36 325i Coupè -93
                ex. BMW E36 318iS Coupè -92

                Comment

                • jumbo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 6603
                  • Lappeenranta

                  #9
                  ok, ajattelin vaan kun luki että motarilla menee ihan mustiksi että johtuisi nuista jarruista..
                  M550d

                  Comment

                  • asvirkku
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2004
                    • 514
                    • Bern

                    #10
                    Originally posted by Hawk_ View Post
                    No kaikki vanteet siellä ovat yhtä paskaset niinkuin koko muu autokin, kun alkaa oleen tämmöset kelit niin motarillahan sitä paskaa lentää muista autoista ihan hemmetisti.. Eli ei ole ainoastaan tämä yks vanne, josta sitä palanutta hajuakin tulee, joten ei sitä pysty vielä sanoo ton perusteella.
                    Aja kylmällä autolla kilsa ja pyssää käkkärillä. Räkäse etulevyyn, jos sihahtaa mäntä voipi olla ruostunut tai liukutapeista satula jumissa.

                    Oireet tulee kun oot ajanut jarrut loppuun eli männät ovat tulleet tosi ulos ja tiivisteet heikossa hapessa. Kun silloin vaihdat uudet palat, niin käytännössä änkeät ruosteisen männän jumiin sinne jarrusatulaan. Näin siis on voinut käydä.

                    T AV
                    Last edited by asvirkku; 08-02-2009, 15:02.
                    e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 9984
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by Hawk_ View Post
                      Jarrut on kuitenkin vaihdettu jokunen aika sitten niin en niitä ainakaan heti alkanut epäilemään. Paskaa vanteissa on ja paljon, motarilla menee ihan mustiks, eilen kävin auton pesemässä ja illalla se oli kuitenkin jo taas ihan likanen, voiko lika vaikuttaa tohon niinkin paljon?
                      Jos laakeri olisi mennyt niin eikös kuuluisi kolinaa ajaessa ja kun löisi vähäsen renkaaseen niin myös kuuluisi ihan selvästi kolinaa ( mennyt meinaan entisessä autossa ja oli tommoset tuntomerkit, eikä sillon tainnu edes vaikuttaa mitenkään siihen ajoon muuten kuin se mieletön kolina )
                      Mutta pitää kattoo nyt noi jarrut vielä ainakin.
                      Jarrut vaihdettu?Siis mitä on vaihdettu?Pelkät palat,ehkä levytkin vai onko myös satulatkin vaihdettu?Jos kaikki on uusittu,niin ehkä kyse ei ole jarrusta.Mutta jos on vain tyypillisesti vaihdettu pelkät jarrupalat (=jarrut uusittu) puhdistelematta ja herkistelemättä huolella satuloita,niin voilaa.Siinä syy.

                      Nosta epäilyksenalainen pyörä tunkilla ylös.Tarkastat jarrujen kuumuuden ja mahdollisen laakerivälyksen ravistelemalla.

                      Villi veikkaukseni on,että jarruhuolto on tehty huolimattomasti ja nyt korjataan satoa.Etenkin jos autolla on pitkiä "seisokkeja" (esim. intin vuoksi).
                      Last edited by Heguli 31; 08-02-2009, 13:39.

                      Comment

                      • jannel
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2002
                        • 283

                        #12
                        Siskon 328:ssa oli samaa vikaa kun germaanian poijjaat oli tehneet kynällä huolto-ohjelman läpi. Elikkäs kukas sitä jarrunesteitä vaihtamaan kun ne ei ole mihinkään kadonnu! Se vaan että ne oli niin vetiset että muutaman viikon seisonnan jälkeen etujarryt jäi laahaamaan ja täristi pirusti. Samalla reissulla söi sitten levytkin finaaliin. Takapään sylinterit oli pysyny parempana luistoneston aktiivisen jarrunkäytön seurauksena. Korjauksena kaikki jarrusatulat osiksi, uudet etulevyt, jarrupalat ja uudet kunnolliset jarrunesteet. Eipä ole ollu ongelmia muutamaan vuoteen.

                        Comment

                        • Hawk_
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2007
                          • 186
                          • Tampere

                          #13
                          Noniin, nyt on käyty koeajamassa auto ja tässä vähän mitä selvisi.
                          Ajelin sen muutaman kilsan jarruttelematta niinkuin neuvottiin, sen jälkeen kävin räkäsemässä levyyn, ei tapahtunut mitään. No sitten ajelin vielä vähän matkaa, mutta käytin jarrua, tämän jälkeen vasen levy sihahteli räkäsyn jälkeen mutta oikea levy ei, vaan siinä se räkä valui vaan. Ja semmosessa mäessä missä auton olisi pitänyt valua, auto ei liikkunut senttiäkään. ( tai ehkä just sen pari senttiä jos nyt tarkkoja ollaan ). Tämän jälkeen ajelin kotio päin, ja vasemmalta puolelta tuli taas sitä palanutta hajua.
                          Ja autoon on vaihdettu palat sekä levyt, satuloita ei siis ole vaihdettu. Ja autolla on pitkiä "seisokkeja", intin takia.
                          ex. BMW E46 320i Sedan -03
                          ex. BMW E39 530dA -01
                          ex. BMW E36 328i Coupé -97
                          ex. BMW E36 325i Coupè -93
                          ex. BMW E36 318iS Coupè -92

                          Comment

                          • Hawk_
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2007
                            • 186
                            • Tampere

                            #14
                            Lisäyksenä nyt se että huomasin, että auto jarruttaa koko ajan, ei nyt paljoa mutta kuiteskin, kaasua piti painaa enemmän kuin yleensä.
                            ex. BMW E46 320i Sedan -03
                            ex. BMW E39 530dA -01
                            ex. BMW E36 328i Coupé -97
                            ex. BMW E36 325i Coupè -93
                            ex. BMW E36 318iS Coupè -92

                            Comment

                            • asvirkku
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 514
                              • Bern

                              #15
                              Originally posted by Hawk_ View Post
                              Lisäyksenä nyt se että huomasin, että auto jarruttaa koko ajan, ei nyt paljoa mutta kuiteskin, kaasua piti painaa enemmän kuin yleensä.
                              OK,

                              Kuulostaa jarrurempalta. Ota satula irti ja koita kattella männän suojakumin alta onko se mäntä ruosteessa. Jos on, tilaa uusi + tiivisteet, vaihda, kasaa. Hiomalla nykysen selviät 6 kk.

                              Hillittömällä munkilla voisi olla täällä mainittu nesteiden vaihto, mutta tuskimpa riittää.

                              Mäntä ja tiivisteet maksaa noin 35 + 10 e.

                              Vaihtoon ei tarvita erikoistyökaluja sen koommin...

                              T AV
                              e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎