Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tyhjäkäyntiongelma e36 m52b25, syy?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ketzi
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 217
    • Pohojammaa

    Tyhjäkäyntiongelma e36 m52b25, syy?

    Auto e36 m52b25 koneella. Vaihdoin tuossa viikonloppuna vesipumpun, termostaatin ja nesteet. Ilmanputsarikotelo oli myös irti.

    Remontti tuntui ilmauksineen onnistuneen hyvin, mutta sen jälkeen ilmaantui seuraavanlaista. Lämpimänä ajosta (pysähtyy esim. liikennevaloihin) auton alkoi tärisemään tyhjäkäynnillä. Vapinaa saattaa kestää 30-60s, jonka jälkeen tasoittuu yleensä. Normaalisti tyhjäkäyntikierrokset noin 600rpm. Saattavat vähän nyt laskea, mutta en osaa sanoa johtuuko vapina laskusta, vai lasku vapinasta..

    Moottori käy muuten kaikenkaikkiaan nätisti eikä mitään ongelmia aiemmin ollut. Laturi tuntuu pientä ääntä pitävän, mutta lisäksi kiinnitin nyt huomiota mielestäni melko kovaan ääneen imusarjan tienoilta(tuntuu kasvaneen). Tiedän että näissä normaalisti kuuluu vastaava ääni, mutta nyt ääni kuulostaa välillä paikoin "pieneltä imurilta".

    Äkkiseltään en havainnut mitään suurempia vuotoja. Ilmanputsarikoteloa kun laitoin takasin, niin yllätyin että ilma(määrä vai massa)mittarin ja kotelon välinen liitos jää aika löysähköksi. Välissä on joku O-rengas, mutta kuuluisiko siinä ollu myös joku holkki? Vääntelin klipsuja vähän, että liitoksen saisi tiukemmalle. Kaasuttaessa siitä välistä ennen mittaria tuntui pientä imua, jonka sitten paikkasin teipillä. Eli siitä välistä ei pitäisi imeä.. Ja tuskin tuo niin vaikuttaisikaan koska on ennen mittaria?

    Kokeilin avata myös öljykorkkia tyhjäkäynnillä. Kierrokset vähän notkahti ja aukon suulla tuntui pientä imua..

    Ajatuksia?
    Last edited by Ketzi; 24-02-2009, 18:40. Reason: otsikon tarkennus
    Nykyisin jotain.. Ex. E46 318ci '00, Ex. E36 323i '98
  • Eepo
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 5388
    • Tampere

    #2
    Originally posted by Ketzi View Post
    Kaasuttaessa siitä välistä ennen mittaria tuntui pientä imua, jonka sitten paikkasin teipillä. Eli siitä välistä ei pitäisi imeä.. Ja tuskin tuo niin vaikuttaisikaan koska on ennen mittaria?
    Ei ainakaan parane ne vapinat kun niitä rakosia paikkaillaan teipillä!
    www.realoem.com tuolta vaan iitrailemaan mitä siellä pitäisi olla ja mitä ei.
    -Harley Davidson Sportster - 89-
    -Harley Davidson softail -89-
    -Suzuki PV50 -86-

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      No imuvuodon löydät tukkimalla ilmanoton. Jos ei nikehdy niin jostain vuotaa. Siitä sitten siirryt "alavirtaan" päin ja toistat samaa. Koneen käydessä voi starttipilottia suihkia epäilyttäviin paikkoihin. Jos vuotaa niin sen havaitsee hetkellisenä muutoksena käynnissä.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Ketzi
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 217
        • Pohojammaa

        #4
        Täytyy tsekata..

        Mutta tuntuu että voisi olla jotain muuta. Ei nimittäin tee kokoajan. Ja kun alkoi tekemnään, niin varovasti kaasua lisäten aina noin 1500rpm asti tuntui tärinää. Lisänä ilmestynyt kuskin paikalta ovi auki korvin havaittavaa raksutusta/sivuääntä. Lisäksi jos kierroksia pitää jossain 850rpm niin tuntuu että välillä vois kipinä jäädä välistä.

        Ja mikäs on se ilmeisesti jonkin sortin solenoidi imusarjan vieressä, halkaisija joitakin senttejä ja muodoltaan pyöreä. Nakuttaa nimittäin aika lailla ja tuntuu koputus aivan kädessä kun siitä tarttuu kiinni. Mikä on sen tehtävä ja kuuluuko jatkuvasti koputtaa noin..?
        Last edited by Ketzi; 23-02-2009, 19:47.
        Nykyisin jotain.. Ex. E46 318ci '00, Ex. E36 323i '98

        Comment

        • antteri
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2008
          • 222
          • Tampere

          #5
          Mulla on aikalailla samat oireet + korkea bensankulutus etenkin kylmällä koneella ja oon kyllä kallistumassa lambdavikaan. Mittailin lambdoja skoopilla eikä ne signaalit kyllä ihan terveiltä näyttäny..

          Comment

          • Ketzi
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2006
            • 217
            • Pohojammaa

            #6
            Originally posted by Eepo View Post
            Ei ainakaan parane ne vapinat kun niitä rakosia paikkaillaan teipillä!
            www.realoem.com tuolta vaan iitrailemaan mitä siellä pitäisi olla ja mitä ei.
            No kuvia mitä löysin, niin eipä siitä näytä mitään puuttuvan. Vika tuskin on siinä, sillä siinä on täytynyt pientä imua olla välistä ennenkin, koska kaikki on nyt samatin takaisin.


            Mutta mikä on se solenoidi massamittarin ja imusarjan välissä. Ja se jonkinlainen tikku/vetovaijeri-systeemin näköinen juttu siinä solenoidin vieressä? ovat alempaa yhteydessä toisinsa. Ottaisin kuvan jos olisi kamera..


            Edit: solenoidi on kai tämä: Part Number DescriptionPriceMore Info
            13-90-1-744-150-M9
            BREATHER VALVE [More Info]
            Brand: Genuine BMW


            Välillä myös tuntuu että kone jotenkin suhahtaisi sammutettaessa. Pelti auki kuulee paremmin..

            Ja onko tulppien tarkastaminen kuinka suuritöinen tuossa? Mitä pitää purkaa?
            Last edited by Ketzi; 24-02-2009, 16:26. Reason: Ja vielä lisäkysymys
            Nykyisin jotain.. Ex. E46 318ci '00, Ex. E36 323i '98

            Comment

            • antteri
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2008
              • 222
              • Tampere

              #7
              Joo nyt tiedän mitä tarkotat, se on ilmeisesti joku bensatankin huohotusventtiili (kuvassa nro 1). Itellä se ainakin pitää naputusta joka alkaa vasta koneen lämmettyä. Eikait tuohon auta muu kuin vaihtaa tuo venttiili, mutta ei paljon kiinnosta kun +50€ on silläkin hintaa ja on tällähetkellä paljon muitakin osia jotain pitää ostella.

              Niin olitkin jo laittanut tuohon kuvan venttiilistä, mutta puusilmä kun on niin en heti huomannut Tulppien tarkastamiseen muovi koneen päältä pois (2x10mm mutteri) ja puolat irti (12x10mm pultti). Joutuuhan siinä vähän aikaa veivaamaan, mutta ei nyt kovin suuri töinen.
              Attached Files
              Last edited by antteri; 25-02-2009, 13:19.

              Comment

              • Cojootti
                Bimmer Rookie
                • May 2007
                • 155

                #8
                Se suhahdus sammuttaessa on ihan normi homma.

                Comment

                • Ketzi
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2006
                  • 217
                  • Pohojammaa

                  #9
                  Tässä on nyt kuvissa toi ihme juttu tuossa solenoidiventtiilin vieressä. Mikä se on toi "nuppi."







                  Nykyisin jotain.. Ex. E46 318ci '00, Ex. E36 323i '98

                  Comment

                  • Jopi
                    BTCF Member
                    • Nov 2004
                    • 370
                    • Oulu

                    #10
                    Vika ei nyt suoranaisesti viittaa tähän mutta... Tarkista kampiakselin asento-anturi. Löytyy siitä vesipumpun alapuolelta ja vika on helppo todeta. Itse anturi ei hajoa vaan kaapelin johtimien kuori murenee. Siihen vielä nestettä sekaan pumppuremontin yhteydessä niin...
                    Last edited by Jopi; 25-02-2009, 15:41.
                    Ajellaan: e36 M3 Cabriolet -96
                    e39 M5

                    Comment

                    • Ketzi
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2006
                      • 217
                      • Pohojammaa

                      #11
                      Originally posted by Jopi View Post
                      Vika ei nyt suoranaisesti viittaa tähän mutta... Tarkista kampiakselin asento-anturi. Löytyy siitä vesipumpun alapuolelta ja vika on helppo todeta. Itse anturi ei hajoa vaan kaapelin johtimien kuori murenee. Siihen vielä nestettä sekaan pumppuremontin yhteydessä niin...
                      Nestettä on kyllä varmasti mennyt.. Pääseekös tuohon käsiksi ilman mitään purkamatta, kun ei juuri tuonne autolle ole enää tänään menemistä. Tuleeko uusi kaapeli anturin mukana?

                      Edit. Kävin kurkkimassa, mutta ei kyllä näkynyt mitään johtoa tai vastaavaa pumpun/siimapyörän lähettyvillä.. Onko jossain kuvaa, missä se tarkemmin sijaitsee?
                      Last edited by Ketzi; 25-02-2009, 23:07.
                      Nykyisin jotain.. Ex. E46 318ci '00, Ex. E36 323i '98

                      Comment

                      • Ketzi
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 217
                        • Pohojammaa

                        #12
                        Ei ainakaan mitään vuotoja havaittavissa, kun tuollaista käynnistysapukaasua sumuttein vähän joka paikkaan.. että vika siis tuskin imuvuodossa! Tärinä siis vain kun kone on jonkin verran lämmennyt tai lämmin.
                        Nykyisin jotain.. Ex. E46 318ci '00, Ex. E36 323i '98

                        Comment

                        • Ketzi
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2006
                          • 217
                          • Pohojammaa

                          #13
                          Dialogi jatkuu..

                          Eli aina kun pysähtyy, vibraa kestää sen noin 30 sek, sitten tasoittuu.. Jos kierroksia korottaa jopa noin 1000rpm, niin vapinaa havaittavissa.. Vaikuttas vähän että ei tunnu aivan sytyttävän joka kerralla.

                          Ja osaako kukaan sanoa, mikä toi nuppi noissa kuvissa on siinä solenoidin vieressä??
                          Nykyisin jotain.. Ex. E46 318ci '00, Ex. E36 323i '98

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎